Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over autobatterij.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vraag over autobatterij.

    Hallo

    Ik heb een nieuwe auto gekocht en in afwachting van levering van mn nieuwe auto mag ik rijden met die van m’n pa en of ma aangezien ze op reis zijn Ik heb gisteren de melding gekregen dat de batterij laag was. Ik dacht om er nog een toertje mee te doen maar ik kreeg de motor niet meer in gang. De vergrendeling werkte nog, de radio ook. Ik bel naar de garage ze komen direct en ze steken direct een nieuwe batterij en de wagen is vier jaar oud. M’n pa is een veelrijder en de wagen heeft 120 000 km maar is dat normaal dat een batterij zo snel vervangen moet worden?

  • #2
    Hoe oud is de wagen zelf ?
    4 of 5 jaar is een gebruikelijke minimum, maar er zijn afwijkingen. Als de platen in aanraking komen is het gedaan met de batterij, ongeacht de leeftijd.
    De batterijen van wagens die dagdagelijks worden gebruikt houden langer stand, tot 7 of 8 jaren. Indien regelmatig stil voor dagen of weken, is het aangewezen een kleine lader te voorzien, die er voor zorgt dat de batterij steeds optimaal geladen blijft. Dan kan de batterij gemakkelijk meer dan 10 jaar meegaan. Op een dieselwagen heeft de batterij het zwaarder te verduren.
    Last edited by guyugy; 03/08/2018, 17:07.

    Comment


    • #3
      De wagen is van maart januari 2014 een A4 177 tdi quattro. Ik kreeg indicatie dat batterij laag was. Ik kon wel nog de lichten aansteken en zo en sluiten. Nu start de wagen wel perfect. Ik heb er nu wel hele korte afstandjes mee gereden. Wagen start nu wel perfect is de batterij effectief na 4,5 jaar plat?

      Comment


      • #4
        Kan perfect, x maal in gang trekken zonder ritten van betekenis vermoeit de batterij, tot er niet meer genoeg is om op te starten. Als er dan niets meer gebeurt bij het starten kan de batterij in kortsluiting zijn, met 9 of 10 volt zal een diesel nooit aanslaan.

        Comment


        • #5
          Batterijen gaan kapot bij koude door te diepe ontlading, maar even veel begeven bij hoge temperaturen.
          Er is gewoon een plaat kromgetrokken, en dan is vervangen het enige wat kan.
          4 jaar is jong maar niet abnormaal.

          Comment


          • #6
            Zonde maar kan gebeuren, batterij van mijn vriendin liep sneller leeg door andere factoren volgens een garagist (automatische lampen en radio teveel aan laten staan terwijl er niet mee gereden werd). Weet niet in hoeverre dit waar is natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Dacht dat een batterij langer meeging wel zeer tevreden van de snelle interventie.

              Comment


              • #8
                Een batterij heeft geen vervaldatum. De ene gaat +10 jaar mee zonder één kik te geven en de andere geeft na 4 jaar al de geest. Veel hangt ook af of het een buitenslaper is of niet, en het merk van de batterij natuurlijk. En een batterij kan ook niet goed tegen de warmte, kan er ook mee te maken hebben. Een pechverhelper heeft zelfs ooit tegen mij gezegd dat een batterij minder goed tegen warmte kan dan tegen de koude. Een batterij die het in de winter begeeft is eigenlijk in de zomer al stuk gegaan door warmte. Of het waar is? Geen idee

                Edit: altijd korte ritjes is ook niet goed voor je batterij, maar van een paar korte ritjes gaat een gezonde batterij echt niet plat.
                Last edited by Barie; 04/08/2018, 01:07.
                2012 Abarth 500 'esseesse'

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M Bekijk Berichten
                  Hallo

                  Ik heb een nieuwe auto gekocht en in afwachting van levering van mn nieuwe auto mag ik rijden met die van m’n pa en of ma aangezien ze op reis zijn Ik heb gisteren de melding gekregen dat de batterij laag was. Ik dacht om er nog een toertje mee te doen maar ik kreeg de motor niet meer in gang. De vergrendeling werkte nog, de radio ook. Ik bel naar de garage ze komen direct en ze steken direct een nieuwe batterij en de wagen is vier jaar oud. M’n pa is een veelrijder en de wagen heeft 120 000 km maar is dat normaal dat een batterij zo snel vervangen moet worden?
                  je had ze beter zelf eerst eens opgeladen met een lader.
                  De garagist zal daar geen tijd voor gehad hebben en direct een nieuwe gestoken ?

                  Comment


                  • #10
                    Ja klopt direct nieuwe. Als een batterij wordt opgeladen kan die dan nog jaren meegaan?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M Bekijk Berichten
                      Als een batterij wordt opgeladen kan die dan nog jaren meegaan?
                      Zou best kunnen

                      Comment


                      • #12
                        Ok, wel zeer snelle service gehad. Is het normaal dat een radio dan nog werkt bij een platte batterij?

                        Comment


                        • #13
                          Als de batterij te zwak is om te starten kan het zijn dat ze wel nog genoeg stroom kan geven voor een radio, ja.

                          Comment


                          • #14
                            Als je een batterij moet beginnen opladen na een tijdje korte ritten te doen, wegsmijten... Zoniet sta je deze winter in panne. De tijd dat batterijen 10 jaar meegingen is voorbij. Blijkbaar wordt een batterij tegenwoordig zoveel belast dat ze na 4 a 5 jaar de geest geven. Maar vroeger had je ook veel minder stroomverbruikers uiteraard. Om dan nog te zwijgen over die start stop systemen tegenwoordig. Gunstig voor 't milieu is een lachertje. Het kost na een hele korte stop meer energie om de wagen te starten dan men bespaarde. BMW koppelt hierom andere parameters aan de start stop zoals gps en file info zo las ik in een gebruiksaanwijzing.
                            Algemeen gezien is zo'n start stop niks waard, je bespaart amper en het maakt onderdelen zoals je batterij sneller stuk... Dus zeker als je korte ritten doet, uitzetten die handel. Bij te lage spanning schakelt start stop zichzelf wel uit, maar dat betekent dus elke keer weer een laadcyclus.
                            En in de zomer gaan er zoals hierboven al gezegd evenveel batterijen stuk op hete dagen als in de winter bij de eerste vrieskoude...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                              Als je een batterij moet beginnen opladen na een tijdje korte ritten te doen, wegsmijten... Zoniet sta je deze winter in panne. De tijd dat batterijen 10 jaar meegingen is voorbij. Blijkbaar wordt een batterij tegenwoordig zoveel belast dat ze na 4 a 5 jaar de geest geven. Maar vroeger had je ook veel minder stroomverbruikers uiteraard. Om dan nog te zwijgen over die start stop systemen tegenwoordig. Gunstig voor 't milieu is een lachertje. Het kost na een hele korte stop meer energie om de wagen te starten dan men bespaarde. BMW koppelt hierom andere parameters aan de start stop zoals gps en file info zo las ik in een gebruiksaanwijzing.
                              Algemeen gezien is zo'n start stop niks waard, je bespaart amper en het maakt onderdelen zoals je batterij sneller stuk... Dus zeker als je korte ritten doet, uitzetten die handel. Bij te lage spanning schakelt start stop zichzelf wel uit, maar dat betekent dus elke keer weer een laadcyclus.
                              En in de zomer gaan er zoals hierboven al gezegd evenveel batterijen stuk op hete dagen als in de winter bij de eerste vrieskoude...
                              niet te snel wegsmijten die batterij, is ook niet goed voor het milieu

                              Comment


                              • #16
                                Alvast bedankt voor de info. Dan nog een vraag:

                                Heeft het plat gaan van de batterij dan te maken met de betrouwbaarheid van de wagen? Op het geplande onderhoud remblokjes en bandenwissels en olie nog geen extra kosten gehad

                                Comment


                                • #17
                                  Wilt niet echt iets zeggen denk ik, je kan rijden in een geweldige Porsche panamera turbo s met zoveel elekrische en technische snufjes waar je batterij onder leidt terwijl de auto zelf absoluut subliem is. Heeft ook wat te maken met de chauffeur zelve zoals eerder gezegd, korte ritjes zijn vermoeiend voor een batterij!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voor ik mijn leasewagen overnam, heeft de garage op 4 jaar (160.000km) bij het grote onderhoud de batterij ook vervangen.
                                    Zelf had ik nooit iets gemerkt van batterijproblemen, dus misschien zei de computer wel iets, of is dat standaard op 4j vervangen, ik weet het niet.
                                    Maar abnormaal is het dus niet.

                                    Ik merk toch een serieuze brandstof besparing met start-stop hoor.
                                    Bij een warme motor zorgt dat niet voor meer belasting (en mijn auto stopt ook alleen maar automatisch als de motor warm genoeg is)
                                    Mazda heeft dat slim bekeken: http://www.mazda.com/en/innovation/t...gy/env/i-stop/
                                    Zij stoppen de cylinder op het juiste punt zodat hij bij herstart direct kan werken, bespaart 1 motor cyclus uit => dus minder belasting van de startmotor en batterij!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      Mazda heeft dat slim bekeken: http://www.mazda.com/en/innovation/t...gy/env/i-stop/
                                      Zij stoppen de cylinder op het juiste punt zodat hij bij herstart direct kan werken, bespaart 1 motor cyclus uit => dus minder belasting van de startmotor en batterij!
                                      Mooi systeem. Wat ik mij afvraag : je kan een motor wel laten afslaan op een punt waar je het wil, maar hoe breng je die bewegende massa tot stilstand op het punt waar je het wil ? Of gebruiken ze de startmotor om die motor op het juiste punt te zetten ?
                                      edit : had tekeningetje nog niet bekeken, zo te zien via alternator ?
                                      Last edited by On_Slow; 05/08/2018, 10:48.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Voor ik mijn leasewagen overnam, heeft de garage op 4 jaar (160.000km) bij het grote onderhoud de batterij ook vervangen.
                                        Zelf had ik nooit iets gemerkt van batterijproblemen, dus misschien zei de computer wel iets, of is dat standaard op 4j vervangen, ik weet het niet.
                                        Maar abnormaal is het dus niet.

                                        Ik merk toch een serieuze brandstof besparing met start-stop hoor.
                                        Bij een warme motor zorgt dat niet voor meer belasting (en mijn auto stopt ook alleen maar automatisch als de motor warm genoeg is)
                                        Mazda heeft dat slim bekeken: http://www.mazda.com/en/innovation/t...gy/env/i-stop/
                                        Zij stoppen de cylinder op het juiste punt zodat hij bij herstart direct kan werken, bespaart 1 motor cyclus uit => dus minder belasting van de startmotor en batterij!

                                        Zal wellicht te maken hebben dat je veel in de file zit dan ? Maar hoeveel is een serieuze besparing dan, kan toch maximum maar een tiende na de komma zijn hee ?
                                        Ivm die belasting op de mechaniek, ik ben ervan overtuigd dat dit echt geen gunstige invloed heeft op de levensduur van bepaalde onderdelen. Niet alleen starter en batterij, maar het eerste waaraan ik denk is, dat ik altijd gehoord heb dat je na een stukje goed doorrijden bvb je motor best even laat draaien zodanig dat de turbo kan afkoelen.
                                        Denk dat vooruitziend rijden veel meer opbrengt zodat je niet teveel hoeft te stoppen en dat kan ook in de file. Zal toch een reden hebben dat ze nu bij de nieuwste BMW's de start stop niet gebruiken bij stop and go's in de mate van het mogelijke. En qua besparing, de motor 2 seconden laten uitvallen en direct terug opstarten vraagt toch energie ?

                                        Dat ze bij Mazda je batterij vervingen zonder dat je klachten had, gebeurt wel vaker. Toen ik bij Renault werkte hadden wij (voor het afleveren van een nieuwe auto waren wij verplicht de batterij te testen en de code die het testapparaat gaf door te geven) een tester waarmee dus elke nieuwe batterij getest werd.
                                        Hoe dat ding werkte weet ik niet, maar het kwam soms wel eens voor dat we een negatieve code kregen voor een nieuwe batterij.
                                        Als een auto op onderhoud kwam werd de batterij bij een groot onderhoud ook steeds getest en daar kwamen zoals bij jou regelmatig batterijen voor die 'stuk' waren zonder dat de chauffeur erover kloeg. Aan particulieren was dit dan zeer moeilijk uit te leggen dat ze hun batterij best lieten vervangen maar degenen die er niet op ingingen stonden gegarandeerd bij de eerste vrieskou of bij heet weer in panne...
                                        Zou wel graag eens weten hoe die tester eigenlijk werkte en aan de hand van welke parameters die zo goed kon 'voorspellen'.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X