Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto rijden binnenkort alleen nog voor de elite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Als er een wil zou bestaan om de EV op korte termijn op te leggen, is in se geen ontwikkeling nodig, deze etappe is al lang achter de rug bij Renault, Tesla en Nissan. Het zou dus volstaan deze modellen in alle delen van de wereld onder licentie te bouwen. Maar iedereen blijft in zijn eigen hoek bezig...
    Maar nog even, waar blijft de infrastructuur ?

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      Als er een wil zou bestaan om de EV op korte termijn op te leggen, is in se geen ontwikkeling nodig, deze etappe is al lang achter de rug bij Renault, Tesla en Nissan. Het zou dus volstaan deze modellen in alle delen van de wereld onder licentie te bouwen. Maar iedereen blijft in zijn eigen hoek bezig...
      Maar nog even, waar blijft de infrastructuur ?
      Infrastructuur zou ook wel rap kunnen gaan, maar hoe praktisch? Hoe doet ge dat bijvoorbeeld met bewoners van appartementsblokken van 100 a 150 appartementen? Vaak zijn die blokken per 3 en staan er rond nog een 200-tal wagens. 200 laadpalen voorzien voor deze mensen? Wat met de bezoekers? Waar mogen die insteken? Ik heb het thuis makkelijk. Inrit en garage waar ik makkelijk kan inpluggen. Eveneens ook op het werk.

      Maar als ik dan bv bij klanten zie, zoals bv Evonik in antwerpen, daar staan een 500-tal wagens op de parking buiten het bedrijf en dan nog een aanzienlijk deel in het fabriek. Nu, die zullen dat financieel aankunnen om enkele 100'den palen te zetten

      Maar ik maak me nog meer zorgen om het feit dat ze nu al stroom te kort komen. Hoe gaan ze dat fixen?

      Comment


      • #43
        waar een wil is,is een weg,maar of de wil er is durf ik betwijfelen,neem bv de audi gooi alle overbodige dingen die niets met electrische aandrijving te maken hebben overboord en wat is de kostprijs?
        wedden dat er interesse genoeg is?en ineens volume genoeg om ervaring op te doen.
        helaas maken ze er liever een tesla wedloop van(wij kunnen beter sneller zwaarder duurder) als ze zo verder doen eten de chinezen de kaas wel van hun boterham.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

          Welke tussenliggende alternatieven zijn er? Die mini electrische auto’s zijn betaalbaar. Ietswat deftig elzctrische wagen waar 3 tieners achterin kunnen, is onbetaalbaar.

          Nu hebt ge voor €10000 nen Dacia waar dat mee kan. Maar een vergelijkbaar sua formaat in electrisch zit ge wss al aan €40000 en meer. Dus iemand die zich zo een Dacia kan permitteren, gaat zich echt geen €40000 kunnen ophoesten voor het alternatief. En het zal ook nog wel zven duren eer de occasiemarkt voldoende aanbod heeft.

          Dat wilde ik alleen maar zeggen. Ik zeg nergens dat ge verplicht wordt voor een Zoë te nemen, maar dat gaat het betaalbare alternatief zijn. Voor deze molent dan toch.

          In de toekomst zal het wel allemaal wat betaalbaarder worden, maar ze gaan veel te snel met de co2 vereisten en de fabrikanten kunnen niet zo snel volgen om betaalbare alternatieven neer te zetten.
          Aaah, op die manier bedoel je. Ja dat was me totaal niet duidelijk aan de hand van je oorspronkelijke reactie.
          Hier ga ik ook mee akkoord.

          In de eerste plaats, betaalbaarheid voor de gewone burger. Ik kwam laatst nog een artikel/opiniestuk tegen, in het voordeel van de elektrische wagen. Dat de range-anxiety eigenlijk niet zo'n probleem is en zovoorts en zo voorts. Op zich ga ik daar mee akkoord, maar het artikel raakt niet aan de crux van het verhaal. De prijs. Mijn ouders zijn zeer "groen"/"milieubewust" ingesteld. Ze waren gaan kijken voor een elektrische wagen om hun vorige wagen te vervangen. Speciaal naar nederland gereden om naar de Opel Ampera-e te gaan kijken. Afwerking nihil, veel kleiner dan verwacht en vooral : 45000 euro. (Op dat moment.) Nu hebben ze voor een FRACTIE van de prijs een Caddy Maxi op CNG gekocht. Dubbel zoveel ruimte en bijna de helft goedkoper. (En nog altijd zuinig en milieuvriendelijk.)

          In de tweede plaats : Strikte normen. Ja er moet een bovengrens zijn qua vervuilende uitstoot voor een nieuwe wagen, daar kan ik zeker mee akkoord gaan. Maar ik vind dat men beter kan zorgern dat er EUROPEES een verkeersbelasting systeem komt. Waarmee men ook innovatie PROMOOT. Ik heb het hier al eens ergens voorgesteld.

          Een systeem waarbij men euronormen hanteert die ook reeds meer vooruit lopen, maar niet verplicht zijn.
          Waarbij bv. nu wel nog de verkoop van Euro5 motoren toegestaan wordt, maar hier bv. naar nederlands analogie een bijheffing op gehanteerd wordt. En waar tegenover staat dat wagens die voldoen aan de Euro7 norm dan bv. een korting op de btw krijgen.
          Daarbovenop ook de verkeersbelasting hier meer op afgesteld, wel aan de hand van een km-heffing. Om wagens die veel km's maken zo veel mogelijk te stimuleren om voor de milieuvriendelijkere systemen te gaan.

          Dit alles ook gecombineerd met een UITGEZET toekomstplan qua tarieven. Bijvoorbeeld met Euro6d als baseline :
          2018 2019 2020 2021 2022
          Euro 5a 15,00% 17,50% 20,00% 22,50% 25,00%
          Euro 5b 12,50% 15,00% 17,50% 20,00% 22,50%
          Euro 6a 7,50% 10,00% 12,50% 15,00% 17,50%
          Euro 6b 5,00% 7,50% 10,00% 12,50% 15,00%
          Euro 6c 2,50% 5,00% 7,50% 10,00% 12,50%
          Euro 6d 0,00% 2,50% 5,00% 7,50% 10,00%
          Euro 7a -2,50% 0,00% 2,50% 5,00% 7,50%
          Euro 7b -5,00% -2,50% 0,00% 2,50% 5,00%
          Euro 7c -7,50% -5,00% -2,50% 0,00% 2,50%
          Euro 7d -10,00% -7,50% -5,00% -2,50% 0,00%
          Euro 8a -15,00% -12,50% -10,00% -7,50% -5,00%
          Voor een wagen van 25000 euro (incl. btw) bekomt men dan :
          2018 2019 2020 2021 2022
          Euro 5a 28750 29375 30000 30625 31250
          Euro 5b 28125 28750 29375 30000 30625
          Euro 6a 26875 27500 28125 28750 29375
          Euro 6b 26250 26875 27500 28125 28750
          Euro 6c 25625 26250 26875 27500 28125
          Euro 6d 25000 25625 26250 26875 27500
          Euro 7a 24375 25000 25625 26250 26875
          Euro 7b 23750 24375 25000 25625 26250
          Euro 7c 23125 23750 24375 25000 25625
          Euro 7d 22500 23125 23750 24375 25000
          Euro 8a 21250 21875 22500 23125 23750
          Idem voor verkeersbelasting met bv. een tarief van 1.5 cent per km
          2018 2019 2020 2021 2022
          Euro 5a 1,725 1,7625 1,8 1,8375 1,875
          Euro 5b 1,6875 1,725 1,7625 1,8 1,8375
          Euro 6a 1,6125 1,65 1,6875 1,725 1,7625
          Euro 6b 1,575 1,6125 1,65 1,6875 1,725
          Euro 6c 1,5375 1,575 1,6125 1,65 1,6875
          Euro 6d 1,5 1,5375 1,575 1,6125 1,65
          Euro 7a 1,4625 1,5 1,5375 1,575 1,6125
          Euro 7b 1,425 1,4625 1,5 1,5375 1,575
          Euro 7c 1,3875 1,425 1,4625 1,5 1,5375
          Euro 7d 1,35 1,3875 1,425 1,4625 1,5
          Euro 8a 1,275 1,3125 1,35 1,3875 1,425
          Dit is natuurlijk allemaal even vereenvoudigd omdat het natuurlijk van nog meer factoren afhangt dan enkel Euronorm. Alsook is hierbij heel belangrijk dat de euronorm ook iets is dat EFFECTIEF er op vooruit gaat, en niet enkel op papier zoals de afgelopen jaren.


          Alleszins, om een lang verhaal kort te maken : Door een dergelijk belastingssysteem, worden autofabrikanten de facto gedwongen om ook vooruit te beginnen werken en zuinigere wagens te maken dan de HUIDIGE norm. Op dit moment is er GEEN reden om "beter" te doen dan het minimum, daar is geen incentive/voordeel aan verbonden. In dit systeem zullen er sowieso wagens/motoren op de markt komen die veel verder staan dan "het minimum" omdat de klant hier ook achter zal vragen. Niet alleen uit milieu-overwegingen, maar omdat deze wagens ook gewoon financiëel interessanter zullen zijn.

          Met een dergelijk systeem is het "niet erg" als een bepaald motortype dan 1000 euro duurder is dan zijn concurrent, want deze kan dan ook gewoon 1000 euro duurder verkocht worden, maar TOCH eenzelfde prijs kosten voor de koper. In bovenstaand voorbeeld zit er al 7500 euro verschil tussen euro 5a en het fictieve euro 8a. En dan hebben we het nog niet over running costs.

          Comment


          • #45
            Ooit.... maar dat is meer dan 50jaar geleden, waren er wagens die 2 banken, 4 wielen en een stuur hadden (ja, wel ook een motortje met 18 pk’s)
            De kilometriek was eentje van een fiets, en de ruitenwissers waren er aan gekoppeld andere meters waren er niet
            Hun eigenaars (zij waren niet geleased, wel vaak gefinancierd) waren tevreden zich niet meer met de fiets of het openbaar vervoer te moeten verplaatsen.
            Geen winterbanden nodig, ook op ijzel waren deze wagens perfect stabiel, en geen leger uitrustingen die kapot konden gaan, enkel het nodige...
            Welnu, de dag dat ik de mijne ging halen was ik gelukkiger dan toen ik mijn laatste aanwinst in mijn garage reed.
            Tijd voor zoiets op stroom ?? Ja, zeker, maar wie zal hem kopen ???

            Comment


            • #46
              dat van die laadpalen aan een appartementsgebouw. Nu is het toch ook niet dat men daar voor elke auto een tankstation moet voorzien. Als het snelladen verder ontwikkeld wordt kan men gemakkelijk de huidige tankstations vervangen door elektrische laadstations. Mits efficiënter plaatsgebruik gaat ge daar zelfs meer auto's kunnen laten laden dan ge nu auto's kunt laten tanken. En het is nu niet zo dat elke auto elke dag geladen moet worden. Wie het thuis kan, goed. Maar niet elke parkeerplaats moet een laadpaal hebben. Tenzij men via inductie gaat, maar dat geeft teveel energieverlies bij het opladen zelf.

              Betreffende CNG: is helemaal niet milieuvriendelijk. Het rijden op zich misschien wel, maar de winning van aardgas is dat helemaal niet. Wil men niet bijdragen aan het broeikaseffect dan moet die winning heel nauwgezet gebeuren. Er mag namelijk quasi geen gewonnen gas in de atmosfeer komen. En net daar wringt het schoentje... serieus wringen zelfs. Wil men een positief effect hebben moet men onder de 3% zitten van het gewonnen gas dat mag ontsnappen. Men zit in de realiteit vaak rond de 7 à 8 %. Maw, het milieuvoordeel dat men zou hebben op het gebruik van gas wordt dubbel teniet gedaan door de ontsnapping van het gas. Aardgas is een broeikasgas dat veel erger is dan CO². Daarom dat men zo bang is van de omvangrijke methaangasbellen momenteel nog vastgehouden in de permafrost in Siberië en Alaska. Als de bodem daar blijft opwarmen komt dat gas vrij en worden er in een korte tijdsspanne van een aantal jaar evenveel broeikasgassen geloosd evenveel als wij als mens tot hiertoe hebben uitgestoten. Vrij stevig doemscenario als je het mij vraagt, vooral omdat men dan niet meer weet of men de opwaartse spiraal van opwarming dan uberhaupt nog kan tegenhouden. Misschien krijgen we wel op die manier een zich zelf voedend systeem waarbij er door de warmte zoveel waterdamp vrijkomt dat we in een zelfde straatje terechtkomen als de planeet Venus.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                dat van die laadpalen aan een appartementsgebouw. Nu is het toch ook niet dat men daar voor elke auto een tankstation moet voorzien. Als het snelladen verder ontwikkeld wordt kan men gemakkelijk de huidige tankstations vervangen door elektrische laadstations. Mits efficiënter plaatsgebruik gaat ge daar zelfs meer auto's kunnen laten laden dan ge nu auto's kunt laten tanken. En het is nu niet zo dat elke auto elke dag geladen moet worden. Wie het thuis kan, goed. Maar niet elke parkeerplaats moet een laadpaal hebben. Tenzij men via inductie gaat, maar dat geeft teveel energieverlies bij het opladen zelf.
                Klopt. Maar dat is nog zo een punt. Dat snelladen. Enerzijds zijn die fabrikanten bezig met de range te verhogen, en anderzijds met het versnellen van het laden.
                Nu ben ik op 5 minuten terug weg na het vol tanken. Nu hebt ge minimum 30 tot 45 min nodig aan een snellader.

                Dus ja, zolang dat snelladen niet op 10 minuten kan, gaat men toch nog steeds meer laadpalen gaan moeten voorzien op allerlei parkings.

                Maar als we gaan zien naar de veranderingen van de laatste 50 jaar, dan kunnen we toch wel besluiten dat alles nu razend snel gaat. Ook al willen de overheden dat het nog sneller gaat.


                Comment


                • #48
                  Laden kan vrij makkelijk opgelost worden.
                  Thuis laden kan makkelijk aan een stopcontact, en vermits ze dat in Finland al jaren hebben om de motor op temp te houden moet dat mogelijk zijn.
                  Als je thuis laadt met 2 kW, dan kan je elke dag al 200 km bijladen als je auto 's avonds aan de stroom gaat. Dat is op zich meer dan genoeg voor 90% van de mensen. Rij je meer, dan zorg je voor een 7kW lader, en ook aan appartementen is dat mogelijk.

                  Er lopen nu experimenten met snelladen aan 450 kW. Dan laad je op 5 minuten 100km range er bij.
                  Begint al op tanken te lijken.
                  Die technologie zal nog wel vooruit gaan.

                  Comment


                  • #49
                    Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken, dat electrisch rijden.

                    Comment


                    • #50
                      Het is nochtans rustgevend.

                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                        Mijn madam haar algemeen verbruik met hare zware SUV is na 42.000km 5,5 liter
                        Ik ga haar snel zeggen dat ze dezelfde als u moet kopen want het verschil is enorm.
                        O ja, onze kleine zuinige Mini Cooper stond op 5,9.
                        Stop toch eens met zagen.
                        Rij met wat jij wilt en laat andere mensen met rust.
                        en mocht de wagen minder wegen hij zou minder verbruiken
                        maal x miljoen wagens in de wereld.

                        Comment


                        • #52
                          vroeger werd er kwistig lood in het rond gesproeid door onze wagens...
                          LOOD !!!
                          Er al een tijd komen dat we hetzelfde denken van reguliere brandstoffen zoals we nu over lood denken

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                            Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken, dat electrisch rijden.
                            moet je eens proberen : in eerste zetten, embreyage los en startsleutel omdraaien, puur electrisch rijden

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              dat van die laadpalen aan een appartementsgebouw. Nu is het toch ook niet dat men daar voor elke auto een tankstation moet voorzien. Als het snelladen verder ontwikkeld wordt kan men gemakkelijk de huidige tankstations vervangen door elektrische laadstations. Mits efficiënter plaatsgebruik gaat ge daar zelfs meer auto's kunnen laten laden dan ge nu auto's kunt laten tanken. En het is nu niet zo dat elke auto elke dag geladen moet worden. Wie het thuis kan, goed. Maar niet elke parkeerplaats moet een laadpaal hebben. Tenzij men via inductie gaat, maar dat geeft teveel energieverlies bij het opladen zelf.

                              Betreffende CNG: is helemaal niet milieuvriendelijk. Het rijden op zich misschien wel, maar de winning van aardgas is dat helemaal niet. Wil men niet bijdragen aan het broeikaseffect dan moet die winning heel nauwgezet gebeuren. Er mag namelijk quasi geen gewonnen gas in de atmosfeer komen. En net daar wringt het schoentje... serieus wringen zelfs. Wil men een positief effect hebben moet men onder de 3% zitten van het gewonnen gas dat mag ontsnappen. Men zit in de realiteit vaak rond de 7 à 8 %. Maw, het milieuvoordeel dat men zou hebben op het gebruik van gas wordt dubbel teniet gedaan door de ontsnapping van het gas. Aardgas is een broeikasgas dat veel erger is dan CO². Daarom dat men zo bang is van de omvangrijke methaangasbellen momenteel nog vastgehouden in de permafrost in Siberië en Alaska. Als de bodem daar blijft opwarmen komt dat gas vrij en worden er in een korte tijdsspanne van een aantal jaar evenveel broeikasgassen geloosd evenveel als wij als mens tot hiertoe hebben uitgestoten. Vrij stevig doemscenario als je het mij vraagt, vooral omdat men dan niet meer weet of men de opwaartse spiraal van opwarming dan uberhaupt nog kan tegenhouden. Misschien krijgen we wel op die manier een zich zelf voedend systeem waarbij er door de warmte zoveel waterdamp vrijkomt dat we in een zelfde straatje terechtkomen als de planeet Venus.
                              wat die laadpalen betreft,die problematiek word zeer zwaar overdreven,vooral door diegenen die er geen ervaring mee hebben.
                              momenteel is de uitrol van laadpunten volop bezig,en in geval van nood 10 minuutjes wandelen?gaat niemand dood van toch?
                              als er dan ook nog eens een kleine mentaliteitswijziging komt,en de plaatsen niet ingenomen als gemakkelijke parkeerplaats voor hen die het niet nodig hebben(wat ik helaas dagelijks zie)
                              dan is het probleem al voor 90% opgelost,de resterende volgen wel.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken, dat electrisch rijden.
                                Niet moeilijk. Rij 120, en dan goed mikken op op een goede dikke betonnen paal.
                                Na 2030 zal je toch amper nog een benzine of dieselauto vinden vrees ik.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
                                  ... in geval van ...

                                  als er dan ...,
                                  en ...
                                  dan is het probleem al voor 90% opgelost,.
                                  Voila, simpel hee. Als en als en dan misschien in geval, wel dan ..

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    L
                                    Thuis laden kan makkelijk aan een stopcontact, en vermits ze dat in Finland al jaren hebben om de motor op temp te houden moet dat mogelijk zijn.
                                    Ik denk dat Finland niet echt vergelijkbaar is met België. Helsinki heeft een bevolkingsdichtheid van 1800/km2, Brussel 5400. Finland 16, België 375. Het lijkt er mij dus op dat het ginder iets makkelijker is om aan je deur te parkeren.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                                      en mocht de wagen minder wegen hij zou minder verbruiken
                                      maal x miljoen wagens in de wereld.
                                      Rij dan allemaal met een aygo of iets dergelijks.
                                      Er zijn altijd veel lichtere en kleinere wagens dan het vergelijk van die SUV altijd.
                                      Er zijn nog veel meer grotere en zwaardere maar daar wordt nooit iets van gezegd.
                                      Dat bashen mag er uit want elk topic komt hier tegenwoordig op hetzelfde neer.

                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Ik denk dat Finland niet echt vergelijkbaar is met België. Helsinki heeft een bevolkingsdichtheid van 1800/km2, Brussel 5400. Finland 16, België 375. Het lijkt er mij dus op dat het ginder iets makkelijker is om aan je deur te parkeren.
                                        Zoals de meeste vergelijkingen die gemaakt worden.
                                        Zweden en Noorwegen betrekken ze er ook zo graag in.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #60
                                          Een electrische auto heeft geen uitlaat, cat, bougies, turbo, vbak, distributie, lambasonde ....en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan, electrische wagens kunnen dus ook goedkoper worden. Ik herinner me nog de eerste CD spelers, peperduur ....waarom zou het met electrische auto's niet zo zijn?
                                          En er moeten zeker geen suv's ontwikkeld worden om de electrische auto gemeengoed te maken. Die worden enkel gemaakt omdat mensen die willen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X