Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Interessante firmawagen vanaf 2020?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Tja, dat is eigenlijk een monovolume ter grootte van een Corsa.
    Wel vrij grote batterij en sterke motor, maar dan moet er iets anders minder om nog acceptabele prijs te krijgen.

Comment

Tegen 2020 zullen meeste merken wel hun hybrides aanpassen zodat ze fiscaal interessant zijn anders verliezen ze teveel potentiële klanten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        Daarom vind ik het idee van een range extender niet zo slecht (gewoon een compacte stroomgroep, en de aandrijving van de wielen blijft elektrisch), maar dan wel iets beter uitgewerkt dan op een i3 (slechts 9 liter benzine). En ik weet niet, of er goeie wagens met REX zitten aan te komen..
        Die 9 liter lijkt inderdaad belachelijk weinig, maar was wel een voorwaarde om voor 100% aftrekbaar te zijn. Anders kom je meer in het land van de plug-in hybrides terecht.

Comment

Jep, maar inmiddels is de elektrische range groter en mag de benzinetank evenredig groeien
          Pak 250 km range elektrisch (meer dan genoeg voor alledaags) en 250 op rex, zou ik prima vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Niet iedereen wil zijn volgende auto in het museum kopen,,,

Het is daarom dat ik me nu nog een leuk speelgoedje heb aangeschaft wat later zeker héél leuk zal staan in't museum.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

e-golf / golf GTE?

e-golf kan je testrijden in Antwerpen via Poppy

Comment

Die mazda mx5 1.5 skycruise die je op het oog hebt kan je nu kopen voor 23 690 euro en zal ongeveer 55% aftrekbaar zijn. De meeste deftige electrische en plug in hybrides gaan richting 40 a 50 duizend euro en zijn in sommige gevallen 100 procent aftrekbaar. Toch komt die mx5 op het eind van de rit nog een pak goedkoper uit als je even rekent.

Comment

Golf zou misschien interessant zijn, komt wel een nieuwe versie van met meer bereik dacht ik.
                  Spijtig alleen dat het zo'n sjoemelaars zijn en dat de importeur niet kleur gezind is.
                  Als je op de Duitse configurator kijkt, zijn er tientallen kleuren te configureren, op de Belgische voornamelijk grijs.
                  Versie a la Scirocco zou ook tof zijn, maar ja.

Comment

ik had ergens gelezen dat Volvo in 2019 met een EV zou komen op basis van de 40.2 concept.
                    Vond ik een knappe concept.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Hey,

mijn huidige firmawagen (Mazda 6 break) is in 2020 afgeschreven.
                      Oorspronkelijke plan was om dan een jonge MX-5 ND te kopen, daar 3 jaar mee te rijden en dan iets elektrisch te kopen.
                      Ondertussen zou ik privé verder kunnen rijden met de 6 en in 2023 met de MX-5.

Nu denk ik dat met de nieuwe regels voor belastingaftrek vanaf 2020 die MX-5 (1.5, 135gr) slechts voor 55% aftrekbaar zou zijn.
                      Dat is natuurlijk niet ideaal.
                      Het lijkt er op dat je al naar een serieus grote plug-in hybride moet gaan kijken om nog 75-80% aftrekbaarheid te hebben.
                      Of elektrisch, maar ik vrees dat zelfs in 2020 de keuze nog niet groot gaat zijn. En april 2020 hebben is eind 2019 bestellen...

Iemand al eens nagerekend welke auto fiscaal interessant kan zijn na 2020 en ook nog wat fun is voor budget tot 40.000€?
                      Geen SUV!
                      55% aftrekbaarheid van een goedkopere auto kan nog altijd voordeliger zijn dan 80% van een dure.

Voorbeeldje uit de losse pols: een 40K kist aan 55% en een 75K hybride aan 80% levert je idd een belastingsvoordeel op van 2500 euro per jaar (bij afschrijving op 4 jaar)
                      Da's 10000 euro "winst" op 4 jaar tijd waarvoor je amper 35000 euro meer hebt moeten uitgeven...
                      Ik hoop dat je die 25000 euro verschil er kan uithalen in wederverkoop.
                      I'm just saying
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Helemaal waar!
                        Hoe bereken je dat?
                        Ik ben niet helemaal thuis in het boekhoudkundige. Stel dat die MX-5 aan 55% is, en hij kost 20.000€, dat zou dan zijn: 16,5k auto, 3,5k BTW. Afgeschreven op 3j.
                        Is het enkel de BTW die voor 55% aftrekbaar is, of het volledige bedrag?

Comment

eerder 1750 euro btw (50%) die je onmiddelijk terugtrekt via je btw aangifte. De resterende 18250 euro breng je in als rollend materieel. Afschrijving op 3 jaar aan 55% is dus elk jaar 3391 euro in kosten te brengen, hierdoor betaal je op dat bedrag 25-30% minder vennootschapsbelasting (weet niet hoeveel je gemiddelde tarief is, hangt af van je uitgekeerd loon)

voordeel in belastingen door die auto: 1000 euro per jaar. (En hiervoor heb je dus 20.000 euro uitgeven hé)
                          En dan betaal je privé nog es VAA op de nieuwprijs van die auto.

Stel dat je een tweedehands plugin hybride koopt voor 50.000 (45000 na btw recup) euro die je aan 80% kan inbrengen.
                          Afschrijving op 4 jaar (hoger bedrag, weet niet of 3 jaar ook zou lukken) aan 80% is dus elk jaar 9000 euro in kosten te brengen...
                          afhankelijk van je vennootschapsbelasting zal je dus tussen de 2250 en 3000 euro belastingsvoordeel hebben.

Verschil: tussen de 1250en 2000 euro per jaar.

Je hebt wel 30.000 euro extra hiervoor moeten uitgeven.

Comment

Punt blijft: Als je een auto nodig hebt, zijn de fiscale regels heel welgekomen.
                            Als je niet echt iets nieuws nodig hebt is het weggesmeten geld.

Op de verkoopprijs van je huidige auto betaal je trouwens ook nog es meerwaardebelasting. (weer 25-30% van je geld weg)

Comment

Omdat ook in een voorbeeld te gieten...

stel nu in het geval van die plugin hybride, je hebt op 4 jaar tijd een voordeel genoten tussen de 6000 en 9000 euro minder belastingen.
                              Je verkoopt die auto voor 25000 euro. Hierop betaal je enerzijds 10.5% btw onmiddelijk en op het resterend bedrag betaal je meerwaardebelasting in de vennootschap.

25000 - btw = 22624 euro
                              hierop betaal je 5656 euro belastingen (minimaal) of 6787 maximaal (afhankelijk van je schijf waar je inzit)

wat schiet er over: tss de 15800 en 16900

Van je originele 6000-9000 euro belastingsvoordeel ben je opnieuwe 5656-6787 euro kwijt
                              van je initieel btw voordeel van 4800 euro ben je 2375 kwijt

depressing, isn't it?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                Punt blijft: Als je een auto nodig hebt, zijn de fiscale regels heel welgekomen.
                                Als je niet echt iets nieuws nodig hebt is het weggesmeten geld.

Op de verkoopprijs van je huidige auto betaal je trouwens ook nog es meerwaardebelasting. (weer 25-30% van je geld weg)
                                Tja, dat is maar normaal hé.
                                Als je een auto helemaal afschrijft op 4 jaar, dan heb je eigenlijk te veel ingebracht, en is het maar normaal dat de restwaarde gezien wordt als inkomsten.

Comment

Is inderdaad maar normaal.
                                  Maar toch leeft de gedachte bij de mensen dat elke zelfstandige een auto rijdt die 100% betaald is met hun belastingen.

Comment

Mijn plan is eigenlijk om telkens de auto niet te verkopen nadat hij afgeschreven is, maar in de zaak te houden. Wel verder mee rijden, maar geen kosten op de zaak er aan te doen: belastingen, verzekering, onderhoud, brandstof, etc.
                                    Dan zou ik ook geen VAA moeten betalen voor die wagen. Een voordeel is dat ik privé de wagen niet moet aankopen.
                                    Volgens boekhouder zou dit perfect te verdedigen zijn.
                                    Na weer 3j (vandaar een jonge 2dehandse), zou ik de auto dan wel verkopen. Bedrag dan is echter ook weer lager, dus die meerwaarde belasting zal wel meevallen.

Dus:
                                    2020: MX-5 kopen, 6 verder rijden op eigen kosten
                                    2023: EV kopen op de zaak, 6 waarschijnlijk extern verkopen, MX-5 verder rijden op eigen kosten.
                                    ...

Comment

vraag eens aan je boekhouder of je ni beter de wagen privé koopt en een km vergoeding aan je privé uit je firma haalt(0.346€/km met 24.000km/jaar is toegelaten) geen VAA privé te betalen en je kan 8304€ als kost inbrengen voor je firma

doe je meer dan 24.000km, dan verlaag je de kmvergoeding voor de km boven de 24.000km om geen belasting er op te moeten betalen(10à15% per km minder aanrekenen)

mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Dat zou ik toch even nakijken.
                                        De auto blijft dan eigendom van de zaak (maar is afgeschreven), en na die periode ga je de verzekering en taksen zelf betalen.

Hoe kan je de taksen zelf betalen als de auto op naam van de zaak staat?
                                        En zo lang je met een auto "van de zaak" rijdt moet je VAA aangeven...

Hoe controleert een belastingscontroleur dat? Gaat hij een lijst opvragen bij DIV met de auto's die op de zaak staan, en dan nakijken wie daar de VAA voor aangeeft?
                                        En als je de auto van de zaak naar jezelf overzet zonder die te factureren, dan is dat ook een virtueel cadeau, en moet je eigenlijk de restwaarde als winst inboeken.

Ik zou het toch op voorhand eens nakijken, om na een controle onaangename verrassingen te vermijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                          Is inderdaad maar normaal.
                                          Maar toch leeft de gedachte bij de mensen dat elke zelfstandige een auto rijdt die 100% betaald is met hun belastingen.
                                          Gun die mensen toch het gedacht...

Van een firmawagen denken de zelfstandigen dat dat een cadeau is voor luie 9to5ers. Ik gun die mensen ook hun gedacht.

Comment

Working...
                                          X