Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start/Stop: welke invloed op verbruik en levensduur motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

    Ik zou ne gigantische windmolen in Anuna haren hof zetten, probleem opgelost. Die gaat dat toch graag hebben want zou houdt zo van het milieu !
    Zal niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar al vaak willen merken dat er in die kringen heel wat mensen met nimbys rondlopen.

    Comment


    • #62


      Start/stopsystemen vormen een matig huwelijk met turbo’s, maar leveren ook lagerslijtage op omdat er bij het herstarten even geen smering is.

      Comment


      • #63
        Is nu mijn vierde wagen met S/S. Eerste was een Astra J diesel, dan een Insignia benzine, een i30N en nu een X-Trail benzine. Die start/stop systemen werken allemaal een beetje hetzelfde, en zeker in de zomer met volle airco op in de winter met volle verwarming worden die niet geactiveerd. En uiteindelijk nooit problemen mee gehad. In de X-Trail start hij wel heel soepel, valt wel op, en ik krijg nu ook de melding dat ik xx g CO2 heb bespaard. In hoeverre dat dan klopt...
        Maar 't geeft wel het (vals?) gevoel dat je een kleine bijdrage hebt geleverd aan het milieu.
        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

        Comment


        • #64
          Is niet relevant, dat zijn dan waarschijnlijk ook nooit oudere wagens geworden als jij er al 4 gekocht hebt met dat systeem.

          Comment


          • #65
            Wagens met s/s hebben altijd een sterkere alternator
            En als de olie nog niet op temp. is en/of de batterij heeft onvoldoende spanning dan werkt het gewoon niet
            Dus ik zie niet in hoe dit 'schadelijk' zou kunnen zijn.

            De korte ritten die sommigen maken zijn oneindig veel schadelijker, zowel voor slijtage motor als voor milieu

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
              Dus ik zie niet in hoe dit 'schadelijk' zou kunnen zijn.
              het zijn ontploffingsmotoren Dus als een motor start heb je geen oliedruk, krijg je een ontploffing :-) en een hoge druk van een drijfstang op een krukastap en da's metaal op metaal, dus maak me niet wijs dat je geen extra slijtage krijgt. De autoverkopers zullen natuurlijk bij hoog en laag beweren dat het totaaaaaaal geen kwaad kan. Wil de oliedruk wel eens meten van zo'n koffiemolenmotortje na 200.000 km.

              Comment


              • #67
                Je loopt enkele jaren achter mijn beste.
                Tegenwoordig hebben de meeste s/s systemen een secundaire oliepomp (elektrisch)
                Bij auto's die uitgerust zijn met een oliedrukmeter kun je dan zien dat de oliedruk mooi constant blijft ook wanneer de motor niet draait

                Comment


                • #68
                  Hopelijk een secundaire ketting ook dan om iedere keer aan te rukken
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
                    Tegenwoordig hebben de meeste s/s systemen een secundaire oliepomp (elektrisch)
                    dan zou ik toch wel eens wllen weten welke meeste een electrische oliepomp hebben ???

                    Comment


                    • #70
                      Alle hybrids al om te beginnen. Er zijn ook systemen die voor constante spanning zorgen voor de elektronica (hulpbatterijen) en koelvloeistof blijven rondpompen.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
                        Alle hybrids al om te beginnen. Er zijn ook systemen die voor constante spanning zorgen voor de elektronica (hulpbatterijen) en koelvloeistof blijven rondpompen.
                        Sommige hybrids om te beginnen. En voor de rest zal je heeeeeeel lang mogen zoeken naar een electrische oliepomp !

                        Comment


                        • #72
                          ik denk dat jij verwart met electrische waterpomp

                          Comment


                          • #73
                            De coatings van die lagers zijn speciaal behandeld voor hogere belasting. En bedrijven als Magna en Brose hebben producten om dat oliedrukprobleem op te lossen. Daarbij zoals hierboven al werd geschreven is het systeem niet actief wanneer motor koud is, buitentemp. te laag of voltage batterij niet ok, Start-stop systemen zijn intussen al 10j. courant. Ik denk dat dit wel zal meevallen met die slijtage...

                            edit: Bij elke nieuwigheid zijn er wel roepers die het maar niks vinden. Was in het begin van (directe) injectie ook zo. Nu hebben ze het allemaal...
                            Last edited by FvDm; 24/02/2019, 00:24.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten

                              De korte ritten die sommigen maken zijn oneindig veel schadelijker, zowel voor slijtage motor als voor milieu
                              Nagel op de kop!

                              Comment


                              • #75
                                mijn auto heeft nog een hydraulische stuurbekrachtiging, die werkt wanneer de start/stop stilligt, motor wordt bij stuurdraaien niet ingeschakeld

                                hoe zou dat kunnen/komen?

                                Comment


                                • #76
                                  Titel is niet juist, de beschreven problemen, gaan alleen over de TSI (VW/Audi) en THP (Peugeot/Bmw/Mini)....

                                  Ik ken geen andere fabrikant met deze problemen, bij hun koffiemolens...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    mijn auto heeft nog een hydraulische stuurbekrachtiging, die werkt wanneer de start/stop stilligt, motor wordt bij stuurdraaien niet ingeschakeld

                                    hoe zou dat kunnen/komen?
                                    Met een druk vat ?

                                    Automaten met een elektro hydraulische sturing, hebben ook een druk vat (TCT, DSG na +/- 2016)
                                    (als je het contact opzet hoor je al, dat dit vol gepompt wordt)

                                    Comment


                                    • #78
                                      de smart had ook dat geluid bij start (gerobotiseerde bak)

                                      bij uitbreken discussie was ik voor mijn auto specifiek al eens gaan goegelen naar combinatie electrische oliepomp-start stop, waren gelijk meerdere hits gevonden, maar die electrische oliepomp dient alleen voor de automatische koppelomvormerbak tijdens uitval motor

                                      er is een electrische waterpomp en ook zoals konrad zegt een extra batterij om het boordnet te vrijwaren van piekspanningen (bij veel auto's zie je aan het dimmen van de achterlichten wanneer de motor wordt opgestart, die mankeren dus een extra batterij)

                                      als al die dingen zijn voorzien, waarom zouden ze dan gelijk geen electrische oliepop voorzien voorzien voor de motorsmering, wrs eenvoudig omdat het geen probleem is

                                      dat een hybride er wel 1 heeft en dus de techniek bestaat, bevestigt alleen maar mi, die verbrandingsmotor wordt gestart en gaat gelijk hoog in de toeren, wat bij conventioneel nooit is want daar hangt de massa van het voertuig aan vast
                                      Last edited by bobo; 24/02/2019, 14:18.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Niets zo vervelend als in een file S/S continu op en af horen gaan. Is dat dan nog gezond vraag ik me af? Als je beslist om het niet of nooit af te zetten weliswaar.
                                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          als al die dingen zijn voorzien, waarom zouden ze dan gelijk geen electrische oliepop voorzien voorzien voor de motorsmering, wrs eenvoudig omdat het geen probleem is
                                          Over the next ten years, water pumps will probably be replaced with electric motors. They're more efficient, and easier to package up. And for hybrid engines they are all but essential. Oil pumps, on the other hand, will likely remain as pure mechanical pumps driven directly by the engine. Stick with me while we start with the basics - you'll learn a thing or two about engines along the way!


                                          en bij sommige hybrides is er ook géén electrische oliepomp maar past men de volgende truuk toe : bij het hèrstarten worden injectie en ontsteking afgeschakeld tot er voldoende oliedruk opgebouwd is en dan pas wordt de motor gestart

                                          Comment

                                          Working...
                                          X