Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
de ideale 'gewone-man-auto'
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
Oorspronkelijk geplaatst door NamazBij mijn Audi en Opel wel ja, de Seat had zo een kleintje. Ook de MX-5 heeft een kleintje in de koffer, pakt de helft inNog altijd beter als niks natuurlijk. Het geeft mij wel een zekere gemoedsrust.
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Beter iets dan niets, zoals bij BMW. Daar krijg je dan wel de rotzooi van RFT's voor in de plaats.
Een paar jaar later: op de A19, net voorbij de wisselaar met E403, richting Ieper. Men is aan het werken aan de vangrails. Opnieuw regenweer. Op de rijbaan ligt een plat stuk metaal die ze gebruiken als sluitstuk om de vangrail vast te zetten. Niet gezien, en ik rij er over. Dat ding snijdt in mijn band, en blijft er zelfs in steken. Klapband links achter. Auto bleef netjes controleerbaar. Voorgesukkeld tot aan de eerstvolgende afrit, ondertussen bellend naar de assistance. Een uur later lag er een nieuwe band onder.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Even ongeveer alles vanaf de derde post geskipt. En ik zeg: auto voor de 'gewone' man ga ik interpreteren als beste allround-auto voor iedereen? Dan denk ik alles uit het C-segment, al dan niet als break: VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308, Mercedes A, BMW 1, Audi A3, Mazda 3, ...- Comfortabel op de snelweg
- Handig in de stad
- Voldoende ruimte voor vier inzittenden
- Kofferruimte om inkopen te doen
- Motoren fiscaal interessant genoeg en qua verbruik meestal normaal
- Banden in normale afmetingen zodat die niet te duur zijn om te wisselen
- Genoeg luxe binnenin voor wie wil bijbetalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
toch twee keer heel content geweest dat er RFT's onder mijn BMW lagen: eerste keer: ik had de wagen nog geen dag afgehaald: op de E17, net voorbij de Kennedytunnel, een blok hout valt van een camion, net als ik die voorbij steek op de snelweg. Ik rij over die blok, en nog geen kilometer later kreeg ik al de melding dat er drukverlies was. Volgende tankstation was nog meer dan 10 km verderop. Ik ben aan 80-90 per uur verder gereden, auto op de parking gezet. Takeldienst gebeld (in mijn nette pak ging ik er sowieso niet zelf aan beginnen). Ik stond veilig op de parking. Zonder RFT's stond ik op de pechstrook, in het donker, in de regen.
Een paar jaar later: op de A19, net voorbij de wisselaar met E403, richting Ieper. Men is aan het werken aan de vangrails. Opnieuw regenweer. Op de rijbaan ligt een plat stuk metaal die ze gebruiken als sluitstuk om de vangrail vast te zetten. Niet gezien, en ik rij er over. Dat ding snijdt in mijn band, en blijft er zelfs in steken. Klapband links achter. Auto bleef netjes controleerbaar. Voorgesukkeld tot aan de eerstvolgende afrit, ondertussen bellend naar de assistance. Een uur later lag er een nieuwe band onder.
Voordelen RFT:
-Je kan blijven rijden met een platte band, je hoeft niet langs de kant van de weg in de regen te gaan staan met een krik en sleutel.
Nadelen RFT:
-Nadelig voor het verbruik (i modellen rijden bijvoorbeeld op niet-RFT omdat op RFT het rijbereik minder wordt)
-Meer (onafgeveerd) gewicht, zwaardere belasting ophanging, lagers, minder performant, enz....
-Zeer stijve flanken (mindere wegligging op niet perfect vlakke ondergrond, zeker vanaf bandhoogtes van 100 mm en minder)
-Obstakels worden haast ongefilterd doorgegeven aan de velg, belachelijk veel stress en krachten op die velgranden, met alle gevolgen van dien (weer meer naarmate de bandhoogte minder wordt).
-Minder comfort (ook weer meer naarmate de bandhoogte minder wordt)
Waarom kiest BMW voor RFT?
Kostenbesparing (geen krik, geen reservewiel, geen wielsleutel) en... de kassa!
Rijden op een platte RFT resulteert dikwijls in het weggooien van de band. Dus, nieuwe band en als ie al wat van z’n profieldiepte verloren heeft aan de andere kant van de as ook een nieuwe band (uiteraard een sterband, want die is ontworpen op het onderstel) = kassa kassa.
Maar, BMW komt stilaan schoorvoetend terug op hun zalige RFT’s. Meer en meer modellen kunnen gekozen worden op niet-RFT. De M140i (geen echte M) staat standaard op niet RFT, hetzelfde voor de 340i. De 2-reeks kan gekozen worden (zelfs met sportpakket) met niet RFT, enz... .
BMW rijders die begaan zijn met techniek, die voeling hebben met hun auto, die het beste voor hebben met hun auto. Die kiezen ervoor om RFT eraf te gooien, zeker als ze rijden met lagere bandhoogtes. In de auto vakliteratuur is niemand lovend over RFT als het op prestaties en rijplezier aankomt.
Comment
-
Bij d'een Dacia is het reservewiel inmiddels ook een optie, wel betaalbaar natuurlijk 70 Eurootjes..., 30 Euro goedkoper dan dezelfde optie bij Renault.
Het grootste nadeel dat ik ondervind met de RFT's is wanneer er in bochten dwarsnaden zijn. Dan voel je die naden vrij goed hard en je hebt de indruk dat de wielen er 'springerig' op reageren. Dus nadelig qua wegligging op die momenten en zeker niet aangenaam.
Qua comfort kan ik moeilijk vergelijken, heb nog geen gewone banden eronder gehad. Schijnt inderdaad dat dit ook zou schelen. Rij wel maar op 18 duim, dus heb nog vrij hoge flanken.
Grote voordeel voor mij is dat je inderdaad geen reservewiel moet steken. Anderzijds heb ik wel een contract Touring die dit zou kunnen doen. En ik denk wel dat de kans op knalbanden kleiner is (alhoewel ik dit nog nooit had).
Enerzijds zou ik wel willen overstappen naar gewone banden, maar durf niet zo goed omdat BMW beweert dat de ophanging eronder zou lijden...Last edited by THE GREEN HORNET; 03/04/2018, 11:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk BerichtenEven ongeveer alles vanaf de derde post geskipt. En ik zeg: auto voor de 'gewone' man ga ik interpreteren als beste allround-auto voor iedereen? Dan denk ik alles uit het C-segment, al dan niet als break: VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308, Mercedes A, BMW 1, Audi A3, Mazda 3, ...- Comfortabel op de snelweg
- Handig in de stad
- Voldoende ruimte voor vier inzittenden
- Kofferruimte om inkopen te doen
- Motoren fiscaal interessant genoeg en qua verbruik meestal normaal
- Banden in normale afmetingen zodat die niet te duur zijn om te wisselen
- Genoeg luxe binnenin voor wie wil bijbetalen
- Vervang Golf en A3 door Leon en Octavia, wegens betere aankoopprijs
- Niet geschikt voor 4 volwassenen BMW 1 (beenruimte overal) en MB A of CLA of GLA (smal en hoofdruimte zeker vooraan)
- Vervang MB A door Renault Megane, gebruiken nu zowat 90% zelfde techniek…
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
Er moet toch nog iets in die auto’s zitten
Comment
-
Ik beschouw me als de gewone man en moest ik zelf een nieuwe auto moeten komen zou ik een Opel Astra Break komen. Ruim en betaalbaar.
Al zou ik evengoed voor een jonge 2de hands kunnen kiezen en dan zou ik eerder een klasse groter nemen Ford Mondeo Break of een insignia.
Dit lijkt mij ideaal voor de gewone man die een degelijke wagen zoekt voor max 25.000 euro.
Comment
-
Het zal er grotendeels van afhangen of die gewone man een bedrijfswagen heeft of niet. Indien privé denk ik dat de ludospaces en crossovers vrij goed scoren, vooral populair bij jonge gezinnen en bejaarden voor de ruimte en hogere zit in combinatie met de beperkte kostprijs. Bij de bedrijfswagens zie je dan eerder de klassiekers zoals een Golf, Mégane, Passat of Mondeo in 4 deurs of break uitvoering.
Comment
-
Ik vind het verwonderend dat iets zoals 'auto van het jaar' niet die richting uitgaat....daar zouden de meeste mensen dan toch baat bij hebben ?
Maar neen, een XC40, gemiddelde mens heeft geen boodschap aan zoiets .....behalve dat hij zich de vraag stelt waarom hij zich de auto van het jaar niet kan permitteren.
Comment
-
Ik weet nu nog altijd niet wat de gemiddelde mens is.
Aan wat weeg jij dat af ? Zijn auto('s) vooral volgens jou.... of ook zijn gelden, zijn eigendom(men), zijn inkomsten, zijn woonplaats, de mensen waarmee hij omgaat, hetgene je in de krant leest als gemiddeld vermogen, zijn eventuele leningen,...
Wellicht neem je jezelf als voorbeeld van de gemiddelde mens ? Geef eens wat meer details. Iemand met een XC40 wijkt dus af van de gemiddelde mens vermits dit afwijkt van jouw keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Smellekens P. Bekijk BerichtenDe gewone gemiddelde werkmens... Free LTD moet toch dat antwoord toch kennen, was hij het niet die er over begon in dat andere topic?
Vandaar dat groenegolf het zich afvroeg wat de auto voor de gemiddelde werkmens is, toch?
Mensen met verontwaardiging hadden zich daar al moeten uiten :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deGroeneGolf Bekijk Berichten
Een aandachtig lezer voorwaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenDe Fiat Tipo vind ik ook een geschikte "gewone man" auto.
* alweer zonder één iemand in het bijzonder te willen aanduiden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Smellekens P. Bekijk Berichten
Valt die dan vanwege zijn prijs niet eerder, zoals volgens sommigen ook Dacia, onder de categorie voor marginalen en armoezaaiers?
Comment
Comment