Oorspronkelijk geplaatst door Philken
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Invloed elektrische wagen op elektriciteitsverbruikt
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk BerichtenBen je dan niet beter om wel al een grotere omvormer te laten plaatsen en nadien dan gewoon panelen bij leggen ? Of werkt dat zo niet ?
Een normaal gezin van 3 tot 4 personen die water op gas verwarmen, komen toe met 3500 a 4000kwh. Dus kost de installatie nog minder. Dat heb ik hier op 6 a 7 jaar terg verdient.
Maar moest er ooit een EV komen, dan heb ik wel pech. Dak huis staat vol hiermee en heb nix overschot Alhouwel nig een paar panelen op het dak van de garage kunnen
Comment
-
Grappige vind ik altijd mensen zeggen terug verdienen....ik snap dat niet hoe ze daarbij komen, hetzelfde is bijvoorbeeld pensioen sparen, wie weet de situatie over 40j?? Niemand...Dat is hetzelfde met alles, ik heb een nieuwbouw dus de isolatie zever, jama je verdiend dat terug bla bla bla...het feit is dat alles elk jaar duurder wordt, ook energie en enige feit dat overeind blijft is dat procentueel je minder extra hoeft te betalen vanwege de isolatie. Nu gezonder wonen is het niet maar dat is een andere discussie. Zonnepanelen idemdito, het is tof, zolang je maar beseft dat alles een luchtbel is, overheid beslist of uw investeringen lonen. Diesel auto’s ook zo voorbeeld met de eco premies, mens volgt blindelings zonder nadenken aantal jaren later hoppa, mes erin. Je kan geluk hebben als je er op tijd bij zijt, het is een loterij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteneen warme omvormer is normaal, omzetting gelijk naar wisselstroom vergt energie
mijn omvormer - sma - was standaard gedimensioneerd en ook naar de haaien na 6 jaar
een kleinere omvormer geeft meer opbrengst bij niet perfecte aanstraling
als je wat googeld zie je bvb dat mensen met 20kw piek op een 10 kva 17000kw/u opbrengst halen (en prosumeren op 10), als hun omvormer het begeeft zal dat wrs op de onderdimensionering worden gestoken
Heb je brute pech gehad met die sma?
Die zit toch kwalitatief bij de betere merken...
Vervangen of hersteld?
( heb zelf de 4000 tl21 ).
Comment
-
die is onder garantie vervangen, geen idee of het een herstelde was of een nieuwe, hij kwam uit de doos en zag er nieuw uit maar dat wil nix zeggen natuurlijk, kreeg alleszins niet opnieuw 10 jaar garantie...spijtig genoeg toch aangedrongen, haha
ben er trouwens van overtuigd dat een beetje electrieker een omvormer vrij goedkoop kan herstellen, maar das natuurlijk met veel zaken zo
met jouw opstelling, durf ik erop wedden dat ze vandaag een onderdimensionering zouden voorstellen, die is er helemaal ideaal voor in feite
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Om u een idee te geven. 15 mei komen ze hier 21 panelen leggen, full black Viesmann met een piek van 6300kwh wat ik ook effevtief nodig heb omwille electrische boiler en vrouw en zoon die vies zijn van een ‘licht uit schakelaar’. Omvormer is 5000kwh. Gehele installatie kost €7095.
Een normaal gezin van 3 tot 4 personen die water op gas verwarmen, komen toe met 3500 a 4000kwh. Dus kost de installatie nog minder. Dat heb ik hier op 6 a 7 jaar terg verdient.
Maar moest er ooit een EV komen, dan heb ik wel pech. Dak huis staat vol hiermee en heb nix overschot Alhouwel nig een paar panelen op het dak van de garage kunnen
Dacht dat ik een uitzondering was die overal in het passeren lichten moest uitdoen, TV's en X boxen afzetten, deuren dicht doen van de living, chauffages moet dicht draaien omdat er een raam open staat om te verluchten of omdat iemand een week naar z'n kot is, decoders uitzetten,.. En ge moogt dat honderd keer zeggen, da helpt niet he. Integendeel ik verdenk hun ervan dat ze het express doen .
Wat Cob en Bobo zeggen is natuurlijk ook welwaar... Op de termijn tegen dat je rendement krijgt, kan alles weer zodanig veranderd zijn dat de hele berekening niet meer klopt. Is inderdaad zo dat de overheid over je rendement beslist en die is nogal wisselvallig.
Comment
-
ik was vroeger ook zo'n kind dat overal alle deuren liet opstaan, lichten en tv aan, good'ol zorgeloze days nu verbruik ik nog 1200kw/u, tijden veranderen
omkopen en positief stimuleren met kadokes eens ze goed gedrag vertonen
iets ander maar toch wel jammer...mijn kot heeft 10000kw nodig om een jaar te stoken en warm water te maken, kostprijs op co² uitstotend gas is €450 (edit...huishoudelijk elec verbruik vergeten bij te zetten, das €360 op jaar)...kostprijs met een dure electrische warmtepomp aan prosumententax is €650 (edit: huishoudelijk elec verbruik incl, dus cheaper dan gas en elec apart) en dan mag je daarbovenop nog een zonneboiler voor warm water zetten
je kan er dus van uitgaan dat ons beleid gas op vrij korte tijd zal duurder gaan maken...en electriciteit...of het nucleair of gasgestookt is, gaat nog zwaar duurder worden
hoedanook gaan we diep in de buidel tastenLast edited by bobo; 30/03/2018, 00:35.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik was vroeger ook zo'n kind dat overal alle deuren liet opstaan, lichten en tv aan, good'ol zorgeloze days nu verbruik ik nog 1200kw/u, tijden veranderen
omkopen en positief stimuleren met kadokes eens ze goed gedrag vertonen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
Zal die techniek eens proberen, tot hiertoe was het altijd 'zagen' dat ik deed . Zal er ook wel uit groeien... Moeten alle fases door he.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Hier is dat snel opgelost, ik zaag daar niet over. Mijn kleinste heeft bvb een eigen IPad. Als hij die niet uitlegt bij het slapengaan, mag hij die de volgende dag niet gebruiken. Dat is nog maar 1 keer voorgevallen cadeautjes my ass lol
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk BerichtenGrappige vind ik altijd mensen zeggen terug verdienen....ik snap dat niet hoe ze daarbij komen, hetzelfde is bijvoorbeeld pensioen sparen, wie weet de situatie over 40j?? Niemand...Dat is hetzelfde met alles, ik heb een nieuwbouw dus de isolatie zever, jama je verdiend dat terug bla bla bla...het feit is dat alles elk jaar duurder wordt, ook energie en enige feit dat overeind blijft is dat procentueel je minder extra hoeft te betalen vanwege de isolatie. Nu gezonder wonen is het niet maar dat is een andere discussie. Zonnepanelen idemdito, het is tof, zolang je maar beseft dat alles een luchtbel is, overheid beslist of uw investeringen lonen. Diesel auto’s ook zo voorbeeld met de eco premies, mens volgt blindelings zonder nadenken aantal jaren later hoppa, mes erin. Je kan geluk hebben als je er op tijd bij zijt, het is een loterij.
Echter op 1 of andere manier voelden we dat niet omdat we stookten op mazout en de boiler op nachtstroom staat. Maar nu zijn we een 3-tal jaar geleden op gas over geschakeld voor verwarming en niet voor warm water. Reden voor dat laatste is de afstand van ketel tot badkamer. Hetgeen ik ermee zou uitsparen, ben ik dan kwijt aan heel veel water. Maar doordat we nu alles op 1 rekening krijgen en toch wel een pittig voorschot betalen telkens, begonnen we dat wel al wat te voelen. En toen vorig jaar ineens een afrekening kwam van nog eens meer dan €400 bij te betalen, zijn we aan het rekenen geslagen. Eerste stap was LED verlichting en dan over gegaan van Electrabel naar ENI. Hebben nu voor 254 dat we bij ENI zitten bij de afrekening €409 terug gekregen. Maar toch nog de totale rekening gemaakt en zouden nog aan €1700 per jaar aan stroom zitten. Dus toch maar ff navragen voor zonnepanelen en blijkt dat ik die 6300kwh voor €7095 heb en dat als we €7000 lenen op 42 maanden, ons dat uiteindelijk €7199 kost. Dus zouden zot zijn om het niet te doen. Ok, we moeten wel nog dat presumentenbedrag van net geen €500/jaar betalen, maar dan heb ik nog €1200/jaar gewonnen vermits onze geheel verbruik 'zou moeten' gedenkt zijn.
Enige probleem dat zich bij ons voor doet, is die dubbele meter. Deze omzetten naar een enkelvoudige, kost €300 bij Eandis (zelfde handeling bij Infrax maar €75 ). Maar dit moet zo kort mogelijk tegen de afrekening, die in januari 2019 is. Het jaar dus dat de slimme meters komen. Maar wanneer komen die juist? Eerst bouwers, verbouwers en mensen met zonnepanelen. Krijgen we die dan zeer snel, of gaat daar nog een jaar of 2 over eer ge aan de beurt zijt? Dus kan ik nu in januari €300 uitgeven en mss een paar maanden later opnieuw €160. Dus ik vrees dat we in het begin toch nog wat nachtstroom aan onze rekker gaan hebben, vermits ge de nachtstroom niet van de dagstroom moogt aftrekken. Dus die meter van de nachtstroom gaat enkel terug draaien in het weekend overdag dat wss onvoldoende is om het hele verbruik van in de avond en nacht door de week te compenseren.
Het is allemaal wat. Zeker omdat de regering graag de spelregels veranderd tijdens het spel.
Wat ons ook een tijdje heeft doen twijfelen, is dat prosumententarief. Is volgens mij de grootste diefstal ooit. Echter is Elia een grote klant van ons en snappen wij de achterliggende gedachte wel. Daar werken ook 1000'den mensen die betaald moeten worden om de tussenstations draaiende te houden. Zo moeten wij elk jaar 10-tallen daken vernieuwen op hun sites, jaar na jaar en dat kost ook geld. En wij zijn nog maar 1 aannemer van het geheel. Dus als straks iedereen zonnepanelen heeft en geen batterij, dienen die stations te blijven bestaan. Want we gebruiken het net 's nachts een sturen terug overdag.
Maar hetgeen dat mij stoort is die fortfait van bijna €100/1000kwh terwijl het afhalen en terug sturen per gebruiker verschilt. Het eerlijkste zou zijn (en perfect met de slimme meters te meten) is hoeveel we transporteren op en terug en daar een tarief aan koppelen. Want nu betaald ge wel veel, maar de stroom die ge teveel produceert, zijt ge effectief kwijt.
Wie weet wat de toekomst brengt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendie is onder garantie vervangen, geen idee of het een herstelde was of een nieuwe, hij kwam uit de doos en zag er nieuw uit maar dat wil nix zeggen natuurlijk, kreeg alleszins niet opnieuw 10 jaar garantie...spijtig genoeg toch aangedrongen, haha
ben er trouwens van overtuigd dat een beetje electrieker een omvormer vrij goedkoop kan herstellen, maar das natuurlijk met veel zaken zo
met jouw opstelling, durf ik erop wedden dat ze vandaag een onderdimensionering zouden voorstellen, die is er helemaal ideaal voor in feite
De omvormer bij ons kost €1100 en de panelen iets van €150st. Tegen dat er iets kapot gaat, zijn die prijzen nog lager en als ik dan bv net buiten de garantieperiode een paneel of omvormer moet vervangen, is dat nog steeds goedkoper dan die €5000 verschil.
Vroeger werd veel met garantie gesmeten, omdat de meeste firma's wisten dat ze uiteindelijk niet meer gingen bestaan. Degene die nu nog bestaan en blijven bestaan, zijn al wat kariger met garantie. En degene die wel nog karig ermee zijn, die tellen dat gewoon mee in hun offerte.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
Ben beetje aan het lezen tussendoor op die site die TooAll doorgaf. Ik leer bij . Ook als je zegt dat zo'n installatie maar 7000 Euro kost. Ik verwachtte dat dit veel duurder was. Zeker als ik naar mijn buurman kijk met zijn 5 of 6 panelen . Is wel een bejaard koppel,die verbruiken misschien veel minder of misschien is het enkel voor warm water of zo...
Dacht dat ik een uitzondering was die overal in het passeren lichten moest uitdoen, TV's en X boxen afzetten, deuren dicht doen van de living, chauffages moet dicht draaien omdat er een raam open staat om te verluchten of omdat iemand een week naar z'n kot is, decoders uitzetten,.. En ge moogt dat honderd keer zeggen, da helpt niet he. Integendeel ik verdenk hun ervan dat ze het express doen .
Wat Cob en Bobo zeggen is natuurlijk ook welwaar... Op de termijn tegen dat je rendement krijgt, kan alles weer zodanig veranderd zijn dat de hele berekening niet meer klopt. Is inderdaad zo dat de overheid over je rendement beslist en die is nogal wisselvallig.
De omvormer en installeren kost ook geld.
Ook de tijd. Ik heb nu nog wat batibouwkorting erop. Maar om een voorbeeld te geven. Mijn vader vroeg in de tijd van de hoge subsidies prijs voor zijn dak. €26000. 5 jaar later toen de subsidies compleet weg waren, was het bij diezelfde firma voor dezelfde installatie nog maar €12000. En ondertussen is de massaproductie op gang en vooral in china waardoor die prijzen nog zakken.
Ne maat van mij heeft er vorig jaar gelegd en was €6400 kwijt voor 14 panelen. Ik nu €7095 voor 21 panelen. Beiden 300kwh per paneel. Hij zelf heeft ook maar 14 stuks nodig omdat ze warm water hebben op gas. Moest ik warm water hebben op gas, kon ik gerust 5 à 6 panelen minder leggen.
Als ik u was, zou ik zeker firma's laten langs komen voor prijs te maken en eens bij de bank gaan horen wat een lening kost. Die groene leningen zijn niet zo heel duur. Ik weet wel niet wat wij zouden betalen, moest mijn vrouw niet bij de bank werken.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Hier is dat snel opgelost, ik zaag daar niet over. Mijn kleinste heeft bvb een eigen IPad. Als hij die niet uitlegt bij het slapengaan, mag hij die de volgende dag niet gebruiken. Dat is nog maar 1 keer voorgevallen cadeautjes my ass lol
Maar ga hier ook maatregelen moeten treffen. Mijne zoon kan ik zo wel wat dingen ontzeggen, maar mijn vrouw is net hetzelfde en ik denk dat hij dat van haar heeft Gekke is dat mijn vrouw altijd zit te zagen dat we te veel uitgeven en dat we meer moeten gaan sparen, maar anderzijds het aan ramen en deuren buiten smijt. Als ze vind dat het wat muf is binnen, zet ze de ramen en deuren wagewijd open, zonder eraan te denken dat ze dan de CV ff uit zet. Boven staan altijd de deuren van badkamer en slaapkamers open. Zelfs soms de zolderdeur, want vind ze leuk voor de poesjes dat ze eens op zolder kunnen. En kan u vertellen, ik heb 3 verdiepingen, en de traphal is volledig open tot onder de nok. Dus vanuit mijn eetkamer vertrekt den trap. Dus trek ik altijd die deuren toe, maar dan gaat zij nog rap ff boven en laat de deur (niet op een kiertje) wagewijd open staan. Zelfs die van de badkamer, die het hardste stookt. Poesjes gaan graag in de badkamer liggen omdat het daar warm is
De kamers waar meestal licht brandt, daar heb ik al led spots gestoken. Rest moet nog gebeuren, maar dat gaan we niet voelen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ge hebt daar zeker een punt en mijn vrouw zei een 7-tal jaar geleden al om zonnepanelen te leggen. Daar ik in de dakdekkersbranche zit en regelmatig met zonnepanelen te zien heb, wilde ik dat 'nog' niet. De huidige panelen geven al 25 x meer stroom dan de eerste generatie. Dus wist ik dat die prijzen gingen zakken en de stroomrekening was makkelijk te betalen.
Dat de prijzen sterk gezakt zijn is zeker wel gebeurd.
Ik heb steeds gekeken voor een installatie van 4500 Wp.
In 2008 kostte zo'n installatie 25.000€.
Ik heb ze gelegd met SMA omvormer in 2010 voor 16.000€, en als ik ze vandaag opnieuw zou moeten leggen, dan zou de prijs ca 6500€ bedragen. Verschil is natuurlijk ook de GSC's.
Mijn omvormer is nu 8 jaar oud, en werkt nog perfect. Tot hiertoe doet die installatie meer dan wat er beloofd werd in de rendementsschatting.
Het aantal omvormers dat defect gaat is trouwens echt wel klein, en ik heb dan ook geen 10 jaar garantie genomen. Als het defect gaat in normale omstandigheden, dan zal dat na 10-15 jaar zijn, en dan betaal je gewoon zelf. SMA heeft trouwens een herstelservice zodat niet het hele ding moet vervangen worden.
- Likes 1
Comment
-
Is vreemd dat na de subsidies de prijzen in vrije val gaan. Reden ? Mensen denken door de subsidie een 'zaak' te doen en prijzen worden hoog gehouden door producenten ? Of gewoon grotere vraag is lagere prijs ?
Als ik naar de prijzen van Tommie kijk, ik dacht nu nog altijd dat je moest rekenen op een 25.000 Euro. Ik volgde dat namelijk niet, maar toen werd er wel meer over gesproken. Als diezelfde installatie nu 6500 Euro kost is dat op 10 jaar wel immens gezakt. Idem bij Free en da's dan maar op 1 jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk BerichtenIs vreemd dat na de subsidies de prijzen in vrije val gaan. Reden ? Mensen denken door de subsidie een 'zaak' te doen en prijzen worden hoog gehouden door producenten ? Of gewoon grotere vraag is lagere prijs ?
Als ik naar de prijzen van Tommie kijk, ik dacht nu nog altijd dat je moest rekenen op een 25.000 Euro. Ik volgde dat namelijk niet, maar toen werd er wel meer over gesproken. Als diezelfde installatie nu 6500 Euro kost is dat op 10 jaar wel immens gezakt. Idem bij Free en da's dan maar op 1 jaar.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk BerichtenIs vreemd dat na de subsidies de prijzen in vrije val gaan. Reden ? Mensen denken door de subsidie een 'zaak' te doen en prijzen worden hoog gehouden door producenten ? Of gewoon grotere vraag is lagere prijs ?
Tuurlijk is de kost van de panelen gezakt door de gigantische aantallen die nu geproduceerd worden, en door concurrentie uit China.
Maar als een installatie zich terugverdient op 4 jaar (in mijn geval door de subsidies), dan is er weinig druk om de prijs naar beneden te krijgen.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
Veel mensen zijn verzot op kortingen en subsidies... ze kopen geen product maar een voordeel, zonder eens te kijken of het voor hen rendabel is. Vervalt het voordeel, dan zakt de vraag, en dan de prijs. Kuddegedrag heet dat.
beste voorbeeld was het succes van de diesel auto's... (althans voor z'n 70% van de kopers)
idem, voor zonnepanelen natuurlijk...
Comment
Comment