Mededeling

Collapse
No announcement yet.

echt wel veel gereden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

    Regelrechte zever.
    Hoe harder je een motor gaat stressen, zeker met een kleiner wordende longinhoud, hoe meer krachten er op die onderdelen komt, waar trouwens ook budgetmatig wordt mee omgegaan dezer dagen. Lagerschalen, zuigers, turbo, kettingen, enz. Onderhoud doet hier natuurlijk erg veel, daar kan je de levensduur van alle motoren mee verlengen.
    Sportmotoren waar meer pks uitgehaald worden zijn duidelijk minder betrouwbaar. Meer toeren en druk, meer krachten op alle onderdelen. Klaar.
    Sportmotoren zijn motoren die opgedreven worden tot boven hun ontworpen vermogen, en waar levensduur helemaal niet belangrijk is, maar wel absolute prestaties.

    Trouwens, wanneer is veel vermogen te veel vermogen.
    De Ford T haalde uit een 3l motor amper 20pk.
    Is een vermogen van 100pk uit een 3l dan een "veilig vermogen", of mag het 200pk zijn?
    Nu vinden we 200pk uit een 3 liter motor belachelijk weinig, en toch is de stress van die motor 10 keer zo veel als van de Ford T.
    Of zou de Ford T een "oneindige" levensduur hebben.

    Autos worden ontworpen voor een levensduur van 10jaar en 300.000km. Dan mag er wat slijtage zijn, en wat prestatieverlies, maar geen defecten, en ook geen onveilige werking.
    Als de uitval bij 300.000 km lager moet liggen dan 1%, dan kan je er van uit gaan dat een pak meer dan de helft het miljoen kan halen. En dat ook met een 1.0 3 cilinder met 100pk.

    Comment


    • #22
      een auto wordt ontworpen om net door zijn garantie te gaan ja...
      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
        een auto wordt ontworpen om net door zijn garantie te gaan ja...
        Echt niet, ik zie hier de specificaties voor de luchtvering van Audi, Merc, Tesla etc, en dat is echt niet mis.
        Als je te veel uitval hebt, dan word je gewoon verplicht om alles wat je geleverd hebt terug te nemen en binnen te roepen. Dat kan 10-tallen miljoenen kosten.

        Comment


        • #24
          die Volvo komt uit Dubai, heeft dienst gedaan als pendelauto tussen vliegveld en hotel, stonden er paar maanden geleden een 5 tal te koop in Duitsland met allemaal +400.000km, er waren zelfs handelaars die er 1 jaar garantie bijgaven(had er eens voor gemaild)
          ik heb nog een Volvo 850 GLT op lpg gehad die meer dan 600.000km gebold heeft(ik had die aan een collega verkocht op 320.000km) en toen mijn collega die ingeruild had kwam die te koop met amper 230.000km....
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • #25
            In Nederland zie je regelmatig Volvo's opduiken met die kilometerstanden.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              die Volvo komt uit Dubai, heeft dienst gedaan als pendelauto tussen vliegveld en hotel, stonden er paar maanden geleden een 5 tal te koop in Duitsland met allemaal +400.000km, er waren zelfs handelaars die er 1 jaar garantie bijgaven(had er eens voor gemaild)
              ik heb nog een Volvo 850 GLT op lpg gehad die meer dan 600.000km gebold heeft(ik had die aan een collega verkocht op 320.000km) en toen mijn collega die ingeruild had kwam die te koop met amper 230.000km....
              Auto van familie ook. Had 400k km, werd door een fransman gekocht, en nadien, nog geen week later krijgen ze telefoon dat iemand hun auto te koop had zien staan. Deze stond te koop met 140k km op teller.
              Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

              Comment


              • #27
                Conclusie, wij (ik niet) doen onze auto's veel te vroeg weg. Een wagen is echt niet versleten met 100k km, of je moest die niet als een goede huisvader gebruikt hebben natuurlijk.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • #28
                  De motor is niet versleten.
                  Maar het is dikwijls een economische keuze. Andere onderdelen die moeten vervangen worden, kosten dikwijls te veel in verhouding tot de leeftijd. Maar als je die kosten blijft maken, kan je lang blijven gaan.
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                    De motor is niet versleten.
                    Maar het is dikwijls een economische keuze. Andere onderdelen die moeten vervangen worden, kosten dikwijls te veel in verhouding tot de leeftijd. Maar als je die kosten blijft maken, kan je lang blijven gaan.
                    voor vele kosten te herstellen koop je geen nieuwe wagen. En als je weer begint met een 2e hands van 5000 euro dan kan je beter een nieuwe gekochte wagen waar je van weet wat er mee gebeurd is blijven herstellen.
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                    Comment


                    • #30
                      Klopt, maar neem nu een Polo diesel van 14 jaar oud met 200k op de teller.
                      In goede staat zou die nu maximum 3000€ waard zijn.
                      Stel: er moet een nieuwe distributieriem in, banden zijn versleten, airco compressor defect, en de koppeling begint te begeven.
                      Daartegenover krijg je 1500€ bij aankoop van een nieuwe, of er staat een opkoper te dringen om die voor 1000€ cash in het handje over te nemen.

                      Wat doen je dan?

                      Comment


                      • #31
                        het is wellicht economisch nog steeds verantwoord om die herstelling te doen, maar dan niet bij een dealer die dure werkuren aanrekent.
                        als ge hem laat overnemen voor 1500€, dan betaal je nog steeds een veelvoud voor een nieuwe, die je dan ook nog eens omnium best laat verzekeren (bye bye 1500€).

                        Ik hou in deze redenering geen rekening met het feit dat het een diesel is die de LEZ niet meer in mag.
                        Maar in principe is een oude auto herstellen bijna nooit duurder dan een nieuwe kopen. Tenminste als de basis nog goed is (chassis, motorblok, versnellingsbak).
                        Last edited by sunking; 04/07/2018, 13:38.

                        Comment


                        • #32
                          + 1

                          tel maar op :

                          meerkost in verzekering (meestal van BA voor de oude naar full omnium voor de nieuwe
                          Instante verlies van de btw op de nieuwe
                          instante waardevermindering van de nieuwe van zodra de wagen de concessie verlaat

                          voor dat bedrag mag je véééél kosten doen !

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Klopt, maar neem nu een Polo diesel van 14 jaar oud met 200k op de teller.
                            In goede staat zou die nu maximum 3000€ waard zijn.
                            Stel: er moet een nieuwe distributieriem in, banden zijn versleten, airco compressor defect, en de koppeling begint te begeven.
                            Daartegenover krijg je 1500€ bij aankoop van een nieuwe, of er staat een opkoper te dringen om die voor 1000€ cash in het handje over te nemen.

                            Wat doen je dan?
                            Mijn 88 jarige tante bracht haar 28-jarige Polo met 68k op de klok naar de garage voor een groot onderhoud. (4 nieuwe banden, oliewissel, nieuwe distributieriem, waterpomp, enz...) Kostte 930€ waar ik wel van schrok.

                            Haar commentaar, die auto gaat mij overleven dus waarom een nieuwe kopen.

                            Comment


                            • #34
                              wa wilde, nen oude VW da krijgde ni kapot (en ik maar hopen dat mijn dsg bak het 5 jaar uitzingt)

                              Comment


                              • #35
                                Hangt denk ik meer af van de bestuurder dan van de wagen.

                                Comment


                                • #36


                                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

                                  Mijn 88 jarige tante bracht haar 28-jarige Polo met 68k op de klok naar de garage voor een groot onderhoud. (4 nieuwe banden, oliewissel, nieuwe distributieriem, waterpomp, enz...) Kostte 930€ waar ik wel van schrok.

                                  Haar commentaar, die auto gaat mij overleven dus waarom een nieuwe kopen.
                                  Kijk, voor 930 euro koop je geen nieuwe
                                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik hoop dat die 88-jarige tante nog vele jaren met haar polo mag rijden, maar soms wil je een up-to-date auto met meer dan een paar NCAP-sterren, beetje navi en connectiviteit, wat garantie en de gemoedsrust dat je wss niet in panne valt langs de weg en waar je kinderen wat veilig in zitten. Dan is een nieuwe wagen toch wel een te overwegen keuze. Nostalgie is een mooi sentiment, nieuw is beter.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Nieuw oogt vooral beter maar is het niet noodzakelijk. Liever mijn kinderen op de snelweg met de 14 jaar oude Mondeo dan met een mini...

                                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
                                        Nieuw oogt vooral beter maar is het niet noodzakelijk. Liever mijn kinderen op de snelweg met de 14 jaar oude Mondeo dan met een mini...

                                        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                                        Doe mij maar de 2018 MINI met alle nieuwe rijhulpsystemen, nieuwe ophanging, nieuwe remmen en nieuwe banden om mijn 5 maand oud zoontje te vervoeren ipv een 14 jaar oude Mondeo. Daar twijfel ik geen seconde over.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Allez ne 14 jaar oude mondeo, da's toch 't beste wat er bestaat. rap, zuinig, ruim, betrouwbaar, veilig, schrijft niks af.. k zou da ook wel onder mijn kont willen zelle.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X