Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Start/Stop: welke invloed op verbruik en levensduur motor?
Collapse
X
-
Is nu mijn vierde wagen met S/S. Eerste was een Astra J diesel, dan een Insignia benzine, een i30N en nu een X-Trail benzine. Die start/stop systemen werken allemaal een beetje hetzelfde, en zeker in de zomer met volle airco op in de winter met volle verwarming worden die niet geactiveerd. En uiteindelijk nooit problemen mee gehad. In de X-Trail start hij wel heel soepel, valt wel op, en ik krijg nu ook de melding dat ik xx g CO2 heb bespaard. In hoeverre dat dan klopt...
Maar 't geeft wel het (vals?) gevoel dat je een kleine bijdrage hebt geleverd aan het milieu.Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk
Comment
-
Wagens met s/s hebben altijd een sterkere alternator
En als de olie nog niet op temp. is en/of de batterij heeft onvoldoende spanning dan werkt het gewoon niet
Dus ik zie niet in hoe dit 'schadelijk' zou kunnen zijn.
De korte ritten die sommigen maken zijn oneindig veel schadelijker, zowel voor slijtage motor als voor milieu
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenDus ik zie niet in hoe dit 'schadelijk' zou kunnen zijn.
Comment
-
Je loopt enkele jaren achter mijn beste.
Tegenwoordig hebben de meeste s/s systemen een secundaire oliepomp (elektrisch)
Bij auto's die uitgerust zijn met een oliedrukmeter kun je dan zien dat de oliedruk mooi constant blijft ook wanneer de motor niet draait
Comment
-
Hopelijk een secundaire ketting ook dan om iedere keer aan te rukken“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenTegenwoordig hebben de meeste s/s systemen een secundaire oliepomp (elektrisch)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenAlle hybrids al om te beginnen. Er zijn ook systemen die voor constante spanning zorgen voor de elektronica (hulpbatterijen) en koelvloeistof blijven rondpompen.
Comment
-
De coatings van die lagers zijn speciaal behandeld voor hogere belasting. En bedrijven als Magna en Brose hebben producten om dat oliedrukprobleem op te lossen. Daarbij zoals hierboven al werd geschreven is het systeem niet actief wanneer motor koud is, buitentemp. te laag of voltage batterij niet ok, Start-stop systemen zijn intussen al 10j. courant. Ik denk dat dit wel zal meevallen met die slijtage...
edit: Bij elke nieuwigheid zijn er wel roepers die het maar niks vinden. Was in het begin van (directe) injectie ook zo. Nu hebben ze het allemaal...Last edited by FvDm; 24/02/2019, 00:24.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk Berichten
De korte ritten die sommigen maken zijn oneindig veel schadelijker, zowel voor slijtage motor als voor milieu
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
Ik ken geen andere fabrikant met deze problemen, bij hun koffiemolens...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenmijn auto heeft nog een hydraulische stuurbekrachtiging, die werkt wanneer de start/stop stilligt, motor wordt bij stuurdraaien niet ingeschakeld
hoe zou dat kunnen/komen?
Automaten met een elektro hydraulische sturing, hebben ook een druk vat (TCT, DSG na +/- 2016)
(als je het contact opzet hoor je al, dat dit vol gepompt wordt)
Comment
-
de smart had ook dat geluid bij start (gerobotiseerde bak)
bij uitbreken discussie was ik voor mijn auto specifiek al eens gaan goegelen naar combinatie electrische oliepomp-start stop, waren gelijk meerdere hits gevonden, maar die electrische oliepomp dient alleen voor de automatische koppelomvormerbak tijdens uitval motor
er is een electrische waterpomp en ook zoals konrad zegt een extra batterij om het boordnet te vrijwaren van piekspanningen (bij veel auto's zie je aan het dimmen van de achterlichten wanneer de motor wordt opgestart, die mankeren dus een extra batterij)
als al die dingen zijn voorzien, waarom zouden ze dan gelijk geen electrische oliepop voorzien voorzien voor de motorsmering, wrs eenvoudig omdat het geen probleem is
dat een hybride er wel 1 heeft en dus de techniek bestaat, bevestigt alleen maar mi, die verbrandingsmotor wordt gestart en gaat gelijk hoog in de toeren, wat bij conventioneel nooit is want daar hangt de massa van het voertuig aan vastLast edited by bobo; 24/02/2019, 14:18.
Comment
-
Niets zo vervelend als in een file S/S continu op en af horen gaan. Is dat dan nog gezond vraag ik me af? Als je beslist om het niet of nooit af te zetten weliswaar.
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenals al die dingen zijn voorzien, waarom zouden ze dan gelijk geen electrische oliepop voorzien voorzien voor de motorsmering, wrs eenvoudig omdat het geen probleem isOver the next ten years, water pumps will probably be replaced with electric motors. They're more efficient, and easier to package up. And for hybrid engines they are all but essential. Oil pumps, on the other hand, will likely remain as pure mechanical pumps driven directly by the engine. Stick with me while we start with the basics - you'll learn a thing or two about engines along the way!
en bij sommige hybrides is er ook géén electrische oliepomp maar past men de volgende truuk toe : bij het hèrstarten worden injectie en ontsteking afgeschakeld tot er voldoende oliedruk opgebouwd is en dan pas wordt de motor gestart
Comment
Comment