Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?

    The EU funded project EVC1000 launched this month and brings together ten partners from industry and science to develop novel electric vehicle components. Hence the EVC in


    Lijkt me ambitieus maar wel iets om op de voet te volgen...
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

  • #2
    Voor mij hoeft dat niet. 250 km werkelijke range en de mogelijkheid om op een kwartier op te laden op elke snelwegparking zou voor mij genoeg zijn. Batterijen zijn groot/duur/zwaar... als men een wagen met 1000 km range kan maken kan men die batterij beter in 4 kappen en over 4 wagens verdelen.

    Comment


    • #3
      Als dat waar is koop ik er eentje, indien 'm dan ook nog betaalbaar is tenminste
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Ik denk dat er op dat vlak eerder een plaats is weggelegd voor waterstof op termijn. Meeste waterstof-wagens zetten dit om naar elektriciteit voor eigenlijk een electrische aandrijving. Opdat je inderdaad 250km kunt doen op de interne batterij en verder kunt met waterstof wat je ook gewoon kunt tanken in een minuutje.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Voor mij hoeft dat niet. 250 km werkelijke range en de mogelijkheid om op een kwartier op te laden op elke snelwegparking zou voor mij genoeg zijn. Batterijen zijn groot/duur/zwaar... als men een wagen met 1000 km range kan maken kan men die batterij beter in 4 kappen en over 4 wagens verdelen.
          Ja en neen. Voor jou is 250 km toereikend, voor mij zou dat het niet zijn. Persoonlijk ben ik heel geïnteresseerd in EV's en volg ik de evolutie op de voet, maar ik zie het nut (nog) niet in om over te stappen op EV tenzij het bereik zich rond de 500 km situeert.
          Bovenvermeld project is momenteel niet meer dan dat, een project. Het onderzoek dat zal leiden tot die theoretische 1000km zal in de eerste plaats interessant zijn om het bereik van de huidige EV's te verhogen. We zijn er bijna, hoor : we naderen stilaan een real world bereik van 400 km en dan is 500km niet meer veraf.

          Het gaat hier vooral (binnen dat project dan) om hulpmiddelen die het bereik kunnen boosten. Als het hen lukt een deel van de bevindingen te implementeren, én als tegelijkertijd de laadtijd kan gereduceerd worden, en de infrastructuur (laadpalen ed.) kan verbeterd en uitgebreid worden, dan kan het EV-landschap er over een 5-tal jaar wel eens anders gaan uitzien. Ik denk dat 500km de 'sweet spot' is om mensen 'en masse' te overhalen. Dat en een toereikende infrastructuur.


          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
          Ik denk dat er op dat vlak eerder een plaats is weggelegd voor waterstof op termijn. Meeste waterstof-wagens zetten dit om naar elektriciteit voor eigenlijk een electrische aandrijving. Opdat je inderdaad 250km kunt doen op de interne batterij en verder kunt met waterstof wat je ook gewoon kunt tanken in een minuutje.
          Een hybride op waterstof en elektriciteit. Het beste van 2 werelden. Maar volgens mij zal zo'n combinatie een nog veel duurdere auto opleveren dan een EV met 1000 km bereik...
          Last edited by Kaneda; 28/01/2019, 14:38.
          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

          Comment


          • #6
            de batterij blijft de grootste horde om te nemen

            ik wacht vol ongeduld op de nieuwe generatie batterijen die kleiner zijn (dus lichter) EN grotere capaciteit hebben
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              de batterij blijft de grootste horde om te nemen

              ik wacht vol ongeduld op de nieuwe generatie batterijen die kleiner zijn (dus lichter) EN grotere capaciteit hebben
              Supercondensators die in tandem werken met de lithium-ion batterij eventueel, solid state batterijen... Het EV-tijdperk staat nog maar in z'n kinderschoenen, natuurlijk, maar interessant om te volgen.
              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

              Comment


              • #8
                toevoeging van koolstof om de laadtijden drastisch te verlagen

                men spreekt in het artikel over 90 minuten, maar men spreekt eigenlijk al van oplaadtijden gelijk aan een tankbeurt met diesel/benzine
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  toevoeging van koolstof om de laadtijden drastisch te verlagen

                  men spreekt in het artikel over 90 minuten, maar men spreekt eigenlijk al van oplaadtijden gelijk aan een tankbeurt met diesel/benzine
                  Een éénmalige laadbeurt tot 100% in 90 minuten en dan 1000km rijden zonder bij te laden. Wat niet wegneemt dat je dan met één keer laden onderweg naar het zuiden van Frankrijk snort...

                  Ik heb per week 300km woon/werk verkeer, en dan in 't weekend nog wat. Vandaar de 'sweet spot' van 500km. Waar ik nu woon, kan ik 's nachts m'n auto niet opladen, gezien mijn garage zich aan de overkant van de straat bevindt en er geen elektriciteit voorzien is. Er zijn lichtpunten met bewegingssensoren (meerdere garageboxen) dus de garage van stroom voorzien is in geen geval onoverkomelijk maar er zullen altijd mensen zijn die geen mogelijkheid hebben om hun auto thuis op te laden. En dan zijn korte laattijden en een grote autonomie onontbeerlijk.
                  Last edited by Kaneda; 28/01/2019, 14:50.
                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                  Comment


                  • #10
                    jaja, gelezen maar men is dus al bezig met het laden aan de snelheid dat het nu kan voor een normale auto en dat je dus ook 1000 km ver geraakt
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      jaja, gelezen maar men is dus al bezig met het laden aan de snelheid dat het nu kan voor een normale auto en dat je dus ook 1000 km ver geraakt
                      Compromis : 15 minuten laden snelladen ; met 'toereikende' infrastructuur bedoelde ik eigenlijk enkel betalende snelladers bij de publieke laadpunten en 'niet-snelladers' die gratis zijn, en 'normale' laadpunten voor de mensen die thuis kunnen opladen (met 7KwH thuislader die Nissan gratis geeft bij aankoop van een Leaf bijvoorbeeld), 500km bereik bij volle lading. Minder ambitieus maar realistisch...

                      Maar er zal sowieso een mentaliteitsverandering nodig zijn bij de autorijdende mens, een knop omdraaien in je hoofd, en je autoritten anders gaan plannen... Persoonlijk ben ik daar zeker toe bereid, maar het moet 'doenbaar' blijven. Momenteel is dat voor 90% van de bevolking nog niet het geval. Maar ik hoop dat dat snel zal veranderen.
                      Last edited by Kaneda; 28/01/2019, 15:08.
                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                      Comment


                      • #12
                        in labo's heeft men al superchargers klaar welke het laden wel heel kort maken... alleen de batterijen zoals we die nu kennen houden daar niet van. Paar keer laden en batterij kapot.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          in labo's heeft men al superchargers klaar welke het laden wel heel kort maken... alleen de batterijen zoals we die nu kennen houden daar niet van. Paar keer laden en batterij kapot.
                          Afwachten. Should be interesting...
                          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            de batterij blijft de grootste horde om te nemen

                            ik wacht vol ongeduld op de nieuwe generatie batterijen die kleiner zijn (dus lichter) EN grotere capaciteit hebben
                            Yep, en daar gaat dan ook wellicht de toekomst liggen. Vraag me ook af hoe lang de huidige batterijen het gaan uithouden. Want een EV kopen van straks bv 10 jaar oud met 250000km op de teller en de eerste batterijen, weet ik niet of iemand zich daaraan wil wagen.

                            Comment


                            • #15
                              Voor wat mij betreft, wil ik 700km gegarandeerd en terug tot 100% vol in 15 min. Eerder is het voor mij niet interessant.

                              Vermits ik mij nog steeds niet echt in EV's heb verdiept, wegens voorlopig overbodig, vraag ik me af waarom ze steeds het herladen weergeven tot 80%. Telkens iets van 'na 45min heeft men terug 80% capaciteit'. Zijn die laatste 20% dan zo moeilijk?

                              Comment


                              • #16
                                hoelang blijft die range, wat na 10 jaar met die batterij en als je nu al ziet hoe slecht die batterij is in de winter...
                                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                Comment


                                • #17
                                  Laatste stuk gaat inderdaad een heel stuk trager Daarmee tot 80% of 90%.

                                  En capaciteit valt echt goed mee, bij tesla model s na 360000km was het nog 90% batterij capaciteit of zoiets (from memory).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mss dat ze in ene weg ook nog wat zaken uitvinden die rijdens het rijden wat extra stroom genereren waardoor de range verlengt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                      Ja en neen. Voor jou is 250 km toereikend, voor mij zou dat het niet zijn. Persoonlijk ben ik heel geïnteresseerd in EV's en volg ik de evolutie op de voet, maar ik zie het nut (nog) niet in om over te stappen op EV tenzij het bereik zich rond de 500 km situeert.
                                      Bovenvermeld project is momenteel niet meer dan dat, een project. Het onderzoek dat zal leiden tot die theoretische 1000km zal in de eerste plaats interessant zijn om het bereik van de huidige EV's te verhogen. We zijn er bijna, hoor : we naderen stilaan een real world bereik van 400 km en dan is 500km niet meer veraf.

                                      Het gaat hier vooral (binnen dat project dan) om hulpmiddelen die het bereik kunnen boosten. Als het hen lukt een deel van de bevindingen te implementeren, én als tegelijkertijd de laadtijd kan gereduceerd worden, en de infrastructuur (laadpalen ed.) kan verbeterd en uitgebreid worden, dan kan het EV-landschap er over een 5-tal jaar wel eens anders gaan uitzien. Ik denk dat 500km de 'sweet spot' is om mensen 'en masse' te overhalen. Dat en een toereikende infrastructuur.




                                      Een hybride op waterstof en elektriciteit. Het beste van 2 werelden. Maar volgens mij zal zo'n combinatie een nog veel duurdere auto opleveren dan een EV met 1000 km bereik...
                                      ik vrees inderdaad dat dat de rekening helemaal onbetaalbaar maakt en weer eens voorbehouden zal zijn voor een beperkte groep

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                        Voor wat mij betreft, wil ik 700km gegarandeerd en terug tot 100% vol in 15 min. Eerder is het voor mij niet interessant.

                                        Vermits ik mij nog steeds niet echt in EV's heb verdiept, wegens voorlopig overbodig, vraag ik me af waarom ze steeds het herladen weergeven tot 80%. Telkens iets van 'na 45min heeft men terug 80% capaciteit'. Zijn die laatste 20% dan zo moeilijk?
                                        die laatste 20% duurt gewoon veel langer,dat is het enige

                                        Comment

                                        Working...
                                        X