Oorspronkelijk geplaatst door Medihummer
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zware discussie met DIV wegens niet erkennen andere EU lidstaat
Collapse
X
-
[QUOTE=Dvvl;n6389488] ik geloof graag dat dit niet zijn intentie is, maar als het bij mij zo kan overkomen kan ik mij inbeelden dat het bij nog mensen zo kan binnenkomen. En dat kan misschien een reden zijn dat er geen politieke interesse is.../QUOTE]
Mijn schrijven aan officiële instanties is altijd heel formeel hoor. Maar als ik op een forum ook consequent ambtelijke taal moet gaan toepassen? ;-)
Aan Zijne Majesteit de Koning,
Sire,
Via dit schrijven had ik zijne majesteit graag aandacht gevraagd voor wat volgt;
In oktober 2017 kocht ik als jonge zelfstandige voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto. Een voertuig dat aan alle eisen voldoet voor ons bedrijf. Ze beschikt over een Euro5 norm, rijdt op LPG en maakt dus deel uit de ‘groene filosofie’ welke wij in ons bedrijf wensen toe te passen. Een auto kost véél geld dus er werd heel wat gewikt en gewogen: onze keuze viel uiteindelijk op een Russische UAZ Farmer welke aangekocht werd bij UAZ Belgïe, gevestigd in Antwerpen en verdeler is van AMC Tsjechië, de hoofdverdeler in de Tsjechische Republiek van UAZ.
Al meer dan geruime tijd ben ik echter verstrikt in een vrijwel hopeloze discussie met de Dienst Inschrijving Voertuigen, een overheidsdienst van het Vlaams Gewest aangaande de inschrijving van bovengenoemd voertuig. Men schept bij de DIV blijkbaar genoegen in het boycotten van een rechtmatig uit een andere Europese lidstaat afkomstig voertuig door het weigeren van het verstrekken van een Belgisch kentekenbewijs op basis van flagrante leugens, andere vormen van administratief bedrog en het naast zich neerleggen van werkelijk alle Europese wetgeving inzake de herinschrijving van voertuigen op Belgisch grondgebied.
Zoals reeds vele malen direct gecommuniceerd met de DIV en/of via onze UAZ-dealer én de bevoegde Tsjechische overheidsdiensten werd ons voertuig reeds in het verkeer gebracht op basis van een goedkeuring en is eerder ingeschreven geweest in Tsjechië. Daarmee beschikt ons voertuig over een geharmoniseerd Europees kentekenbewijs. Volgens de richtlijn 1999/37/EG volstaat dit geharmoniseerde Europees kentekenbewijs voor de herinschrijving van een voertuig in iedere andere lidstaat van deze Unie, dus ook België en het Vlaams Gewest..
Helaas moet ik ondervinden dat de DIV niet wenst te handelen naar deze Europese wetgevingen en dus buiten haar bevoegdheden wenst te handelen. Men vraagt steeds om nadere informatie, omtrent de toegepaste richtlijnen onder welke ons voertuig is goedgekeurd, over te willen maken. Men wil kunnen verifiëren of het voertuig voldoet aan de Belgische technische eisen, etc., etc. .
Gezien het bouwjaar van het voertuig (2017) komt deze handelswijze niet alleen érg vreemd over, meer nog; aangezien alle Europese lidstaten sedert de invoering van de richtlijn 2007/46/EG verplicht hun nationale richtlijnen moeten afstemmen op richtlijn zoals voormeld kan er geen enkele sprake zijn van Belgische richtlijnen die mogelijk afwijken van de Europese richtlijn.
Om toch gevolg te geven aan de diverse verzoeken van de DIV heb ik samen met onze dealer het Europees geharmoniseerde Individuele goedkeuring-certificaat (formeel: E, opgesteld volgens model D uit de bijlage VI van de richtlijn 2007/46/EG overeenkomstig artikel 24, overgemaakt, samen met alle testrapporten. Hiermee kwam de DIV in het bezit van méér documenten dan men wettelijk ter hun beschikking mag eisen. Dit lijvig document vervat in niet mis te verstane woorden de goedkeuring van ons voertuig in alle lidstaten:
"Het voertuig voldoet aan bijlage IV, aanhangsel 2, bij Richtlijn 2007/46/EG. Het mag zonder verdere goedkeuring permanent worden geregistreerd in lidstaten met rechts rijdend verkeer die metrisch eenheden voor de snelheidsmeter gebruiken." (vrij vertaald uit het Engels)
Volgens artikel 24 lid 7 volstaat bovengenoemd certificaat voor de inschrijving of herinschrijving van een voertuig op Belgisch grondgebied:
* De lidstaten verlenen op verzoek van de fabrikant of de eigenaar van het voertuig individuele goedkeuring voor een voertuig dat voldoet aan de bepalingen van deze richtlijn en de regelgevingen die, naargelang het geval, zijn vermeld in bijlage IV of bijlage XI.
* In dergelijk geval aanvaarden de lidstaten de individuele goedkeuring en staan zij de verkoop, de registratie of het in het verkeer brengen van het voertuig toe.
Uit dit goedkeuringscertificaat kan de DIV dus niets anders opmaken dan dat het voertuig in haar geheel voldoet aan de gestelde eisen volgens richtlijn 2007/46/EG en dat er bovendien geen uitzonderingen werden toegepast op enige bepalingen uit de gestelde eisen. Hiermee werden alle vragen van de DIV beantwoord en had men onverwijld het geharmoniseerde kentekenbewijs en het geharmoniseerde goedkeuringscertificaat uit de andere lidstaat moeten erkennen voor herinschrijving op Belgisch grondgebied. Echter koos de DIV om, geheel buiten haar wettelijke bevoegdheid om, de homologatie procedure over te doen terwijl dit verboden is daar een voertuig slechts éénmaal mag worden goedgekeurd door één EU-lidstaat. Daarnaast is het niet de bedoeling dat de DIV een andere EU lidstaat uitvoerig gaat controleren of haar werk in twijfel trekt. Dit is een overtreding van de Unietrouw..
De vraag van de DIV om aanvullende testrapporten geeft blijk van het niet erkennen van, of twijfelen aan documenten die werden afgegeven door de andere EU lidstaat. Dit terwijl het overgemaakte certificaat de DIV geheel in staat stelt om de technische eisen onder welke het voertuig werd goedgekeurd te verifiëren en te vergelijken met de Belgische technische eisen (de welke al 11 jaar identiek zijn gezien zowel Tsjechië als België lid zijn van dezelfde unie). Wij zien dan ook niet in wat deze onderliggende testrapporten voor uitkomst kunnen bieden op gegevens die reeds uitvoerig op het goedkeuringscertificaat staan vermeld.
De DIV zinspeelt in heel deze affaire steevast op het feit dat de Russische testrapporten niet geldig zouden zijn binnen de Europese Unie. Echter hebben deze testrapporten een E22 certificering en dienen, volgens artikel 34 en 35 uit de richtlijn 2007/46/EG met betrekking tot de VN UNECE reglementen waaraan de Europese Unie en, onder meer, Rusland bij zijn aangesloten, als gelijkwaardig te worden erkend.
AMC is, als hoofdimporteur van UAZ in Europa, bevoegd voor de ontwikkeling, aanpassing en homologatie van UAZ-voertuigen voor gebruik binnen de Europese Unie en de Europese Economische ruimte (https://uaz.cz/) . De door AMC afgegeven documenten werden dan ook door de Tsjechische tegenhanger van de DIV als gelijkwaardig beschouwd zoals de wetgeving dit beoogt. Ook België dient als mede lidstaat deze documenten als gelijkwaardig te beschouwen zoals wettelijk verplicht is.
Eveneens is er het feit dat de controle op de door DIV gevraagde documenten reeds plaats gevonden heeft in een andere EU lidstaat en het niet het werk van de DIV is om deze controles nogmaals uit te voeren, doch louter de uitkomst, zoals weergegeven in de door de Tsjechische overheid afgegeven documenten, te erkennen zoals wettelijk verplicht.
De huidige handelswijze die wij van de DIV hebben mogen ondervinden is derhalve niet alleen onprofessioneel en vooringenomen, ze behelst misbruik van de macht die een overheidsambtenaar heeft ten aanzien van burgers, een vorm van racisme ten aanzien van andere (Oost-Europese) landen, lidstaten én is in haar geheel in overtreding met de Koninklijke Besluiten en Europese wetgeving.
Verder stelt de Overheid dat de procedure voor de inschrijving of herinschrijving van een voertuig volgens de richtlijn en interpretatieve mededeling hieromtrent een snelle en betaalbare procedure moet zijn. Echter zijn wij ondertussen al bijna een jaar bezig met deze bureaucratische mallemolen, waar wij part nog deel aan hebben, om ‘gewoon’ ons nieuw bedrijfsvoertuig te kunnen gebruiken. Dat kan men noch ‘snel’ noch ‘betaalbaar’ noemen: 11 maanden en vele honderden euro’s verder..
We hebben heden haast alle wegen bewandeld in dit dossier en zijn moe gestreden. Uit zowel de contacten met SOLVIT, Europa Advies, Unizo en de Vlaamse Ombudsdienst inzake dit dossier blijkt telkenmale niet alleen de weerwil van de DIV om constructief te willen handelen en gewoon haar bevoegdheden toe te passen zonder buitenwettelijke handelingen, meer nog blijkt dat inzake de homologatie van voertuigen België uiterst slecht scoort: 80% van alle Europese klachten komen uit België! Ook uitspraken door de rechtbank én het veto van de Vlaamse Ombudsdienst worden gewoonweg door de DIV genegeerd. Daarnaast merken wij op politiek vlak ook een oorverdovende desinteresse om ons verder te helpen. Het bevoegde kabinet Weyts (en in verdere lijn alle andere kabinetten) past een strategie van ‘copy paste DIV’ toe en als die handelswijze spaak loopt gaat men over tot een ‘horen, zien en zwijgen’ strategie..
Als inwoner en jonge ondernemer in dit land mag ik toch niet meer of minder eisen dat mijn Europese burgerrechten worden gewaarborgd en de overheid in dit land (Federaal of Gewestelijk) er derhalve naar handelt? Waarom moet ik zo’n tegenwerking ondervinden terwijl men anders propagandeert? Niets is minder motiverend..
Ons voertuig en/of de herinschrijving daarvan maakt immers expliciet deel uit van het vrije verkeer van goederen binnen de Europese Unie wat maakt dat het huidig handelen van de DIV, doormiddel van het negeren van (Europese) wetgeving, een directe inbreuk is op mijn rechten als Belgisch staatsburger.
Mag ik Zijne Majesteit verzoeken deze materie in te kijken opdat mijn rechten als staatsburger worden gewaarborgd en ik als zelfstandig ondernemer met mijn nieuwe bedrijfswagen gewoon mijn werk kan doen zoals beoogt?
Met de meeste Hoogachting dank ik U,
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenHet woord mes is onzijdig, dus HET mes draait ge gelijk waarin hee mannen, niet de mes.
Na de dt gaan jullie hier aan beginnen met er de kloten aan te vegen of zo ?
:-D
Een dt-fout kan vermeden worden door de regels toe te passen.. woordgeslachten zijn voor een anderstalige minder evident !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dvvl Bekijk BerichtenIk verwacht eigenlijk ook van een invoerder/constructeur dat die op zijn minst voor een deftige Europese goedkeuring zorgen zoals een andere constructeur (lada om maar een andere Rus te noemen), met COC en al.
- Europa zegt dat als een wagen in 1 land een Europese goedkeuring krijgt, dat deze dan geldig is in heel Europa
- Wagen heeft kennelijk een Europese goedkeuring van Tsjechië.
- België zegt gewoon: njet, aanvaarden we niet.
België is al meermaals op de vingers getikt door Europa ivm keuring en inschrijving van wagens die uit andere landen komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dvvl Bekijk BerichtenIdd, maar in het geval die UAZ een Europese goedkeuring heeft, wat staat er allemaal in dat dossier?
Want op de wagen mag dan wel een stickertje met een goedkeuringsnummer hangen, dat zal refereren naar een dossier. Daar zitten oa deelgoedkeuringen en testrapporten in. En misschien hebben ze daar iets in gevonden dat niet juist is.
Oorspronkelijk geplaatst door Dvvl Bekijk BerichtenMischien een onnozele vergelijking: Stel nu dat dezelfde regel zou bestaan voor bv frisdrank. Iemand krijgt de goedkeuring om ergens een nieuw drankje op de markt te brengen en daardoor moet Europa dat overal toelaten. Maar de regionale controledienst merkt dat iets niet pluis is met de testcertificaten of er zit een schadelijk bestanddeel in. Dan verwachten we toch dat die overheid dat tegen zal houden?
Want als dat zou zijn, dan is er wel heel veel fout gelopen:
1) oorspronkelijk keuringsinstituut heeft kennelijk haar werk niet goed gedaan, dus dat moet onder de loep genomen worden
2) instantie van Europa die de regionale keuringen controleert, heeft haar werk ook niet goed gedaan, moet dus ook bekeken worden
3) en dan nog mag je je afvragen of Belgische keuring een afkeuring mag doen zonder uitgebreide motivering.
Volgens mij heeft men geen enkele van de 3 zaken hier gedaan.
Men legt alle verantwoordelijkheid bij de eindklant.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Dat is kennelijk net hier de essentie van het probleem:
- Europa zegt dat als een wagen in 1 land een Europese goedkeuring krijgt, dat deze dan geldig is in heel Europa
- Wagen heeft kennelijk een Europese goedkeuring van Tsjechië.
- België zegt gewoon: njet, aanvaarden we niet.
België is al meermaals op de vingers getikt door Europa ivm keuring en inschrijving van wagens die uit andere landen komen.
Het is inderdaad ook zo dat als er met de oorspronkelijke certificaten problemen zouden zijn men dit niet de eindgebruiker mag aansmeren..
"however if they are willing to do so, they should act in this matter during the meetings of WP.29 and not to pass this on any customer."
@Dvvl: op andere fora niet zo'n geweldige ervaring met one-man-postings.. ;-)
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenHet woord mes is onzijdig, dus HET mes draait ge gelijk waarin hee mannen, niet de mes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenHet woord mes is onzijdig, dus HET mes draait ge gelijk waarin hee mannen, niet de mes.
Na de dt gaan jullie hier aan beginnen met er de kloten aan te vegen of zo ?
:-D“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dvvl Bekijk BerichtenIdd, maar in het geval die UAZ een Europese goedkeuring heeft, wat staat er allemaal in dat dossier?
Want op de wagen mag dan wel een stickertje met een goedkeuringsnummer hangen, dat zal refereren naar een dossier. Daar zitten oa deelgoedkeuringen en testrapporten in. En misschien hebben ze daar iets in gevonden dat niet juist is.
Maar ja, da's allemaal niet goed genoeg voor die mannen hier. TÜV rapporten vinden ze "twijfelachtig" en "maar een viertal bladzijden" (nu citeer ik even kabinet Weyts). Ze willen onderliggende testrapporten en dan weer de testrapporten van de testrapporten .. en dát is gewoonweg bij Europese wet verboden. Als je dan komt afdraven met tegenargumenten als "want het is een Rus", dan maak je in mijn ogen uzelf als ambtenaar schuldig aan racisme en ambtsmisbruik.
Motorblok is EURO 6 trouwens, brief is concepttekst en die 5 was type foutje (als je jaren met een 0 rondrijdt vergeet je dat.. ;-) )
"Tests have been performed with vehicle UAZ 3303 with engine type 40911 which from the view of definitions of UNECE Regulation No. 51 conforms by its characteristics to the
vehicle to be approved. Vehicle complies with the requirements of UNECE Regulation No. 51.02. See Attachment No. 3: Report NAMI No. 8/S0/51-02/TRS/518-14.
Op de testrapporten van de motor staat letterlijk op blz. 4 "Euro 6 norm" + motortype, inhoud, etc."
Lol is eigenlijk een typische taalfout van een vreemdeling.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenWat volgens mij niet gebeurd is.
1) oorspronkelijk keuringsinstituut heeft kennelijk haar werk niet goed gedaan, dus dat moet onder de loep genomen worden
2) instantie van Europa die de regionale keuringen controleert, heeft haar werk ook niet goed gedaan, moet dus ook bekeken worden
Er lopen al enkele jaren onderzoeken naar fouten / fraude bij het vaststellen van de CO² + NOx uitstoot van auto’s (Euro norm) in diverse lidstaten van de EU….(dus klopt het COC niet van diverse benzine + diesel modellen)
Dit gaat dus niet (alleen) over de sjoemelsoftware van VW
Dit kan je trouwens ook al jaren lezen in de Duitse media.- Belgen steken hun kop liever in het zand en dan is men verbaast dat men van niets weet….
http://www.europarl.europa.eu/sides/...DOC+XML+V0//NL
Duitse media staan er al jaren vol van (niet alleen het VW verhaal....)
Berlin (ots) - Deutsche Umwelthilfe warnte bereits 2009 anlässlich der Umstellung der Kfz-Steuer auf CO2-Emissionsangaben vor falschen Angaben der Hersteller - Seit zehn Jahren...
https://www.focus.de/auto/news/abgas...d_7953094.html
https://www.tagesspiegel.de/wirtscha.../14855442.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Je moet dit Forum natuurlijk wel volledig lezen…..
..- Belgen steken hun kop liever in het zand en dan is men verbaast dat men van niets weet….
Het EU onderzoek naar (fraude) emissiemetingen in de automobielsector:
http://www.europarl.europa.eu/sides/...DOC+XML+V0//NL
Toen wij een erfgoedpremie kregen als private eigenaar wisten de verstrekkers ook niet waarom wij dat in onze PB moesten aangeven op 1 jaar tijd en de afschrijvingen op tien jaar.
Hadden ze nog nooooooooit van gehoord terwijl er legio private erfgoedeigenaren zijn. Nu ja, bleek achteraf dat het formele advies was "gooi het op een akkoordje met uw boekhouder voor de meest fiscaal gunstige situatie". Ze zeggen dus gewoon: "doe maar, wees creatief, doen wij ook .. als we al iets weten en/of doen". ;-)
Maar feit blijft dat ook in heel die affaire mbt. sjoemelen in uitstoot-waarden het een schande is dat de consument hier de prijs (weer) betaald voor slapende overheden. Moest ik als ondernemer eens proberen om mijn fouten door te schuiven op de klant.. 't zou rap gedaan zijn met het bedrijf!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenMocht je nog een concrete oplossing zoeken om dat Poetin karreke ingeschreven te krijgen neem dan eens contact op met Herman De Wit : http://www.idc-cars.be/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
En ?
Comment
Comment