Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Interessante firmawagen vanaf 2020?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Interessante firmawagen vanaf 2020?

    Hey,

    mijn huidige firmawagen (Mazda 6 break) is in 2020 afgeschreven.
    Oorspronkelijke plan was om dan een jonge MX-5 ND te kopen, daar 3 jaar mee te rijden en dan iets elektrisch te kopen.
    Ondertussen zou ik privé verder kunnen rijden met de 6 en in 2023 met de MX-5.

    Nu denk ik dat met de nieuwe regels voor belastingaftrek vanaf 2020 die MX-5 (1.5, 135gr) slechts voor 55% aftrekbaar zou zijn.
    Dat is natuurlijk niet ideaal.
    Het lijkt er op dat je al naar een serieus grote plug-in hybride moet gaan kijken om nog 75-80% aftrekbaarheid te hebben.
    Of elektrisch, maar ik vrees dat zelfs in 2020 de keuze nog niet groot gaat zijn. En april 2020 hebben is eind 2019 bestellen...

    Iemand al eens nagerekend welke auto fiscaal interessant kan zijn na 2020 en ook nog wat fun is voor budget tot 40.000€?
    Geen SUV!

  • #2
    Interessant topic, want ik zit in quasi dezelfde situatie.
    Maar zelf jammer genoeg ook nog niet gekeken.

    Comment


    • #3
      Zoals je zegt vrees ik dat enkel hybrides/elektrische nog interessant gaan zijn. Een Tesla Model 3 bvb? (als die er al is tegen dan)

      Comment


      • #4
        Zoals de productie nu loopt van de Tesla 3 denk ik dat men ten vroegste in 2019 in Europa gaat leveren.
        Om onder de 40-45k te blijven moet je naar het basismodel gaan, maar ik betwijfel ten zeerste dat die binnen de 4 jaar te krijgen gaat zijn. Alle 3's die nu verkocht worden zijn wagens van 60k. Als Tesla dit jaar overleeft...
        De 3 lijkt me nog de enige EV die redelijk fun kan zijn en redelijk binnen budget, als hij beschikbaar komt. (grote als)

        Nissan Leaf met 40kWh batterij heeft nog een rijbereik dat vrees ik net te kort schiet. 60kWh batterij zou pas in 2019 beschikbaar komen. Maar een Leaf vind ik nu niet onder de categorie 'fun' vallen.

        Opel Ampera-E is na de overname door PSA pak duurder geworden, amper te krijgen en ook weinig fun.

        Van Hyundai en Kia komen elektrische auto's, maar dat zijn op dit moment SUV's dacht ik. En ook weer niet zo veel fun vind ik.

        En voor de rest?


        Hybride vind ik echter zo dwaas.
        Ofwel kan je je woon-werk traject ongeveer volledig elektrisch rijden: waarom sleur je dan verbrandingsmotor, benzine en zo iedere keer mee?
        Hybride vind ik alleen nuttig als je toch ver moet rijden, maar op bepaalde stukken toch volledig elektrisch wil rijden, bijvoorbeeld op het einde van je rit in de stad. Maar ik heb bijzonder weinig zin om nog naar Antwerpen of Brussel te karren iedere dag.
        En ondertussen zit je toch ook weer die batterijen op het stuk mee te sleuren waarbij je op verbrandingsmotor rijdt.
        Met een gewone hybride kom je er trouwens ook niet (zowel voor dit gebruik als voor de belastingsregels)
        Het moet dan al een plug-in hybride zijn. Dan heb je, afgezien van de kleinere batterijen, reeds een volledige EV.
        Last edited by Chris_147; 10/04/2018, 14:48.

        Comment


        • #5
          ik zat ook aan de model 3 te denken (of mss een occasie model S?)
          of er tegen dan een valabele concurrent gaat beschikbaar zijn, weet ik niet...
          of anders mss een wagen op CNG, zoals de A4 g-tron ?

          ps. met de TCO in het achterhoofd, kan een uitgave van > 40k voor een EV wel te verantwoorden zijn... (zie bv naar BMWMB zijn rekenvoorbeeld)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten


            Hybride vind ik echter zo dwaas.
            Ofwel kan je je woon-werk traject ongeveer volledig elektrisch rijden: waarom sleur je dan verbrandingsmotor, benzine en zo iedere keer mee?
            Hybride vind ik alleen nuttig als je toch ver moet rijden, maar op bepaalde stukken toch volledig elektrisch wil rijden, bijvoorbeeld op het einde van je rit in de stad. Maar ik heb bijzonder weinig zin om nog naar Antwerpen of Brussel te karren iedere dag.
            En ondertussen zit je toch ook weer die batterijen op het stuk mee te sleuren waarbij je op verbrandingsmotor rijdt.
            Met een gewone hybride kom je er trouwens ook niet (zowel voor dit gebruik als voor de belastingsregels)
            Het moet dan al een plug-in hybride zijn. Dan heb je, afgezien van de kleinere batterijen, reeds een volledige EV.
            99% mee eens

            Een dubbele aandrijving maakt het geheel zwaar, duur, foutgevoelig.
            Echter batterijen zijn ook zwaar en duur en ook niet zo milieuvriendelijk (schaarse grondstoffen nodig), imho het grootste nadeel van EV's.
            Daarom vind ik het idee van een range extender niet zo slecht (gewoon een compacte stroomgroep, en de aandrijving van de wielen blijft elektrisch), maar dan wel iets beter uitgewerkt dan op een i3 (slechts 9 liter benzine). En ik weet niet, of er goeie wagens met REX zitten aan te komen..

            Comment


            • #7
              Grootste probleem gaat toch blijven voor echte veelrijders. Momenteel zit ik zelf aan een goeie 45K per jaar, maar als ik dat elektrisch moet doen, zelfs met een range extender, ga ik toch vaak gefrustreerd zijn, vrees ik


              Comment


              • #8
                Mss een gewone hybride? Lexus? Toyota?

                Comment


                • #9
                  @sunking: range extender is technisch inderdaad de beste oplossing. Dan kan je batterijen pak kleiner maken zodat je dagelijkse ritten perfect elektrisch kan doen en toch niet in de problemen komt indien je eens een keer verder moet.

                  Bvb, ik rij nu 45 km enkel langs binnenwegen. Dus 90km per dag met mogelijk 's avonds nog eens 15km om kinderen weg te brengen.
                  Dikke 100km normaal gebruik dus. Soms kan dit echter wel serieus oplopen naar 300km!

                  Even de opties bekijken:
                  - volledige ICE: nooit rijbereik probleem, wel hoge CO2
                  - volledig EV: ofwel voldoende bereik voor occasioneel 300km, maar dan 90% van de tijd te zwaar en duur. Ofwel voldoende bereik voor dikke 100km en dan niet de te duur of zwaar. Maar wat met die dagen dat ik dan toch 300km moet doen?
                  - plugin hybrid: als ik op werk kan inpluggen zou ik de 100km ongeveer volledig elektrisch rijden. Dan sleur ik echter wel ICE van +200pk voor niets mee voor 90% van de tijd.
                  - REX: lijkt me de beste oplossing, zeker indien je de grootte van de batterijen op maat kan kiezen. Dan kies ik een grootte voor ruim voldoende voor 100k en moet ik eens 300km doen: rex aanzetten.
                  Technisch het beste dus! Ik weet echter niet welke auto met rex op dit moment te krijgen is of er aan zit te komen.
                  Mazda toch wel: https://www.engadget.com/2018/03/03/...extender-exec/

                  Of dit fiscaal echter de beste oplossing is, durf ik te betwijfelen. Zo gauw het niet meer volledig EV is, telt men toch al weer meer belastingen.

                  Comment


                  • #10
                    @Free-ltd: fiscaal lijkt een gewone hybride me niet interessant. En hoe goed een Lexus ook mag zijn, met de huidige snuit krijg je mij daar niet in

                    Comment


                    • #11
                      Weeral een groen topic!

                      Zitten jullie dan ook allemaal op het forum van de Bond voor Beter Leefmilieu?...


                      Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #12
                        mooi die mazda met wankel REX (als ze het op punt krijgen).
                        Voor de rest, is niet enkel het fiscale belangrijk...
                        tesla model 3 lijkt me toch wel te volstaan voor uw gebruik ( > 300 km range, en het gewicht hoeft niet zo'n nadeel te zijn, bij het afremmen heb je dan meer kinetische energie om je batterijen weer mee op te laden ) .

                        Comment


                        • #13
                          In 2019 HY-KERS techniek voor de Alfa Giulia Coupé ?



                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                            Weeral een groen topic!

                            Zitten jullie dan ook allemaal op het forum van de Bond voor Beter Leefmilieu?...
                            Niet iedereen wil zijn volgende auto in het museum kopen,,,


                            Comment


                            • #15
                              quovadis: +600pk, onder de 40k€? Ik peins het niet.

                              Tesla model 3 zou interessant kunnen zijn, maar gaat eind volgend jaar nog niet beschikbaar zijn in Europa onder de 50k.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                Weeral een groen topic!

                                Zitten jullie dan ook allemaal op het forum van de Bond voor Beter Leefmilieu?...


                                Verzonden vanaf mijn bijna te slimme iPhone met Tapatalk
                                Ieder trekt zijn eigen krijtlijnen maar IK heb een jonge dochter en wens voor mijn kind een zo gezond mogelijke toekomst, ja. Binnen de mate van het mogelijke zal ik dan ook mijn gedrag aanpassen als dat kan nuttig zijn. En volgens mij valt er met woon-werkverkeer wel wat winst te halen.
                                Dit alles zonder te overdrijven in de ene of de andere richting. Ik heb òòk een oldtimer - en zal die de rest van mijn leven koesteren en onderhouden.
                                King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                  quovadis: +600pk, onder de 40k€? Ik peins het niet.

                                  Tesla model 3 zou interessant kunnen zijn, maar gaat eind volgend jaar nog niet beschikbaar zijn in Europa onder de 50k.
                                  Zelf zou ik ook tevreden zijn met het basis model,,,, van slechts 345 pk... (Tesla 3 = 258 pk)

                                  Comment


                                  • #18
                                    258pk vind ik ook al veel.
                                    Ik heb het in een andere thread ook al gezegd: 150-200pk is meer dan voldoende voor mij.
                                    Voornaamste is dat het gewicht ook meevalt.
                                    Maar ik vrees dat dat nog het grootste probleem zal zijn. Het is niet voor niets dat de EV's en plug hybrides nu vooral grote SUV's zijn:
                                    - groter budget te besteden, dus de extra kosten vallen beter mee
                                    - wagen weegt zelf al meer, dus extra gewicht van batterijen is relatief kleiner

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                      Opel Ampera-E is na de overname door PSA pak duurder geworden, amper te krijgen en ook weinig fun.
                                      .
                                      In België zijn zelfs geen plannen om de Ampera-e te verkopen.

                                      Landen waar de Ampera 1 aansloeg, krijgen voorrang, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Noorwegen...


                                      Comment


                                      • #20
                                        En afwerking nihil. Ouders waren in Nederland gaan kijken naar de ampera-e, maar naar wat je er voor betaald echt triestige afwerking. En kleiner dan verwacht.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X