Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

    vroeger kon je makkelijker een huis kopen?dat denk ik niet,vroeger waren we makkelijker(met minder) tevreden...................
    de prijzen waren mss lager,maar het loon ook,de luxe in verhouding(zelfs geen telefoon)en de leningen veeeeel hoger.
    wij leenden destijds nog aan bijna 10%......
    Woningprijzen lopen bijna altijd mooi gelijk met de rentevoet.
    Vroeger was je rente misschien 10%, maar hoe meer je cash kan betalen, hoe minder dat dat er toe doet.
    Ondertussen kan je wel sparen en ook ongeveer 10% op je spaarboekje krijgen. Dat is nu ongeveer nihil.

    Vroeger kon je een huis kopen en kon je zelf helemaal opknappen.
    Nu moet een huis een energie audit hebben, keuringsattest voor elektricitiet, ... Allemaal zaken die ervoor zorgen dat je meer geld op korte termijn moet hebben.
    Vroeger kon je zelf de keuze maken dat meer te spreiden en dingen stuk voor stuk te verbeteren. Nu moet dat al bij verkoop in orde zijn.

    Er wordt soms teveel gedaan dat de jeugd niet snel tevreden is, en ja: er worden kasten van huizen gezet en binnen het jaar is de tuin ook perfect in orde en een nieuwe (salaris?) wagen voor de deur, etc. Dat ik ook niet weet hoe die dat doen.
    Maar de meesten steken ook serieus de handen uit de mouwen en kloppen ook op hun kin. Daar kan je zeker van zijn.

    On topic: 1000km is zinloos voor de meeste gebruikers.
    Een EV die 200-300 km kan rijden is voor 90% van de eigenaars voor 90% van de tijd meer dan genoeg.
    Die 1000km is handig voor op vakantie, maar de keerzijde is:
    - 2x - 3x duurdere wagen omwille van de batterijen
    - 2x - 3x zwaardere wagen, waardoor je verbruik tijdens iedere rit veel hoger is.
    Meeste mensen hebben dat niet nodig, als ze eerlijk met zichzelf zijn.
    Belangrijk is wel dat er goede laadstructuur is en dat je voor die 2 weken op vakantie kan snelladen.
    Last edited by Chris_147; 13/05/2019, 14:23.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

      vroeger kon je makkelijker een huis kopen?dat denk ik niet,vroeger waren we makkelijker(met minder) tevreden...................
      de prijzen waren mss lager,maar het loon ook,de luxe in verhouding(zelfs geen telefoon)en de leningen veeeeel hoger.
      wij leenden destijds nog aan bijna 10%......
      Tjah... als je programmas ziet zoals huizenjagers weet je genoeg. Geen enkele van die jongeren die zelf nog een poot wil uitsteken. Instapklaar is het topwoord daar!
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

        vroeger kon je makkelijker een huis kopen?dat denk ik niet,vroeger waren we makkelijker(met minder) tevreden...................
        de prijzen waren mss lager,maar het loon ook,de luxe in verhouding(zelfs geen telefoon)en de leningen veeeeel hoger.
        wij leenden destijds nog aan bijna 10%......
        In elke periode hebben 20ers die hun eerste huis kochten gewoon gezocht naar wat ze kunnen betalen, en dat gekocht.

        En sommigen studeren af met 1000€ op hun rekening, anderen met 20.000€, en die eerste zal iets langer moeten werken voor die iets kan kopen, de tweede kan al wat rapper beginnen te zoeken.
        Creativiteit en voorkeur spelen een grote rol, compromissen moeten er altijd gesloten worden.
        Mijn oudste zoon heeft nog 2,5 jaar thuis gewoon voor die een te renoveren appartement kocht, en betaalt dat nu rustig alleen af.
        Mijn jongste zoon studeert nu af, wil niet direct iets kopen, maar wil direct weg. Hij wil absoluut in Leuven wonen ($$$), en heel waarschijnlijk gaat hij samen met een studievriend een mooi vrijwel nieuw appartement huren van 1200€ per maand. Dat is goedkoper dan alleen in een studio te gaan zitten (niet te geloven wat ze in Leuven vragen voor een studiootje van amper 30m2), maar beperkt ook een beetje de privacy. Je deelt een keuken en een woonkamer, maar ze hebben wel elk hun eigen slaapkamer én badkamer. Dat zijn hun keuzes, en ik hoop dat ze zich daar goed bij voelen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

          Tjah... als je programmas ziet zoals huizenjagers weet je genoeg. Geen enkele van die jongeren die zelf nog een poot wil uitsteken. Instapklaar is het topwoord daar!
          helaas maar al te waar,en ja uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

            En on topic: ik herhaal, bij gebrek aan respons ter zake, binnen enkele jaren zullen EV's met een actieradius van +1000 Km, bij gebrek aan algemene noodzaak, geen economische werkelijkheid zijn. Technisch mogelijk is het nu al.
            aan een suv was ook niet echt nood. Maar men weet hoe men behoeftes kan creëren. Als er één met een groter bereik komt en de goegemeente denkt dat dat nodig is en het verkoopt zullen de andere merken volgen

            Comment


            • Die 1000 km halen is perfect mogelijk, zelfs nu al. Maar grote actieradius zorgt voor een grote battery, wat dan weer extra gewicht met zich meebrengt, ...
              Dan kan je beter zorgen voor een goed netwerk van superchargers.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • die 1000 km zal zeker mogelijk zijn,maar tegen welke prijs?
                voor de meeste onder ons absoluut overbodig ,meer een commercieel /psychologisch argument.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
                  die 1000 km zal zeker mogelijk zijn,maar tegen welke prijs?
                  voor de meeste onder ons absoluut overbodig ,meer een commercieel /psychologisch argument.
                  Ik heb ‘t alleszins niet nodig.

                  Geef me een auto met 200 kilometer échte range en ik kom 98% van de tijd toe.
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                    Ik heb ‘t alleszins niet nodig.

                    Geef me een auto met 200 kilometer échte range en ik kom 98% van de tijd toe.
                    Hebt gij chance. Dat zal voor mij alleen de dagen zijn dat ik op kantoor werk, want dat is 75km enkel Maar kan wel op het werk opladen. Dus ja, het kan

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten

                      aan een suv was ook niet echt nood. Maar men weet hoe men behoeftes kan creëren. Als er één met een groter bereik komt en de goegemeente denkt dat dat nodig is en het verkoopt zullen de andere merken volgen
                      Daar heb je gelijk in.
                      Maar het woord "economisch" en "algemeen" stond er niet voor niets bij.
                      Technisch nu al geen enkel probleem. En dat goede marketing behoeften kan creëren daar twwijfel ik ook niet aan.
                      Maar dat over enkele jaren de techniek al zo gevorderd is dat het algemeen kan toegepast worden (daar zijn de huidige EV's met "maar" 50% van de gevraagdd range zelfs nog niet toe in staat) en algemeen economisch haalbaar is betwijfel ik toch. Nu ja, een plotse doorbraak is altijd mogelijk. 5 Jaar geleden hield ik het ook niet voor mogelijk dat ik met een EV zou (kunnen) rijden. Kwam pas de laatste 2 jaar in beeld en pas werkelijk (economisch) verantwoord (voor onze situatie) vanaf dit jaar.
                      Nu als onze wetenschappers de volgende generatie politici wakker geschud kunnen krijgen zal het wel moeten binnen de 10 jaar. Of het als consument met minder verwachtingen doen. Anderzijds, een industrie die onder druk komt te staan kan plotseling heel veel.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                        Hebt gij chance. Dat zal voor mij alleen de dagen zijn dat ik op kantoor werk, want dat is 75km enkel Maar kan wel op het werk opladen. Dus ja, het kan
                        Ook zonder dagelijks opladen hoor.
                        200 Km is nog iets van enkele jaren geleden.
                        Met de huidige EV's is het al geen punt meer een range van 350-500 Km te halen.
                        Als je dan de mogelijkheid hebt om thuis te laden of op het werk wordt het nog eenvoudiger.
                        Een goed uitgebouwd openbaar laadnetwerk zou ook al veel helpen maar dat is er in België (nog) niet.
                        Amsterdam 4000 openbare laadpunten <=> Brussel 4.

                        Antwerpen is op dat vlak overigens ook een ramp. De meeste laadpalen staan in betalende parkeergarage's en als ze openbaar zijn staat er op de laadplek meestal één of ander "wrak" geparkeerd.

                        Zonder thuislaadpunt of mogelijkheid tot laden op het werk zou ik er momenteel niet aan beginnen.
                        Last edited by ivob2; 14/05/2019, 15:31.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                          Ook zonder dagelijks opladen hoor.
                          200 Km is nog iets van enkele jaren geleden.
                          Met de huidige EV's is het al geen punt meer een range van 350-500 Km te halen.
                          Als je dan de mogelijkheid hebt om thuis te laden of op het werk wordt het nog eenvoudiger.
                          Een goed uitgebouwd openbaar laadnetwerk zou ook al veel helpen maar dat is er in België (nog) niet.
                          Amsterdam 4000 laadpunten <=> Brussel 4.
                          Maar ik werk meestal maar een 3-tal namiddag per week op kantoor. Voor de rest zit ik op de baan met soms vele kms.
                          Openbaar netwerk. Ok, als de auto op 10 min opgeladen is, maar ik heb geen tijd om een half uur tot een uur aan een laadstation te gaan staan.

                          Maar eind 2024 begin 2025 zal dat wel opgelost zijn allemaal. Dus eind volgend jaar nog een dieselke en daarna zien we wel weer. Tenzij mijne baas mij nu al ne e-Tron wil betalen

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten


                            Met de huidige EV's is het al geen punt meer een range van 350-500 Km te halen.
                            Dat kan goed zijn, maar naar mijne smaak is die er nog niet of onbetaalbaar. En met iets gaan rijden omdat men wil dat ge electrisch rijd, is niet aan mij besteed. Als ik met iets rij is dat omdat het mijn keuze is met de opties die ik wil.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                              Ik weet niet hoe oud ze zijn ondertussen, maar zonder eigen inbreng kan je al geen huis kopen tegenwoordig. Vroeger kon je veel gemakkelijker een woning kopen en waren de prijzen ook nog eens enorm veel lager. Naar het verleden kijken op dat vlak zegt weinig zinnigs.
                              Mijn voorbeeld speelt zich niet af in een ver verleden hoor maar is zeer recent.
                              Om op je vraag te antwoorden: heden tussen de 24 en 30 jaar.

                              Op de jongste na (die, wegens onlangs afstuderen en nog wat "ervaring opdoen" in het buitenland, nu pas aan het zoeken is en binnen de 6 maand een eigen woning wenst te verwerven) allemaal een reeds eigen woning. Een periode van 3-4 jaar terug lijkt me toch niet echt het "verleden"?

                              Zoals hiervoor al aangehaald was het vroeger helemaal niet moeilijker of makkelijker. Rente volgt inflatie en de doorsnee lonen ook. De woningen waren idd veel goedkoper en je kreeg veel rente op je spaargeld. Maar de inflatie was tig maal hoger, de leningen veel hoger en de lonen veel lager. Zit wel een duidelijk verband tussen. Als ik een vergelijking maak (hou alle cijfers bij) tussen de kostprijs en aankoopprijs van vroeger, de netto kostprijs van geld en de lonen met de hedendaagse situatie zit er niet zo'n groot onevenwicht op.
                              Het enige dat misschien veranderd is dat er nu meer mensen zijn die all in willen kopen en niet stap voor stap meer kunnen gaan. Maar dat heeft dus weer alles te maken met de
                              individuele gesteldheid en niet met externe omstandigheden.

                              De bijkomende eisen in Vlaanderen zijn meer theorie dan een echte rem. Om terug te komen op één van de voorbeelden: je moet bij koop idd een keuringsattest van de elektrische installatie kunnen voorleggen maar dat is gewoon een kennisgeving en geen rem op de eigenlijke verkoop. En de verplichte termijn om na aankoop je in orde te stellen is gewoon een lachertje. Geen enkele instantie die dat op eigen initiatief komt controleren. Hoeveel foriumleden laten trouwens hun elektrische installatie herkeuren om de 25 jaar? Bij iedere gevoelige uitbreiding?

                              Aan mijn eerste woning heb ik 7 jaar verbouwd. Ben er 4 maanden na de koop in gaan wonen en ben drie keer verhuisd binnen de woning zelf. Is inderdaad al enkele 10-tallen jaren geleden.
                              Maar recent is het niet anders. Mijn huidige woning heb ik (volledig met eigen middelen) gekocht in 2000, 11 jaar laten "rusten", grondig beginnen te verbouwen in 2013 en ben nu nog bezig te finaliseren. Buiten hier en daar een meldingsplicht (nog geen 100€ admin. kosten) , een deelkeurig voor een PV-installatie en laadpaal kwam er niet veel bij kijken inzake overheidsbemoeienissen. En ik heb dan ook nog eens twee rechterhanden. Dus ook redelijk veel op individuele stielmannen beroep gedaan (met de nadruk op stielman en niet op een algemene bouwonderneming). Dat is dan wel veranderd tov vroeger. Het vinden van een goede stielman met vakkennis en hart voor zijn werk (niet het oververtegenwoordigd type "take the money and run").
                              Als je natuurlijk de keuze maakt om voor 25-30 jaar je lot te verbinden aan een bank en maandelijks bedragen wenst af te betalen "op het randje" moet er uiteraard ook niet veel mislopen om het schip te doen zinken. Maar dat is ook een eigen keuze waar je de gevolgen van moet dragen. Niets mis mee. Maar men heeft die keuze wel zelf gemaakt en het kan ook anders.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                Dat kan goed zijn, maar naar mijne smaak is die er nog niet of onbetaalbaar. En met iets gaan rijden omdat men wil dat ge electrisch rijd, is niet aan mij besteed. Als ik met iets rij is dat omdat het mijn keuze is met de opties die ik wil.
                                Inderdaad. Maar dat staat een beetje buiten de vraag van het topic.
                                Ik heb wel leren realistische keuzes maken en me daarbij kunnen neerleggen. Mijn echte smaak is sowieso onbetaalbaar (of tenminste ongezond) voor mijn budget, zowel wat betreft ICE (gebruikstaksen) of EV (aankoopprijs). En als het al betaalbaar is zo onrealistisch in gebruik dat ik het tegenwoordig maar laat voor wat het is. Maar, zoals geweten, is het zinloos een discussie over smaken aan te gaan.
                                Wat je voorlaatste zin betreft volg ik wel niet. Als de keuze elektrisch is of met het openbaar vervoer weet ik het wel. (maar die optie is ook nog niet aan de orde, dus dat zien we dan wel weer ).
                                Wat betreft het laatste is het dan een ontzettend voordeel dat je smaak in evenwicht is met je beschikbaar budget.
                                Ik zet, noodgedwongen, de tering naar de nering.
                                Last edited by ivob2; 14/05/2019, 21:22.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                  Anderzijds, een industrie die onder druk komt te staan kan plotseling heel veel.
                                  niks beter dan een oorlog om die druk op te voeren, maar laat ons hopen van niet

                                  Comment


                                  • Heb dit voor: https://www.auto55.be/nieuws/31738-a...000-euro-graag

                                    Comment


                                    • Verschiet ik eigenlijk niet van: 24k nieuw voor totale auto - 17k voor batterij = 7k voor de rest van de auto.
                                      Lijkt me eerlijk gezegd niet absurd: 2 deuren, 2 zetels, simpel dashboard, achterklepje, 4 ruiten, ... Dat moet toch kunnen voor 7k.
                                      Een Dacia met motor start ook bij 8k en die heeft meer deuren etc.

                                      Ze zullen een beetje winst pakken op de batterij en op de rest van de auto, maar ik denk niet veel. Als er al winst gemaakt werd op die auto. Smart heeft überhaupt nog nooit winst gemaakt dacht ik.

                                      Comment


                                      • En wat als...

                                        Je zet uw auto 14 dagen op een parking, vertrekt op vakantie en wanneer je terug bij je auto komt...
                                        Is die dan nog steeds op hetzelfde peil geladen of zit daar verlies op?

                                        Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

                                        Comment


                                        • is de batterij van je scheerapp ook zo snel plat?
                                          hoog tijd om aan een nieuw te denken

                                          Comment

                                          Working...
                                          X