Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start/Stop: welke invloed op verbruik en levensduur motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Start/Stop: welke invloed op verbruik en levensduur motor?

    De wagen waar ik nu mee rij sinds kort slaat heel snel af met het start/stop systeem. In de file slaat hij op een een paar km wel 10 keer op en af.

    Nu vraag ik me af welke invloed dit heeft op:

    1. Het verbruik van het steeds herstarten
    2. De slijtage van je startmotor en andere door het steeds herstarten
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

  • #2
    Ik heb het beiden eens gedaan op de zelfde afstand. Geen verschil in verbruik. Staat altijd af.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Is wel vervelend dat je dit telkens bij elke nieuwe rit moet manueel afzetten.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
        Is wel vervelend dat je dit telkens bij elke nieuwe rit moet manueel afzetten.
        Op mijne vorige was het weg gecodeerd, moet het nu nog eens doen

        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Op de GTI slaat dat minder snel af dan op beide A5's.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #6
            staat ook permanent uit hier want kan ook niet geloven dat dit goed is voor de motor
            lets have some more member berries

            Comment


            • #7
              Gewoon aanschuiven aan de verkeerslichten maakt al dat de motor soms wel 3of 4 x afslaat...
              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

              Comment


              • #8
                ik zou het niet moeten weten.
                Telkens oliedruk die weg is en terug moet opgebouwd worden bij het starten. Motor slijt het meest bij het opstarten als er nog geen oliedruk opgebouwd is.

                Comment


                • #9
                  Ik duw op de startknop in mijn auto en daarna direct op de knop om S/S af te zetten. Al dat programmeren hoeft voor mij niet. Als de motor echt warm staat en ik moet lang aan de lichten of een overweg staan, durf ik het wel eens aan te zetten. Vroeger bij mijn diesel vond ik even geen geluid meer leuk, nu met benzine stoort het me minder.

                  Comment


                  • #10
                    Dat van die oliedruk zou in de begin jaren een probleem kunnen geweest zijn maar nu niet meer.
                    Daar is allemaal rekening mee gehouden.
                    Vraag mij wel niet meer hoe.

                    Vanmorgen nog gelezen op autogids.be.
                    Ging over hybrides en dat is de lichtste vorm die gebruikt wordt.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #11
                      Het doet je brandstofverbruik aanzienlijk dalen, zolang je bereid bent je neuronen aan te spreken. Ik stuur die start/stop een beetje bij, zodat de motor alleen stopt wanneer ik vrij zeker ben dat ik langer dan 10 seconden stil ga staan. Anders heeft het geen zin, en ga je geen verbruikswinst maken.
                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                        2. De slijtage van je startmotor en andere door het steeds herstarten
                        Start daarom niet noodzakelijk met de startmotor maar via de alternator die een omkeerfunctie heeft.

                        ”Used in many modern vehicles, StARS (Stop start Alternator Reversible System) consists of a reversible alternator that replaces the conventional alternator and starter motor. The reversible alternator provides the function of alternator and starter combined with the new design allowing the conversion of electrical energy into mechanical energy, and visa-versa.



                        Toch heeft dit ook nadelen, sommige systemen gebruiken daartoe een hulpcondensator die snel een stroompiek kan leveren en dat is nadelig voor b.v. sommige van lampen. Led en Xenon gaat daar niet al teveel van weten, maar een gewone H7 en zeker de speciale Philipsen/Osrams met meer lichtopbrengst hebben dat toch niet zo graag.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                          Dat van die oliedruk zou in de begin jaren een probleem kunnen geweest zijn maar nu niet meer.
                          Daar is allemaal rekening mee gehouden.
                          Vraag mij wel niet meer hoe.

                          Vanmorgen nog gelezen op autogids.be.
                          Ging over hybrides en dat is de lichtste vorm die gebruikt wordt.
                          oliedruk kan je niet vasthouden, die verdwijnt langs je lagers. Het enige wat je zou kunnen doen is een electrische oliepomp steken.
                          Of een speciale coating .....maar hoe lang gaat die meegaan ?

                          Discover the growing trend of stop/start systems in non-hybrid vehicles, offering fuel savings and service opportunities.

                          The main and rod bearings on some engine applications may also have a scuff-resistant, friction-­reducing coating to reduce the risk of metal-to-metal contact from frequent restarts. When the engine shuts off, oil pressure drops to zero. Most late-model cars use relatively thin oil (0W-20, 0W-40, 5W-20, etc.) so the oil may drain out of the bearings fairly quickly depending on oil temperature, bearing clearances and how long the vehicle sits without running. The coating on the bearings provides an extra layer of protection until oil pressure can restore ­normal oil pressure and flow ­following a restart.

                          Comment


                          • #14
                            Ik had het er in den beginne ook moeilijk mee maar stoort mij ondertussen totaal niet meer. Het doet zeker wel iets aan het verbruik, duidelijk merkbaar nu ik met een benzine rijd, met mijn diesel was dat iets minder uitgesproken.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten

                              Start daarom niet noodzakelijk met de startmotor maar via de alternator die een omkeerfunctie heeft.

                              ”Used in many modern vehicles, StARS (Stop start Alternator Reversible System) consists of a reversible alternator that replaces the conventional alternator and starter motor. The reversible alternator provides the function of alternator and starter combined with the new design allowing the conversion of electrical energy into mechanical energy, and visa-versa.



                              Toch heeft dit ook nadelen, sommige systemen gebruiken daartoe een hulpcondensator die snel een stroompiek kan leveren en dat is nadelig voor b.v. sommige van lampen. Led en Xenon gaat daar niet al teveel van weten, maar een gewone H7 en zeker de speciale Philipsen/Osrams met meer lichtopbrengst hebben dat toch niet zo graag.
                              Ik heb daar ook al veel over gelezen.
                              Maar ik zou eigenlijk eens een lijstje willen zien van alle auto's met het type start stop systeem dat ze gebruiken, maar dat kan ik tot op heden nergens terug vinden.
                              Zelfs op de websites van de merken zelf vind je weinig of geen informatie over het systeem dat zij gebruiken.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • #16
                                Is weer eens een vehikel om aan de nieuwe normen te voldoen? Diesel die telkens stopt en weer opstart? Wat vliegt er door die uitlaat?
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                Comment


                                • #17
                                  dat vliegt in de dpf

                                  zonder opnieuw de polemiek te willen opstarten, we moeten in 2035 naar de helft van de uitstoot tov 2008 (?)
                                  dat wordt overal beancounteren, percentje hier percentje daar...er is nergens waar je zomaar de helft kunt gaan vanaf halen


                                  ....langs de andere kant...fuck het milieu, we zijn toch al te laat en het gaat ons belange niet lukken, wrm ons vanalle zever en restricties opleggen waar we uiteindelijk toch niet vrolijk van worden...ge leeft maar 1 keer haal eruit wat erin zit want je krijgt toch nooit genoeg volk mee om verschil te maken

                                  Comment


                                  • #18
                                    dit is iemand met een stadsprofiel, zie je aan de gemiddelde snelheid van 30 km per uur

                                    https://www.motor-talk.de/blogs/nick...-t6137370.html

                                    verbruikswinst is 0.9 liter (12%), das niet weinig, zelf merk ik toch ook als ik door apen naar het werk rijd de motor in tijd veel uit staat
                                    iemand die volledig autostrade rijdt, tja die zal minder winnen

                                    en nee, ik heb niet bewust naar een mercedes gezocht...maar ik neem wel aan dat benzers het veel minder snel afzetten omdat het gewoon erg goed werkt zonder vertraging en dus de nood om het uit te zetten minder is
                                    Last edited by bobo; 23/01/2019, 21:57.

                                    Comment


                                    • #19
                                      How much fuel does engine idling use? Does idling waste fuel? How much fuel does it take to start a car? Do engine start-stop systems save gas? The truth abo...


                                      makes sense
                                      Polo 6n 1.4

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wat het met de motor doet weet ik niet, maar heb begin januari wel de accu mogen vervangen bij mijn octavia van 2,5 jaar oud. Zal wel door dat start-stop komen... Batterij was ook nog ee's 3 keer zo duur dan van onze polo(die 6 jaar heeft meegegaan, maar heeft geen start-stop) Dus weet niet hoeveel ik er mee uitgespaard heb...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X