Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat is torque?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wat is torque?

hallo,
    ik wil graag meer leren over auto's, maar over het begrip 'torque' kan ik geen goede informatie vinden
    kan iemand mij hier aub wat goede en duidelijke informatie over geven en uitleggen wat het is. of een link sturen van een site waar het duidelijk staat uigelegd.

alvast bedankt!

Zoek eens op ‘koppel’
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)

Door de explosie in je verbrandingskamer krijg je een hoge druk, die de zuiger naar beneden duwt (arbeidsslag), die brengt de energie over via drijfstang naar de krukas en vliegwiel (draaiende beweging)
      Dus stel dat je die druk in de verbrandingskamer verhoogt (betere vulling) dan zal je een groter koppel aan het vliegwiel krijgen (en van daar naar koppeling - vbak - differentieel - cardan - wielen)

Comment

maar misschien kan je de verbrandingsmotor beter vergeten en naar de electromotor kijken

Comment

Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
          Audi S3 '02 sold => topic
          Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
          Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

vergelijk het met wielrenners: sprinters hebben PK's nodig, klimmers hebben koppel nodig.

Comment

Ik zou eerder omgekeerd denken als je zo'n vergelijking maakt.

Comment

Koppel kan je vergelijken met kracht, maar dan voor een ronddraaiende as.
                Koppel = Kracht x hefboom

100 Nm betekente een kracht van 10kg (=100N) op een hefboom van 1 meter.

Vermogen = koppel x toerental (in rad/s)

Zowel die sprinter als die klimmer hebben koppel en vermogen nodig.
                De klimmer gaat in een klein verzet rijden, om voldoende kracht te krijgen op zijn achterwiel om de helling te overwinnen. Maar zonder vermogen gaat die ook niet vooruit.

De sprinter moet de luchtweerstand overwinnen, en heeft dus bij een relatief groot verzet ook nog een deftig koppel nodig.

Het grote verschil tussen de sprinter en de klimmer is:

Klimmer moet zijn vermogen gedurende lange tijd kunnen aanhouden (en liefst iets meer vermogen kunnen geven dan zijn tegenstanders) om in kortere tijd boven te geraken.
                De sprinter moet het van een korte vermogensexplosie hebben. Gedurende 20-30s moet die even in vermogen pieken om over zijn tegenstanders te geraken en dan zijn snelheid even vast te houden.

Comment

Working...
                X