Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zware discussie met DIV wegens niet erkennen andere EU lidstaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• zware discussie met DIV wegens niet erkennen andere EU lidstaat

In oktober 2017 kocht ik als jonge zelfstandige voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto. Een voertuig dat aan alle eisen voldoet voor ons bedrijf. Ze beschikt over een Euro-6 norm, rijdt op LPG en maakt dus deel uit de 'groene filosofie' welke wij in ons bedrijf wensen toe te passen. Een auto kost véél geld dus er werd heel wat gewikt en gewogen: onze keuze viel uiteindelijk op een Russische UAZ Farmer welke aangekocht werd bij UAZ Belgïe, gevestigd in Antwerpen en verdeler is van AMC Tsjechië, de hoofdverdeler in de Tsjechische Republiek van UAZ. Al meer dan geruime tijd ben ik echter verstrikt in een vrijwel hopeloze discussie met de Dienst Inschrijving Voertuigen, een overheidsdienst van het Vlaams Gewest aangaande de inschrijving van bovengenoemd voertuig. Men schept bij de DIV blijkbaar genoegen in het boycotten van een rechtmatig uit een andere Europese lidstaat afkomstig voertuig door het weigeren van het verstrekken van een Belgisch kentekenbewijs op basis van flagrante leugens, andere vormen van administratief bedrog en het naast zich neerleggen van werkelijk alle Europese wetgeving inzake de herinschrijving van voertuigen op Belgisch grondgebied. Zoals reeds vele malen direct gecommuniceerd met de DIV en/of via onze UAZ-dealer én de bevoegde Tsjechische overheidsdiensten werd ons voertuig reeds in het verkeer gebracht op basis van een goedkeuring en is eerder ingeschreven geweest in Tsjechië. Daarmee beschikt ons voertuig over een geharmoniseerd Europees kentekenbewijs. Volgens de richtlijn 1999/37/EG volstaat dit geharmoniseerde Europees kentekenbewijs voor de herinschrijving van een voertuig in iedere andere lidstaat van deze Unie, dus ook België en het Vlaams Gewest.. Helaas moet ik ondervinden dat de DIV niet wenst te handelen naar deze Europese wetgevingen en dus buiten haar bevoegdheden wenst te handelen. Men vraagt steeds om nadere informatie, omtrent de toegepaste richtlijnen onder welke ons voertuig is goedgekeurd, over te willen maken. Men wil kunnen verifiëren of het voertuig voldoet aan de Belgische technische eisen, etc., etc. . Gezien het bouwjaar van het voertuig (2017) komt deze handelswijze niet alleen érg vreemd over, meer nog; aangezien alle Europese lidstaten sedert de invoering van de richtlijn 2007/46/EG verplicht hun nationale richtlijnen moeten afstemmen op richtlijn zoals voormeld kan er geen enkele sprake zijn van Belgische richtlijnen die mogelijk afwijken van de Europese richtlijn. Om toch gevolg te geven aan de diverse verzoeken van de DIV heb ik samen met onze dealer het Europees geharmoniseerde Individuele goedkeuring-certificaat (formeel: E, opgesteld volgens model D uit de bijlage VI van de richtlijn 2007/46/EG overeenkomstig artikel 24, overgemaakt, samen met alle testrapporten. Hiermee kwam de DIV in het bezit van méér documenten dan men wettelijk ter hun beschikking mag eisen. Dit lijvig document vervat in niet mis te verstane woorden de goedkeuring van ons voertuig in alle lidstaten: "Het voertuig voldoet aan bijlage IV, aanhangsel 2, bij Richtlijn 2007/46/EG. Het mag zonder verdere goedkeuring permanent worden geregistreerd in lidstaten met rechts rijdend verkeer die metrisch eenheden voor de snelheidsmeter gebruiken." (vrij vertaald uit het Engels) Volgens artikel 24 lid 7 volstaat bovengenoemd certificaat voor de inschrijving of herinschrijving van een voertuig op Belgisch grondgebied: * De lidstaten verlenen op verzoek van de fabrikant of de eigenaar van het voertuig individuele goedkeuring voor een voertuig dat voldoet aan de bepalingen van deze richtlijn en de regelgevingen die, naargelang het geval, zijn vermeld in bijlage IV of bijlage XI. * In dergelijk geval aanvaarden de lidstaten de individuele goedkeuring en staan zij de verkoop, de registratie of het in het verkeer brengen van het voertuig toe. Uit dit goedkeuringscertificaat kan de DIV dus niets anders opmaken dan dat het voertuig in haar geheel voldoet aan de gestelde eisen volgens richtlijn 2007/46/EG en dat er bovendien geen uitzonderingen werden toegepast op enige bepalingen uit de gestelde eisen. Hiermee werden alle vragen van de DIV beantwoord en had men onverwijld het geharmoniseerde kentekenbewijs en het geharmoniseerde goedkeuringscertificaat uit de andere lidstaat moeten erkennen voor herinschrijving op Belgisch grondgebied. Echter koos de DIV om, geheel buiten haar wettelijke bevoegdheid om, de homologatie procedure over te doen terwijl dit verboden is daar een voertuig slechts éénmaal mag worden goedgekeurd door één EU-lidstaat. Daarnaast is het niet de bedoeling dat de DIV een andere EU lidstaat uitvoerig gaat controleren of haar werk in twijfel trekt. Dit is een overtreding van de Unietrouw.. De vraag van de DIV om aanvullende testrapporten geeft blijk van het niet erkennen van, of twijfelen aan documenten die werden afgegeven door de andere EU lidstaat. Dit terwijl het overgemaakte certificaat de DIV geheel in staat stelt om de technische eisen onder welke het voertuig werd goedgekeurd te verifiëren en te vergelijken met de Belgische technische eisen (de welke al 11 jaar identiek zijn gezien zowel Tsjechië als België lid zijn van dezelfde unie). Wij zien dan ook niet in wat deze onderliggende testrapporten voor uitkomst kunnen bieden op gegevens die reeds uitvoerig op het goedkeuringscertificaat staan vermeld. De DIV zinspeelt in heel deze affaire steevast op het feit dat de Russische testrapporten niet geldig zouden zijn binnen de Europese Unie. Echter hebben deze testrapporten een E22 certificering en dienen, volgens artikel 34 en 35 uit de richtlijn 2007/46/EG met betrekking tot de VN UNECE reglementen waaraan de Europese Unie en, onder meer, Rusland bij zijn aangesloten, als gelijkwaardig te worden erkend. AMC is, als hoofdimporteur van UAZ in Europa, bevoegd voor de ontwikkeling, aanpassing en homologatie van UAZ-voertuigen voor gebruik binnen de Europese Unie en de Europese Economische ruimte (https://uaz.cz/) . De door AMC afgegeven documenten werden dan ook door de Tsjechische tegenhanger van de DIV als gelijkwaardig beschouwd zoals de wetgeving dit beoogt. Ook België dient als mede lidstaat deze documenten als gelijkwaardig te beschouwen zoals wettelijk verplicht is. Eveneens is er het feit dat de controle op de door DIV gevraagde documenten reeds plaats gevonden heeft in een andere EU lidstaat en het niet het werk van de DIV is om deze controles nogmaals uit te voeren, doch louter de uitkomst, zoals weergegeven in de door de Tsjechische overheid afgegeven documenten, te erkennen zoals wettelijk verplicht. De huidige handelswijze die wij van de DIV hebben mogen ondervinden is derhalve niet alleen onprofessioneel en vooringenomen, ze behelst misbruik van de macht die een overheidsambtenaar heeft ten aanzien van burgers, een vorm van racisme ten aanzien van andere (Oost-Europese) landen, lidstaten én is in haar geheel in overtreding met de Koninklijke Besluiten en Europese wetgeving. Verder stelt de Overheid dat de procedure voor de inschrijving of herinschrijving van een voertuig volgens de richtlijn en interpretatieve mededeling hieromtrent een snelle en betaalbare procedure moet zijn. Echter zijn wij ondertussen al bijna een jaar bezig met deze bureaucratische mallemolen, waar wij part nog deel aan hebben, om 'gewoon' ons nieuw bedrijfsvoertuig te kunnen gebruiken. Dat kan men noch 'snel' nog 'betaalbaar' noemen: 11 maanden en vele honderden euro's verder.. We hebben heden haast alle wegen bewandeld in dit dossier en zijn moe gestreden. Uit zowel de contacten met SOLVIT, Europa Advies, Unizo en de Vlaamse Ombudsdienst inzake dit dossier blijkt telkenmale niet alleen de weerwil van de DIV om constructief te willen handelen en gewoon haar bevoegdheden toe te passen zonder buitenwettelijke handelingen, meer nog blijkt dat inzake de homologatie van voertuigen België uiterst slecht scoort: 80% van alle Europese klachten komen uit België! Ook uitspraken door de rechtbank én het veto van de Vlaamse Ombudsdienst worden gewoonweg door de DIV genegeerd. En als 'klap op de vuurpijl': Korte tijd vóór de validatie-weigering van ons voertuig werd PRECIES het zelfde type voertuig (1-TFG-915, Buzz Camping Adventures) door dhr. Verhelst zonder verdere problemen WEL goedgekeurd. Dat is niet alleen hoogst merkwaardig, men geeft zelfs geen enkel steekhoudend argument waarom ons voertuig dan ineens NIET goedgekeurd wordt. Dit natuurlijk louter om het feit dat dit ook niet te beargumenteren valt en gewoon een geval van ambtelijk wanbeleid betreft.. Zijn er hier mensen met soortgelijke DIV ervaringen? Wie heeft er gerechtelijke stappen ondernomen? Wat mij verbaast is hoe weinig politieke interesse er is.. Wat is de macht van die meneer Verhelst van de DIV want het begint op de maffia te lijken..

en excuses voor de layout: na drie keer opnieuw proberen blijft ze deze tekst 'opeen plakken' ... :-/

Comment

heb het zo een beetje diagonaal gelezen. Ik dacht ook dat een voertuig, dat reeds ingeschreven was in een andere lidstaat van de EU én over een europees typegoedkeuringsnummer beschikt geen enkel probleem vormt voor de keuring en DIV ?
      Een tijdje geleden een voertuig uit NL ingevoerd met een europees typegoedkeuringnummer en geen enkel probleem voor keuring/DIV
      heb zelfs geen COC/gelijkvormigheidsattest moeten voorleggen (en dat staat ook op mijn schouwingsbewijs dat mijn voertuig vrijgesteld is van COC/gelijkvormigheidsattest aangezien het voertuig een e-nummer heeft).
      Tenzij het bij jou 'hapert' omwille van een LPG ombouw ?

Comment

Niet het eerste dat ik hoor van de DIV. Ze zijn al zo vaak op de vingers getikt maar doen rustig voort.

Je gaat ze gerechtelijk moeten dwingen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Laat niets aan het toeval over als u uw auto wilt kopen in het buitenland.

kunnen zij niet helpen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
            Tenzij het bij jou 'hapert' omwille van een LPG ombouw ?
            Nee, ze zeggen in hun eigen ambtelijke taal eigenlijk "het is een Rus en de dealer heeft ons een proces aan gedaan wegens overtreden EU wetgeving inzake validatie (van een specifiek voertuig voor ons)" en "we nemen persoonlijk wraak dus f*ck de dealer en f*uck alle UAZ eigenaars, collateral damage" .

Comment

Die hebben samen met de ombudsdienst en Solvit hun veto al gezet tegenover de DIV .. wil je het antwoord weten? ;-)

Comment

Ik zou een advocaat een schade-eis laten indienen en het bedrag van de wagen laten terugvorderen met een dwangsom per dag dat er geen oplossing komt

Comment

Ik zou een advocaat een schade-eis laten indienen en het bedrag van de wagen laten terugvorderen met een dwangsom per dag dat er geen oplossing komt
                  Dit, enkel de rechterlijke macht kan die mannen op hun knieën krijgen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Zorgen, tijd, geld... Allemaal de moeite niet waard imo. Geen enkele garantie op een "positief" resultaat ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Titleist Bekijk Berichten
                      Zorgen, tijd, geld... Allemaal de moeite niet waard imo. Geen enkele garantie op een "positief" resultaat ook.
                      Tsja, dat voertuig zit anders wél in het bevasys-systeem waardoor die kl**tzakken bij de DIV ons bedrijf voor 25000,- in't zak hebben gezet wegens niet verkoopbaar.
                      Vind ik wel 'moeite niet waard' imo. :-/

Comment

Mja, sta me toe die muur tekst niet volledig te hebben doorgenomen maar dan kan je idd gerechtelijke stappen overwegen.
                        Bevasys zegt me wel niets en geef eens een korte beschrijving van het probleem aub.

Comment

Momenteel loop er een EU onderzoek naar fraude i.v.m. EU richtlijn: 2007/46/EG, de omvang is nog niet bekend…

Dit onderzoek begon (2015) door het sjoemelsoftware verhaal van VW met diesels en benzine motoren…(Euro norm)

Momenteel verplicht bv Duitsland haar autofabrikanten om, de homologatie van de Euro 6 D/temp grondig te doen…. waardoor alles nu plotseling 10x langer duurt….en sommige modellen voorlopig niet gemaakt kunnen worden omdat ze niet door die keuring geraken....

Managers zijn er nu persoonlijk aansprakelijk, mocht men toch fraude vaststellen….(Audi manager zit daarom nog in de cel)

Vroeger werden VW’s, BMW’s MB, bijna nooit in Duitsland goedgekeurd…maar o.a. in Oost Europa en Ierland….

Comment

Uw probleem komt overeen met een ingevoerd voertuig dat een motorswap heeft....komt altijd op hetzelfde neer DIV doet haar goesting.
                            Ze leggen alle beslissingen naast zich neer....

Ik weet dat sommigen hun voertuig in Duitsland inschrijven en dan pas importeren in BE.
                            Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                              Ze leggen alle beslissingen naast zich neer....
                              Blijkbaar zit de échte maffia gewoon in ons overheidssysteem. :-/

Ik weet dat sommigen hun voertuig in Duitsland inschrijven en dan pas importeren in BE.
                              Die piste hebben we al overwogen, maar gezien de 'inhoudelijke' (of het gebrek er aan) reactie van de DIV is ook de NL'se dealer van mening dat de DIV niet zal meewerken en blanco zal afkeuren. Het 100blz dikke TUV testrapport met alle EU complies erin ten spijt. Zélfs ene met een Italiaanse COC houden ze nu tegen zonder enig argument dan 'het is een Rus'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flourpower1980 Bekijk Berichten

Blijkbaar zit de échte maffia gewoon in ons overheidssysteem. :-/
                                Is toch al lang een publieksgeheim.

Ik zou een advocaat onder de arm nemen want zij zorgen voor een diefstal van €25000 uit de zaak.
                                Volgens mij kan er met jullie uitgebreide documentatie wel al iets in kortgeding geregeld worden veronderstel ik. De nasleep kan waarschijnlijk wel iets langer duren.

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

waarom is de Vlaamse ombudsdienst eigenlijk betrokken ?
                                  DIV is toch federaal?

Is er klacht ingediend via de federale ombudsdienst ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Ik zou een advocaat onder de arm nemen want zij zorgen voor een diefstal van €25000 uit de zaak.
                                    Volgens mij kan er met jullie uitgebreide documentatie wel al iets in kortgeding geregeld worden veronderstel ik. De nasleep kan waarschijnlijk wel iets langer duren.
                                    Ik ben niet zeker of aan de voorwaarden voor kortgeding voldaan is ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                      waarom is de Vlaamse ombudsdienst eigenlijk betrokken ?
                                      DIV is toch federaal?

Is er klacht ingediend via de federale ombudsdienst ?
                                      Zou je inderdaad denken. Hebben al klacht neergelegd bij BELLOT ook, maar die zegt "6e staatshervorming, mijn bevoegdheid niet meer, mijn probleem niet.." Dus als je Federaal klacht indient komt dit terecht op Vlaams niveau en die luisteren niet naar de Ombudsdienst. Altijd leuk zo'n onafhankelijke dienst om te reclameren als ze verder geen oren hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Dealer is daar al mee bezig (alles op de grote hoop), maar wil ze zélf als bedrijf ook aanpakken. Ondertussen ook de media erop gezet en daar konden ze niet mee lachen..
                                        Niet écht mijn probleem, moeten ze maar hun werk doen. ;-)

Comment

Working...
                                        X