Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of benzine-hybride ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel of benzine-hybride ?

    Beste,

    Mijn zoon heeft een jong gezin met 2 kindjes, 5 en 8 en kijkt uit naar een nieuwe auto.
    Nu is het een lastige keuze, Hij doet een dikke 20.000 km jaarlijks en woont op een 20 tal km van zijn werk. Moet je nu nog gaan voor een diesel of is een benzine-hybride de betere keuze gezien de dieselpolitiek dat er huidig heerst. Vol elektrisch rijden is geen optie daar de aankoop veel te duur is en een plug-in hybride evenzeer;

    Joske

  • #2
    Benzine hybride sowieso met die km
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

    Comment


    • #3
      Hier ook, ik zou dan opteren voor een benzine-hybride of een benzine-plug-in-hybride
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #4
        Moet het een hybride zijn? Een gewone hybride zoals een toyota auris is weliswaar een goeie en zuinige wagen maar je kan ook perfect op benzine blijven rijden, er zijn ook zuinige benzine wagens die goedkoper zijn in aanschaf dan een hybride. En met de prijzen aan de pomp en de taksen rijd je met een diesel niet meer goedkoper dan met benzine.
        Er zijn ook weinig goeie gewone hybrides, denk zelfs dat toyota daar zowat de enige in is?

        Comment


        • #5
          zelf verwijderd wegens irrelevantie antwoord :-)
          Last edited by ; 19/10/2018, 20:00.

          Comment


          • #6
            Wie spreekt er hier over diesel hybrides?

            Comment


            • #7
              Uups Ik was te enthousiast en te weinig aandachtig! Will delete

              Comment


              • #8
                Waarom geen gewone benzine break? 1.4 of 1.5 turbo’tje. Ik heb ook een kind, ik rijd 30k per jaar en dat lukt perfect zonder diesel of hybride. Met wat je spaart in aankoop op een hybride ga je tanken. Over diesel moet je met het beschreven gebruik zelfs niet meer nadenken.

                Comment


                • #9
                  Beste Cooper S,

                  Bij Toyota bedraagt momenteel het verschil tussen een benzine en benzine-hybride slechts 1.500 euro, daar koop je 1000 liter extra benzine mee. Rekening houdend dat de hybride zeker 1.5 liter / 100 km minder verbruikt maak je al na een dikke 65.000 km winst. Dus dat valt mee. Het verschil tussen een hybride en plug-in hybride is veel groter, dat zit meestal rond de 7.500 euro en daar de elektriciteit ook niet gratis is heb je het verschil pas terug na meer dan 300.000 km.

                  Joske

                  Comment


                  • #10
                    Maar wil jij, of je zoon, al die km’s met een (wss Auris) Toyota hybride rijden? Die cvt moet je dan ook kunnen verdragen. Een kleine turbo benzine is een mooi compromis tussen het economische en toch nog enig rijplezier. Als het op echt op de laatste cent aankomt, dan kies je wss idd best voor een Toyota hybride.

                    Comment


                    • #11
                      Binnen het toyota gamma is een hybride wellicht de beste keuze. Voor de rest ben ik het eens met cooper s, bij andere merken zijn er zuinige benzine modellen die goedkoper zijn in aanschaf en prettiger rijden dan een toyota hybride. En met zuinig bedoel ik, +/- 6 liter.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                        Maar wil jij, of je zoon, al die km’s met een (wss Auris) Toyota hybride rijden? Die cvt moet je dan ook kunnen verdragen. .
                        Beste,
                        Ikzelf heb 7 jaar met een Verso S CVT gereden en moet zeggen dat je dit zeer snel gewoon wordt, het werkt zelfs een beetje verslavend. Met enige voorzichtigheid het gaspedaal bedienen en je bent gelijk met de stroom van het verkeer mee en dit zonder toerentalwissels. Als je bruusk het gaspedaal bedient heb je wel degelijk het koffiemolen effect maar hij gaat er dan ook als een speer van door. Huidig heb ik nu een GLA automaat en moet zeggen dat dit perfect schakelt maar is iets minder aangenaam is qua toerentalwissels die constant aanwezig zijn. Met mijn Verso S, voetje op gaspedaal, motortje naar 2000 tr en vertrekken en hij bleef mooi constant bij zijn toerental tot aan 90 km / uur. De huidige automaat van de C-HR is eigenlijk niet echt een CVT maar werkt met een planeetstelsel waardoor het koffiemoleneffect is geminimaliseerd. Zoals je ziet zou de keuze op een C-HR vallen. Ik ken al een paar mensen persoonlijk die met deze auto rijden en hun gemiddeld verbruik zit beduidend lager dan 6 op 100, zelfs constant 120 op snelweg zit je daar niet aan. Mijn GLA doet het aan 120 met 6.5 / 100. Het lage verbruik van de grotere Toyota motor zal wel te wijten zijn aan het Atkinson principe.

                        Joske

                        Comment


                        • #13
                          Ik wist niet dat het over de CH-R ging. Omdat het over een jong gezin met 2 kinderen gaat, dacht ik dat jullie naar iets groter op zoek zouden zijn. Ik begrijp zeker dat er cvt-fans zijn. Hoedanook veel succes, het lijkt dat jullie zo goed als gekozen hebben.

                          Comment


                          • #14
                            [QUOTE=sunking;n6392742]Wie spreekt er hier over diesel hybrides? [/QUOTE
                            zo stom is /was deze combinatie niet... lekker zuinig buiten stad, en als plug-in hybride aanvaard in de strengste steden omdat (bv de ondertussen verdwenen Volvo) er 50 km in zero emission mee kan/kon gereden worden
                            maar ga dat dat uitleggen aan een verstokte ecologist vol vooroordelen...

                            Comment


                            • #15
                              Mercedes had (en ik denk heeft) die ook in het gamma. Of plug in hybride rendeert in verhouding tot de aankoopprijs weet ik niet eigenlijk. Electriciteit is ook niet goedkoop en van zodra je langere afstanden rijdt, is er weinig voordeel te rapen. Wel plezierig omdat je de airco en de verwarming kan laten werken voor je vertrekt. Maar de meerprijs is niet mals en de herverkoopwaarde onzeker. Wie wil een wagen met pakweg 7 jaar oude batterij kopen ? Vervanging zal steeds ingecalculeerd blijven in de verkoopprijs wat normaal is uiteraard.
                              Denk dat goedkoopste rijden inderdaad met een benzinemotor is momenteel en als je gaat voor die kleine motoren er wel rekening mee houden dat je je rijgedrag hieraan zal moeten aanpassen. Zoniet zal die evenveel verbruiken als een zwaardere motor...

                              Comment


                              • #16
                                Voor zowel zo'n toyota hybride als een kleine turbo geldt, dat ze niet gemaakt zijn om constant hard te rijden. Even veel verbruiken dan een zwaardere motor is ook geen ramp, je hebt dan wel al bespaard op de aanschaf en de taksen, en bij normaal rijgedrag verbruik je wel echt minder (ook al is het 'maar' 10-20%).
                                Een CH-R hybride is zeker geen verkeerde auto en het lijkt er inderdaad op dat de TS zijn/haar gedacht al heeft opgemaakt.

                                Comment


                                • #17
                                  [QUOTE=guyugy;n6392789]
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Wie spreekt er hier over diesel hybrides? [/QUOTE
                                  zo stom is /was deze combinatie niet... lekker zuinig buiten stad, en als plug-in hybride aanvaard in de strengste steden omdat (bv de ondertussen verdwenen Volvo) er 50 km in zero emission mee kan/kon gereden worden
                                  maar ga dat dat uitleggen aan een verstokte ecologist vol vooroordelen...
                                  Tja en waarom zijn er zo weinig diesel hybrides op de markt? emissieloos in de stad rijden zou als muziek in de oren moeten klinken van de ecologisten
                                  denk dat het eerder een economische kwestie is, een compacte turbo benzine is niet duur in aanschaf en het verbruik valt ook mee, dus de meerprijs van een diesel hybride verdient zich niet terug. Zelfs met fiscale voordelen is een (plugin) hybride of elektrische uiteindelijk niet goedkoper dan een kleine turbo benzine (heb de berekening gemaakt).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Al eens eentje met CNG overwogen ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Beste,

                                      Een CNG wagen hebben we overwogen maar er zijn heel weinig mooie wagens in dat genre voor een jong gezin. Ook het tanken is nog vrij beperkt.
                                      Ondergronds parkeren mag je ook vergeten.

                                      Groetjes

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ondergronds parkeren is absoluut geen probleem...
                                        En wat voor wagen ben je dan naar op zoek? Een Skoda Octavia bijvoorbeeld is toch het typevoorbeeld van een gewone gezinswagen?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X