Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoop van diesels stijgt terug

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wij hebben nu sinds een paar maand een 308 met 1.2 benzine en ik heb al meer dan 2 jaar dezelfde 308 met diesel. Van onderhoud heb ik geen idee, maar qua verbruik doet de benzine het met 1 liter meer. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dat veel gaat schelen op jaarbasis qua onderhoud.

    Qua rijden? De benzine met mijn ogen toe en ik heb mezelf altijd als een dieselrijder gezien, maar downsizing is erger voor diesel dan voor benzine in mijn ogen ...
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Wij hebben nu sinds een paar maand een 308 met 1.2 benzine en ik heb al meer dan 2 jaar dezelfde 308 met diesel. Van onderhoud heb ik geen idee, maar qua verbruik doet de benzine het met 1 liter meer. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dat veel gaat schelen op jaarbasis qua onderhoud.

      Qua rijden? De benzine met mijn ogen toe en ik heb mezelf altijd als een dieselrijder gezien, maar downsizing is erger voor diesel dan voor benzine in mijn ogen ...
      als je van een diesel met veel koppel zou komen moet je al een dikke benzine rijden om diezelfde duw in de rug te krijgen.
      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

        als je van een diesel met veel koppel zou komen moet je al een dikke benzine rijden om diezelfde duw in de rug te krijgen.
        Tgoh mijn beste auto tot nu toe had een vijfcilinder diesel ... Maar daarom vergelijk ik ook bewust de downsize diesel met de downsize benzine
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Bij diesel is de ideale inhoud per cilinder gewoon groter dan bij benzine. Daarom zijn de meeste dieselmotoren minstens 1600cc (en die doen het in verhouding minder goed dan de 2000cc).

          Comment


          • Laten we eerlijk zijn:
            - Discussie van voor- en nadelen tussen benzines en diesels kunnen eeuwig doorgaan.
            - Onderhoudsprijs is voornamelijk afhankelijk van het merk. Wie premium rijdt betaald premium.
            - Fijner rijden van beide motoren is afhankelijk van de persoon zelf. Ik rij zelf diesel en heb ook al benzine gereden maar vond de diesel relaxter. Kameraad van me heeft het net andersom.
            - Voor de financiële voordelen hoef je geen van beide te kiezen. Ik geef het nog een paar jaar en dan zullen ze benzinemotoren ook aanpakken. Beide vervuilen en de particulier zal boeten voor die vervuilende vieze wagens (terwijl de vrachtschepen nog eens extra toeteren in de haven van Antwerpen en we een citytripke naar New York boeken voor 500 voor een week). Verkoopswaarden van de auto moet je niet naar kijken, ik zeg enkel dit: belaad je auto met wat goede extra opties waardoor de restwaarde toch wat behouden blijft.

            Conclusie: Wil je voor groen gaan? Koop elektrisch wat men zo fel ophemelt want de materialen in de batterijen zijn totaal niet zeldzamer dan diamant. (Sarcasm people) De aarslelijke futuristische look krijg je er gratis bij. En hier tel ik teslas en andere dure elektrische autos niet bij want de meesten onder ons hebben geen fortuinen verstopt.

            Het eindigt altijd met hetzelfde wanneer het over diesels of benzines gaat. Beide kampen verwijten elkaar van wie wat fout doet en er volgt ne ellelange discussie over dingen die we al weten maar toch heel graag in elkaars gezicht wrijven.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              Uw opmerking qua onderhoud kan ik weerleggen: ik heb een 500 op benzine gehad, nu een leasing-500 op diesel (maar ik zie de onderhoudsfacturen ervan via een tool). Onderhoud bij dezelfde garage. De olie is duurder bij een diesel, een dieselfilter kost oneindig veel meer dan een benzinefilter en de bougies van een diesel kosten enorm veel meer dan de bougies van een benzine. Mogelijks vergeet ik nog dingen. Dit is routineonderhoud, maar is duidelijk duurder. Beiden hebben ongeveer 1250cc en er moet evenveel olie in.

              Dit is natuurlijk 1 type wagen. Kan zijn dat andere merken geen verschillen hebben, geen idee.

              Nu ben ik wel geïnteresseerd om te weten (echte vraag he, dus ik zou het apprecieren dat je, indien je dat kan, een serieus antwoord geeft) of een Euro 6D benzine niet meer betrouwbaarder is (in regel, uitzonderingen daar gelaten) dan een Euro 6D diesel?

              Ik ging er altijd vanuit dat op de diesel enorm veel truken toegepast werden om deze toch maar conform te maken (EGR, roetfilter, Ad-Blue, hoge druk CR-pomp,...) aan de normen? Ik las ergens (automagazine, geen idee meer welk) dat de roetfilters op een benzine effectief maar een fractie van de prijs van deze van een diesel kostten?
              Benzine heeft toch ook geen Ad-Blue, geen EGR,...?
              Een benzine warmt toch veeeel sneller op dan een diesel, waardoor hij in se beter (minder slecht) omgaat met korte en middellange ritten?

              Shine your light, en bedankt!
              Zal dan ook afhankelijk zijn van merk tot merk. De olie (bij ster en propellor) was/is dezelfde bij diesel en benzine. De tijd dat de diesel meer oliecapaciteit had is bij ons ook passé, nu is het vaak omgekeerd.

              Bougies bij diesels zijn gloeibougies en hebben geen interval, die worden vervangen als ze kapot zijn. Geen regulier onderhoud dus..

              Diesel gebruikt inderdaad veel technieken om die euro6 norm te halen. Het verschil is echter dat er niks baanbrekend wordt toegepast. EGR, DPF, Ad-blue bestaan al jaren, het enige wat "nieuwer" is, is dat alle technieken nu gecombineerd worden om die EU6 te halen.

              Die hoge CR drukken zijn ook niet nieuw. De M50d haalde in 2011 hogere drukken dan de hedendaagse B47 EU6, al was het toen nog meer om power te doen, nu om betere sturing te krijgen.

              De EU6 benzines hebben ondertussen ook een 350bar druk. Belange geen vergelijk tov diesel, de pompjes/injectoren hebben jammer genoeg ook al een serieuze prijsstijging ondergaan..

              Een EU6 diesel moet je inderdaad niet kopen om echt korte ritten te doen, gaat dat problemen geven? Een glazen bol heb ik niet. Voorlopig gaat dat zonder problemen. Die auto's verbruiken wel bijna geen spetter Ad-Blue vanwege te korte opwarmfases, dus in hoeverre ze de officiele norm halen...

              Als je rijprofiel echt overwegend korte ritten zijn ben ik ook meer overtuigd voor een benzine, maar de overheid promoot benzine op een manier die jammer genoeg ver van de werkelijkheid ligt. En die trend is nu al bezig, mensen die zich enigszins bedrogen voelen vanwege het meerverbruik en de toch niet zo goedkope onderhoudjes. Dus wil benzine dé toekomst zijn zoals de overheid je momenteel doet geloven is er wel nog wat werk voor de boeg.

              Om verder te gaan over EU6 benzine, ik merk dat er veel meer problemen zijn met benzinemotoren tov vroeger (nogal wiedes, kijk maar eens wat er onder je motorkap zit). De tijd dat benzine als oerbetrouwbaar kon bestempeld worden is passé. Ik heb het hier nu niet over de motor zoals in je 500c, wel die nieuwere 3&4 cilinders (1.4 tot 2.0 met turbo). Een moderne benzine is in vele gevallen meer ingewikkeld qua motormechanica dan een diesel. Nokkenasverstellers, variabele kleplifthoogte, split cooling systemen, debiet en druk geregelde oliepompen en qua sensoren/actuatoren staan ze al bijna op gelijke hoogte.

              Zoek maar eens reviews op van die Prince motoren (N13 bvb), of de 1.4/2.0 TFSI en zo recent/modern zijn ze ook niet.

              Nogmaals, ik beweer niet dat diesel betrouwbaarder is dan benzine of vice versa. De uitspraken die hier al de revue passeerden dat een diesel duur is om te onderhouden en benzine zoveel goedkoper en betrouwbaarder... Die tijd behoort jammer genoeg tot het verleden. Misschien dat de jappen of koreanen het wel nog kunnen, dat is een andere kwestie
              Last edited by Jan; 26/09/2018, 20:55.

              Comment


              • Zijn de B38 en B48 motoren betrouwbaarder dan N13 en N20? En hoe is de B47 tov de N47?
                Ik heb bij mijn huidige en vorige wagens ongeveer 100 € onderhoudskost per 10.000 km gehad. Dat waren een 116i en 316i (beide N13, in de 316i is hij vervangen moeten worden na dik 60k km, coulance gelukkig, uiteindelijk verkocht op 90k km en toen was ik ongeveer 1000€ kwijt in totaal aan onderhoud), en een VW golf TSI (nu 30.000 km gedaan en net eerste onderhoud van 300€, geen bougies maar wel ruitenwissers vervangen).

                Comment


                • Goh ja, elk merk heeft wel eens slechte motoren zeker ? VAG had last van de kettingspanners en motoren gingen bij hopen stuk, Renault met z'n 2.2 dci motoren en 2.0 turbobenzines was een ramp en zo kan je voortgaan. Je kan maar bij de verkoop van je wagen zeggen of die goed was of niet...En er is zoveel meer aan een wagen dan de motor alleen... De ene springt een gat in de lucht omdat hij een nieuwe motor krijgt na 60.000 km, de andere vervloekt zijn auto omdat de turbo in garantie stuk ging terwijl geen van beiden een Euro moesten boven halen en wellicht gratis vervangend vervoer kregen. Het wordt pas duur als je herstellingen hebt die buiten garantie of coulance vallen. Zo kan een kleine wagen uiteindelijk duurder uitkomen op 150.000 km dan een grote... Moet beetje geluk hebben. Zelfs Toyota had modellen die te mijden zijn.
                  Onderhoud BMW, Audi en Mercedes zijn altijd duurder, maar dat weet je op voorhand. Alhoewel die in feite ook niet duur zijn als je je houdt aan de voorgeschreven intervallen. Mensen vergeten soms dat we niet zo lang geleden om de 10.000 km in de garage stonden of 1 keer per jaar (wat het snelste bereikt wordt) tov dat je nu 30.000 km kan afleggen of 2 jaar. Dus als je 500 betaalt voor een eerste onderhoud na 2 jaar, is dat zeer aannemelijk.

                  In ieder geval, hoe strenger men wordt qua uitstoot, des te meer ingrepen nodig zijn om hieraan te voldoen... En hoe meer ingrepen, hoe groter de kans op pannes. Vandaar dat een electrowagen door zijn eenvoud niet snel in panne zal vallen. Tenzij men deze winter onvoldoende stroom vindt in het buitenland . Enerzijds kerncentrales als des duivels zien, onvoldoende alternatieven voorzien en iedereen toch naar electriciteit leiden. Die men nu aankoopt geproduceerd door vervuilende gasturbines. Om dan nog over kolen te zwijgen in bepaalde landen. Bijzondere wereld toch tegenwoordig met die vergroening van het autopark en huishoudens tegenwoordig lol.

                  Ivm die B47 motor: ik ging er altijd van uit dat die maar 1 turbo had. Maar hier en daar lees ik soms dat ze die vanaf eind 2017 van 2 turbo's voorzagen terwijl vermogen, koppel en zo perfekt gelijk bleven. Iemand die hier exacte info over heeft ?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door FrédériqueV Bekijk Berichten
                    Ik geef het nog een paar jaar en dan zullen ze benzinemotoren ook aanpakken.

                    .
                    In andere landen worden benzines afgestraft.
                    Heb de linken hier al eens geplaatst.
                    Hier lopen ze weer achter of durven ze het nog niet zeggen.

                    Iemand anders heeft toen gezegd dat we daar nu al boetes voor krijgen van Europa.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Energiebeleid in België is al jaren perfect te vergelijken met het blijven laten draaien van chineze borden : ingrijpen enkel als een bord dreigt te vallen, terwijl alle anderen reeds aan het wankelen zijn. Nog amper een paar maanden geleden hoorden wij Tommelein nog beweren dat zonnepanelen de redding zijn....
                      Maarja...hij hoopt binnen drie weken burgemeester van Oostende te worden, dan mag hij aan iets anders denken ! De hete patat is dan voor zijn opvolger..

                      Comment


                      • Ik heb in 2017 een A6 3.0 TDI 272 pk (C7) gekocht. Ik rijd al gans mijn leven met Audi, maar ik koop mijn wagens altijd nieuw maar dan wel als de generatie op haar einde loopt. De korting zonder overname van mijn oude A6 was echt gigantisch. Op einde reeksen is er al veel korting, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Blazoen oppoetsen na dieselgage?

                        Comment


                        • *dieselgate

                          Comment


                          • Ne nieuwe audi a6 aankopen 0.0

                            Comment


                            • het ging vroeger altijd over de co2 uitstoot verlagen (diesel is daarbij beter dan benzine), door dieselgate gaat het nu even over NOx uitstoot, binnenkort als iedereen aan de benzine zit zal het wel terug over de hoge co2 uitstoot verlagen gaan, zeker onder de noemer van de WLTP waarden die vanaf deze maand (of toch zeker binnen klein anderhalf jaar) gelden en daardoor dus nog verhoogd zijn.

                              Maar de staat kan ook niet iedereen direct verplichten elektrisch te gaan, of indien geen geld met het OV te reizen, want door aantal benzine wagens dat stijgt stijgen de inkomsten door accijnzen ook enorm. Zeker nu dat meer en meer leasewagens benzine worden en die chauffeurs daarvan helemaal niet naar verbruik kijken.
                              Last edited by Liquid Li0n; 27/09/2018, 17:08.
                              Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                              Comment


                              • De eerste dag al dat er over nakende stroomschaarste gesproken werd, kwam een “deskundige” vertellen dat de EV’s in dat geval niet zouden mogen opgeladen worden... Hoe dat kan is voor mij een raadsel, maar dat toont aan dat er paniekvoetbal op komst is !!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  De eerste dag al dat er over nakende stroomschaarste gesproken werd, kwam een “deskundige” vertellen dat de EV’s in dat geval niet zouden mogen opgeladen worden... Hoe dat kan is voor mij een raadsel, maar dat toont aan dat er paniekvoetbal op komst is !!
                                  hoe gaan ze dit allemaal controleren he...dat is net zoals we in de zomer geen water mogen gebruiken...wat gaan ze doen, je watermeter controleren, dat is de wet op de privacy dat ze dan schenden.
                                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                  Comment



                                  • 55% van de autoforum (zie enquête vroeger) gebruikers mag zich op de borst kloppen...

                                    Hun partij (= 30% van de Vlamingen) realiseerde tenminste wat ze beloofden voor de verkiezingen,
                                    • Kerncentrales openhouden en kop in het zand, omdat ze versleten zijn, de zwarte piet schuiven we wel naar een andere partij = MR
                                    • Daardoor uitbating van gascentrales onrendabel maken (nu zijn er te weinig)
                                    • Vergunningen voor windmolens en zonneparken zoveel mogelijk blokkeren
                                      • Allen spijtig dat Lippens de windmolenparken in zee slechts 3 jaar kon vertragen
                                    • Verdeel en heers politiek van N-Va resulteerde in 4 milieu ministers voor België....om alles efficiënter te maken (baas in eigen streek)

                                    Zo’n palmares kan je niet van alle partijen zeggen….
                                    Last edited by quovadis; 27/09/2018, 18:32.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Zijn de B38 en B48 motoren betrouwbaarder dan N13 en N20? En hoe is de B47 tov de N47?
                                      Ik heb bij mijn huidige en vorige wagens ongeveer 100 € onderhoudskost per 10.000 km gehad. Dat waren een 116i en 316i (beide N13, in de 316i is hij vervangen moeten worden na dik 60k km, coulance gelukkig, uiteindelijk verkocht op 90k km en toen was ik ongeveer 1000€ kwijt in totaal aan onderhoud), en een VW golf TSI (nu 30.000 km gedaan en net eerste onderhoud van 300€, geen bougies maar wel ruitenwissers vervangen).
                                      Voorlopig lijken ze wel redelijk betrouwbaar, wel al een paar recalls achter de kiezen. Chiptuning verdragen ze niet goed, vooral de B38.

                                      THE GREEN HORNET .

                                      B47TU (LCI zeg maar) heeft idd 2 turbo's

                                      Comment


                                      • Conclusie, ondanks alles en mijn inziens: koop vooral waar je zin in hebt, nu het nog kan.

                                        Betalen zullen we hoe dan ook allemaal doen, vroeg of laat (en de ene wat rapper dan de andere).
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • Als je veel rijdt (40k per jaar), dan is er in de klasse van auto's rond de A4-3-C tot A6, 5, E gewoon geen valabel alternatief voor een diesel.
                                          De Benzineversies hebben behoorlijk hoge CO2 waarden, en kosten dan een fortuin aan VAA en verbruik.

                                          De eTron is te duur, een Leaf te klein en te beperkt, en de Tesla 3 is er nog niet.
                                          Wat wil je dan doen?


                                          Comment

                                          Working...
                                          X