In oktober 2017 kocht ik als jonge zelfstandige voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto. Een voertuig dat aan alle eisen voldoet voor ons bedrijf. Ze beschikt over een Euro-6 norm, rijdt op LPG en maakt dus deel uit de 'groene filosofie' welke wij in ons bedrijf wensen toe te passen. Een auto kost véél geld dus er werd heel wat gewikt en gewogen: onze keuze viel uiteindelijk op een Russische UAZ Farmer welke aangekocht werd bij UAZ Belgïe, gevestigd in Antwerpen en verdeler is van AMC Tsjechië, de hoofdverdeler in de Tsjechische Republiek van UAZ. Al meer dan geruime tijd ben ik echter verstrikt in een vrijwel hopeloze discussie met de Dienst Inschrijving Voertuigen, een overheidsdienst van het Vlaams Gewest aangaande de inschrijving van bovengenoemd voertuig. Men schept bij de DIV blijkbaar genoegen in het boycotten van een rechtmatig uit een andere Europese lidstaat afkomstig voertuig door het weigeren van het verstrekken van een Belgisch kentekenbewijs op basis van flagrante leugens, andere vormen van administratief bedrog en het naast zich neerleggen van werkelijk alle Europese wetgeving inzake de herinschrijving van voertuigen op Belgisch grondgebied. Zoals reeds vele malen direct gecommuniceerd met de DIV en/of via onze UAZ-dealer én de bevoegde Tsjechische overheidsdiensten werd ons voertuig reeds in het verkeer gebracht op basis van een goedkeuring en is eerder ingeschreven geweest in Tsjechië. Daarmee beschikt ons voertuig over een geharmoniseerd Europees kentekenbewijs. Volgens de richtlijn 1999/37/EG volstaat dit geharmoniseerde Europees kentekenbewijs voor de herinschrijving van een voertuig in iedere andere lidstaat van deze Unie, dus ook België en het Vlaams Gewest.. Helaas moet ik ondervinden dat de DIV niet wenst te handelen naar deze Europese wetgevingen en dus buiten haar bevoegdheden wenst te handelen. Men vraagt steeds om nadere informatie, omtrent de toegepaste richtlijnen onder welke ons voertuig is goedgekeurd, over te willen maken. Men wil kunnen verifiëren of het voertuig voldoet aan de Belgische technische eisen, etc., etc. . Gezien het bouwjaar van het voertuig (2017) komt deze handelswijze niet alleen érg vreemd over, meer nog; aangezien alle Europese lidstaten sedert de invoering van de richtlijn 2007/46/EG verplicht hun nationale richtlijnen moeten afstemmen op richtlijn zoals voormeld kan er geen enkele sprake zijn van Belgische richtlijnen die mogelijk afwijken van de Europese richtlijn. Om toch gevolg te geven aan de diverse verzoeken van de DIV heb ik samen met onze dealer het Europees geharmoniseerde Individuele goedkeuring-certificaat (formeel: E

Comment