Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start/Stop: welke invloed op verbruik en levensduur motor?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Wat het met de motor doet weet ik niet, maar heb begin januari wel de accu mogen vervangen bij mijn octavia van 2,5 jaar oud. Zal wel door dat start-stop komen... Batterij was ook nog eens 3 keer zo duur dan van onze polo(die 6 jaar heeft meegegaan, maar heeft geen start-stop) Dus weet niet hoeveel ik er mee uitgespaard heb...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skelle Bekijk Berichten
      Wat het met de motor doet weet ik niet, maar heb begin januari wel de accu mogen vervangen bij mijn octavia van 2,5 jaar oud. Zal wel door dat start-stop komen... Batterij was ook nog eens 3 keer zo duur dan van onze polo(die 6 jaar heeft meegegaan, maar heeft geen start-stop) Dus weet niet hoeveel ik er mee uitgespaard heb...
      Dan hebt ge gewoon pech gehad, maar het op de start-stop steken, is ook niet heel zeker hé.
      Hier in de firma rijden heel wat wagens met start-stop en niemand schakelt het uit en we hebben nog geen enkele kapotte batterij gehad. En ze doen hier op 2 na toch minstens 45000km/jaar en sommige passeren de 60000km/jaar.

Batterij kan altijd wel eens stuk gaan hé. Sinds start/stopwagens heb ik het niet meer voor gehad omdat die auto's na 3 à 4 jaar en max 200000km buiten gaan, maar vroeger heb ik regelmatig wat batterijen mogen vervangen en die wagens hadden geen S&S.

Comment

golft tdi automaat zonder s/s, elke 2de winter nieuwe batterij (dat was ook maar het enige dat aan die auto mankeerde)

huidige met s/s, batterij na 6 jaar 130k preventief vervangen, en erg vaak restverwarming aktief bij stilstand

skoda oktavia van moeder is nu 5 jaar/60k, korte afstanden, benzine s/s, eerste batt

Comment

Op mijn Mazda 6 heb ik S/S altijd aanstaan. Nooit problemen mee gehad, nu 216.500km.
          Batterij is door garage na 5 jaar vervangen. Ze zeiden dat die volgens hun meting niet meer zo goed was, maar daar heb ik niets van gemerkt.

Ik zie ook niet in waarom een motor daar van zou afzien.
          Starten is slecht voor je motor, als hij koud is. Omdat de olie onderin de motor zit en je dus kleppen etc bijna droog laat draaien.
          Maar dat stopt toch maar maximum een minuutje, dus dan is die olie nog niet allemaal terug naar beneden gegaan hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Op mijn Mazda 6 heb ik S/S altijd aanstaan. Nooit problemen mee gehad, nu 216.500km.
            Batterij is door garage na 5 jaar vervangen. Ze zeiden dat die volgens hun meting niet meer zo goed was, maar daar heb ik niets van gemerkt.

Ik zie ook niet in waarom een motor daar van zou afzien.
            Starten is slecht voor je motor, als hij koud is. Omdat de olie onderin de motor zit en je dus kleppen etc bijna droog laat draaien.
            Maar dat stopt toch maar maximum een minuutje, dus dan is die olie nog niet allemaal terug naar beneden gegaan hoor.
            En normaal gezien werkt de S&S ook niet bij koude motor. Bij mij toch niet.

Comment

Ik heb het S/S nu al op mijn vierde auto. Nog nooit uit gezet, en ik doe altijd zo'n 180K op 4j.
              Nog nooit een probleem mee gehad.
              Bij een warme motor is terug opstarten idd veel minder belastend, dan wanneer hij koud is.

En startmotoren zijn wel een stuk beter geworden dan vroeger.

Er is wel een groot verschil in opstart tijd.
              Beste op dat gebied was mijn Peugeot 508, maar die startte volgens de garage iets anders op, dan met een reguliere startmotor.
              Vraag me ook niet hoe precies.
              Absoluut traag, vond ik mijn laatste BMW3, van 8j geleden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Ik heb het S/S nu al op mijn vierde auto. Nog nooit uit gezet, en ik doe altijd zo'n 180K op 4j.
                Nog nooit een probleem mee gehad.
                Bij een warme motor is terug opstarten idd veel minder belastend, dan wanneer hij koud is.

En startmotoren zijn wel een stuk beter geworden dan vroeger.

Er is wel een groot verschil in opstart tijd.
                Beste op dat gebied was mijn Peugeot 508, maar die startte volgens de garage iets anders op, dan met een reguliere startmotor.
                Vraag me ook niet hoe precies.
                Absoluut traag, vond ik mijn laatste BMW3, van 8j geleden.
                Bij mij was dat op de C5 dat die razend snel opstartte. Het scheelt allemaal niet veel, maar toch voelt ge zoiets aan. Bij de Tiguan is dat 'ietske' trager, maar alles went.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

En normaal gezien werkt de S&S ook niet bij koude motor. Bij mij toch niet.
                  Idd! Hier ook niet. Bij mij Poolse dealer hebben ze mij gezegd dat het moet voldoen aan 17 punten of het werkt niet. Zeker batterij moet optimaal zijn.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Motor moet warm genoeg zijn natuurlijk.
                    Ik denk dat de buitentemperatuur ook een rol speelt (deze dagen heb ik hem weinig weten te stoppen)
                    Warmte van de motor: vaak stopt hij niet direct na een snelweg rit, ze zullen de turbo's nog van olie blijven voorzien vermoed ik
                    Stroomgebruikers: ramenverwarming, zetelverwarming, airco volle bak, ...
                    Iedere fabrikant zal ook iets andere parameters gebruiken.

Op mijn Mazda is dat vlot genoeg, een Opel Zafira waar ik een tijdje mee gereden heb ook.

Comment

Nu niet, maar in de zomer na 500m

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Klopt, in de zomer zou die al stilvallen als ik op het einde van de oprit ben.
                        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Vervelendste aan die S/S vindt ik als jet stilstaat aan een steenweg en moet opdraaien tussen druk verkeer. Het moet rap gaan, maar die motor ligt nog stil. Gast intrappen resulteert nogal dikwijls in een te trage reactie. Dus wachten is de boodschap. Of het systeem uitzetten in idt geval.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                            Vervelendste aan die S/S vindt ik als jet stilstaat aan een steenweg en moet opdraaien tussen druk verkeer. Het moet rap gaan, maar die motor ligt nog stil. Gast intrappen resulteert nogal dikwijls in een te trage reactie. Dus wachten is de boodschap. Of het systeem uitzetten in idt geval.
                            Heb je een automaat? Bij een manuele is dat toch geen probleem?

Comment

Automaat. En inderdaad bij manuele op de GTI heb ik dat niet.
                              Last edited by Utah; 02/02/2019, 15:25.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Tja, een automaat is voor oude mensen he. Daar mag het niet rap mee gaan.
                                (grapje he)

Comment

Nog een geluk dat ik, naast de 2 wagens met automaat, er nog ene met handbak heb en een motor waar ik moet schakelen dan. Of ik voelde me nog nen oude vent.

Comment

Bij de Tiguan start hij als ik gas geef, of als mijne voorligger vertrekt.
                                    Als ik aan een weg sta voor op te rijden of ik zie dat het groen gaat worden, dan tik ik ff op het gaspedaal zodat hij start, maar nog op auto hold blijft staan. Als ik dan gas geef, vertrekt hij gewoon. Als ik auto hold af zet, dan rijdt hij als een klassieke automaat. Starten bij rem los en beginnen kruipen.
                                    Last edited by ; 03/02/2019, 21:03.

Comment

Nog een geluk dat ik, naast de 2 wagens met automaat, er nog ene met handbak heb en een motor waar ik moet schakelen dan. Of ik voelde me nog nen oude vent.
                                      Gelukkig anders zouden uw spieren te stram worden.
                                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

Bij de Tiguan start hij als ik gas geef, of,als mijne voorligger vertrekt.
                                        Als ik aan een weg sta voor op,te rijden of ik zie dat het groen gaat worden, dan tik ik ff op het gaspedaal zodat hij start, maar nog op auto hold blijft staan. Als ik dan gas geef, vertrekt hij gewoon. Als ik,auto hold af zet, dan rijdt hin als een klassieke automaat. Starten bij rem los en beginnen kruipen.
                                        Is inderdaad de manier die ik soms ook gebruik. Of systeem gewoonweg effe afzetten dan. Ok in file / kruipverkeer zet ik het systeem af. Moet wel zeggen dat bij de nieuwe A5 het systeem wel heel snel ingrijpt. Tot vervelen toe.

Comment

Mijn golf (dsg) valt al stil voor je stil staat. Vreselijk irritant. Ik zet het altijd uit.

Comment

Working...
                                          X