Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoper moet gechipte wagen terugnemen + gevolgen voor dieselgate

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkoper moet gechipte wagen terugnemen + gevolgen voor dieselgate

De rechtbank van eerste aanleg in Mechelen heeft vorige week de verkoopovereenkomst van een auto vernietigd. Dit gebeurde nadat bewezen was dat de verkoper het vermogen van de wagen had verhoogd door de motorcomputer van de auto te manipuleren. Volgens de advocaat van de koper heeft dit vonnis grote gevolgen voor de Volkswagengroep, die jarenlang auto’s verkocht met zogenaamde ‘sjoemelsoftware’.

BRON: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ca74/?referer=
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

In belgie wil men VAG precies graag failliet...en net wanneer ze altijd maar spreken over mensen aan het werk krijgen! jobs jobs jobs zei Michel!
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Het zal niet enkel gevolgen hebben voor VAG, maar voor alle fabrikanten met sjoemelsoftware, verkopers van 2de hands enz.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Heeft toch niets met VAG te maken maar chiptuning in het algemeen. Het ging hier over een tweedehands wagen die dus door meer dan waarschijnlijk een tweedehands verkoper was gemanipuleerd. Kan dus bij eender welke ander auto gebeuren.

Nu, ik zou als tweedehands verkoper toch een beetje inbinden om mijn gemanipuleerde waren aan te bieden want er zijn er hier bij die dit open & bloot etaleren op sociaal media. En het zijn dan nog geen nobele onbekenden...
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Advocaten willen dit vonnis extrapoleren naar de dieselgate. Door de connotatie met software aanpassing, wat bij dieselgate het geval is, willen ze dit als precedent aannemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
            Heeft toch niets met VAG te maken maar chiptuning in het algemeen. Het ging hier over een tweedehands wagen die dus door meer dan waarschijnlijk een tweedehands verkoper was gemanipuleerd. Kan dus bij eender welke ander auto gebeuren.

Nu, ik zou als tweedehands verkoper toch een beetje inbinden om mijn gemanipuleerde waren aan te bieden want er zijn er hier bij die dit open & bloot etaleren op sociaal media. En het zijn dan nog geen nobele onbekenden...
            Pas op, als je het duidelijk etaleert, zou men kunnen stellen dat de consument duidelijk op de hoogte was van de aanpassing en hier zelf verantwoordelijk voor wordt. In het artikel wordt er niet duidelijk over gepraat, maar het lijkt mij eerder dat de koper in dit geval NIET op de hoogte was van de aanpassing bij aanschaf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

Pas op, als je het duidelijk etaleert, zou men kunnen stellen dat de consument duidelijk op de hoogte was van de aanpassing en hier zelf verantwoordelijk voor wordt. In het artikel wordt er niet duidelijk over gepraat, maar het lijkt mij eerder dat de koper in dit geval NIET op de hoogte was van de aanpassing bij aanschaf.
              Exact! De handelaar van de wagen wist dit bv niet? Misschien bij een overname de wagen overgenomen, weggezet en uiteindelijk verkocht en daardoor ontdekt door de nieuwe eigenaar.

Comment

Zelfs als je het duidelijk etaleert als in: “deze wagen is gechipt en mag bijgevolg niet op de openbare weg gebruikt worden”?
                Als niet auto liefhebber kan ik me voorstellen dat je daar geen weet van hebt dat zo iets niet op de openbare weg mag, en je dus bijgevolg een kat in een zak koopt?

Comment

Paar jaar geleden is er ook al zo een vonnis geweest.
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Meer dan correct vonnis.

Comment

Weeral juridisch kattenkwaad die na veel heen en weer op een sisser zullen uitdraaien.
                      Komt enkel ten goed voor de advocaten, voor wie het goedkope én betaalde publiciteit is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        Weeral juridisch kattenkwaad die na veel heen en weer op een sisser zullen uitdraaien.
                        Komt enkel ten goed voor de advocaten, voor wie het goedkope én betaalde publiciteit is.
                        daarom zijn die straffen in Belgie zo licht. Advocaten en rechters zouden anders geen klanten meer hebben

Comment

Hier gaat het om kost wat kost een verband te zoeken dat er niet is. En dan zijn sommigen verbaasd dat ons gerecht traag is, men is meer bezig met procedureconflicten en rechtspraak (proberen) te maken dat met rechtvaardigheid.
                          ,

Comment

Hier gaat het om kost wat kost een verband te zoeken dat er niet is. En dan zijn sommigen verbaasd dat ons gerecht traag is, men is meer bezig met procedureconflicten en rechtspraak (proberen) te maken dat met rechtvaardigheid.
                            ,
                            Inderdaad, vandaar ook mijn reactie. Zijn volgens mij juridisch niet link-baar en zullen ze graag zien komen in DE/BE.
                            Waarschijnlijk weer een advocaat die denkt een gat in de markt gevonden te hebben om zich te verrijken.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Zie er zelf ook geen link in dus ik denk dat de VAG er niet wakker van zal liggen vanavond.

Comment

Hoe dan ook is dit een argument dat nog zal aangehaald worden bij verdere verbrekingen van verkoopsovereenkomsten, als blijkt dat aan de motor is “gemodificeerd”.
                                En het is, zoals hierboven reeds door anderen aangehaald, niet super slim om te etaleren dat de wagen die je verkoopt een “vitaminekuur” heeft ondergaan. Want is daarmee niet toegelaten op de Belgische wegen.

Comment

Dat VW hier niet wakker zal van liggen, weet ik niet. Ik weet wel dat ze alles met argusogen volgen ivm rechterlijke uitspraken. Alles wat tegen hen kan gebruikt worden zijn hun leger advocaten allergisch voor. Zo las ik een paar maanden geleden in Der Spiegel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrédériqueV Bekijk Berichten
                                    Zie er zelf ook geen link in dus ik denk dat de VAG er niet wakker van zal liggen vanavond.
                                    Het is duidelijk dat jij geen aandelen van VW, Audi of Porsche hebt…. de sukkelaars die ze wel hebben leven al 10 jaar in een nachtmerrie….en de vooruitzichten zijn nog slechter….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

Het is duidelijk dat jij geen aandelen van VW, Audi of Porsche hebt…. de sukkelaars die ze wel hebben leven al 10 jaar in een nachtmerrie….en de vooruitzichten zijn nog slechter….

https://www.google.be/search?hl=nl-B....0.CeeaBGIjTeE
                                      Nee, inderdaad, heb mijn aandelen ergens veiliger aangeschaft dan bij VAG.
                                      was nog minderjarig toen VAG werd betrapt op hun gesjoemel dus leek me destijds niet de beste plek voor mijn geld in te pompen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrédériqueV Bekijk Berichten

Nee, inderdaad, heb mijn aandelen ergens veiliger aangeschaft dan bij VAG.
                                        was nog minderjarig toen VAG werd betrapt op hun gesjoemel dus leek me destijds niet de beste plek voor mijn geld in te pompen.
                                        Bitcoin?
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Working...
                                        X