Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoop van diesels stijgt terug

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten


    Dat is het resultaat van rijstijl... en de bewuste strategie van BMW en vroeger ook VW (uitvinder van die strategie in de jaren 1980) en MB
    • Moderne diesels techniek aanbieden t.o.v. oude benzine techniek, (of gemuilkorfde) zo kopen klanten dure diesels en maakte je de aandeelhouders blij……
    Maar VW / Renault en de sommige concurrenten begonnen 10 jaar geleden wel te oefenen met hun benzine huiswerk en MB koopt dat bij Renault….
    • BMW 1.5 i = 220 NM /136 pk
    • Renault 1.3 i = 260 NM /163 pk
    • (of 1.3 i = 280/320 NM met 150/180 pk)

    Die 1.5i haalt 231pk/320Nm in de i8. Dus het is geen kwestie van kunnen, eerder willen :-).

    en timothy, niet iedereen heeft dezelfde eco-rijstijl. Ik rij stevig door ja, eco runs zijn niet aan mij besteed en boeit me geen hol. Wat me wel boeit is dat ik 3l verschil opmerk met een trage en nukkige benzine tov een relatief "vlotte" diesel (190pk). Hiervoor reed ik met een M135i, dat was richting 13,5l maar kon ik mee leven, je krijgt er dan ook prestaties voor.
    En dat is iets wat bij die instapbenzines ontbreekt, de diesel is verre van een mooie motor qua loopcultuur(al zijn hedendaagse benzines dat ook niet meer). Maar bied wel 190pk en 400Nm voor een laag verbruik

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Just. Maar dan nog.

      Dat moet met 6,5 lukken, en 5 liter voor die 320d lijkt me ook wel te kunnen.
      Met een mega fluwelen voetje moet dat lukken. Bij nomaal rijgedrag, vergeet het.

      De verbruiken van Jan zijn realistische waarden.

      Comment


      • #63
        Dan zijn onze rijstijlen volledig anders.

        Maar 9,5 met een 118i... djeezes.

        Spritmonitor zegt 7,58 over 97 auto’s. Er moet dan echt wel gereden worden met zeer zware voet. Ik monitor al heel lang verbruik, zat zelfs met m’n E36 328i niet boven 9 liter.

        En ook niet met een CLK 230k automaat, ook niet met een Abarth Punto, ...

        De enige wagens waar ik boven 10 liter mee zat, waren een 360F1 (14,5) en een C63 AMG (14).

        Ik vraag me af hoe er dan gereden wordt. Overal 70 km/h te snel, overal in twee in plaats van in zesde/zevende/..., altijd 0-anticiperen...?

        Enfin, ik weet alvast dat ik er dus geen belang moet aan hechten...
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • #64
          als ge gewoon aan elk licht goed optrekt met zo'n 118i komt ge wel aan dat verbruik zenne. bij sommige turbo motoren verdubbelt het verbruik als ge hem op z'n staart trapt (hoge toeren + turbo = zuipen, weet niet meer exact waarom maar heb er eens een wetenschappelijke uitleg over gelezen).
          een benzine turbo is pas efficient als je hem op koppel zijn werk kan laten doen en niet te hoog in de toeren moet gaan... maakt ge graag toeren, dan zijt ge beter af met een atmo blok.
          ik doe zelf gemiddeld +/- 5.7 liter ofzo (in de zomer), eco run kan ik 5.0 halen, bij doortrappen 7-7.5 liter (maar goed met 110 pk ook geen spurtbom :p ). dan denk ik, met een diesel zou ik ni veel zuiniger zijn.

          Comment


          • #65
            Die 6,5 is mijn normaal rijgedrag (woon-werkverkeer met een 20 km snelweg en 10km op ring van 90/u).
            Als ik echt naar mijn norm doorpeer (meestal vrijdagavond ) gaat dat richting 8-8,5 over datzelfde traject. Doe dat met zo’n benzineprut en je zit dik boven de 11l

            Rit naar vakantiebestemming was 6,1 over 1800 km met een gemiddelde van 106 km/u (met files inbegrepen)

            En ik heb een automaat die ik nooit manueel bedien.

            Comment


            • #66
              14l met een C63 amg? ik veronderstel de atmo 6.2? hoe doe je dat :p
              ik zit met die motor op een gemiddelde van 20l
              lets have some more member berries

              Comment


              • #67
                Gewoon... rijden. Mag je 70 dan zet je cc op 75, 55 waar 50 mag, enz. Af en toe eens optrekken maar ik vraag me af hoe en waar jullie dat zoveel doen. Elke km terug stoppen om toch maar te kunnen optrekken? Of continu laten uitzakken tot 40 en dan gas erop tot 90?

                Het enige dat ik doe dat echt eco is, is uitbollen aan lichten of bij het naderen van ronde punten.

                Voor de rest rij ik heel gewoon (zij het dat ik meestal wel de snelheidslimieten respecteer).

                Zo’n 6,2 V8, waar ik het geluk van gehad heb in twee afzonderlijke gevallen (C63 PFL en C63 FL) van een (en dezelfde) collega mee te mogen rijden (dag mee naar huis nemen), is tegelijk een fantastisch blok (wat een muziek en power) en op hetzelfde moment een blok dat ik nooit zou willen (70 rechtdoor, vlakke weg en nog 12 liter momentaan verbruik... serieus...?) wegens enorm inefficiënt.

                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #68
                  timothy op dit forum zijn er nu eenmaal gasten die als een achterlijke kunnen rijden, dat was vroeger al en dat zal altijd zo blijven

                  Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                  Af en toe eens optrekken maar ik vraag me af hoe en waar jullie dat zoveel doen. Elke km terug stoppen om toch maar te kunnen optrekken? Of continu laten uitzakken tot 40 en dan gas erop tot 90?

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                    Dan zijn onze rijstijlen volledig anders.

                    Maar 9,5 met een 118i... djeezes.

                    Het gaat hier over een vergelijk tussen BMW benzine en BMW diesel. En de verschillen die Jan aanhaalt zijn er. Zeker onder belasting zijn de verschillen groot. Ik heb met m'n 320d (automaat en 184 Pk) naar het zuiden gereden met 4 man en een hond in de auto. In de aanhangwagen erachter een moto, twee fietsen en alle bagage. Met andere woorden, flink geladen. Gemiddelde verbruik na de reis en bijna 3.000 km op de teller was 6,7 reëel. Als je datelfde doet met een 320i, dan zit je los over de 10 liter.

                    Comment


                    • #70
                      Daar kan ik zelfs nog inkomen, maar komaan, de verschillen kunnen toch nooit zo groot en uitgesproken zijn onder 'normale' omstandigheden.
                      Hoeveel % van je rijden is in dergelijke omstandigheden (bij jou nog relatief veel, want je bent een overtuigd fietser waar mogelijk).

                      Als ik een dergelijke reis doe is dat ruim minder dan 10% van alle kilometers die ik op jaarbasis met auto's doe. De overgrote meerderheid is niet volgeladen, en al zeker niet met een trailer (heb geen trekhaak).

                      Ik heb geen ervaring met de laatste en voorlaatste 320i, maar hecht in die gevallen geloof aan de cijfers op Spritmonitor: daar zitten zowel idioten tussen die altijd en overal plankgas gaan, als gemotiveerde ecodrivers en een pak mensen die 'gewoon' de auto gebruiken. Daar zit je aan een gemiddelde van 8.13 voor een 320i.

                      Een 320d zit aan 6,36 gemiddeld.

                      Waar jullie dus 'eerlijk' redeneren met het verbruik van een diesel, zie ik hier mensen naar boven afronden dat het een lieve lust is bij benzinemodellen.

                      Dus mijn vraag is, waarom verbruiken jullie zoveel meer dan het gemiddelde van een groot aantal mensen, of waarom gaan jullie daarvan uit?
                      Wat is er anders aan de rijstijl?

                      De opmerking van Jan dat hij niet graag met een kleine benzine rijdt, tot daar aan toe. Da's persoonlijk, dat probeer ik niet eens te weerleggen (net zoals ik liever met een 116i rij dan zelfs met een 125d. Ik rij gewoon niet zo graag diesel).

                      Je kan nu eeuwig gaan discussiëren, maar ik heb voldoende ervaring met wagens (zowel recent als minder recent) + voor de wagens waar ik geen ervaring mee heb baseer ik me op Spritmonitor (ik weet, uit eigen ervaring, dat ik vaak bij de laagste 30% zit qua verbruik en onder het gemiddelde daar, dus haal er voor mezelf uit wat relevant is).
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                        timothy op dit forum zijn er nu eenmaal gasten die als een achterlijke kunnen rijden, dat was vroeger al en dat zal altijd zo blijven
                        Het lijkt soms zo wel. Ik vraag het me echt af. Zelfs al rij je overal 30 km/h te snel, in een hedendaagse auto heeft dat amper invloed op het verbruik (tenzij op autosnelweg, uiteraard).

                        Maar wie doet dat? 80 door de bebouwde kom, 100 waar 70 is toegestaan... Elke keer dat je stopt plankgas optrekken (zeer comfortabel in de ochtendspits, waarschijnlijk elke 10.000 km nieuwe remblokken nodig ook...).

                        Of laten jullie de auto gewoon in 2de staan op secundaire wegen? Ik snap het niet.

                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                        Comment


                        • #72
                          Andere visie van rijstijl zeker? Het omgekeerde is ook waar. Ik snap niet dat je gecombineerd aan 5l geraakt bvb. Enkel autostraderitten kan ik nog enigszins inkomen, vanaf je naar secundaire wegen of bebouwde kom gaat is dat toch met een serieus ei onder je gaspedaal?

                          Op m'n werk rijden er een aantal bedrijfswagens, vroeger waren dat quasi uitsluitend diesels. Nu voornamelijk benzine. Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik over die al die auto's ligt het een pak hoger, de vermogens een pak lager en de chauffeurs zijn niet gewijzigd.

                          Er zijn er ook bij die zeggen: goh, dat rijdt eigenlijk wel goed. Ja, hallo.. je zit aan een gemiddelde van 9l over 20k km. Dat is 3.0d territorium..

                          Comment


                          • #73
                            De 1.4 Golf plus zat destijds ook aan hetzelfde verbruik als onze R.
                            Zelfs met dat ei er onder en de fluwelen voet nooit onder de 8l gekregen.
                            Hebben dan maar terug een diesel gekocht.

                            Toch terug beide versies getest, zelfde rijstijl en parcours.
                            Was 6,5 tegen 11,5.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
                              Andere visie van rijstijl zeker? Het omgekeerde is ook waar. Ik snap niet dat je gecombineerd aan 5l geraakt bvb. Enkel autostraderitten kan ik nog enigszins inkomen, vanaf je naar secundaire wegen of bebouwde kom gaat is dat toch met een serieus ei onder je gaspedaal?

                              Op m'n werk rijden er een aantal bedrijfswagens, vroeger waren dat quasi uitsluitend diesels. Nu voornamelijk benzine. Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik over die al die auto's ligt het een pak hoger, de vermogens een pak lager en de chauffeurs zijn niet gewijzigd.

                              Er zijn er ook bij die zeggen: goh, dat rijdt eigenlijk wel goed. Ja, hallo.. je zit aan een gemiddelde van 9l over 20k km. Dat is 3.0d territorium..
                              Wat kan je anders doen dan de cruisecontrol opleggen en gewoon het verkeer volgen tegen 50/70/90 om meer te verbruiken?

                              Dat vraag ik me af... Eens warmgereden trek ik op met 75% gas en tot 4000 toeren, soms meer. Maar aan 70 zit je zo, en dan gaat de auto in 6de en op cruise.

                              Mijn vrouw denkt dat ook van mij. Tot ik een bepaald traject (woon-werk retour zonder stoppen) afleg met haar, en het haar nadien zelf laat rijden: haar verbruik zat 0.8 liter hoger, en de haar gemiddelde snelheid zat 1 km/h... lager (Anticiperen is veel zuiniger en soms ook sneller).

                              Dag mag je toch met een ei onder je gaspedaal zitten, want als je een beetje harder duwt rij je op de auto voor u in.

                              ALLE auto's waar ik al mee gereden heb, verbruiken ook een pak minder als ik gewoon secundaire wegen doe (toegegeven, ik heb zeer weinig lichten) dan wanneer ik autosnelweg rij (tenzij ik daar echt ga ecodriven aan 95 km/h, maar dat schiet zelfs voor mij zijn doel voorbij).

                              Los daarvan, als je denkt dat ik benzine rij voor 'de goedkoop', klopt het niet. Je laatste zin... Graag. Liever 9 liter naft dan 9 liter diesel verstoken, zelfs al heb ik maar de helft van het vermogen.
                              Pure snelheid interesseert me niet, gevoel van rijden wel. Ik hou er van toeren te maken.
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • #75
                                Hierzie, perfect mogelijk met een moderne benzinemotor en dat is niet met een ei onder het gaspedaal maar een normale rijstijl en aan de toegelaten snelheid gehouden. Geen stoplichtsprintjes uiteraard

                                Ik was een fervente dieselfan maar ben op heel korte tijd van gedacht veranderd

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #76
                                  Mijn vorige wagen was een manuele 2.0d met 143pk van bmw, 142k mee gereden, verbruiksmeter stond vastgeroest op 5,7l. Nu hebt ik een Koreaanse 1.4 dct benzine met ondertussen 24k op de teller en verbruik ik 6,7l. Zelfde trajecten, zelfde snelheden. Dat litertje meer is het mij waard. De benzine rijdt veel aangenamer (ik heb het enkel over de motoren).
                                  Met het verschil in huidige verkeersbelasting tussen een 2.0 diesel een kleine turbo-benzine kan je al eens wat extra benzine tanken.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kan niet Jocar, volgens sommigen heb je ongetwijfeld 4 Polen ingehuurd om de wagen te duwen!
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                      Kan niet Jocar, volgens sommigen heb je ongetwijfeld 4 Polen ingehuurd om de wagen te duwen!
                                      Hahahaha, die had ik al kwijtgespeeld, dit was tussen Braunschweig en Hasselt

                                      Mijn gemiddeld verbruik met deze ligt een kleine halve liter hoger dan met mijn vorige GLA diesel, 5,5 tegen 5,1. Prachtig toch, had ik nooit verwacht.

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #79
                                        Soms moet je 't proberen en een kans geven... Technologie staat niet stil.

                                        Bij benzinemotoren zijn we nog niet aan het einde, diesels zijn al een heel pak doorontwikkeld.
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                                          Met het verschil in huidige verkeersbelasting tussen een 2.0 diesel een kleine turbo-benzine kan je al eens wat extra benzine tanken.
                                          Inderdaad 253€ BIV en 165€ jaarlijkse verkeersbelasting Daar kan met de huidige dieselprijzen en dit verbruik een mooi sommetje op bespaard worden, zelfs met 163 pk
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X