Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over autobatterij.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Er is maar een manier om batterijen op een betrouwbare manier te testen :
    Door ze kortstondig zeer zwaar te belasten.

    Afhankelijk van de restcapaciteit zal de zware ontlaadstroom meer of minder wegzakken gedurende de test.
    Dit geldt ook voor de spanning, al is dit niet lineair met de stroom.
    Spannings- en stroomdaling, uitgezet in een tijdsfunctie, leveren een zeer betrouwbare indicatie van de werkelijke capaciteit.

    Dit wordt vergeleken met de standaardcapaciteit, welke wordt ingegeven in het meettoestel voor de meting.

    Zelf de batterij twee maanden geleden laten vervangen ( 8 j oud ).
    Bij de test bleek de capaciteit gedaald tot max. 80 % van normaal.
    Maar niks gemerkt bij het starten.
    Waarschijnlijk komende winter wel.
    Last edited by taiko; 05/08/2018, 19:40.

    Comment


    • #22
      Wel, is dat wat ik niet goed begrijp. Vroeger had ik een meter met een dikke weerstand erin. Hiermee belastte je de batterij zwaar zoals je zegt en kon je de restcapaciteit zien.
      Nu testen ze electronisch, maar begrijp totaal niet op welke basis. Uitlezen van het batterijmanagement zelf ?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
        Wel, is dat wat ik niet goed begrijp. Vroeger had ik een meter met een dikke weerstand erin. Hiermee belastte je de batterij zwaar zoals je zegt en kon je de restcapaciteit zien.
        Nu testen ze electronisch, maar begrijp totaal niet op welke basis. Uitlezen van het batterijmanagement zelf ?
        Meestal wordt gebruik gemaakt van een conductance-accutester. Die heeft als voordeel dat de accu niet moet belast worden om te testen. De werking is gebaseerd op het feit dat een batterij een bepaalde inwendige weerstand heeft, die liefst zo klein mogelijk is. Door corrosie en afzetting op de platen vergroot die weerstand en dus vermindert de capaciteit van de batterij. De tester meet eigenlijk de inwendige weerstand.
        Zo simpel is het eigenlijk.

        Een zogezegd nadeel is dat de tester meestal gewoon aangeeft dat de batterij goed is of te vervangen en dit laatste is soms preventief. Het is best mogelijk dat men nog geen (start)problemen ondervindt en toch zegt het ding vervangen!
        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 06/08/2018, 15:43. Reden: extra informatie toegevoegd

        Comment


        • #24
          En dat ding genereert steeds een andere code. Uiteraard geeft hij aan of de batterij vervangen moet worden, maar na elke test krijg je een andere code die totaal geen gelijkenissen heeft met de vorige. Je zou stellen dat een slechte batterij bvb altijd XXXgevolgd door cijfers en een goede steeds YYY gevolgd door cijfers zou weergeven.
          En toch kan de garantiedienst uit de code opmaken of de batterij vervangen mocht orden ja dan nee (spreek nu over nieuwe wagens en nieuwe batterijen).
          Bedankt voor je uitleg iig

          Comment


          • #25
            Iets wat ik mij afvraag is of de start-stop die op de nieuwe auto's zit de leeftijd van de batterij ook verkort (ten opzichte van geen start-stop).

            Eigenlijk kan ik er ook geen lijn in trekken als ik kijk naar de auto's die ik al gehad heb.
            Mijn Citroën Saxo heeft zeker 3 batterijen gehad.
            Mijn Citroën C4 daarentegen had vorig jaar toen ik die inruilde nog altijd zijn eerste batterij en nog altijd geen problemen mee.
            Ben dus benieuwd wat dat met de Megane nu gaan geven.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #26
              Drie batterijen in de Saxo ? Dat is wel veel eigenlijk, want dat was nog de goei periode toen de batterijen langer mee gingen. Denk dat die start stop zeker niet goed is en al zeker niet voor de levensduur van de batterij. En zoals ik al schreef, stel je hebt goed door gereden op de snelweg of eens een bochtig stukje sportief afgelegd waarbij de motor mogen werken heeft. Aan de eerste verkeerslichten wordt die dan uit gezet. Dat kan toch niet goed zijn voor je turbo ? Als ik thuis kom laat ik mijn auto altijd draaien tot ik mijn gerief genomen heb (portefeulle, GSM, een drankje, enz) en pas als ik gereed ben om uit te stappen leg ik de motor af. Heb nog nooit een kapotte turbo gehad.
              Mijn zusje doet dat niet en gebruikt steeds start stop. Die had een kapotte turbo op haar 2 vorige wagens (wel steeds garantie geweest). Benieuwd of het met haar nieuwe auto ook weer zal zijn.
              Volgens mij is het slecht voor je batterij, je starter, je turbo en andere belasting op de motor. De BMW N47 motoren gingen bij bosjes stuk door een ketting die uitrok. Nu heb ik al dikwijls gelezen dat degenen die start stop niet gebruikten, hier veel minder last van hadden.Is dat correct of niet, ik weet het niet. Maar het eerste wat ik doe in elke auto is dat onding uit zetten

              Comment


              • #27
                De start-stop legt de motor niet altijd zomaar stil wanneer je stopt. Als ik wat jeb zitten doorrijden en de turbo heeft dus goed moeten werken valt de motor niet uit.
                Wanneer ik in sportstand sta valt de motor gewoon nooit uit, zelfs bij rustig rijden.
                Er word dus zeker en vast rekening mee gehouden.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #28
                  start-stop uitzetten is ook steeds het eerste wat ik doe bij het vertrekken. buiten het feit dat het nauwelijks brandstof bespaart, is het ronduit irritant en belastend voor de techniek.

                  Comment


                  • #29
                    Kzn start stop permanent worden uitgeschakeld

                    Comment


                    • #30
                      *Kan

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M Bekijk Berichten
                        Kzn start stop permanent worden uitgeschakeld
                        Sommige modellen wel, andere niet.....

                        In mijn G kan het sinds de facelift van 10/2014 wel...

                        Comment


                        • #32
                          Ik dacht een tegenstander te zijn van start-stop, maar ben stiekem een fan geworden. De rust bij een verkeerslicht/overweg, is enorm leuk. Ik zet het niet meer af.

                          De Abarth is 5,5 jaar en zit nog op de originele batterij. Die is een half jaar geleden getest, en nog perfect bevonden. Ik weet niet in welke mate de vorige eigenaar al dan niet start-stop gebruikte, maar het laatste anderhalf jaar gebruik ik het altijd na rustig rijden. Heb ik doorgereden (zelden), dan durf ik het systeem even uitschakelen.

                          Op mijn 500C, leasing, sinds januari ermee aan het rijden, gebruik ik het altijd, tenzij ook na heel zware belasting (bvb. net een inhaalmanoeuvre gedaan waarbij ik richting 4500 toeren geweest ben en dan voor de lichten komen te staan). Nog nooit enig probleem gehad. Systeem werkt eigenlijk geniaal, schakelt niet in bij werkende achterruitontdooiing, airco op max terwijl de wagen nog warm is binnenin, ...

                          Zoals bij alles zijn mensen sceptisch, en zeker wij zelfverklaarde autoliefhebbers gaan dan verklaren dat de hele boel er wel van kapot gaat, maar in de praktijk lees je enorm weinig over motoren die kapot gaan door start-stop.

                          Net de kap van m'n 500C eens opengetrokken, daar zit een 'Heavy-Duty' batterij in (staat er letterlijk op). Dat stond er niet op bij mijn vorige 500 (die geen start-stop had). Dat is dus al één component die erop aangepast is. Ik vermoed dat starters ook wat sterker/steviger zullen zijn. Het enige dat slijt bij een starter is de krans/de borstels, die kunnen perfect wat robuuster zijn.

                          Rest nog de turbo. 99% van de mensen die een auto gebruiken met turbo (= bijna alle auto's tegenwoordig), leggen die meteen stil als ze stoppen. Ik lees geen extreme toename van turbofalen bij motoren allerhande (specifieke problemen met één merk/model/type turbo zijn altijd mogelijk).

                          Ik klasseer het verhaal "start-stop is slecht voor je auto" dan ook bij, onder andere, het verhaal "de 1.9 TDI van volkswagen zal vermoedelijk nooit 200.000 km halen, vermogens van 90 tot 110 pk zijn gewoon veel te hoog voor zo'n dieselmotor" (en dat komt rechtstreeks uit een oude Autogids, die hier ergens op zolder rondslingert).
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #33
                            Inderdaad, de stilte bij het verkeerslicht is een groot voordeel van start-stop.

                            Comment


                            • #34
                              Fan tot er kosten opkomen door het heen en weer gestart en gestop

                              Comment


                              • #35
                                Zo is het, maar dan nog zal de liefhebber van het systeem ontkennen dat start stop iets met het defect kan te maken hebben... De echte problemen gaan we nooit weten natuurlijk. Als een turbo stuk gaat, aan wat ligt het dan ? Idem met de alternator, starter en zoveel meer... Neem eens een wagen waar je manueel de sleutel moet omdraaien om hem stil te leggen en doe dit telkens de mogelijkheid zich voordoet in het verkeer. Los van de handeling krijg je daar wellicht geen al te goed gevoel bij. Maar nu het automatisch gebeurt en rekening houdt met enkele parameters kan het plots geen kwaad...
                                De stilte die zaligmakend is aan de rode lichten ? Een moderne motor hoor of voel je niet meer. Je voelt veel meer het afslaan van de motor en het terug opstarten.
                                En (weet niet of ik het al zei) BMW koppelt dit nu aan de navigatie en de verkeersdrukte om onnodig stilvallen te voorkomen. In vele gevallen blijkt immers dat het afleggen en heropstarten meer energie kost dan het opbrengt. Ideaal voor een testparcours bij homologatie dus, in de praktijk weinig of niks renderend.
                                Heb het eens geprobeerd op een volle tank en zag zelfs geen verschil aan het cijfer na de komma.
                                T is een reflex geworden na het starten op dat knopje te duwen.

                                Comment


                                • #36
                                  Wat betreft het geluid in de auto merk ik ook geen verschil of de motor nu wel of niet draait aan het rode licht.
                                  Maar het stilvallen en starten van de motor merk ik bij de megane ook niet op eigenlijk, ik moet al op het dashboard kijken om te zien of hij nu wel of niet uitgevallen is.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Wat betreft het geluid in de auto merk ik ook geen verschil of de motor nu wel of niet draait aan het rode licht.
                                    Maar het stilvallen en starten van de motor merk ik bij de megane ook niet op eigenlijk, ik moet al op het dashboard kijken om te zien of hij nu wel of niet uitgevallen is.
                                    Kan ik geloven, je hebt een benzine hee. Benzine stopt en start zachter dan diesel...
                                    Zijn nu ook systemen dacht ik waar de alternator gebruikt wordt als startmotor. Schijnt dat je dat totaal niet meer voelt dan.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Honda heeft dit al heel lang. Mijn PCX had dit (125cc-scooter).
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment

                                      Working...
                                      X