Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Versnellingen op een EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Hier nog wat gegevens.

    "People who have averaged 160 km/h on the Autobahn, report a consumption of about 300 Wh/km, or 260 km effective range in an 85. At 180 that goes up to 380 Wh/km for a range of 200km (speaking of 85s, not 90s here btw)."

    Bij 160 km/h een verbruik van 300Wh/km. Bij 110km/h is dat een goeie 200 Wh/km.
    Boven de 110 loopt het verbruik snel op, maar dat is ook zo bij een klassieke auto.

    Comment


    • #22
      Ja, opvallend. Maar denk dat dit bij een electr voertuig feller oploopt ?

      Comment


      • #23
        Wat voor een frustratie moet dat zijn... een wagen hebben die onder de 4 secondes komt om 100km/u te bereiken, en dan verder de “gas”pedaal enkel mogen strelen uit vrees dat de batterij te vlug leeg loopt.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
          Ja, opvallend. Maar denk dat dit bij een electr voertuig feller oploopt ?
          Volgens mij procentueel niet. Maar bij een beperkte range voel je dat sneller. Mocht uw benzinetank kleiner zijn zou je dat ook sneller merken
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
            Ja, opvallend. Maar denk dat dit bij een electr voertuig feller oploopt ?
            Nee, de wetten van de fysica zijn daar ook geldig.
            Aerodynamische wrijving gaat kwadratisch omhoog met de snelheid, dus ....

            Wel een verschil met een brandstofauto is dat je bij de heel hoge vermogens (maar dan spreken over volgas rijden), het rendement van de motor wat afneemt.
            Dat speelt minder bij een electrische auto.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              Wat voor een frustratie moet dat zijn... een wagen hebben die onder de 4 secondes komt om 100km/u te bereiken, en dan verder de “gas”pedaal enkel mogen strelen uit vrees dat de batterij te vlug leeg loopt.
              Of in veiligheid gaat vanwege de warmte als je te enthousiast blijft accelereren en remmen
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                Wat voor een frustratie moet dat zijn... een wagen hebben die onder de 4 secondes komt om 100km/u te bereiken, en dan verder de “gas”pedaal enkel mogen strelen uit vrees dat de batterij te vlug leeg loopt.
                Korte ritjes rijden hé.
                Of sprinten van supercharger naar supercharger....

                Een collega van mij in D woont op ca 40km van zijn werk, en mag zijn privé auto gratis laden op het werk.
                Die rijdt zijn autostradetrajecten van en naar het werk gewoon volgas. Ook aan de lichten trekt hij zeer snel op.
                Nadeel is dat zijn banden er op 20k door zullen zijn.

                Comment


                • #28
                  Volgas rijden... wanneer was dat nog voor meer dan een paar honderden meters op gewone weg, of een paar kms op snelweg ?
                  Ik heb het niet zozeer over de snelheidscontroles, maar over de densiteit van het verkeer en de situatie van de wegenis, die constant aangepast wordt om snelheid onmogelijk te maken... zelfs inhalen is minder en minder mogelijk en dat zelfs op vele verbindingswegen. Soms volstaat een beetje verf op de baan !
                  voorbeeld : een paar jaren terug was er tussen Westende en Nieuwpoort een van de laatste strook met 2x2 rijvaken in een gebied zonder bebouwing. Bij herasfaltering werden in een erste stap witte lijnen met strepen aangebracht om de baan te herleiden tot 1 rijvak in elke richting. Nu wordt dezelfde baan terug aangepakt om bij het omleiden van het tramspoor de wagens te laten rijden op een smalle strook tegen het spoor. Terloops, hierdoor moeten de klanten van de Lijn binnenkort een eind lopen tot aan de tramhalte, daar de tram niet meer door de kern van Lombardsijde rijdt. Begrijpt wie kan...
                  Last edited by guyugy; 27/09/2018, 15:34.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Denk je nu echt dat die paar honderd Tesla ingenieurs dommer zijn dan de gemiddelde forumdeelnemer?
                    Als dat echt zinvol was, dan hadden ze het al gedaan.
                    Neen, ik denk zeker niet dat ik slimmer ben dan de Tesla ingenieurs.
                    Maar er spelen ook zaken als hoeveel het kost om te maken tov hoeveel gaat het opbrengen.
                    Ik ben er zeker van dat aan de ene kant er een voordeel kan zijn, maar de vraag is hoeveel % van het extra vermogen nodig bij hogere snelheid van de motor komt of van de luchtweerstand. Hoogstwaarschijnlijk 90% of zo van de luchtweerstand.

                    Ik heb er wat verder over opgezocht en eigenlijk wil Tesla dat ook doen:
                    - de eerste Roadster had in het begin ook een versnellingsbak met 2 versnellingen. Echter na een tijd afgeschaft omdat hij kapot ging omwille van het koppel
                    - de Performance versies met grotere motor achteraan hebben ook andere gearing dan de gewone Dual versies. Kennelijk vinden ze het niet de moeite voor de gewone Dual versie om verschillende gearing te voorzien.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Of in veiligheid gaat vanwege de warmte als je te enthousiast blijft accelereren en remmen
                      Geloof me, dat doet je brandstofauto ook.
                      Als je motor dreigt te overhitten, dan wordt het vermogen beperkt (alleen liggen de grenzen nogal ver).
                      Nu, wanneer kan je véél vermogen gedurende lange tijd gebruiken? Alleen bij hoge snelheden toch, en dan is koeling prima in orde.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                        Neen, ik denk zeker niet dat ik slimmer ben dan de Tesla ingenieurs.
                        Maar er spelen ook zaken als hoeveel het kost om te maken tov hoeveel gaat het opbrengen.
                        Ik ben er zeker van dat aan de ene kant er een voordeel kan zijn, maar de vraag is hoeveel % van het extra vermogen nodig bij hogere snelheid van de motor komt of van de luchtweerstand. Hoogstwaarschijnlijk 90% of zo van de luchtweerstand.

                        Ik heb er wat verder over opgezocht en eigenlijk wil Tesla dat ook doen:
                        - de eerste Roadster had in het begin ook een versnellingsbak met 2 versnellingen. Echter na een tijd afgeschaft omdat hij kapot ging omwille van het koppel
                        - de Performance versies met grotere motor achteraan hebben ook andere gearing dan de gewone Dual versies. Kennelijk vinden ze het niet de moeite voor de gewone Dual versie om verschillende gearing te voorzien.
                        Voila, dus ze doen het al.

                        De range en dus rendementsoptimalisatie is enkel belangrijk bij "normale" snelheden (tot ca 120-130km/h).
                        Echt lang sneller rijden kan toch nergens, zelfs in D lukt dat amper, en al zeker niet in de VS.
                        En als het niet in de WLTP cyclus zit, dan interesseert het de autofabrikanten toch niet.

                        Comment


                        • #32
                          Ja men zeurt over de toename van filles maar als men ziet hoeveel tweebaanvaksbanen naar een zijn omgebouwd en hoeveel banen van 90 naar 50 zijn beperkt en hoeveel plaatselijk verkeer is geworden of een richtingsstraten, dan kan het niet anders dan dat de capaciteit van de wegen gigantisch afgenomen is zelfs bij gelijkblijvend verkeer. Als dan ook nog het verkeer toeneemt ja dan sta je overal stil en heb je dus geen versnellingen meer nodig. Een jaar geleden verkondigde die idiote weyts nog dat je sneller thuis bent bij 90 per uur dan bij 120. Ja dan houdt het helemaal op natuurlijk!

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Hier nog wat gegevens.

                            "People who have averaged 160 km/h on the Autobahn, report a consumption of about 300 Wh/km, or 260 km effective range in an 85. At 180 that goes up to 380 Wh/km for a range of 200km (speaking of 85s, not 90s here btw)."

                            Bij 160 km/h een verbruik van 300Wh/km. Bij 110km/h is dat een goeie 200 Wh/km.
                            Boven de 110 loopt het verbruik snel op, maar dat is ook zo bij een klassieke auto.
                            Dit lijken me heel realistische cijfers en dat merk je inderdaad wel: op terugweg van Noorwegen (1300 km op een dag met een Tesla model S :-)) een paar stukjes autobahn aan 200 en dan zie je de autonomie inderdaad snel dalen. Anderzijds zijn er ruim voldoende superchargers en jammer genoeg ook files, waardoor ik nooit de indruk kreeg dat de Tesla een beperking was tov. andere auto's, eerder integendeel.

                            Dus ja, met een EV merk je het echt wel als je aan hoge snelheden rijdt (maar dan spreken we over snelheden waarbij je in België je rijbewijs riskeert), maar bij snel optrekken heb ik die ervaring helemaal niet, in tegenstelling tot wat ik zag bij een dikke diesel. Ook het effect van een oververhitte batterij heb ik nog nooit meegemaakt, maar ja, op circuit of op Duitse snelwegen zonder verkeer gebeurt dat misschien wel eens.

                            Comment

                            Working...
                            X