Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Yep, en daar gaat dan ook wellicht de toekomst liggen. Vraag me ook af hoe lang de huidige batterijen het gaan uithouden. Want een EV kopen van straks bv 10 jaar oud met 250000km op de teller en de eerste batterijen, weet ik niet of iemand zich daaraan wil wagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenVoor mij hoeft dat niet. 250 km werkelijke range en de mogelijkheid om op een kwartier op te laden op elke snelwegparking zou voor mij genoeg zijn. Batterijen zijn groot/duur/zwaar... als men een wagen met 1000 km range kan maken kan men die batterij beter in 4 kappen en over 4 wagens verdelen.
Comment
-
De oplossing is niet op niveau van de snelladers, wel van de batterij zelf. Hoe lang de batterij van een EV zal samengesteld worden uit dezelfde eenheden als onze afstandsbedieningen zal de rijbereik beperkt blijven. Solid state batterijen, dat is een begin van een oplossing, maar wanneer komen ze ??
Onze smartphone dagelijks opladen is geen probleem, maar hetzelfde voor onze wagen, dat is lastiger.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
dat is nu een voordeel bij huurbatterijen,grote zorg minder
Bij de meeste Renaults met huurbatterij kost de huur meer dan wat je aan benzine zou betalen.
Wat we nodig hebben is nog een dikke stap in de technologie. De prijs, capaciteit EN gewicht van de batterij moet een pak naar beneden.
Dat gaat de komende jaren wel gebeuren.
Als je vergelijkt welke stappen er nu nog gemaakt worden met meer dan 100 jaar oude brandstofmotoren, dan kunnen we nog wel wat verwachten aangezien we (afgezien van wat heel oude prototypes) met full electric auto's nog maar net uit de wieg gevallen zijn en eerst moeten leren stappen voor we kunnen lopen.
Toch is het indrukwekkend wat de technologie al kan betekenen nu, maar het komt nog met een veel te hoge prijs.
Comment
-
ik vind niet dat je dat moet vergelijken met brandstofkost.
de huur is een bedrag dat je niet moet voorschieten bij de aankoopprijs,8000e meer of minder bv,dat heeft niets te maken met brandstofkost.wie wil kan ze kopen.
de meeste mensen lenen om een wagen aan te kopen,je leent de batterij en je blijft zekerheid op een goeie batterij hebben met nooit onverwachte kosten,
nog een bedenking....wie gaat over 7 jaar BV
een tweedehands ev kopen wetende dat wanneer de batterij defect is hij voor hoge kosten staat,
inderdaad de technologie evolueert,bijna niemand wou 40 jaar geleden een diesel wegens traag,lawaai,duur,stinkend....kijkt welke evolutie ze hebben doorgemaakt............
de benzine die je verbruikt ben je voorgoed kwijt,de huur geeft je nog zekerheid in de toekomst.
dus geen koopbatterij voor mij
Comment
-
Hoezo niet vergelijken met de brandstofkost? Het valt zeker niet te vergelijken met een lening, want bij een lening is de aflossing EINDIG. En dan weet je wat je uiteindelijk betaald. De kost van de batterij is zelfs rechtstreeks afhankelijk van het gemaakte aantal km's, dus valt perfect te vergelijken met de brandstofkosten.
Comment
-
Ik vrees dat de weerstand voor EV's bij veel mensen puur in het koppeke zit.
Waarom moet je absoluut 700 of 1000km zonder bijtanken kunnen rijden?
IEDERE verkeersorganisatie zegt dat zo'n afstanden rijden zonder te stoppen onveilig is, waarom wil je dat dan kunnen?
Vergeet ook niet dat je telkens een gewicht zit mee te sleuren voor niets.
Ik haal cijfers uit dit document over 2016: https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2016_nl.pdf
Voor personenwagens:Opvallend: aardgas rijders rijden het meest, elektrische wagens het 2de meest! Zo'n crime zal het dan toch niet zijn om met een EV kilometers te maken.Benzine 9.463 km Diesel 18.319 km LPG 14.371 km Aardgas 20.872 km Elektriciteit 19.374 km Totaal 14.743 km
Ja maar, dat zijn alle wagens, ook ons bomma die alleen rond de kerktoren rijdt. Hoe zit het met leasewagens? Staat er ook in:OK, totaal dubbel zoveel kilometers.Benzine 18.923 km Diesel 29.626 km LPG 21.230 km Aardgas 27.221 km Elektriciteit 17.707 km Totaal 28.937 km
Grappig dat de beroepsmatig EV's minder kilometers doen dan alle EV's. Dus er zijn denk ik dan verscheidene personen die met hun privé EV best veel kilometers rijden. Het kan dus!
Anyway, hier stopt het objectieve, begint het subjectieve. Even over mezelf:
Ik heb jaren 65.000km per jaar gereden. Meestal was dit 100km heen en 100km terug (Antwerpen - Brugge) -> perfect haalbaar met goede EV.
Voorbije 5 jaar heb ik minder gereden, 45.000km, meestal 70 heen en 70 terug -> perfect haalbaar met goede EV.
Laatste 2 jaar rij ik nog minder, rond de 35.000km, meestal 40 a 50 heen en terug -> perfect haalbaar met goede EV.
Zelfs de laatste 2 jaar rijdt ik nog altijd meer dan gemiddeld!
Langste ritten die ik op 1 werkdag heb gemaakt zijn 70 km naar werk, 160 km naar andere klant en dan 100 km terug: 330km dus.
Is nog net te doen op 1 lading van bvb Kona of e-Niro. Leaf, Zoë, etc hebben inderdaad te weinig bereik
Probleem is echter kleiner: na die 70km zou ik gemakkelijk hebben kunnen opladen op het werk, want in Nederland.
Vorige week naar Amsterdam gereden voor een cursus en daar gebleven: 170km enkel: heen en terug zou ook perfect gelukt zijn op 1 lading. Maar, ook daar weer gemakkelijk bij te laden in de parking garage indien nodig.
Ik wil maar zeggen: ik rij toch best wat kilometers, maar ik moet niet bang zijn dat ik met een deftige EV niet op mijn werk zou geraken.
Ja, ik heb vorig jaar ook eens een keer naar Frankfurt gereden, dat zou krap of net niet haalbaar geweest zijn. Dan maar een uurtje extra onderweg.
Ja, aanschafprijs is hoger, maar het rijden zelf is pakken goedkoper! Dus hoe meer je rijdt, hoe sneller je winst maakt.
Inderdaad voor de vakantie periode heb ik een probleem met een EV.
Wij hebben +2 auto's thuis, dus dat is geen probleem. Er zullen inderdaad gezinnen zijn met1 auto. Die kunnen nog niet direct aan de EV.
Maar voor veel anderen die hier over bereik zeuren, is dat echt geen probleem.
Oh ja, voor diegenen die nog altijd dromen over waterstof:
En ja, onze centrales vallen om als iedereen EV gaat rijden.
Hoe maakt men waterstof denk je?
- Ofwel uit elektriciteit (zeer duur, wordt enkel op labo op school gedaan), dan vallen de centrales nog om
- Ofwel uit aardgas (goedkoper), maar dan ga je dus nieuwe tankstructuur opzetten terwijl je eigenlijk met een CNG rijdt...Last edited by Chris_147; 30/01/2019, 12:31.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten...Want een EV kopen van straks bv 10 jaar oud met 250000km op de teller en de eerste batterijen, weet ik niet of iemand zich daaraan wil wagen.
Bijna 300.000km, batterij ongeveer 10% verminderd.
Als de batterij actieve koeling/verwarming heeft, dan zit dat goed snor met die batterij.
Leaf heeft dat niet, daar is het een ander verhaal...
Ik wil me er gerust aan wagen, maar:
- 2dehands Tesla S kost nog steeds 40k voor eentje van 5 jaar oud.
- VAA wordt nog altijd berekend op nieuwprijs (- enkele malen 6%)
- ik heb weinig twijfels over motor of batterijen, nog wel over kwaliteit van de rest van een Tesla van 2013-2014, interieur en zo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenIk vrees dat de weerstand voor EV's bij veel mensen puur in het koppeke zit.
En ja, onze centrales vallen om als iedereen EV gaat rijden.
Hoe maakt men waterstof denk je?
- Ofwel uit elektriciteit (zeer duur, wordt enkel op labo op school gedaan), dan vallen de centrales nog om
- Ofwel uit aardgas (goedkoper), maar dan ga je dus nieuwe tankstructuur opzetten terwijl je eigenlijk met een CNG rijdt...
Over waterstof wel nog ff de nuance leggen : Daar is men ook bezig met dit proces efficiënter te maken. Alsook zijn er momenten/locaties dat/waar er een stroomoverschot is, dan is 30% opgeslagen energie beter dan niets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Dat is dubbel hé.
Bij de meeste Renaults met huurbatterij kost de huur meer dan wat je aan benzine zou betalen.
Wat we nodig hebben is nog een dikke stap in de technologie. De prijs, capaciteit EN gewicht van de batterij moet een pak naar beneden.
Dat gaat de komende jaren wel gebeuren.
Als je vergelijkt welke stappen er nu nog gemaakt worden met meer dan 100 jaar oude brandstofmotoren, dan kunnen we nog wel wat verwachten aangezien we (afgezien van wat heel oude prototypes) met full electric auto's nog maar net uit de wieg gevallen zijn en eerst moeten leren stappen voor we kunnen lopen.
Toch is het indrukwekkend wat de technologie al kan betekenen nu, maar het komt nog met een veel te hoge prijs.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
De EV bestaat ook al 100 jaar, zie wat de firma Baker in de VS gedaan heeft. Enkel is er op 100 jaar geen vooruitgang van betekenis gemaakt op het stuk van de batterijen, en wij wachten steeds op de solid state versie ervan.
- 1859: Lood zuur batterij uitgevonden door Gaston Planté.
- 1899: Nikkel Cadmium batterij gepatenteerd door Waldemar Jungner.
- 1902: Nikkel Cobalt Cadmium en Ijzer gepatenteerd door Thomas Edison, maar op de plank blijven liggen tot de jaren 40.
- 1967: NiMh onderzoek start in Geneve, gesponsord door Daimler-Benz en VW. Eerste commerciële versie beschikbaar in 1989.
- 1970: Li-Ion onderzoek start, eerste commerciële versie beschikbaar in 1991.
We zijn van Lood (Pb, #82 in de periodieke tabel), naar Nickel (#2, naar Lithium (#3) gegaan, steeds lichter.
Maar Lithium is ook het lichtste element dat in vast vorm bij normale temperaturen bestaat. We kunnen dus niet meer op een lichter element overschakelen. Iets anders moet bedacht worden, zoals ultra condensatoren, etc.
Men zegt vaak dat batterijen 5% per jaar verbeteren, dat is dus een verdubbeling in capaciteit op 10 jaar.
Zie je ook terug in deze grafiek:
In 2008 100Wh/l, naar 200Wh/l in 2015/16, naar 400Wh/l in 2022!
Dus ik denk dat er al heel wat verbeterd is in batterij technologie. En zeer interessante dingen zitten er zeker aan te komen. Hoe lang het duurt, dat is koffiedik kijken.
Echter het controleren van een batterij kost natuurlijk ook veel tijd. Een verbrandingsmotor is vrij goed gekend, maakt men een nieuwe, dan kan men die op een testbank continue laten draaien en zo 5-10 jaar gebruik simuleren. Benzine opslag hebben we ook wel goed door.
Een geladen batterij kan zeer veel energie bevatten. Je wil natuurlijk ook zeker zijn dat je auto na 5 of 10 jaar geen bom wordt die ieder moment kan ontploffen of uitbranden! Enig geduld is dus wel vereist...Last edited by Chris_147; 30/01/2019, 14:47.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Bijna 300.000km, batterij ongeveer 10% verminderd.
Als de batterij actieve koeling/verwarming heeft, dan zit dat goed snor met die batterij.
Leaf heeft dat niet, daar is het een ander verhaal...
Ik wil me er gerust aan wagen, maar:
- 2dehands Tesla S kost nog steeds 40k voor eentje van 5 jaar oud.
- VAA wordt nog altijd berekend op nieuwprijs (- enkele malen 6%)
- ik heb weinig twijfels over motor of batterijen, nog wel over kwaliteit van de rest van een Tesla van 2013-2014, interieur en zo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk BerichtenOver waterstof wel nog ff de nuance leggen : Daar is men ook bezig met dit proces efficiënter te maken. Alsook zijn er momenten/locaties dat/waar er een stroomoverschot is, dan is 30% opgeslagen energie beter dan niets.
tot 70% efficiëntie: http://energystorage.org/compressed-...y-storage-caes
Tot 85% efficiëntie! https://www.lowtechmagazine.com/2018...y-storage.html
In de UK heeft men een test systeem: https://arstechnica.com/science/2018...n-the-uk-grid/
PSA is er ook mee bezig geweest voor in auto's. De berichten 1 a 2 jaar geleden waren er berichten dat men het nu echt in productie zou nemen, maar kennelijk toch niet:
https://www.groupe-psa.com/en/newsro...on/hybrid-air/Last edited by Chris_147; 30/01/2019, 16:05.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Ik begrijp dat wel, maar er is steeds een verschil tussen 'kunnen' en 'doen'. Gij zegt van wel, maar de meeste mensen wagen zich nu al meestal niet aan een wagen van 10 jaar oud of meer dan 200000km. Dus weet niet of dat bij EV's anders zou zijn.
2013, 70.000km, 40k€: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...96c7?cldtidx=2
2014: 130.000km, 37k€: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...a4df?cldtidx=7
2015: 62.000km, 45k€: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...8231?cldtidx=3
Ik denk alle prijzen wel excl. BTW!
Comment
-
Wij zitten nog te veel met het beeld dat een wagen met 200.000 km versleten is. Het plezante is dat de aandrijflijn van een EV veel langer goed blijft dan die met een verbrandingsmotor.
Bij verbrandingsmotor hebt ge na 200.000 km kans op:
- versleten koppeling / dubbelmassavliegwiel
- versleten versnellingsbak
- verstopte filters / EGR klep ...
- waterpomp, oliepomp
- uw radiator is mss ook aan vervanging toe
- misschien laat uw brandstofpomp, startmotor, alternator het afweten
- en dan heb ik het nog niet over de motor zelf gehad.
Comment
-
denk dat er ook een grote toekomst is voor niet-traditionele batterijen, maar systemen zoals bijvb. mierenzuur (zie TU Delft)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenOnzin, er is wel degelijk serieuze vooruitgang qua batterijen.
Comment
Comment