Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Oké, we weten uw persoonlijke voorkeur. Maar vertel nu eens waarom de zithouding voor de gemiddelde mens in de gemiddelde SUV beter tegen rugpijn en andere fysieke ongemakjes is tegenover de zithouding in de gemiddelde luxe sedan?
Jakkel, die uitleg heb ik en anderen hier al gegeven. Ik zeg nergens dat da voor de gemiddelde mens verschil zou maken, maar wel voor de mensen die 60000km/jaar doen. Ne vrachtwagen of een bus kunnen ze ook perfect inrichten dat ge erin zit alsof ge in een berline zit, maar dat is ook niet. Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat daar een reden voor is.
Swat, ieder zijn mening daarover, maar in mijn persoonlijk geval maakt het zeer veel verschil. SUV's gereden, geen last. 2 berlines en problemen. Nu terug een SUV en geen last meer, alhouwel het probleem (hernia) niet weg is wegens blijvende schade. Het is perfect mogelijk als ik straks bv een deftige C-klasse neem, dat ik geen last ga hebben. Ik ga dat zeker niet ontkennen. Maar wat als ik straks zo ene bestel en ik heb wel last van de rug? Dan moet ik er 4 jaar mee rond rijden. Is het dan het risico waard?
Ik heb onlangs een paar keer als vervangwagen ne Skoda Fabia mee gehad en laatst nog 4 dagen ne Golf. Tegen het einde van de dak voelde ik dat wel weer in de rug.
Ok, ik rij graag met een SUV zoals anderen graag iets anders rijden (persoonlijke voorkeur, weet je wel), maar ik ga dan geen andere wagens afkraken daarvoor. Moest ik gene last hebben gehad van mijne rug, dan had ik nog met de DS5 gereden en was de volgende wss ne C-klasse of 3-reeks geweest. Puur omdat die fiscaal vriendelijker zijn in mijn geval.
Omdat ze zo sterk in de mode zijn, is de verleiding groot om een SUV te kopen. Maar net zoals elk type auto heeft ook deze soort zijn nadelen. We hebben een balans opgemaakt van de aangename en minder prettige kantjes van de formule.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Nog nooit van elektrische zetels met geheugen gehoord. 1x goed zetten, daarna zit je altijd goed.
Niet nodig om het straatbeeld te verpesten met lelijke SUV's
Lees uw bijdrage nu nog eens zelf opnieuw?
Dus met geheugen staat die dan direct goed of wa? Damn, had ik dat geweten. En kunt ge die instellingen dan via de smartphone uploaden of hoe doet ge dat? Bij mijn huidige en vorige wagen moest ik de eerste keer de zetel goed zetten wat bij de DS5 toch een 3 tot 4 weken duurde eer die iets wat naar mijn goesting zat. Bij de Tiguan ging het ietske sneller. Ik denk een 2-tal weken. Nu is dat idd geen probleem meer, MAAR er is altijd het feit dat ge de 'eerste' keer moet instellen hé
Awel, bedankt Chris. Ik zit blijkbaar fout in de auto.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Is ook moeilijk he, opzoeken hoe je een autostoel moet instellen: http://bfy.tw/IcQg
Ah, wist niet dat da een exacte wetenschap is.
Maar als ik dan veel mensen zie rijden, blijken die allemaal niet te weten hoe google werkt
De richtlijnen zijn er idd, maar worden zelden gevolgd door de mensen. Maar na het volgen van die richtlijnen, komt er nog de finetuning die wel nog een paar dagen, weken in beslag neemt afhankelijk van de persoon. Als ge een paar km per dag doet, zal het minder storen, maar dagen van 300 à 400km een 3-tal keer per week, dan zit ge toch nog regelmatig wat mm'kes te verzetten om het gevoel van thuis komen te krijgen.
Maar aan uw eigenwijze antwoorden te lezen, hebt gij daar allemaal gene last van.
Ik zit blijkbaar te ‘ver’ van m’n pedalen, heb graag gestrekte benen bij volledig ingedrukte koppeling.
Nu weet ik ook waarom ik in m’n Tipo zo ‘goed’ zit: instelbare lendensteun. Ik heb graag wat druk in mijn onderug, dat helpt me om recht en niet ingezakt te zitten.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Free, ik toch ook niet... mag nu in 1 van de 3 wagens stappen hier, zelfs in het 500’tje, en naar Zuid-Frankrijk bollen, ik stap er meer dan ok en zonder pijn uit. Wat ik wel durf doen tijdens een zeer lange rit is de stoel al eens verzetten (tandje rechter, tandje platter,...)
Ik zit wel graag zo laag mogelijk als de stoel instelbaar is.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Free, ik toch ook niet... mag nu in 1 van de 3 wagens stappen hier, zelfs in het 500’tje, en naar Zuid-Frankrijk bollen, ik stap er meer dan ok en zonder pijn uit. Wat ik wel durf doen tijdens een zeer lange rit is de stoel al eens verzetten (tandje rechter, tandje platter,...)
Ik zit wel graag zo laag mogelijk als de stoel instelbaar is.
Toen ik de DS5 had en vaak in de garage stond met problemen met het infotainmentsysteem, kam er iemand af van de invoerder om het probleem op te lossen. Vermits het PSA is, reed de man met een peugeot 508 en we kamen in gesprek toen de update aan het lopen was en toen ik zei dat die DS5 geen goed deed voor mijne rug, vertelde hij mij dat hij ook wel regelmatig last had van zijne rug in de 508 en het verzetten tijdens de rit van de zetel dat probleem wel voor een groot stuk opving. Dus denk ook wel dat dit een oplossing is. En natuurlijk dan handig om geheugen in de zetel te hebben
Mijne collega die nu mijne DS5 heeft, die doet het ook geregeld, nadat hij een maand nodig heeft gehad om de zetel naar zijn zin te krijgen. Volgens mij veel te maken met de DS5. De man kwam van een Opel Mokka bij zijn vorig bedrijf. Heeft mij al veschillende keren laten weten dat hij blij gaat zijn als hij een nieuwe mag kiezen.
Ik zelf zit graag zo hoog mogelijk in de wagen. Vroeger laag en lekker liggen. Maar toen ik van de C-Crosser naar een C5 ging, miste ik de hoge zit en ben ik systematisch mijne zetel hoger beginnen zetten en de rugleuning rechter.
Zoals ze vaak in die filmkes uitleggen, zou een beginpunt zijn dat nog net uw rechtopstaande vuist tussen hoofd en dak past. Voor mij is dat idd de ideale positie nu. Maar kan me voorstellen dat het voor andere niet werkt. Zoals sommigen met hun neus amper boven het stuur uit komen, kan ik me moeilijk voorstellen dat het een comfortabele zithouding is.
Ieder doet wat hij wil natuurlijk hé. Iedereen heeft een andere lichaamsbouw en andere lichaamskwaaltjes. Vaak hoor ik ook mensen zeggen dat ze 1600km naar Spanje zijn gereden zonder ook maar een probleem. Dat ze daarbuiten elke week maar 100 à 200km met de auto doen (of met de fiets/moto of trein gaan werken), zeggen ze er niet bij. Want er is een verschil met 1600km rijden 2 x per jaar (heen en terug) tegen dat iemand 300 à 400km/dag het hele jaar rond doet. Maar blijkbaar bestaat dat verschil niet voor die eerste groep
Begint wel een rare topic te worden hier.
In mijn geval moet ik ook vaak onverhard terrein op en is de bodemvrijheid ook makkelijk meegenomen.
Hey, voor mijn part mag iedereen een SUV kopen hoor, geen probleem: Belgisch straatbeeld is toch al zeer lelijk, dat zal er nog wel bij kunnen.
Maar het probleem is dat er minder en minder merken nog een markt zien in een deftige break. (logisch ja)
Honda Accord, Toyota Avensis, Citroën C5, Alfa, .. er beginnen heel wat breaks te sneuvelen.
Dan stap je geïnteresseerd bij Alfa binnen om een Giulia break te prospecten: "waar is de break?". "Komt niet, ik kan u wel de Stelvio SUV aanbevelen indien u een break wil". NEE!
En diegenen die nog overblijven "moeten hoger worden", zegt men. Tja, als ik een hoge auto wou kopen, kocht ik wel een SUV.
Ook het design van SUV's wordt overgenomen in gewone auto's. Dan heb ik het over het feit dat een SUV meer metaal in de hoogte heeft.
Om dat geen saaie vlakke plaat te maken (en stevig genoeg), zetten ze er allerlei vouwen, lijnen en plooien in.
En dan neemt men dat weer over op een gewone auto die dat helemaal niet nodig heeft: "om dezelfde designtaal in het gamma te hebben!"
VerSUV mijn break aub niet!
De ingenieur en fan van het Lotus principe (simplify, then add lightness) in mij kan het ook niet aanzien wat men allemaal moet doen om iets dat inherent fout is toch proberen goed te maken.
Auto hoger => wielen te klein => grotere wielen => meer gewicht => sterkere motor => meer gewicht => zwaartepunt te hoog => vering harder om toch nog de bocht om te kunnen etc.
waar zit je ?
Ik dacht dat na de meeting van deze week internet al opnieuw vrij was in N-K ?
Holland is N-K nog niet.
Weet niet meer wie zijn onderschrift dit is, maar hier kan ik me wel in vinden.
"I'm convinced that our world would be vastly improved by the availability of more drop-top cruisers. They're the only cure for the sickness that makes us demand Nurburgring lap times from utility vehicles. - Bob Sorokanich"
Hey, voor mijn part mag iedereen een SUV kopen hoor, geen probleem: Belgisch straatbeeld is toch al zeer lelijk, dat zal er nog wel bij kunnen.
Maar het probleem is dat er minder en minder merken nog een markt zien in een deftige break. (logisch ja)
Honda Accord, Toyota Avensis, Citroën C5, Alfa, .. er beginnen heel wat breaks te sneuvelen.
Dan stap je geïnteresseerd bij Alfa binnen om een Giulia break te prospecten: "waar is de break?". "Komt niet, ik kan u wel de Stelvio SUV aanbevelen indien u een break wil". NEE!
En diegenen die nog overblijven "moeten hoger worden", zegt men. Tja, als ik een hoge auto wou kopen, kocht ik wel een SUV.
Ook het design van SUV's wordt overgenomen in gewone auto's. Dan heb ik het over het feit dat een SUV meer metaal in de hoogte heeft.
Om dat geen saaie vlakke plaat te maken (en stevig genoeg), zetten ze er allerlei vouwen, lijnen en plooien in.
En dan neemt men dat weer over op een gewone auto die dat helemaal niet nodig heeft: "om dezelfde designtaal in het gamma te hebben!"
VerSUV mijn break aub niet!
De ingenieur en fan van het Lotus principe (simplify, then add lightness) in mij kan het ook niet aanzien wat men allemaal moet doen om iets dat inherent fout is toch proberen goed te maken.
Auto hoger => wielen te klein => grotere wielen => meer gewicht => sterkere motor => meer gewicht => zwaartepunt te hoog => vering harder om toch nog de bocht om te kunnen etc.
Klopt helemaal van dat break verhaal. Die beginnen echt precies wel te verdwijnen. En daar ligt het SUV verhaal zeker en vast aan de basis van. Ge moogt er voorstander van zijn of niet, maar fabrikanten spelen in op de markttrend. Straks zal het weer wat anders zijn.
Maar een SUV voorstellen als ge een break wilt, is ook niet helemaal correct. Persoonlijk al ervaren dat breaks een pak grotere koffer hebben dan de meeste SUV's. Mijne Tiguan zit dan wel lekker wat hoger, maar die koffer is echt wel te klein
Kleiner in het algemeen, maar ook hogere tildrempel: daar krijg je het pas van aan je rug !!!
Ivm de Skoda RS:
It's also equipped with what the European brand calls Dynamic Sound Boost to make sure the “the high-torque diesel engine’s power” is apparent to the ears by piping in the sound through the interior speakers.
Nog zoiets...
En dat Sabine sneller is dan Jeremy Clarkson kan ik wel geloven, die kerel kan alleen maar dwars gaan.
Kleiner in het algemeen, maar ook hogere tildrempel: daar krijg je het pas van aan je rug !!!
Ivm de Skoda RS:
Nog zoiets...
En dat Sabine sneller is dan Jeremy Clarkson kan ik wel geloven, die kerel kan alleen maar dwars gaan.
Van de hogere tildrempel heb ik geen last met mijn 185cm. Kleiner mss wel. Maar bij een berline is het nog erger, want daar hebt ge geen laadvloer en moet ge effectief voorover gaan om het in de koffer te steken Raar, maar waar heeft mijne collega de Superb laten staan omdat er geen laadvloer in de break versie is, en dan de X-trail besteld.
Weet niet meer wie zijn onderschrift dit is, maar hier kan ik me wel in vinden.
"I'm convinced that our world would be vastly improved by the availability of more drop-top cruisers. They're the only cure for the sickness that makes us demand Nurburgring lap times from utility vehicles. - Bob Sorokanich"
BS vertelt geen BS.
That would be mine Bob Sorokanich is een redacteur van Road & Track.
Comment