Mededeling

Collapse
No announcement yet.

groot-onderhoud waanzinnig factuur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten


    Wat is bij Mazda een groot of klein onderhoud?

    Voorgeschreven om de 20k of één keer per jaar.

    Het eerste onderhoud, na een jaar en 16k kostte me 175€
    Het tweede onderhoud, na 2 jaar en 31k kostte me 250€

    groot, klein.. doen ze daar nog aan mee?
    Ik noem het groot omdat ze wat meer dingen nakijken en om de 2 jaar/40k km ook de remvloeistof vervangen.

    Comment


    • #42
      Remolie om de 2/3 jaar vervangen is m.i.enkel nuttig bij hevig gebruik van de remmen.
      Niet alleen zijn de producten veel beter dan toen men dat deed als er een verslapping van de remkracht vastgesteld was, het enig risico komt de neiging van de olie om vocht op te nemen, want dit kan de homogeniteit van de olie aantasten en waterbellen veroorzaken die bij hevig gebruik plots kunnen verdampen.
      Dat (voor de meesten onder ons fel overdreven) risico komt goed uit om de wagens naar de ateliers te roepen...
      Mijn schijven en blokken zijn nog steeds ok na 130.000 kms, maar mijn remolie is al driemaal vervangen... capito ?
      Last edited by guyugy; 08/12/2018, 08:47.

      Comment


      • #43
        problemen met met onderhoudprijzen?
        twee oplossingen
        renault zoe eerste onderhoud 30 euro inclusief volle batterij
        of
        koop u nen dacia eerste onderhoud 75 euro,grote beurt 160 euro,extra kosten na 9 jaar en 100000 km
        1 set banden
        grote beurt met distributieriem,remblokjes onderhoud airco 700 euro

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Ik snap niet goed dat je bij kia/hyundai een jaar kan overslaan, want om garantie te behouden moet je je toch aan de voorschriften houden? (bij de dealer en volgens het juiste interval)
          Overslaan niet, de constructeur schrijft voor bepaalde motoren maar om de 2 jaar of 30000km een onderhoud voor. Dat is ok voor de garantie en zo'n onderhoud kost dan nog niet eens de helft van wat het pakweg bij Mercedes kost. Het kan dus ook voor een eerlijke prijs.

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #45
            Dat jaar overslaan was een grappig voorstel van bobo voor Hyundai/Kia. Mijn Hyundai-dealer is heel duidelijk dat je voor het behoud van garantie de intervallen moet respecteren. Ik heb daar geen probleem mee, ik kende het interval voor ik de wagen kocht.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              Remolie om de 2/3 jaar vervangen is m.i.enkel nuttig bij hevig gebruik van de remmen.
              Niet alleen zijn de producten veel beter dan toen men dat deed als er een verslapping van de remkracht vastgesteld was, het enig risico komt de neiging van de olie om vocht op te nemen, want dit kan de homogeniteit van de olie aantasten en waterbellen veroorzaken die bij hevig gebruik plots kunnen verdampen.
              Dat (voor de meesten onder ons fel overdreven) risico komt goed uit om de wagens naar de ateliers te roepen...
              Mijn schijven en blokken zijn nog steeds ok na 130.000 kms, maar mijn remolie is al driemaal vervangen... capito ?
              Niet alleen dat, ook corrosie ...

              Ik heb de A4 paar weken terug verkocht, anders kon ik de facturen nog eens terug opzoeken. Kromgetrokken remschijf en vervangen remleidingen was nodig door corrosie hiervan eind vorig jaar. (En ik denk dat de onafhankelijke garagist waar ik ging, de remvloeistoef niet vervangen heeft nu ik er aan denk.)

              En in navolging van mijn opmerking hierboven : Audi USA, stelt officieel om de 10k mijl een onderhoud, waarbij er tussen de onderhouden die hier standaard zijn (om de 30k km) nog een onderhoudje met (zowat) enkel een oliewissel. Bij volkswagen, idem. Voor BMW vind ik hetzelfde terug in de US.

              Zou dat misschien kunnen zijn omdat men in de US, fabrikanten soms WEL NOG verantwoordelijk stelt na de garantieperiode?
              Last edited by Phate; 08/12/2018, 11:28.

              Comment


              • #47
                Bij VW is het interval even goed 30k km/2 jaar. En veel andere merken ook, alleen vond de N13 motor van m’n vorige bmw dat niet zo tof (automaat, lage toerentallen, snellere vervuiling olie, motor kapot).

                Comment


                • #48
                  Mijn factuur van mijn laatste onderhoud (30k) bij Hyundai er bij gehaald komt afgerond op 247€, inclusief bandenhotel en wissel. Niet echt goedkoop, maar ver van het einde van de wereld. Probleem is dat veel mensen die om de 30k gaan zelf dikwijls nooit eens oliepeil, bandenspanning en dergelijke controleren.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Bij VW is het interval even goed 30k km/2 jaar. En veel andere merken ook, alleen vond de N13 motor van m’n vorige bmw dat niet zo tof (automaat, lage toerentallen, snellere vervuiling olie, motor kapot).
                    I know, maar in de verenigde staten niet. En dat vind ik toch wat vreemd. Het is dat wat ik wil zeggen.

                    En volledig akkoord Cooper S! Ik vraag me af hoeveel, ofja, hoe weinig mensen hun bandenspanning controleren, laat staan oliepeil.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                      straf... mijn 607 moet binnen elke 30.000 km. Is al heel lang zo dat de 2 liters en meer bij PSA om de 30.000 km binnen moeten. Ik ververs elke 20.000 de olie... maar om de 30K is perfect doenbaar omdat die blokken geen drup olie verbruiken.
                      Bij de DS5 was dat ook zo, maar volgens de garage moest die om de 15000km binnen. Dat maakt hij iedereen dus wijs. Maar ook een reden waarom we ondertussen van garage veranderd zijn.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                        I know, maar in de verenigde staten niet. En dat vind ik toch wat vreemd. Het is dat wat ik wil zeggen.

                        En volledig akkoord Cooper S! Ik vraag me af hoeveel, ofja, hoe weinig mensen hun bandenspanning controleren, laat staan oliepeil.
                        Aah daar had ik over gelezen. Dat van de USA vind ik ook merkwaardig, ik denk dat de lange onderhoudsintervallen bij ons vooral bedoeld zijn om de lease kosten zo laag mogelijk te houden (en nadien is de miserie voor de volgende eigenaar). Maar het lijkt ook dat de ene motor vaker een oliewissel nodig heeft dan de andere, omdat ze ingewikkeld ineen zitten, een distriebutieketting hebben die ook gesmeerd moet worde, er meer pk's uit geperst worden. En toch zetten ze ze hier uit 'uniformiteit' allemaal op 30k km, of omdat het gezichtsverlies zou zijn om plots te zeggen dat nieuwe motor X met zoveel extra pk's sneller een wissel zou nodig hebben dan vorig model met een minder gecompliceerd ontwerp.

                        Anyway aangezien ik nu zelf terug een motor heb met riem en geen ketting en er tot hiertoe geen gekende problemen zijn, en ik bijna enkel langere afstanden doe, durf ik het wel aan om tot de 30k te gaan.

                        Comment


                        • #52
                          Ja het hangt natuurlijk van veel factoren af. Zoals rijstijl, dagelijks traject, ... Maar tis door zo'n dingen dat ik voor mijn eigen wagens toch liever "op veilig speel" of hoe moet ik het noemen. Ik merkte bij de A4 ook gewoon al dat de motor iets gewilliger was, vlak na zijn onderhoud. En nu heb ik de indruk dat het verbruik een klein beetje lager is met de Mazda, na het onderhoud. (Maar die heb ik nog niet zo lang, dus daar durf ik me niet met zekerheid over uitspreken.)

                          Alleszins, ik vind ook dat voor die 200-300 euro dat een onderhoud kost bij een "niet-premium" merk. Veel geld zal je niet uitsparen tov de totale kost van een wagen door dit anders aan te pakken. Als je eenmaal stukken krijgt aan een wagen (al dan niet door "nalatig" onderhoud), ben je mogelijks een stuk meer kwijt. En voor mezelf blijf ik het ook gewoon belangrijk vinden dat een wagen veilig is. Zo vervang ik mijn banden ook "vroegtijdig". Toch zeker ten opzichte van mensen die deze oprijden tot aan het wettelijke minimum.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Ziet er mij echt wel een heel professioneel bedrijf uit als je al geen telefoons wil opnemen....

                            http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=26
                            Ik vind dat prima zoiets, niks vervelender als telefoon moeten opnemen als je met iets bezig bent.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Remolie om de 2/3 jaar vervangen is m.i.enkel nuttig bij hevig gebruik van de remmen.
                              Het is geen olie, maar remvloeistof, en door idd vocht op te nemen gaat de kwaliteit van die remvloeistof achteruit... het is niet voor niets dat men voorschrijft om de remvloeistof om de paar jaar te vervangen.

                              Comment


                              • #55
                                Hier was ooit iemand die voor de voorste remschijven ( wel inclusief remblokjes) de mooie som van 6000 euro betaalde.
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                Comment


                                • #56
                                  Zelf zit ik met de A5 op ongeveer 700 euro voor een groot onderhoud. De GTI moet nog naar zijn eerste onderhoud. De motor zit op 200 tot 250 euro voor zijn onderhoud. Niets abnormaals dus.
                                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                    Zelf zit ik met de A5 op ongeveer 700 euro voor een groot onderhoud
                                    Bij Mercedes ook, 800€ voor een groot onderhoud inclusief ruitenwissers Ik vind dat regelrechte diefstal voor hetgeen ze doen en dan mag je nog blij zijn dat ze niks anders kapot maken. In Polen betaal ik 500€ voor hetzelfde en dat vind ik nog veel voor een paar filterkes en wat olie. Maja, gelukkig bestaan voor na de garantie andere en betere alternatieven
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                      Bij Mercedes ook, 800€ voor een groot onderhoud inclusief ruitenwissers Ik vind dat regelrechte diefstal voor hetgeen ze doen en dan mag je nog blij zijn dat ze niks anders kapot maken. In Polen betaal ik 500€ voor hetzelfde en dat vind ik nog veel voor een paar filterkes en wat olie. Maja, gelukkig bestaan voor na de garantie andere en betere alternatieven
                                      Da’s echt heel veel geld voor een onderhoud, zelfs in Polen nog...

                                      Tenzij ze uiteraard aan remmen beginnen, dan kan ik het enigszins kaderen.

                                      Ik betaal rond de 100 voor een onderhoud op 15.000 km en betaal rond de 200 voor een onderhoud op 30.000 km. Uiteraard komen er soms dingen bij die een langer interval hebben (riem, remmen, bougies,...) maar élk onderhoud 500+ dokken... ik zou ervoor passen.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                        VW en Audi, onderhoud specialist Hartog.nl, gaf en geeft alleen garantie als je elke 15000 km of 1 jaar onderhoud laat uitvoeren, bij alle Tsi motoren…..anders heb je vanaf 100.000 km +/- 95% kans op problemen….

                                        http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=90
                                        Men heeft het hier over 5W30 longlife olie.

                                        Is dit de 504/507, ook gebruikt voor de 1.6 TDI met pdf ( diesel ) ?

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                                          Da’s echt heel veel geld voor een onderhoud, zelfs in Polen nog...

                                          Tenzij ze uiteraard aan remmen beginnen, dan kan ik het enigszins kaderen.

                                          Ik betaal rond de 100 voor een onderhoud op 15.000 km en betaal rond de 200 voor een onderhoud op 30.000 km. Uiteraard komen er soms dingen bij die een langer interval hebben (riem, remmen, bougies,...) maar élk onderhoud 500+ dokken... ik zou ervoor passen.
                                          Idd! Maja, je moet in orde blijven met de garantie toch. Ik heb het enkel over een gewoon groot onderhoud met nieuwe ruitenwissers. Een schande is het!

                                          Ik heb het hier nogal geschreven, de beste en goedkoopste dealers die ik ooit meegemaakt heb waren bij Fiat en Kia. Maja, MB is mijn merk hé en die kisten kosten wel wat meer. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook voor onderhoud onrealistische prijzen moet betalen
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X