Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan dit de toekomst zijn ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kan dit de toekomst zijn ?

    Zag dit vandaag passeren... Uiteraard een extreme wagen die ze ervan maakten. Maar kan zoiets niet voor gewone wagens ? Zou toch een prachtige oplossing zijn ?

    Ex-Audi Sport-ingenieur en oprichter van het gelijknamige automerk Roland Gumpert werkt nu samen met start-up Aiways. Het resultaat: een supercar met brandstofcel op methanol.


    Vraag me gelijk af wie er nog technieken kent die de toekomst kunnen veranderen.

  • #2
    Zit zeker toekomst in, ALS de prijs mee valt. Maar meestal worden zo maar een paar geproduceerd.

    Comment


    • #3
      En het zou ook nog eens een oplossing kunnen zijn voor het teveel aan groene stroom dat soms opgewekt wordt.
      Her en der lees je dat methanol een efficiëntie van 80% zou hebben, maar auto's rijden op een mengeling van methanol en water waardoor je een efficiëntie van ca. 40% overhoudt.
      Verbeter me als ik vergis, maar een benzinemotor haalt 30% ?

      "Bij een constante snelheid van 80 km/u geraakt hij naar schatting 850 kilometer ver"
      Last edited by severijns; 04/05/2018, 15:35.
      KLIK |&| KLAK

      Comment


      • #4
        Dit is het.

        Comment


        • #5
          3 minuten tanken zou ook heel mooi zijn, dat is de tijd van een gewone tankbeurt. En dat is dan wel het verbruik van een supercar. Elon had misschien beter hier zijn geld in gestoken...

          Comment


          • #6
            Er zitten wel wat haken en ogen aan dit verhaal. Lage efficiëntie van de omzetting, platinum nodig voor de werking (=duur), ruthenium of goud nodig om de werking van het platinum te blijven garanderen (=duur / zeldzaam), en dan nog een hoop complexiteit om de bijproducten van het proces te evacueren. Niet meteen een bruikbare vervanging voor reguliere batterijen wegens te duur. Voorlopig enkel goed voor one-offs zoals deze Nathalie. Overigens nog even afwachten of het überhaupt in productie komt. Gumpert heeft een beetje een woelig track record als het gaat over het opstarten en dan weer bankroet laten gaan van bedrijven.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
              Er zitten wel wat haken en ogen aan dit verhaal. Lage efficiëntie van de omzetting, platinum nodig voor de werking (=duur), ruthenium of goud nodig om de werking van het platinum te blijven garanderen (=duur / zeldzaam), en dan nog een hoop complexiteit om de bijproducten van het proces te evacueren. Niet meteen een bruikbare vervanging voor reguliere batterijen wegens te duur. Voorlopig enkel goed voor one-offs zoals deze Nathalie. Overigens nog even afwachten of het überhaupt in productie komt. Gumpert heeft een beetje een woelig track record als het gaat over het opstarten en dan weer bankroet laten gaan van bedrijven.
              Jij kent er meer van... hoe werkt dit dan precies hier ? Als dit in grotere getallen kan geproduceerd worden, is er dan geen mogelijkheid ? En dat goud, is dat veel dat je nodig hebt, kan je dat vervangen door een ander metaal eventueel,...?

              Comment


              • #8
                in feite, kan je ook een range extender (verbrandingsmotor) op ethanol laten lopen, en die ethanol haal je dan weer uit CO2 + zonne energie ( http://newscenter.lbl.gov/2017/09/18...anol-ethylene/ ). Dit zou CO2 neutraal moeten zijn want de CO2 die je uitstoot door de ethanol te verbranden, haal je weer uit de lucht bij het maken van de ethanol.
                Dat zou een ideale hybride zijn denk ik (batterijen voor de eerste paar honderd km).

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  in feite, kan je ook een range extender (verbrandingsmotor) op ethanol laten lopen, en die ethanol haal je dan weer uit CO2 + zonne energie ( http://newscenter.lbl.gov/2017/09/18...anol-ethylene/ ). Dit zou CO2 neutraal moeten zijn want de CO2 die je uitstoot door de ethanol te verbranden, haal je weer uit de lucht bij het maken van de ethanol.
                  Dat zou een ideale hybride zijn denk ik (batterijen voor de eerste paar honderd km).
                  Da wordt ingewikkeld lol... Kan je dan niet gewoon een gehele motor op ethanol laten rijden ipv de energie om te zetten ? Snap het principe van de brandstofcel ook niet volledig hoor. Maar ethanol moet dan toch veel zuiniger zijn dan andere brandstoffen als het de moeite loont om de ene energievorm naar een andere om te zetten en deze te gaan stockeren ?

                  Comment


                  • #10
                    wel bij mij is het uitgangspunt een elektrische wagen met batterij, omdat heel het elektrisch verhaal op zich vrij efficient is: elektro motor met koppel vanaf 0 rpm, batterij is op zich ook een efficient opslagmiddel (efficienter dan die elektriciteit omzetten in ethanol en dan die ethanol gaan verbranden), elektriciteit is makkelijk te transporteren via draden etc..
                    dus ethanol dient dan puur om de beperkte range en laadsnelheid van EV's op te vangen. Maar hierop verder redenerend, met al de huidige ontwikkelingen (solid state batterij etc), gaat die range extender / brandstofcel uiteindelijk niet zo heel veel nut meer hebben. Goeie batterijen, da's al wa we nodig hebben Soit ik heb ook geen glazen bol :p

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                      Da wordt ingewikkeld lol... Kan je dan niet gewoon een gehele motor op ethanol laten rijden ipv de energie om te zetten ? Snap het principe van de brandstofcel ook niet volledig hoor. Maar ethanol moet dan toch veel zuiniger zijn dan andere brandstoffen als het de moeite loont om de ene energievorm naar een andere om te zetten en deze te gaan stockeren ?
                      Voordeel van een range extender is toch vooral dat dit een heel klein motortje kan zijn, dat continue op eenzelfde, efficiënt toerental kan draaien. En niet zoveel vermogen moet kunnen leveren. Een ICE die rechtstreeks de auto moet aandrijven moet toch veel meer vermogen leveren.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                        Jij kent er meer van... hoe werkt dit dan precies hier ? Als dit in grotere getallen kan geproduceerd worden, is er dan geen mogelijkheid ? En dat goud, is dat veel dat je nodig hebt, kan je dat vervangen door een ander metaal eventueel,...?
                        In smartphones zit ook goud dus hangt er idd vanaf of je er veel van nodig hebt.

                        Comment


                        • #13
                          Voordeel van dit systeem is dan weer dat een kleinere batterij volstaat, misschien kan hier dan een stukje kostprijs gerecupereerd worden ?
                          Die range extender, da's zo'n beetje hetgene BMW doet op de I3. Maar hier krijg je enkel een groter rijbereik. Komt dit omdat er maar brandstof kan getankt worden voor die range extender voor een beperkt aantal kilometers ? Of is de extender te zwak om de batterij constant te voeden ?
                          Goeie batterijen is al wat we nodig hebben zegt je Sunking. Maar hiermee zou je toch een duur netwerk van laadpalen kunnen vermijden, het probleem van laden voor de stadsbewoners en mensen zonder privéoprit-garage kunnen oplossen ? Persoonlijk denk ik ergens dat de elektrische wagens zoals we ze nu kennen maar een overgangsoplossing zijn. Tenzij men ultrasnel kan laden aan de snelheid van een tankbeurt zodat je dit terug in een tankstation kan gaan doen. Sommigen streven daar naar, maar de oplossing hiervoor is nog ver weg. En hetgene wat nu onmogelijk lijkt, kan dan binnen 10 jaar eigenlijk de norm zijn héé. Misschien gecombineerd met de uitvinding van een batterij die vele lichter is of zo.
                          Maar de huidige techniek van elektrisch rijden is toch behelpen tov de manier met de brandstofcel ? Ook hybrides die meer en meer zullen verschijnen lijken me een tussenoplossing. Hierbij worden in feite de nadelen van een verbrandingsmotor gecombineerd met die van een electrische wagen, denk aan het totaal gewicht bvb. Wel goed om voorlopig de vooropgestelde normen te behalen, maar niet ideaal.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

                            In smartphones zit ook goud dus hangt er idd vanaf of je er veel van nodig hebt.
                            Misschien kan iedereen zijn goud indienen van nutteloze juwelen die toch maar ergens ongebruikt in een kluis liggen als souvenir aan overleden grootmoeder of overgrootmoeder als korting op je auto lol. Denk dat er goud genoeg is, moeten we dan maar een ander edelmetaal gaan gebruiken voor onze juwelen, hiervoor is de kostprijs toch minder belangrijk. (ik bedoel dat als dit edelmetaal voor juwelen etc duurder is dan goud, dan worden die dingen alleen maar exclusiever )
                            En ik veronderstel dat het goud dat men gebruikt van de wagens, kan nadien toch gerecycleerd worden wellicht zoals men nu doet met smartphones ? (die dingen worden nu wel dikwijls weggesmeten in de vuilzak, men zou er beter statiegeld opzetten)

                            Comment


                            • #15
                              Een brandstofcel van 5kW is een beetje mager.
                              Als je met een auto 120km/h rijdt, dan heb je ca 20-25kW nodig. Dat gaat eerst uit de batterij komen, maar na 3 uur is die leeg. En de brandstofcel heeft dan ca 4 uur nodig om terug genoeg energie in de batterij de te steken voor de volgende 100km.

                              Voor korte afstanden is dat allemaal prima, maar waar een electrische auto te kort schiet: een lange rit op de autostrade, schiet deze dan ook te kort.

                              Dit WE een rit gedaan naar Nantes. 750 km gereden op vrijwel lege autostrades in 6-7 uur. Dat lukt dus niet met een Tesla, en ook niet met deze auto.

                              Op methanol/alcohol rijden is zeker niet nieuw. In Brazilie rijden vrijwel alle auto's op methanol. Dat zijn eigenlijk de gewone benzine versies met een kleine aanpassing. Die autos rijden zowel op benzine als alcohol. Dat kan daar omdat ze zo veel riesuiker kunnen kweken (2 oogsten per jaar), en het dan vergisten en opstoken tot vrijwel pure alcohol.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Een brandstofcel van 5kW is een beetje mager.
                                Als je met een auto 120km/h rijdt, dan heb je ca 20-25kW nodig. Dat gaat eerst uit de batterij komen, maar na 3 uur is die leeg. En de brandstofcel heeft dan ca 4 uur nodig om terug genoeg energie in de batterij de te steken voor de volgende 100km.

                                Voor korte afstanden is dat allemaal prima, maar waar een electrische auto te kort schiet: een lange rit op de autostrade, schiet deze dan ook te kort.

                                Dit WE een rit gedaan naar Nantes. 750 km gereden op vrijwel lege autostrades in 6-7 uur. Dat lukt dus niet met een Tesla, en ook niet met deze auto.

                                Op methanol/alcohol rijden is zeker niet nieuw. In Brazilie rijden vrijwel alle auto's op methanol. Dat zijn eigenlijk de gewone benzine versies met een kleine aanpassing. Die autos rijden zowel op benzine als alcohol. Dat kan daar omdat ze zo veel riesuiker kunnen kweken (2 oogsten per jaar), en het dan vergisten en opstoken tot vrijwel pure alcohol.
                                Is methanol dan properder dan benzine ? (ik vermoed van wel volgens wat ik hier lees). Is de olie industrie dan zo machtig om dit tegen te houden of zijn er andere zaken waardoor dit onmogelijk wordt ?
                                Vroeger waren er die in de oude diesels frituurolie kapten en zo. Dat dit geen verbetering zou zijn, snap ik wel lol.

                                Comment


                                • #17
                                  Aan een auto wordt nogal veel verdiend . Neem nu China ,mss zijn ze dra de groenste pieten met hun South–North Water Transfer Project https://www.youtube.com/watch?v=aUKjhwPPKg0 en dan kun je zelf enkel nog de betaalbare bus nemen of trein. Niks eigen goesting meer.
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lopen wel nog wegen in het filmpje

                                    Is wel iets dat natuurlijk in de loop der tijden in ongebruik kwam hier. Hier bij ons werd vroeger de Dender gebaggerd en gebruikt voor goederenvervoer. Een toenmalig grote fabriek vestigde zich aan het water met eigen kade en zo. Zo zullen er vroeger nog bedrijven geweest zijn hierin de streek. Die ene fabriek ken ik omdat ze nu afgebroken wordt.
                                    Maar als klein manneke herinner ik me nog heel goed dat ze baggerden en dat er binnenscheepvaart was.

                                    Vraag me nu nog altijd af waarom dit gebruik verdween doorheen de jaren. Waren zoveel binnenschippers toen...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X