Ik heb een Mercedes Viano bouwjaar 2007, ik heb destijds als optie een roetfilter laten installeren puur uit milieu-overwegingen. Sowieso had die wagen ook zonder roetfilter al euronorm 4. Ik vermoed echter dat mijn wagen "de facto" mogelijk voldoet aan euronorm 5. Dat zou voor mij zeer handig zijn omdat ik dan na 2019 ook nog Antwerpen in zou kunnen. Ik heb gelezen dat je je euronorm kan laten aanpassen als je een attest hebt van een erkend teststation dat de emissie meet volgens de euronormen. Ik vind echter nergens een lijst van concrete adressen. Weet iemand waar ik hiervoor terecht zou kunnen? Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat de test te hoog uitvalt, of dat zo'n test laten uitvoeren heel duur blijkt te zijn (zou wel eens best kunnen), maar ik wil me toch minstens proberen te informeren. Groetjes -Jan
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Erkend teststation emissienorm?
Collapse
X
-
Voor roet zal je auto redelijk goed zitten, maar het gaat vooral om NOX.
Die krijgen ze omlaag door EGR (exhaust gas recirculation), en meestal ook Adblue (grotere auto's).
Tussen Euro4 en Euro5 is de NOX een ca 30% lager, en wetende dat de meeste auto's dat enkel in een heel gecontroleerde testomgeving en voorwaarden halen lijkt me dat wishful thinking.
Hier lees je meer.
https://www.theaa.com/driving-advice...ions-standards
-
Ik denk niet dat het zou lukken, alles qua LEZ is gebaseerd op de euronormcijfer die op je gelijkvormigheidsattest verschijnt. Dit gecorrigeerd te krijgen zal een lijdensweg zijn die lang kan duren, en de kans is groot dat ondertussen ook de euro5 wagen uit de grote steden zullen geweerd worden.
Iedereen die niet in euro6 zit heeft het m.i. aan zijn been... Ik zou de wagen proberen te verkopen aan iemand die niet betrokken is met de LEZ-problematiek, en dus nog jaren je wagen kan gebruiken. Ik kreeg onlangs nog een bod van 12000 euro’s voor een Q5 van 2009 euro4 met roetfilter vanwege een officiele verdeler. Niet zoveel, maar toch een teken dat de wagen nog kopers kan interesseren.
Comment
Comment