Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto rijden binnenkort alleen nog voor de elite?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Een nieuwbouw appartement met 2 slaapkamers kost hier zowat 220 + 20k (parkeerplaats) + BTW = +-290k. En dat is dan voor zo'n 80-90m² met een standaard low-low budget afwerking binnen.

Die 250k, die dan uitkomt op zo'n 275 met de rest van de kosten is dan zo vreemd nog niet geteld he...

Rond de 220 vind je nog wel appartementen die redelijk zijn, als je inderdaad wat minder op looks/energetisch gaat letten. Maar goedkoper dan dat is het meestal gewoon oude nest waar je stukken meer in zult moeten investeren om het alleen al op energetisch vlak mee met de tijd te krijgen. Vergeet ook niet dat een ouder huis altijd ook met meer kosten zal komen. Laatst nog bij zo'n "goedkoper" appartement gaan kijken, waarbij ik dan een vriend meeneem die er wat meer van af weet. Die begint al direct op te sommen, velux-en moeten ongeveer vervangen, minstens binnen de 5 jaar, bv. voor een appartement volledig onder het dak. Kost al direct duizenden euro's. En zo waren er nog een hoop dingen.

Je moet echt niet afkomen dat de "lat te hoog ligt". Ja, ik snap ergens wel wat je wilt zeggen. Dat mensen tegenwoordig ook precies minder snel content zijn. Maar kijk ook eens naar de eisen die bv. binnenkort verplicht zijn om uberhaupt een appartement te mogen verhuren. Pas nog een artikel van tegengekomen. 40%(!!!!) zou niet in orde zijn voor die norm. En dat is dan enkel nog maar energetisch, de basis, die niet in orde is.

Comment

• als je in een app gebouw zit, wordt die kost van isoleren, of andere gemeenschappelijke delen, verspreid over het aantal app en wrs nog aan de hand van vloeropp, dat zijn in feite peanuts
      staar u ook niet blind op epc waardes, in belgie wordt het verbruik van een oud kot ongelooflijk veel te hoog ingeschat, en dat van een nieuwbouw te laag, in realiteit is die span onder factor 2 (als er tenminste al dubbel glas inzit)
      in een oud gebouw zit je best energetisch niet onder het dak of tegen de zijkant, middelste app zijn bijna sowieso goedkoop te verwarmen
      ga altijd met andere eigenaars klappen of de blok goed onderhouden is en iedereen meewil

(over het kompleet verkeerd inschatten van een oud kot zijn verbruik, er was zo'n simulatiesite van de overheid waar je de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen kon ingeven, dus bij aankoop alles ingegeven en ik was gerustgesteld
      toen ik na 1 jaar begon aan die aanpassingen bleek mijn verbruik ocharme 2000 liter mazout (voor de aanpassing, nu 1100), die simulatiesite bleek achteraf uit te gaan van een mazoutverbuik van 12000liter epc 666 en 188m² opp geeft een theoretische warmtevraag van 125000kw, toegegeven ik verwarm maar 135 van de 188m²)

lees dit maar eens https://www.lowtechmagazine.be/2018/...steringen.html

Nederland & België

Een aantal Nederlandse onderzoeken kwam tot gelijkaardige conclusies. Een studie van 4.700 woningen -- respresentatief voor de volledige woningvoorraad -- stelde vast dat het gemeten verbruik voor alle woningen samen gemiddeld 30% lager ligt dan het voorspelde verbruik. Per individuele woning kan het werkelijk energieverbruik tot 75% hoger of lager zijn. [2]

Recentere Nederlandse onderzoeken op basis van een veel grotere database woningen geven bijna identiek dezelfde resultaten als het Duitse onderzoek: in de meest inefficiënte Nederlandse woningen wordt tot 50% minder verbruikt dan voorspeld, terwijl in de meest efficiënte woningen tot 25% meer wordt verbruikt dan voorspeld.

Tot slot leverde ook een onderzoek van 964 Belgische woningen heel gelijkaardige resultaten op, alweer volgens een andere rekenmethode, want de wetenschappers maakten een vergelijking op basis van de isolatiewaarde van de woning.
      Last edited by bobo; 23/12/2018, 15:42.

Comment

• 100 pct gelijk. Schoolverlaters willen meestal direct iets top, en opvallend : moet perfect in orde staan, GEEN werk aan
        Steek eens uw handen uit de mouwen, en je zal zien wat plots de mogelijkheden zijn. Moest ik mijn eigen huis te Gent vandaag moeten kopen, dat zou niet meer lukken. Burgerwoonst met 6 slaapkamers, dubbele garage, terras, tuin, grote badkamer, enz... ik heb dat huis vroeg gekocht, ik had hard gespaard en initieel geen auto gekocht. Een stort was het. Je kon op sommige plaatsen zo je vinger in scheuren steken. Overal meerdere lagen ballatum, 5 lagen behangpapier, en ga zo maar door. Ik had toen ook geen vaste partner, dus moest alleen kopen en klussen. Ik heb er jaren in gewerkt, eerst gelijkvloers, dan eerste verdieping, tweede na jaren. Dan zijn er mensen die soms vroegen hoe ik zo een groot huis kon betalen. Veel werken en ernaast veel doe het zelven he. Maar dat is tegenwoordig meestal teveel gevraagd.
        Last edited by order66; 23/12/2018, 15:52.
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• mss was vroeger, bij mij althans, de bereidwilligheid van de ouders om mee de handen uit de mouwen te steken (niet finacieel) ook wel groter, ik weet het niet...mijn eerste blokje ook zelf voorzien van chauffages, goekope stevige keukens, badkamers, vloerkes ed, ik was daar nooit op mijn 1tje aan begonnen
          jonge grootouders staan ook niet meer altijd te springen om elke moment te babysitten ed, die hebben hun eigen hobbies ondertussen of zitten ook graag lui in de zetel

mij laatste huis was tiptop, behalve energetisch (alles laten doen)...wel oudmodisch maar dat deert niet, al wat je nieuw steekt is binnen 10 jaar evenzogoed oud

Comment

• kijk naar het programma huizenjagers en ge weet genoeg.
            Mijn huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan. Niemand kon en wou erdoor kijken. Tuin overwoekerd met klimop. Heb onderhandeld over de prijs en er meer dan 25k afgekregen. Ben nog altijd bezig na 14 jaar, maar het is ondertussen een hobby aan het worden. Al veel geld daardoor uitgespaard en al vanaf het begin gegaan voor energie en niet voor uiterlijke schijn.
            Lage lening daardoor alsook weinig stress. Had vroeger twee linkerhanden, nu maak ik kasten, bureau's, leg vloeren, plafonds, wanden. Electriciteit mee helpen leggen, sanitair ook. Moet ge moeite voor doen en de 'jeugd' wil dat precies niet meer.
            www.peugeotforum.be

Comment

• En toch blijf ik er bij. Zelf kan ik absoluut niet klagen in mijn situatie. Maar ik weet dat ik het ook niet slecht heb. Maar iemand zonder hogere studies die met zijn/haar magere loontje een huis moet kopen, zal er gewoon niet geraken zonder steun. (Jarenlang bij de ouders blijven wonen, dat noem ik ook "steun".)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                kijk naar het programma huizenjagers en ge weet genoeg.
                Mijn huis heeft anderhalf jaar te koop gestaan.
                huizenjagers

laat me raden....een erfenis met meerdere kinderen die geld genoeg hadden en te lang niet wouden zakken
                bij mij allezins, initiele vraagprijs 350k, 2 kinderen zonder geldzorgen, een makelaar die de hemel belooft en niet willen zakken, en ze hebben het geld toch niet nodig
                stelselmatig gezakt, per 10K...bij 295 ben ik gaan kijken en bood 265000...was ok
                ik had dat denk ik voor 250 ook gehad maar goed, het was winter en ze moesten mazout bijvullen, de dakgoten komen uitkuisen etc en niemand had daar zin in hee

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                  En toch blijf ik er bij. Zelf kan ik absoluut niet klagen in mijn situatie. Maar ik weet dat ik het ook niet slecht heb. Maar iemand zonder hogere studies die met zijn/haar magere loontje een huis moet kopen, zal er gewoon niet geraken zonder steun. (Jarenlang bij de ouders blijven wonen, dat noem ik ook "steun".)
                  met een pree van 1200 is het ni simpel, maar zelfs die kunnen een goedkope comfortabele studio huren of kopen, en eens ze een koppel zijn verbeteren
                  we zijn ook honkvast he (ikke toch), is het in uw eigen dorp niet mss wel ernaast en steek tijd in de zoektocht, als je immoweb openslaat heb je maar een foto van het aanbod op dat moment....een jaar of meer de tijd nemen helpt ook al veel

Comment

• neen toch niet. Oud koppel dat hun huis de max vond. Maar het was vooral de tuin die mensen deed afschrikken. Was een wildernis voor en achter.

't zijn de ervers die te hoge eisen stellen bij aankoop huis. Die zouden beter gaan voor een nieuwbouw... vv
                    www.peugeotforum.be

Comment

• Een pre van 1200... je kan zonder diploma altijd bij de Volvo in ploegen gaan werken, of de nacht. Je hebt meteen dubbel. Maar ja, dat is ook weer lastig.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• klopt, in de chemie, mijn sector staan ook een hoop vacatures open, wel boerenverstand hebben, een hoog veiligheidsbewustzijn en nachten en weekends willen werken, kerstmis nieuwejaar
                        via sira zonder diploma, anders bachelor in technische richting

loon van een starter, ongeveer 2500 netto (goei pensioenplan, maaltijdcheques, ziekteverzekering, een baas die u respecteert, elk overuur uitbetaald of recup)
                        geen volk te vinden...geld is ook niet àlles he
                        Last edited by bobo; 23/12/2018, 16:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                          Een pre van 1200... je kan zonder diploma altijd bij de Volvo in ploegen gaan werken, of de nacht. Je hebt meteen dubbel. Maar ja, dat is ook weer lastig.
                          Ik snap wat je bedoelt, bij ons kunnen ze ook beginnen tegen een beter loon dan dat. Op de dagen dat deze interimmers mogen komen dan natuurlijk, staan geen garanties op. En je moet het werk ook aankunnen. Mag zeggen wat je wilt, maar ik zou het werk van de mensen van mijn afdeling niet kunnen doen, dag in, dag uit. Dat zie je ook bij de vaste werknemers bij ons, het ziekteverzuim ligt boven de 20%. Klachten die ontstaan door hetzelfde monotone werk te moeten doen dag in dag uit.

En daar bovenop heb je inderdaad ook nog dat het in ploegen werken is bij ons. Je moet als je kinderen hebt ook maar een manier hebben om altijd voor opvang en dergelijke te kunnen zorgen.

Nogmaals, ik snap zeker wat je bedoelt. En zeker op dit moment is het een gunstige arbeidsmarkt. Maar toch is het soms makkelijker gezegd dan gedaan als je in die situatie zit. Ik zie nogal wat passeren bij ons... En de mensen die starten zijn dan al gescreend door de uitzendkantoren... Kvraag me echt af wat voor mensen er dan NIET mogen starten, als ik zie wat er soms al WEL mag starten...

Comment

• Goh ja, kijk je kan niet alles hebben. Ik heb vakantiejob gedaan vanaf 14j tot mijn 30j en gewerkt vanaf 23j (eerst studeren en dan nog legerdienst). En verbouwen. Ja idd, dat heeft mij verschillende relaties gekost. Daar heb ik evenwel geen spijt van. Teken dat daar op dat moment toch geen plaats voor was in mijn leven. Op mijn 30ste de vrouw van mijn leven tegengekomen, dan kwam het besef van het rustiger aan te doen meteen en automatisch. Je kan niet alles tegelijk willen natuurlijk. Ik had vorig jaar een jonge collega, die begon over wat ik allemaal had. En hoe zij dat allemaal niet kon kopen. Ik heb haar eens duidelijk gemaakt dat dat ook niet vanzelf gekomen is. Ik heb lang zeer goedkoop gereisd, of helemaal niet, op een matras op de grond geslapen en de kloten van mijn lijf gewerkt. Maar ja, madam wou deze zomer direct naar de Maldiven, had geen vast werk, wou een huis kopen en een mooie auto. Whatever! Maar wel vragen hoe ik daar allemaal aankom, alsof het uit de lucht gevallen is

Comment

• Ik ben 100 procent akkoord dat je kan tegenslag hebben en dat het dan buiten je wil om moeilijk kan krijgen. En dat de staat daar een opvangnet voor moet voorzien daar ben ik 200 procent mee akkoord. Dat opvangnet is echter nergens zo goed als hier in belgie. Ik kan alleen vaststellen uit eigen ervaring dat veel problemen en armoede aan de mensen zelf ligt. Als allochtonen de helft van hun basisuitkering naar het thuisland sturen ja dan kan je hier inderdaad niet meer rond komen. Voor ginder lijkt 1000 euro een miljoen maar hier loop je daar niet ver mee. Moeten we dan de uitkeringen aanpassen omdat ook de thuisfamilie mee zou kunnen overleven?? Ik had een werkneemster, goeie job, maar plots is er met haar geen land meer te bezeilen. Ze joeg op het einde onze klanten op een botte manier weg. Ik snapte er niks van maar via haar collegas vernam Ik dat ze ontslagen wilde worden want haar vriendinnen die halftime werkten hadden geen kinderopvang, geen verplaatsingskosten en geen poetsvrouw meer nodig en hielden op het einde van de maand meer over door op de dop te staan dan halftime te werken. Zo redeneerde zij. Heb die dan moeten ontslaan en heeft me ongeveer 30 000 euro ontslagpremie gekost. Dan heeft ze nog via allerlei vakbondstrucken die premie proberen te verhogen wat uiteindelijk niet gelukt is. Feest feest natuurlijk want ontslagpremie en dop voor niks te doen!! Moet ik daar allemaal maar mee tevreden zijn? Madam wou van het systeem profiteren en ik moet dat maar betalen... ondertussen heeft madam haar huis moeten verkopen en heeft ze ruzie met haar vriend. Ze had zich precies een beetje misrekend. Moet ik daar nu compassie mee hebben?? Een andere werkneemster is ziek tijdens de examenperiode van haar kinderen. Op facebook vertelt ze hoe ze pannekoeken bakt en gaat kerstshoppen enz...leuk leuk leuk ziek zijn. wij moeten al haar klanten van de ene op de andere dag afzeggen omdat mevrouw “ziek” is. Maar wel verder blijven betalen natuurlijk. Wat denk je dat de collegas die deel van haar werk moeten regelen/ overnemen hiervan denken? Als ze bij haar kinderen wil zijn tijdens de examens dat ze dat gewoon vragen ruim op voorhand. Kunnen wij het plannen hoeven we geen klanten ontevreden in de kou laten en zijn de collegas ook tevreden. Wij hebben dat altijd voor ons personeel met middelbare school kinderen geregeld. maar nee Tis makkelijker om betaald ziek te zijn en geen recup of vakantie op te soeperen.
                              Straks zitten sommigen van deze in de armoede en wiens schuld is dat dan?? In wallonie tienduizenden vierde generatie leefloners. Is dat allemaal maar normaal? Moeten we daarvoor nog meer belastingen betalen en nog meer “eerlijk herverdelen” zoals de socio’s dat zo mooi zeggen?
                              Ga es op citytrip naar moskou. En kijk is in het mekka van de herverdeling hoe onvoorstelbare luxe en hoe verschrikkelijke armoede er 40 km verderop is. Samu social in het groot!!
                              Dat is wat de “eerlijke herverdeling” teweegbrengt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Dat snap ik ook volledig order66.

Er is inderdaad veel afgunst ook. Vriend van mij heeft vier jaar in zijn apart garagegebouw gewoond met zijn vriendin terwijl hij volledig eigenhandig zijn huis bouwde op datzelfde stuk grond. Heel mooi huis. Maar inderdaad, dat hij daardoor in al die tijd amper een weekend tijd had, laat staan door de week, dat ziet men niet.

Edit:@ Medihummer

Ik volg je volledig en zo'n dingen moeten zeker aangepakt worden. Maar heel eerlijk, de "perceptie" is veel "groter" dan het probleem. De kost van "de profiteurs" voor de maatschappij is uiteindelijk een druppel op een hete plaat. Maar blijft inderdaad wel een probleem. De oorzaak hiervoor is echter ook eentje die ik persoonlijk ook wel volg. Een "False positive" is veel minder erg dan een "False negative". Het is veel erger als iemand die het geld ECHT nodig heeft en GEEN misbruik maakt het van het systeem, uitgesloten zou worden door maatregelen tegen misbruik. Dan iemand die WEL een uitkering krijgt terwijl deze persoon hier geen recht op heeft.

JA, het is een probleem. MAAR, het probleem wordt zeer sterk uitvergroot.
                                Last edited by Phate; 23/12/2018, 18:02.

Comment

• €265000 voor Noord-Antwerpen valt toch goed mee. Hier n kortenberg begnt een stuk grond van 6 are al aan €200000. Voor €265000 vindt ge hier nauwelijks een instapkoare (met werk aan) woning. Wij hebben hier €300k betaald voor een woning van 1953 op 3 are grond. Door vorige bewoners voor 75% oogeknapt. Wel vrij groot huis, maar ge hebt het met zo een budget niet echt te kiezen hier. Als ik met alle verbouwingen klaar ben, gaan we nog over de €400k gaan en dan is hier alles die €30k extra bij de notaris nog ni in gerekend. Dus zal tegen get einde van de hypotheek, binnen 11 jaar, rond de €450k zitten. Een bedrag da ik er nooit meer uit krijg wss.

Tijden zijn serieus veranderd. Mijn grootvader kocht zijn klein bescheiden woning, oogetrokken uit mergelblokken, in 1950. Toen was 1 helft al 50 jaar oud. Hij betaalde toen 100000bef. Het is nu kortelings verkocht voor €75000 Van winst gesproken

Zoals geweten werk ik bij een groot dakdekkersbedrijf en doen we nieuwbouw en renovatie. Als ge dan ziet wat kasten sommige jonge koppeltjes neerzetten, dan vraag ik mij af waar het bij mij ergens mis is gelopen Wss omdat ik gierige ouders heb die €0,00 hebben bijgedragen terwijl pa een 12-tal woningen en appartementen bezit Is de meest gierige mens die ik ken .

Dus in tegenstelling tot vroeger, lijken de mensen het toch wel beter te hebben, want meer en meer smijten ouders kapitalen er tegenaan bij de aankoop of bouw van een woning.

Comment

• die smijten met kapitalen omdat ze zich blauw betalen. Ken er genoeg die niet moeten ziekvallen of ze kunnen de boel verkopen. Op mijn vorig werk waren er die een volledig netto maandloon naar de lening zagen gaan, en neen dat was geen 1200€ per maand maar een veelvoud daarvan. En dat bedrag voor 20 jaar of meer!!
                                    Hier in de straat: koppeltje dat een oud huis had gekocht en helemaal heeft omgetoverd. Zijn uit elkaar en het huis staat te koop. Alle winst die ze hoopten te krijgen zullen ze zien verdampen door de meerwinst belasting omdat de woning geen 5 jaar in hun bezit was.
                                    Armoede kunt ge uzelf rap in brengen als je niet wat oppast. En ja, lenen is nu goedkoop, maar dat geld moet ge nog altijd terugbetalen... ook als het moeilijk gaat.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

• 300 meter van die sporthal waar gij een nieuw dak op hebt gelegd
                                      valt zeker goed mee, 1 van die knappe huizen naast de sporthal, ook van 66, een veel groter is gegaan voor 325000 (ook een erfenis waar de kinderen niet zaten op te wachten, initieel 475000)...natuurlijk lig je vrij kort bij het spoor, maar das voor een kapellenaar minder een probleem dan voor een inwijkeling

Comment

• Het is allemaal waar jongens, het leven is duur, moeilijk een huis te kopen, enz... maar ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat jonge mensen alles willen, en dat redelijk evident vinden. Mijn eigen dochter als voorbeeld. Die dacht dat ze aan 18j van papa een auto ging krijgen toen ik zei dat ik wel wou bijleggen, maar dat ik hem niet zou kopen, onderhouden en verzekeren, was de goesting plots over. De fiets was ineens goed genoeg. Aja, want ik wil nog reizen, gaan eten, concerten, en ga zo maar door. Dat allemaal voor een uniefstudent. Velen willen geen concessies meer doen. Het is en en en. Zo werkt dat niet he. Bij ons toch niet. Altijd : als, dan.
                                        Super gesprekken en meningen hier. Goed bezig jongens

Comment

• hier is het ook zo. De kinderen denken soms dat het geld hier met bakken uit de lucht komt vallen. Ze zien kinderen op school met de laatste nieuwe Iphones rondlopen. GSM een week oud en valt op de grond en hup de week erna exact dezelfde nieuwe gsm. Hier is: gsm kapot laten vallen, dan heeft papa zijn vorig model nog wel liggen in de kast en kunt ge daarmee verder.
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X