Hey,
ik las net een vergelijkingstest tussen een Jaguar i-Pace en Tesla Model S.
Bij de i-Pace vermeldde men uitdrukkelijk dat de topsnelheid beperkt is tot 200km/u (geen probleem) en dat het verbruik bij hogere snelheden serieus de hoogte in gaat.
Op zich niet anders dan bij een ICE, maar de huidige EV's hebben slechts 1 versnelling wat dat probleem verergert.
Nu vroeg ik me af: de meeste duurdere EV's zoals Tesla's, i-Pace, e-Tron, GLE hebben tegenwoordig 2 motoren, op elke as 1.
De motoren zijn niet rechtstreeks aangesloten op de as, maar via een versnellingsbak met 1 versnelling (9.73:1 volgens Wikipedia)
Waarom niet de 2 motoren een verschillende versnelling geven?
Bvb achterste motor mik je op acceleratie en geef je lage gearing, voorste motor mik je op efficiëntie bij cruisen en geef je hogere gearing.
Door het ruime koppel van een electromotor kunnen beide aan elke snelheid wel wat meehelpen, maar op hogere snelheid gaat de ene motor efficiënter zijn dan de andere.
Voordelen:
- lager verbruik op hogere snelheid (ik heb geen idee of luchtweerstand of hoge toeren van motor voor meeste verbruik zorgen)
- meer trekkracht op hogere snelheid
Nadelen:
- lagere acceleratie op lagere snelheid
- iets duurder want 2 types versnellingsbakken nodig (maar de versnellingsbakken zelf kunnen denk ik van dezelfde prijs zijn)
(in de 85D hebben beide assen dezelfde motor, in de P85D heeft de achterste as iets grotere motor)
ik las net een vergelijkingstest tussen een Jaguar i-Pace en Tesla Model S.
Bij de i-Pace vermeldde men uitdrukkelijk dat de topsnelheid beperkt is tot 200km/u (geen probleem) en dat het verbruik bij hogere snelheden serieus de hoogte in gaat.
Op zich niet anders dan bij een ICE, maar de huidige EV's hebben slechts 1 versnelling wat dat probleem verergert.
Nu vroeg ik me af: de meeste duurdere EV's zoals Tesla's, i-Pace, e-Tron, GLE hebben tegenwoordig 2 motoren, op elke as 1.
De motoren zijn niet rechtstreeks aangesloten op de as, maar via een versnellingsbak met 1 versnelling (9.73:1 volgens Wikipedia)
Waarom niet de 2 motoren een verschillende versnelling geven?
Bvb achterste motor mik je op acceleratie en geef je lage gearing, voorste motor mik je op efficiëntie bij cruisen en geef je hogere gearing.
Door het ruime koppel van een electromotor kunnen beide aan elke snelheid wel wat meehelpen, maar op hogere snelheid gaat de ene motor efficiënter zijn dan de andere.
Voordelen:
- lager verbruik op hogere snelheid (ik heb geen idee of luchtweerstand of hoge toeren van motor voor meeste verbruik zorgen)
- meer trekkracht op hogere snelheid
Nadelen:
- lagere acceleratie op lagere snelheid
- iets duurder want 2 types versnellingsbakken nodig (maar de versnellingsbakken zelf kunnen denk ik van dezelfde prijs zijn)
(in de 85D hebben beide assen dezelfde motor, in de P85D heeft de achterste as iets grotere motor)
Comment