Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Interessante firmawagen vanaf 2020?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Die hoort thuis in een moppenboekje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichtenvraag eens aan je boekhouder of je ni beter de wagen privé koopt en een km vergoeding aan je privé uit je firma haalt(0.346€/km met 24.000km/jaar is toegelaten) geen VAA privé te betalen en je kan 8304€ als kost inbrengen voor je firma
doe je meer dan 24.000km, dan verlaag je de kmvergoeding voor de km boven de 24.000km om geen belasting er op te moeten betalen(10à15% per km minder aanrekenen)
Probleem daarbij is dat er voor woon-werk verkeer geen kilometervergoeding gegeven mag worden, enkel voor bezoeken aan de klant: http://www.freelancenetwork.be/Nieuw...i-2017-468-tip
Ik zit meestal gedurende enkele maanden bij een vaste klant, dus ik vrees dat ik bij een controle daar al snel problemen mee heb.
@Tommie1: heb ik nagekeken. Op Ondernemingsdatabank stond er een artikel over dacht ik en mijn boekhouder bevestigt dit ook.
De auto is dan in zeker zin niet meer van de zaak, want: afgeschreven op de zaak en geen kosten meer in de zaak.
Taksen en verzekering betaal je toch gewoon vanaf eigen rekening? Zaak krijgt factuur binnen, die boek je niet in, maar betaal je zelf privé.
Comment
-
en als je die wagen nu gewoon voor een appel en een ei prive overkoopt (want volledig afgeschreven), omzeil je dan ook ni het probleem? (buiten dan da ge die wagen moet kopen met prive geld waar ge al hard op belast zijt). Maar op zich lijkt het idee mij nog ni zo slecht, een wagen die boekhoudkundig niks waard is gewoon in de zaak laten zitten en prive inschrijven/verzekeren/onderhouden .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
@Tommie1: heb ik nagekeken. Op Ondernemingsdatabank stond er een artikel over dacht ik en mijn boekhouder bevestigt dit ook.
De auto is dan in zeker zin niet meer van de zaak, want: afgeschreven op de zaak en geen kosten meer in de zaak.
Taksen en verzekering betaal je toch gewoon vanaf eigen rekening? Zaak krijgt factuur binnen, die boek je niet in, maar betaal je zelf privé.
Wat je doet is die als zaak "uitlenen" of wegschenken zonder dat er een inkomen tegenover staat.
En privé krijg je de beschikking over het gebruik van de auto (zonder te taksen, verzekering etc), zonder dat je een voordeel aangeeft.
Kan best zijn dat het door de mazen glipt, maar een kommaneuker die nog niet aan zijn quotum zit kan hier al eens een ambetant momentje veroorzaken.
Comment
-
Klopt, en dat kan aanzien worden als een voordeel in natura...
Punt is, als dat kan voor een auto van 4 jaar oud, waarom dan niet voor een nieuwe... en zo wordt de elastiek opgerekt tot er een fiscale richtlijn rond komt, en dan is het gedaan.
Comment
-
Feit: auto is een kost en geen investering. Ongeacht wat de fiscale regel is, in uw zakken zitten ze toch.
Gevolg: kan beter rijden dus met iets dat ik plezant vind ipv de meest gunstige fiscale auto te hebben.
Voor onkosten en aftrekken heb ik genoeg andere zaken om het inkomen te drukken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KidcoolBe Bekijk BerichtenFeit: auto is een kost en geen investering. Ongeacht wat de fiscale regel is, in uw zakken zitten ze toch.
Gevolg: kan beter rijden dus met iets dat ik plezant vind ipv de meest gunstige fiscale auto te hebben.
Voor onkosten en aftrekken heb ik genoeg andere zaken om het inkomen te drukken.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Nog wat op nagedacht.
Ik vrees dat er niet veel keuze gaat zijn van leuke EVs: misschien die van Mazda, of het Honda EV concept.
Wat misschien fiscaal ook interessant zal zijn is een MX-5 1.5 SkyCruise 2dehands voor een 20k aankopen in december 2019. Dan kan ik de aanschafprijs wel nog voor 75% inbrengen. Toch?
Comment
-
Ik ga ook even inpikken
Momenteel doet mijn 520d touring goed dienst als firma wagen; ik doe ongeveer 60.000 km per jaar; een diesel blijft dus de voorkeur hebben.
Echter zou ik hem graag tegen eind dit jaar - begin volgend jaar - vervangen. ("nieuwe" 2dehands, 1-1,5 jaar oud, 20-30k km)
Gezien de nieuwe fiscale regels, lijkt het me toch al wenselijk om uit te kijken naar iets dat een beetje fiscaal gunstig is.
Een nieuwe 520d met 120 gram CO2 is maar 60 % aftrekbaar meer
Wetende dat ik eigenlijk graag terug een 6 cilinder zou hebben, maar een 530d is maar 50 % aftrekbaar ....
Hybrides zijn gewoon geen oplossing, want de meeste hebben geen 0.5 kWh per 100 kg ...
Alleen een Q7 E-tron blijft over dan (als 'leuke" auto). Deze is 96% aftrekbaar...
De overstap naar een volledig elektrische wagen lijkt dat 'the next step';
maar het aanbod is vrij beperkt, de prijzen 'vrij' hoog.
Wat zou nu de beste oplossing zijn ?
- De 520d een jaar langer bij houden en hopen op nieuwe evoluties in elektrische auto's ? (wordt hij dan ook niet onverkoopbaar - heeft 129 gram CO2)
- Een tussentijdse auto kopen (beetje de kat uit de boom kijken)
- Q7 E-tron (mijn vorige wagen was een diesel Q7, die devalueren even erg als de Turkse Lira, ik veronderstel dat een Q7 E-tron niet veel beter zal zijn)
- Wachten op de Audi E-tron (ging er normaal al zijn, is nu uitgesteld naar eind 2018 - dan is het wel een nieuwe wagen kopen)
- Tesla kopen (maar wat als tesla volgend jaar niet meer bestaat ...)
Comment
-
Het is toch echt wel een circus momenteel ook. Ik las vanmorgen nog dat er een verkoopsstop is bij veel merken, op een aantal modellen, owv de nieuwe wetgeving.
Bij Leaseplan zijn verschillende modellen momenteel ook niet leasebaar.
Hopelijk is er tegen 2020 meer duidelijkheid, als ik zelf moet wisselen.
Maar ik maak me geen illusies, het zal allemaal wel een stuk minder zijn qua beschikbare auto, denk ik.
Comment
-
Ze willen iedereen in een klein zuinig wagentje krijgen hé. Wel erg als ge dan 60000km per jaar moet gaan doen met ne Citroën C1 of aanverwante. Dat gaan ze dan later weer voelen aan de sociale zekerheid als al die mensen invalide zijn
Ben ooit van SUV naar Break moeten gaan wegens de fiscaliteit, maar dat gaat niet meer gebeuren. Vanaf de moment dat ik kleiner en lager moet gaan van mijne baas, dan zoek ik eerst ander werk waar ze dit ontzien en als het in elk bedrijf hetzelfde is, dan zoek ik iets bij huis zonder firmawagen en ga met de fiets werken en koop me dan een olieslurper als funcar erbij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten...dan zoek ik iets bij huis zonder firmawagen en ga met de fiets werken ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichtenen ga met de fiets werken
Met mijn lage Giulietta (met goede zetels) kan ik 1100 km rijden op 1 dag, zonder rug pijn…
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Elke rug is anders… maar met mijne fiets kan ik slechts 20 km rijden… wegens rug pijn…op voorhand een aspirientje geeft wel 50 km…maar heb dan wel meer kans om stoflong te krijgen, van al die diesel uitlaat
Met mijn lage Giulietta (met goede zetels) kan ik 1100 km rijden op 1 dag, zonder rug pijn…
Wat lage auto's betreft, kan ik wel inkomen dat er eentje is dat te doen is. Maar probleem is dat dit bij mij pas na 3 à 4 weken echt boven komt. En nergens krijgt ge zo lang een testwagen. Dus weet niet of ik dat risico dan wil lopen, want als ik er wel last mee heb (zoals toen met de DS5), dan zit ge er wel 4 jaar mee. Met de DS5 kreeg ik het voor mekaar om na een jaar te wisselen, maar dat lukt mij gene 2de keer meer. Baas vraag nu duidelijk of de zetels goed waren na een testrit
Comment
-
Hmm, als ge 4 jaar last hebt nadat ge met slechte zetels gereden hebt... hebde u dan goed laten behandelen? Ik ben al een paar keer 'gered' geweest door een goeie kinesist / osteopaat.
Los daarvan, een te lage auto zou ik ook ni meer moeten hebben.. ik heb lange benen en als de zetel dan maar 20 cm boven de vloer staat, heb ik geen steun in mijn bovenbenen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenHmm, als ge 4 jaar last hebt nadat ge met slechte zetels gereden hebt... hebde u dan goed laten behandelen? Ik ben al een paar keer 'gered' geweest door een goeie kinesist / osteopaat.
Los daarvan, een te lage auto zou ik ook ni meer moeten hebben.. ik heb lange benen en als de zetel dan maar 20 cm boven de vloer staat, heb ik geen steun in mijn bovenbenen.
Daarop heeft dan mijne baas beslist dat ik een andere wagen mocht gaan kiezen uit angst dat ik voor lange periodes zou uitvallen (ja, ben hier onmisbaar). Een maandje later of zo heb ik dan mijn facetblokkades moeten laten zetten. Eerst een week afgezien van de rugpijn, en daarna ineens weg. Dat was een zaligheid na zoveel maanden miserie. Maar 2 maanden later kwam het lichtjes terug en maakte me zorgen. De dag dat ik met de Tiguan begon te rijden, was het opnieuw weg. Dus ik kan wel met 100% zekerheid zeggen dat er wel degelijk een verschil is tussen de zetels en zithouding tussen de DS5 en de Tiguan.
Comment
-
Ja ik twijfel er niet aan dat de DS5 niet goed was voor uw rug. Wat mij verbaast, is dat het 4 jaar geduurd heeft nadien om er min of meer vanaf te geraken. 't langste da ik al echt gesukkeld heb (veel pijn), is 2 maanden. maarja kheb ook geen hernia (denk ik..) . want in mijn benen heb ik geen last.
Comment
Comment