Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoop van diesels stijgt terug

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    Seat Leon ST 2.0TDI 184pk automaat: 6.7liter
    Seat Leon ST 1.8TSI 180pk automaat: 9.2liter

    Zelfde traject, gewoon met het verkeer mee naar mijn werk en zich aan de snelheid houden.



    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
    Zou dat in manuele versie zelfde zijn? Mijn 2.0 ( wel 150 pk ) draait altijd tussen de 4.5 - 5.5 bij normale rijstijl en naar de 6 bij sportieve rijstijl...
    VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

    Comment





    • -> scheelt 1 liter gemiddeld (voor 30 paardjes verschil) tussen 1.5 TSI 150pk en 1.8 TSI 180pk (wel gelijk koppel). Maakt imho wel het verschil tussen 'een beetje meer' en 'veel meer' zuipen dan een diesel. Voor brute power blijft de diesel wellicht aangewezen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
        Mss €4000 bij een Alfa?
        EGR klep op een VW Polo 1.6 van 2011 = € 1150
        Beste communityleden, Mijn EGR klep van mijn VW-Polo Bluemotion 2011 is afgelopen weekend stuk gegaan. Ik zal mijn verhaal beknopt vertellen. September 2016 - Ik breng mijn auto naar Pon Hilversum om de EA 189 update te doen. - Auto dezelfde dag nog afgeleverd. Netjes. September...



        Roetfilter op Volvo V50 1.6 D in 2016 = was tussen € 1200 en € 1400
        http://www.autoforum.be/forum/aankoo...lter-vervangen


        BMW 320 D roetfilter was in 2015 ++ € 2 000
        https://www.9lives.be/forum/mobilite...r-bmw-e91.html


        En Euro 6 d motoren bevatten, meer techniek als oldtimers met Euro 4/5 motoren....


        Je hebt gelijk € 4000 is inderdaad wat weinig voor premium auto's..... en je moet er soms 2 plaatsen (zowel katalysators als roetfilters)

        Prijslijst onderdelen uitlaatsystemen BMW.

        https://www.schmiedmann.nl/nl/bmw-E9...en-c18-catn-ol

        Last edited by quovadis; 25/09/2018, 17:23.

        Comment


        • Amai, uwe werkdag is wel boeiend zo

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Ik geloof niet dat die 1.8 nog terugkomt, is in de basis een oude motor, wordt opgevolgd door de 2.0 190pk . De 1.5 150pk is zuiniger met nog steeds deftige prestaties. Of zouden ze voor belgie een uitzondering maken?

            https://www.autoweek.nl/nieuws/seat-...alet-leon-aan/
            1.5 150pk heb ik al gereden in A3 trim, top motor, snel en best zuinig (6.4) maar mist tegenover de 1.8 wat punch. Maar das subjectief.


            Ik heb wel begrepen dat ze bij Seat en Skoda verder gaan met die 1.8, met die WLTP kan natuurlijk alles veranderen. Maar tot over drie weken was het wel nog zo.

            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten

              Zou dat in manuele versie zelfde zijn? Mijn 2.0 ( wel 150 pk ) draait altijd tussen de 4.5 - 5.5 bij normale rijstijl en naar de 6 bij sportieve rijstijl...
              Kan ik niet over spreken, enkel met DSG gereden.

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

              Comment


              • Zou je dan opnieuw voor een 1.8 (of 2.0) gaan, het verbruik in rekening brengend?
                Ik geloof wel dat de 1.8 meer punch heeft maar voor mij persoonlijk is een verbruik van 7.5-8 liter simpelweg te hoog (zal ook hoge CO2 hebben , zeker met de WLTP). Dan idd eerder een 2.0D nog als ik tussen die twee moet kiezen

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  Zou je dan opnieuw voor een 1.8 (of 2.0) gaan, het verbruik in rekening brengend?
                  Ik geloof wel dat de 1.8 meer punch heeft maar voor mij persoonlijk is een verbruik van 7.5-8 liter simpelweg te hoog (zal ook hoge CO2 hebben , zeker met de WLTP). Dan idd eerder een 2.0D nog als ik tussen die twee moet kiezen
                  Ja diesel koop ik mij niet meer, heeft voor mij ook geen nut meer ondanks het meer verbruik. Ik doe 35.000km op een jaar. Vooral in de weekends tikt er aardig wat bij, in de week is het 11km op en af naar het werk en ik merk dat de huidige generatie diesels daar niet happig voor is.

                  Het zou gaan tussen een 1.8 tsi DSG of 2.0 tfsi DSG



                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                    EGR klep op een VW Polo 1.6 van 2011 = € 1150
                    Beste communityleden, Mijn EGR klep van mijn VW-Polo Bluemotion 2011 is afgelopen weekend stuk gegaan. Ik zal mijn verhaal beknopt vertellen. September 2016 - Ik breng mijn auto naar Pon Hilversum om de EA 189 update te doen. - Auto dezelfde dag nog afgeleverd. Netjes. September...



                    Roetfilter op Volvo V50 1.6 D in 2016 = was tussen € 1200 en € 1400
                    http://www.autoforum.be/forum/aankoo...lter-vervangen


                    BMW 320 D roetfilter was in 2015 ++ € 2 000
                    https://www.9lives.be/forum/mobilite...r-bmw-e91.html


                    En Euro 6 d motoren bevatten, meer techniek als oldtimers met Euro 4/5 motoren....


                    Je hebt gelijk € 4000 is inderdaad wat weinig voor premium auto's..... en je moet er soms 2 plaatsen (zowel katalysators als roetfilters)

                    Prijslijst onderdelen uitlaatsystemen BMW.

                    https://www.schmiedmann.nl/nl/bmw-E9...en-c18-catn-ol
                    sunking Een zwak momentje bij Opel, de Ster en nu bij het propellertje.
                    Phate , dat is uw goed recht en kan ik mee leven .

                    ik erger mij gewoon dat er bij ieder topic van diesel vs benzine iemand loopt te mekkeren alsof hij automotive ingenieur is, terwijl hij er steevast naast zit.

                    Quovadis,

                    - De hoogste prijs die je daar aanhaalt is 2k, de helft van die 4k die je eerder beweerde.
                    - De prijs van de polo EGR-klep, als je goed leest zie je dat men terwijl de EGR-koeler vervangen hebben. 2 aparte onderdelen, dan kun je evengoed beweren dat een koppeling 2500 euro kost want het vliegwiel zit er dichtbij.
                    - DPF en kat worden niet in paar vervangen, bepaalde fabrikanten hebben DPF en kat in 1 behuizing. Is dat dan prijs x2? Nee, die E90 DPF die je daar linkte is zo'n systeem.
                    - Ad-Blue op EU6 is inderdaad meer techniek tov EURO5. Een tank, een module, een injector (geen paniek, is belange zo fijn niet als je denkt bij de benaming) en NOx sensoren. Die laatste heb je ook op je benzine, nog voor er sprake was van een OPF.

                    De dag van vandaag is een benzine even (on)betrouwbaar als het dieselbroertje. Aantal sensoren is quasi gelijk, zeker sinds de OPF. Ja, een EGR-klep ontbreekt. In ruil daarvoor krijg je nu nokkenasverstelling en variabele kleplift. Of denk je dat dat feilloos werkt en spotgoedkoop is?

                    Argumenteren dat benzines goedkoper zijn in onderhoud is een no go. Ja, je hebt geen dieselfilter. Wel bougies. Als je egr kleppen en roetfilters meetelt als regulier onderhoud mag je die Vanos/valvetronic er ook bijrekenen, de ervaring leert dat die vroeg of laat ook breken.

                    Hou jij trouwens je auto tot je er 200k+ km mee hebt? Anders moet je al niet wakker liggen van een DPF vervanging.

                    Allé, je kan terug beginnen zoeken op Google.

                    Ik heb trouwens ook een benzine thuis, wel eentje op 45DCOE Webers. Echt eco/verfijnd kunnen we dat ook niet noemen
                    Last edited by Jan; 25/09/2018, 21:52.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Ja diesel koop ik mij niet meer, heeft voor mij ook geen nut meer ondanks het meer verbruik. Ik doe 35.000km op een jaar. Vooral in de weekends tikt er aardig wat bij, in de week is het 11km op en af naar het werk en ik merk dat de huidige generatie diesels daar niet happig voor is.

                      Het zou gaan tussen een 1.8 tsi DSG of 2.0 tfsi DSG



                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                      Met 11 km enkele rit zou ik ook geen diesel nemen..

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten

                        Met 11 km enkele rit zou ik ook geen diesel nemen..
                        Is jaren goed gegaan met mijn Euro 4 en 5 diesels, 2 Euro 6 diesels gehad en die vinden het minder leuk. De lange trajecten in het weekend compenseren het niet, regeneren was om de drie dagen.



                        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
                          Phate , dat is uw goed recht en kan ik mee leven .

                          ik erger mij gewoon dat er bij ieder topic van diesel vs benzine iemand loopt te mekkeren alsof hij automotive ingenieur is, terwijl hij er steevast naast zit.
                          Ik ben geen automotive ingenieur, maar ik vind het jammer dat er dan zo'n relatief arrogante reactie komt, zonder dat je dan zelf met een uitleg/argument/linkje naar... komt. En dat in combinatie met het toontje, doet het nogal arrogant overkomen. Dat is wat mij stoort. Ik zit er zelf niks mee in om "fout" te zitten, maar dan wil ik graag weten hoe de vork in de steel zit en wil ik iets bijleren.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                            Is jaren goed gegaan met mijn Euro 4 en 5 diesels, 2 Euro 6 diesels gehad en die vinden het minder leuk. De lange trajecten in het weekend compenseren het niet, regeneren was om de drie dagen.



                            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                            Met wat rijde nu rond na uwen seat?
                            VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                              Ja diesel koop ik mij niet meer, heeft voor mij ook geen nut meer ondanks het meer verbruik. Ik doe 35.000km op een jaar. Vooral in de weekends tikt er aardig wat bij, in de week is het 11km op en af naar het werk en ik merk dat de huidige generatie diesels daar niet happig voor is.

                              Het zou gaan tussen een 1.8 tsi DSG of 2.0 tfsi DSG



                              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                              11km en met de auto gaan. Schaam u
                              (mijn vrouw ook zoiets en gaat ook met de auto)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                11km en met de auto gaan. Schaam u
                                (mijn vrouw ook zoiets en gaat ook met de auto)
                                Heb ik het eerste jaar gedaan, tot ze me op een jaar tijd drie keer van de baan gereden hebben.

                                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten

                                  Met wat rijde nu rond na uwen seat?
                                  Met niks voor de moment, begin september geopereerd en mag niet rijden. Maar gaan nu zaterdag eens gaan kijken voor iets nieuws dat ik terug mobiel ben tegen dat ik toelating krijg. Uiteraard iets uit de VAG stal.

                                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • Phate
                                    Die reactie was dan ook niet op u gericht.. Mensen die open staan om bij te leren heb ik alle respect voor.

                                    Mensen met oogkleppen die zelf geen technische kennis hebben en alles klakkeloos van Google afhalen alsof ze alles weten, daar erger ik me aan.
                                    Vooral als je een technische achtergrond hebt en dat gezwans ziet passeren.

                                    Comment


                                    • Uw opmerking qua onderhoud kan ik weerleggen: ik heb een 500 op benzine gehad, nu een leasing-500 op diesel (maar ik zie de onderhoudsfacturen ervan via een tool). Onderhoud bij dezelfde garage. De olie is duurder bij een diesel, een dieselfilter kost oneindig veel meer dan een benzinefilter en de bougies van een diesel kosten enorm veel meer dan de bougies van een benzine. Mogelijks vergeet ik nog dingen. Dit is routineonderhoud, maar is duidelijk duurder. Beiden hebben ongeveer 1250cc en er moet evenveel olie in.

                                      Dit is natuurlijk 1 type wagen. Kan zijn dat andere merken geen verschillen hebben, geen idee.

                                      Nu ben ik wel geïnteresseerd om te weten (echte vraag he, dus ik zou het apprecieren dat je, indien je dat kan, een serieus antwoord geeft) of een Euro 6D benzine niet meer betrouwbaarder is (in regel, uitzonderingen daar gelaten) dan een Euro 6D diesel?

                                      Ik ging er altijd vanuit dat op de diesel enorm veel truken toegepast werden om deze toch maar conform te maken (EGR, roetfilter, Ad-Blue, hoge druk CR-pomp,...) aan de normen? Ik las ergens (automagazine, geen idee meer welk) dat de roetfilters op een benzine effectief maar een fractie van de prijs van deze van een diesel kostten?
                                      Benzine heeft toch ook geen Ad-Blue, geen EGR,...?
                                      Een benzine warmt toch veeeel sneller op dan een diesel, waardoor hij in se beter (minder slecht) omgaat met korte en middellange ritten?

                                      Shine your light, en bedankt!
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • Ik denk dat onderhoudskosten en betrouwbaarheid ook per merk verschillen. Er zijn best wel wat 'high maintenance' turbo benzine motoren geweest het voorbije decennium: distributieketting, variabele kleptiming, vervuiling van de motor door koolafzetting, hoog olieverbruik... Maar even goed heeft diesel zijn problemen (die je opnoemt).
                                        Een fiat 500 1.2 benzine, heeft wrs geen turbo, dus is eigenlijk nog een eenvoudige motor?
                                        Vroeger waren bv. honda en toyota atmosferische benzinemotoren gruwelijk betrouwbaar, lage onderhoudskosten, nooit problemen mee, ook niet in de winter bij -20°. Veel oudere diesels zonder roetfilter waren ook heel betrouwbaar.
                                        Zet daar de eerste generaties PSA THP motoren tegenover, of de VW TSI's met ketting, de BMW/Mini Prince motor (verwant met de THP)...
                                        Elke motor is anders.
                                        Met recente diesels is het toch nog steeds opletten geblazen (kijk naar de EGR problemen, https://www.euronews.com/2018/08/08/...-fire-concerns ), een nieuwe 1.5 motor daarentegen durf ik met gerust hart kopen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          Ik denk dat onderhoudskosten en betrouwbaarheid ook per merk verschillen. Er zijn best wel wat 'high maintenance' turbo benzine motoren geweest het voorbije decennium: distributieketting, variabele kleptiming, vervuiling van de motor door koolafzetting, hoog olieverbruik... Maar even goed heeft diesel zijn problemen (die je opnoemt).
                                          Een fiat 500 1.2 benzine, heeft wrs geen turbo, dus is eigenlijk nog een eenvoudige motor?
                                          Vroeger waren bv. honda en toyota atmosferische benzinemotoren gruwelijk betrouwbaar, lage onderhoudskosten, nooit problemen mee, ook niet in de winter bij -20°. Veel oudere diesels zonder roetfilter waren ook heel betrouwbaar.
                                          Zet daar de eerste generaties PSA THP motoren tegenover, of de VW TSI's met ketting, de BMW/Mini Prince motor (verwant met de THP)...
                                          Elke motor is anders.
                                          Met recente diesels is het toch nog steeds opletten geblazen (kijk naar de EGR problemen, https://www.euronews.com/2018/08/08/...-fire-concerns ), een nieuwe 1.5 motor daarentegen durf ik met gerust hart kopen.
                                          Inderdaad atmosferisch. Nu, dat een turbo meer onderdelen meebrengt die kunnen stukgaan, akkoord. Maar routineonderhoud is hetzelfde hoor (olie, filtertje,...).
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X