Oorspronkelijk geplaatst door Phate
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Auto rijden binnenkort alleen nog voor de elite?
Collapse
X
-
besparen doet ge door minder te verbruiken, niet door het te compenseren via een andere weg. Manieren genoeg om de verwarmingskost naar beneden te krijgen. Maar zoals voor alles moet ge er moeite voor doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
toch te hopen dat hun geweten evenveel knaagt als ze besparen op die manier
Ik vind dat ook not done, maar bij sommigen beginnen die milieumaatregelen wel stevig in hun maandbudget te hakken.
Als je in een klein ongeisoleerd huis woont, en de gas/electriciteitsprijzen stijgen, dan zijn er sommigen die in de kou gaan zitten.
En als ze het dan warm willen hebben gooien ze een schep kolen in de stoof. Als je moet leven van 1200€ per maand ga ik ze dat niet kwalijk nemen.
Geld om het dak te isoleren hebben ze niet, en dikwijls is het een huurhuis.
Comment
-
als je zonnepanelen hebt steken en met dat overschot het huis gaat opwarmen is dat wel een probleem.
De arme sukkelaars met weinig geld moeten worden geholpen door de overheid (door ons allemaal dus). Want daar zit nog de grootste winst als het aankomt op de energiebesparing bij huizen. En dan besparen die mensen 2 keer: op maandelijkse energiefactuur en vooral op comfort/gezondheid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenbesparen doet ge door minder te verbruiken, niet door het te compenseren via een andere weg. Manieren genoeg om de verwarmingskost naar beneden te krijgen. Maar zoals voor alles moet ge er moeite voor doen.
Dus begin dit jaar besloten om zonnepanelen te leggen zonder rekening te houden met het milieu (in april geplaatst). Puur om te besparen op electriciteit. Maar probleem is de mentaliteit hier thuis. Mijn vrouw en zoontje (verdommen het in mijn ogen) om steeds terug de lichten uit te doen. Er brand bij ons onnodig veel de lichten. Gaat mijn vrouw naar boven doet ze het licht aan, komt ze naar beneden, brandt dat een uur later nog. Dan doe ik het uit en dan zie ik dat op de badkamer of de kamer van mijn zoontje het licht nog brandt. Daarnaast kan ik mijn vrouw ook niet aan haar verstand brengen dat de kamers natuurlijk verlucht worden door een natuurlijk verluchtingssysteem. Steeds tref ik boven ALLE deuren wagewijd open. 'Dan kunnen ze verluchten, want het is er muf' krijg ik dan altijd te horen (wat dus niet is). Niet beseffende dat warmte stijgt, en dat de 4 kamers op de eerste verdieping zich dan ook gaan vullen met die warmte
Warm water? Jazeker, madam doucht niet elke dag ne keer, maar regelmatig ook 2 x. Niet omdat ze veel sport, maar omdat ze daar goesting in heeft.
De was? We zijn met 3 en bij ons draaien 6 tot 8 machines per week. Ik weet het omdat ik de was doe. Elke dag gebruikt mijn vrouw 2 grote en 1 kleine handdoek. Mijn zoontje elke dag 1 grote en kleine handdoek. Ik doe met 1 grote handdoek 2 dagen
Ik loop hen constant achterna om deuren dicht te doen en lichten uit te doen. Het steeds melden resulteert steeds in discussies. Want ik overdrijf natuurlijk. Geen idee hoeveel ons dit kost op jaarbasis. We zaten voorheen aan een verbruik van 6500kwh/jaar. We hebben een electrische boiler van 200L voor de badkamer en in de keuken eentje van 10 liter (die later wel op de ketel gaat komen als de keuken vernieuwd wordt). Deze 2 zouden volgens googlen op een 2000kwh per jaar komen. Dus wil dat zeggen dat we daarnaast nog steeds op 4500kwh zitten, terwijl een gezin van 3 normaal op 3500 à 4000kwh/jaar zit.
We hebben enorm veel spotjes in huis (te veel zelfs door de vorige bewoner geplaatst) en ik ben stilaan begonnen met ze allemaal te vervangen door LED spotjes. Enkel badkamer en keuken nog niet, maar de plaatsen waar het meeste het licht brand wel. Daarnaast wordt nu de droogkast nog maar 1/3de van de tijd gebruik ten opzichte van vorig jaar. Dus veel meer de was ophangen in huis. Dus ik hoop dat ik daarmee uiteindelijk toch nog wat bespaar.
Dus ik ben in volle verwachting.
Veel uitleg, maar zo ziet ge maar hoe een gezin enorm veel energie kan verspillen wat totaal niet nodig is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Een geweten is mooi als je je dat kan permitteren.
Ik vind dat ook not done, maar bij sommigen beginnen die milieumaatregelen wel stevig in hun maandbudget te hakken.
Als je in een klein ongeisoleerd huis woont, en de gas/electriciteitsprijzen stijgen, dan zijn er sommigen die in de kou gaan zitten.
En als ze het dan warm willen hebben gooien ze een schep kolen in de stoof. Als je moet leven van 1200€ per maand ga ik ze dat niet kwalijk nemen.
Geld om het dak te isoleren hebben ze niet, en dikwijls is het een huurhuis.
Hetgeen ge aanhaalt met huurhuizen, zou eind dit jaar opgelost 'moeten' zijn, maar het gaat nog wel een moeilijke periode worden. Tegen 2020 moeten alle panden die verhuurd worden, een minimumisolatie hebben van 0,75W/m²K in het dak. Wij hebben de laatste 5 jaar massa's appartementsblokken gedaan en daar is buiten de al dan niet bestaande isolatie minstens 4,50W/m²K bij geplaatst. Dus die zitten zeker goed. Huurpanden die niet kunnen aantonen dat ze aan die Norm 2020 voldoen, die gaan in principe niet meer mogen verhuren.
Maar het probleem gaat dan vooral zijn bij:
1. Mensen die denken dat het geen vaart loopt en dat er een verlenging van die eis komt, zoals er ook gebeurt is met de liften. Maar wij weten nu al 100% zeker dat er geen verlenging komt.
2. Wat met de huurders waarvan de verhuurder hieraan verzaakt? Paar 1000'den mensen ineens op straat? En dit gaat zeker en vast voorvallen. Wss gaat er dan een boetesysteem komen.
Comment
-
En dit stemt me ook niet gelukkig: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181220_...voor-overschot
Daar doe ik dus niet aan mee. Maar ken wel zo mensen die het wel doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
...
Veel uitleg, maar zo ziet ge maar hoe een gezin enorm veel energie kan verspillen wat totaal niet nodig is.
Wij zitten met gasverwarming voor 4 personen op nog geen 3.500€
Vroeger hadden we een droogkast, is kapot gegaan, nooit meer vervangen. Wasplaats is na een verbouwing kleiner geworden met dezelfde radiator => zeer warme kamer, was kan perfect drogen in de winter. In de zomer gewoon buiten hangen.
Lichten uitdoen heb ik er gelukkig al snel in gekregen en er zijn nog maar 2 halogeenspotjes, al de rest is LED of spaarlamp.
Spijtig genoeg is een huis uit 1953, zelfs na isolatie van dak, vloer en spouwmuren, niet geweldig efficient.Last edited by Chris_147; 21/12/2018, 15:38.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Inderdaad wel gigantisch veel verspilling!
Vroeger hadden we een droogkast, is kapot gegaan, nooit meer vervangen. Wasplaats is na een verbouwing kleiner geworden met dezelfde radiator => zeer warme kamer, was kan perfect drogen in de winter. In de zomer gewoon buiten hangen.
Lichten uitdoen heb ik er gelukkig al snel in gekregen en er zijn nog maar 2 halogeenspotjes, al de rest is LED of spaarlamp.
Spijtig genoeg is een huis uit 1953, zelfs na isolatie van dak, vloer en spouwmuren, niet geweldig efficient.
En ik ga volgende week 5 x de waarde van de isolatie steken in het dak dan dat er van te voren stak.
Was drogen we in de eetkamer waar altijd de verwarming nu aan staat en in de zomer idd buiten. Enkel handdoeken en beddegoed gaat nog in de droogkast. Anders hangt alles te veel vol
Comment
-
Ge kunt natuurlijk ook terug gaan in de tijd en alles manueel gaan doen..
Een wasmachine heb je ook niet nodig hoor.
Koffiezet apparaat, Senseo, mixer, enzden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
mijn huis is ook van '53 en zit aan 55€ stookkosten per maand om het huis op 21°C te krijgen. Dat is inclusief het warm water op gas en koken op gas. Licht in de gang wordt geregeld via detector die zijn geld al 100 keer heeft terugverdiend. Licht blijft net lang genoeg branden om naar boven te gaan. Alle lichten zijn trouwens via LED.
Comment
-
was best niet drogen in huis, geeft teveel waterdamp dat de ventilatie weer buiteb
buitebn moet krijgen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenGe kunt natuurlijk ook terug gaan in de tijd en alles manueel gaan doen..
Een wasmachine heb je ook niet nodig hoor.
Koffiezet apparaat, Senseo, mixer, enz“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenwas best niet drogen in huis, geeft teveel waterdamp dat de ventilatie weer buiteb
buitebn moet krijgen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Inderdaad, je kan daarin zover gaan als je wil. Het mag wel nog comfortabel blijven.
Comment
-
Mijn huis is van 1953 en op vlak van stoken zit dat wel snor met die dikke muren. Toen de kleine nog niet geboren was, verstookten we 1500 liter per jaar en onze gang is gewoon open tot onder het dak (3 niveau's). Wel staat er boven wel een deur voordat ge op de zolder komt. Dus warmte gaat over 2 etages. Nu met de kleine zaten we aan 2000 liter. Maar sinds 2015 alweer gas liggen.
als je alleen het maandbedrag kent, ook goed, ik kan dat zelf wel ergens simuleren
Comment
-
Ik doe het allebei. Verwarming valt mee en electriciteit was een dooddoener bij ons, desondanks we een dubbele meter hebben. Maar ik zit met een electrische boiler die ook in de toekomst gaat blijven, daar de badkamers te ver van de ketel staan en we dus hetgeen we besparen op electriciteit er dan aan water door jagen.
Dus begin dit jaar besloten om zonnepanelen te leggen zonder rekening te houden met het milieu (in april geplaatst). Puur om te besparen op electriciteit. Maar probleem is de mentaliteit hier thuis. Mijn vrouw en zoontje (verdommen het in mijn ogen) om steeds terug de lichten uit te doen. Er brand bij ons onnodig veel de lichten. Gaat mijn vrouw naar boven doet ze het licht aan, komt ze naar beneden, brandt dat een uur later nog. Dan doe ik het uit en dan zie ik dat op de badkamer of de kamer van mijn zoontje het licht nog brandt. Daarnaast kan ik mijn vrouw ook niet aan haar verstand brengen dat de kamers natuurlijk verlucht worden door een natuurlijk verluchtingssysteem. Steeds tref ik boven ALLE deuren wagewijd open. 'Dan kunnen ze verluchten, want het is er muf' krijg ik dan altijd te horen (wat dus niet is). Niet beseffende dat warmte stijgt, en dat de 4 kamers op de eerste verdieping zich dan ook gaan vullen met die warmte
Warm water? Jazeker, madam doucht niet elke dag ne keer, maar regelmatig ook 2 x. Niet omdat ze veel sport, maar omdat ze daar goesting in heeft.
De was? We zijn met 3 en bij ons draaien 6 tot 8 machines per week. Ik weet het omdat ik de was doe. Elke dag gebruikt mijn vrouw 2 grote en 1 kleine handdoek. Mijn zoontje elke dag 1 grote en kleine handdoek. Ik doe met 1 grote handdoek 2 dagen
Ik loop hen constant achterna om deuren dicht te doen en lichten uit te doen. Het steeds melden resulteert steeds in discussies. Want ik overdrijf natuurlijk. Geen idee hoeveel ons dit kost op jaarbasis. We zaten voorheen aan een verbruik van 6500kwh/jaar. We hebben een electrische boiler van 200L voor de badkamer en in de keuken eentje van 10 liter (die later wel op de ketel gaat komen als de keuken vernieuwd wordt). Deze 2 zouden volgens googlen op een 2000kwh per jaar komen. Dus wil dat zeggen dat we daarnaast nog steeds op 4500kwh zitten, terwijl een gezin van 3 normaal op 3500 à 4000kwh/jaar zit.
We hebben enorm veel spotjes in huis (te veel zelfs door de vorige bewoner geplaatst) en ik ben stilaan begonnen met ze allemaal te vervangen door LED spotjes. Enkel badkamer en keuken nog niet, maar de plaatsen waar het meeste het licht brand wel. Daarnaast wordt nu de droogkast nog maar 1/3de van de tijd gebruik ten opzichte van vorig jaar. Dus veel meer de was ophangen in huis. Dus ik hoop dat ik daarmee uiteindelijk toch nog wat bespaar.
Dus ik ben in volle verwachting.
ik vrees dat je niet alleen bent
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
gisteren nog in het nieuws, zp-ers verspillen energie, onder het motto: het ligt erop, we betalen ervoor
Het huis vol elektrische vuurtjes. Alle lichten aan. Met de sauna het huis verwarmen. Mensen met zonnepanelen zijn creatief om nog zo veel mogelijk elektriciteit te verbruiken voor het einde van het jaar. Velen hebben dit jaar immers meer geproduceerd dan gebruikt, maar voor dat verschil worden ze niet vergoed. “Dus gebruiken we het liever nog snel op. Zelfs al is dat zonde.”
waarom is er nooit een regeling gekomen waarbij een zp eigenaar zijn overschot aan electricteit bv kan schenken aan mensen die het nodig hebben?
ik ken mensen genoeg die maar wat blij zouden zijn moest ik hun 1000kwh kunnen schenken.
Comment
Comment