Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
    dus nog eerst een jaartje of 5 de tussenoplossing... tegen die tijd hoop ik dat ze in Europa overal aan de slag zijn geweest met laadinfrastructuur...
    Zo denk ik als particuliere lange afstandsrijder er ook over

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Ik doe zelf toch ook minstens 10 keer per jaar een rit van 850km of meer, maar ik stop wel altijd minstens 2-3 keer op zo'n trip.
      Voor mij zou 400km dus perfect voldoende zijn.
      Maar dan wil ik op die 400km wel niet aan 100km/h moeten kachelen.
      Als je die op de snelweg aan een hogere snelheid wilt doen ga je toch in een hogere prijsklasse moeten shoppen. En trouwens dan ga je al na 300 km naar laadpunten moeten beginnen uitkijken want als je in een serieuze file terechtkomt sta je daar. En zoals hier hoger gezegd, die vrije laadpunten zijn momenteel nog altijd vaak koffiedik kijken.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

        Full power hoeft nu ook niet, maar 130-140 zou ik toch willen kunnen aanhouden op zo'n lange rit.
        Dat is idd ook voor mij een breekpunt ... van alle EV's die ik heb gereden haal je aan pakweg 130 op de snelweg nooit of te nimmer 400km bereik... Een EV is fantastisch in het secundaire verkeer maar op de snelweg zuipt zo een ding als de malle... Als ik met mijn huidige V6 diesel aan 130-140 rij in D dan kom ik op een verbruik van amper 6.5liter uit... ( en rij ik met gemak 1000 a 1100km met een tank... ) .
        Dat je in D amper nog kan doorrijden klopt maar deels ... ik probeer zo veel mogelijk te rijden wanneer er zo weinig mogelijk anderen op de baan zijn wat al veel scheelt...
        Mijn schoonbroer heeft sinds een maand of 6 een Model 3 en is als vertegenwoordiger veel op de baan... da's echt soms tjafelen aan 90-100 tussen de vrachtwagens om thuis te geraken zonder eerst nog ergens een half uur aan een lader gaan hangen... ik noem dat geen vooruitgang eigenlijk...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

          Als je die op de snelweg aan een hogere snelheid wilt doen ga je toch in een hogere prijsklasse moeten shoppen. En trouwens dan ga je al na 300 km naar laadpunten moeten beginnen uitkijken want als je in een serieuze file terechtkomt sta je daar. En zoals hier hoger gezegd, die vrije laadpunten zijn momenteel nog altijd vaak koffiedik kijken.
          Die vrije laadpalen heb ik tijdens ons verlof richting Italie deze zomer eens goed opgelet ... eigenlijk viel dat best goed mee moet ik zeggen , maar aan de andere kant is het ook zo dat het aantal EV's nog heel erg beperkt is natuurlijk... de grote vraag is of men even snel laadpalen zal kunnen bijplaatsen als er EV's bijkomen... zoals ik al zei , op heel veel snelwegparkings is de elektische voeding ver van toereikend op vandaag om daar zomaar even 20 laadstations bij te plaatsen.... zo simpel is dat niet...

          Comment


          • Persoonlijk zou ik eigenlijk ook gewoon EV willen gaan rijden, gewoon omdat dat het nieuwe autorijden is.

            Ben er voor mezelf redelijk van overtuigd, dat ik er de praktische (laad)problemen wel zou kunnen bij nemen.

            Bovendien kan ik voor mijn leasebudget eigenlijk wel een veel dikkere auto rijden, als ik een EV kies, tov een PHEV
            Last edited by Bud Wijzer; 14/09/2022, 14:36.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

              Die vrije laadpalen heb ik tijdens ons verlof richting Italie deze zomer eens goed opgelet ... eigenlijk viel dat best goed mee moet ik zeggen , maar aan de andere kant is het ook zo dat het aantal EV's nog heel erg beperkt is natuurlijk... de grote vraag is of men even snel laadpalen zal kunnen bijplaatsen als er EV's bijkomen... zoals ik al zei , op heel veel snelwegparkings is de elektische voeding ver van toereikend op vandaag om daar zomaar even 20 laadstations bij te plaatsen.... zo simpel is dat niet...
              Ik heb enkel in Duitsland langs de Autobahn de voorbije weken een paar laadstations gezien waar ze hun beurt moesten afwachten. In Polen waren ze wel altijd vrij, ook zijn de hotels daar al meer en meer uitgerust met laadmogelijkheden.

              Maar zoals jij schrijft, hoe gaat dat zijn als er meer en meer EV's bijkomen en de infrastructuur niet kan volgen? Benieuwd!

              Ik kijk met plezier de kat nog wel een paar jaar uit de boom
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Particulier zou ik mij er ook zeker nog niet aan wagen.

                Kan je nog rustig minstens 10 jaar benzine rijden, lijkt mij.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                  Particulier zou ik mij er ook zeker nog niet aan wagen.

                  Kan je nog rustig minstens 10 jaar benzine rijden, lijkt mij.
                  Ik weet het, maar moest ik normale afstanden rijden en wat rond de kerktoren had ik waarschijnlijk al een EV gehad want het interesseert mij wel.

                  Dus ga ik nog wat doorrijden met mijn A-tje en dan misschien kiezen voor een hybride. Met mijn gemiddeld verbruik van 5,3 liter benzine kan ik momenteel niet veel goedkoper rijden

                  Van de andere kant wissel ik graag om de 4 jaar maar ik zou verdorie momenteel niet weten wat te kiezen

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Ik kan niet wachten. Hier komt geen nieuwe brandstofauto meer, dat staat vast.
                    10 jaar is lang hoor..., en ik wil zo veel mogelijk rijden op de stroom uit mijn eigen PV installatie.

                    Range is een non-issue. De volgende vakantie wordt een road trip (ik denk aan Zweden...) en ik zie dat echt wel zitten.



                    Comment


                    • In Zweden zal je ook geen range anxiety hebben met het aantal laadpunten wat daar al beschikbaar is.

                      Comment


                      • Er is idd een omslag bezig van 'zo groot mogelijke batterijen' naar 'zo veel mogelijk snelladers', wat logisch is want snelladers zijn goedkoper dan batterijen.

                        Concreet voorbeeld, ik zit in de mogelijkheid dat ik mijn model 3 kan inruilen voor een model Y, maar het prijsverschil tussen een standard range RWD (+/- 300 km) en een long range AWD (+/- 400 km) is wel erg groot: 16000 euro. (deels omdat die standard range met LFP batterijen werkt die geen nickel en kobalt bevatten en dus goedkoper is, voor de rest zullen er nog wel commerciële redenen zijn).
                        Nu zou ik al goed zot zijn om die long range te pakken, want voor die 16000 extra kan ik wel ne keer extra stoppen aan een dure ionity lader langs de snelweg... de laadsnelheid van die kleinere batterij is ook wel wat lager, maar in concreto betekent dat dat het 25 minuten duurt om 200 km range bij te laden ipv 20. Wanneer je stopt voor te eten is dat toch rap drie kwartier en zit uw batterij weer vol (300 km).

                        Ben trouwens met mijn model 3 long range naar polen gereden vorige week, nu veel baustellen waardoor het vaak sowieso al niet rapper ging dan 80 of 100, ik wil om de 2 uur wel even stoppen om naar t wc te gaan of iets te eten, en vreemd genoeg is mijn batterij bijna nooit onder de 50% gegaan. Om 9u vertrokken na een licht ontbijt, om 11u in eindhoven bij de supercharger wat pistoleekes gegeten, rond 13u stond ik aan nen burger king op een duitse autohof, rond 16u nog eens een plaspauze, rond 18u30 avondeten , en dan 3 uur doorgereden tot de supercharger in Wroclaw, dat was de enige keer dat mijn batterij maar rond de 25% meer zat. Dan denk ik ja dat zou met ne standard range ook wel gelukt zijn, mss wel een half uur langer onderweg, maar op zo'n afstand maakt dat nu ook weer ni zo veel uit.
                        Last edited by sunking; 14/09/2022, 16:24.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Er is idd een omslag bezig van 'zo groot mogelijke batterijen' naar 'zo veel mogelijk snelladers', wat logisch is want snelladers zijn goedkoper dan batterijen.

                          Concreet voorbeeld, ik zit in de mogelijkheid dat ik mijn model 3 kan inruilen voor een model Y, maar het prijsverschil tussen een standard range RWD (+/- 300 km) en een long range AWD (+/- 400 km) is wel erg groot: 16000 euro. (deels omdat die standard range met LFP batterijen werkt die geen nickel en kobalt bevatten en dus goedkoper is, voor de rest zullen er nog wel commerciële redenen zijn).
                          Nu zou ik al goed zot zijn om die long range te pakken, want voor die 16000 extra kan ik wel ne keer extra stoppen aan een dure ionity lader langs de snelweg... de laadsnelheid van die kleinere batterij is ook wel wat lager, maar in concreto betekent dat dat het 25 minuten duurt om 200 km range bij te laden ipv 20. Wanneer je stopt voor te eten is dat toch rap drie kwartier en zit uw batterij weer vol (300 km).

                          Ben trouwens met mijn model 3 long range naar polen gereden vorige week, nu veel baustellen waardoor het vaak sowieso al niet rapper ging dan 80 of 100, ik wil om de 2 uur wel even stoppen om naar t wc te gaan of iets te eten, en vreemd genoeg is mijn batterij bijna nooit onder de 50% gegaan. Om 9u vertrokken na een licht ontbijt, om 11u in eindhoven bij de supercharger wat pistoleekes gegeten, rond 13u stond ik aan nen burger king op een duitse autohof, rond 16u nog eens een plaspauze, rond 18u30 avondeten , en dan 3 uur doorgereden tot de supercharger in Wroclaw, dat was de enige keer dat mijn batterij maar rond de 25% meer zat. Dan denk ik ja dat zou met ne standard range ook perfect gelukt zijn.
                          Interessant, en hoe snel rijd je dan zo doorsnee op de snelweg?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                            Interessant, en hoe snel rijd je dan zo doorsnee op de snelweg?
                            Ofwel de maximumsnelheid, ofwel 150 als er geen beperking is (want da's het maximum wat de autopilot aan kan). Ik heb wel een tijdje 170 gereden ofzo, maar dat kan je toch nooit lange stukken volhouden want dan is het plots weer 120 max (of is er gewoon te veel verkeer).

                            Enfin met de long range hoef je nooit schrik te hebben (je haalt de volgende charger altijd makkelijk dus je hoeft niet op de snelheid te letten), met een standard range zal het toch wat meer opletten worden..

                            Comment


                            • Tesla blijft toch wel the king wat range betreft, dat lees je overal hé?

                              Comment


                              • ze zijn niet de enige, maar het supercharger netwerk is echt wel een meerwaarde.
                                Ne model 3 is efficient dankzij zijn vorm, ne model X is dan weer een slokkop en ook de Y doet het minder goed dan de 3 (maar nog altijd vrij goed).

                                Comment


                                • Ik heb zelf nog nooit een lange afstand gereden in een 3, maar de zetels en ophanging lijken me wel vrij hard voor zo'n trip, niet?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    ze zijn niet de enige, maar het supercharger netwerk is echt wel een meerwaarde.
                                    Ne model 3 is efficient dankzij zijn vorm, ne model X is dan weer een slokkop en ook de Y doet het minder goed dan de 3 (maar nog altijd vrij goed).
                                    Die ”meerwaarde” kan nu toch door iedereen worden gebruikt?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                                      Dat is idd ook voor mij een breekpunt ... van alle EV's die ik heb gereden haal je aan pakweg 130 op de snelweg nooit of te nimmer 400km bereik... Een EV is fantastisch in het secundaire verkeer maar op de snelweg zuipt zo een ding als de malle... Als ik met mijn huidige V6 diesel aan 130-140 rij in D dan kom ik op een verbruik van amper 6.5liter uit...
                                      1 liter diesel = 10 kWh, uw verbruik is dus 65 kWh/100 km
                                      Een EV aan die snelheid verbruikt hooguit iets van 20 tot 25 kWh/100km.(voor mijn part neem je zelfs 30 kWh)
                                      Welke van de twee zuipt dan als de malle?
                                      Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 14/09/2022, 17:23.

                                      Comment


                                      • Of je nu met benzine, diesel of elektrisch rijdt, iedereen weet dat het verstandig is om om de 2 uur rijden een pauze te nemen van 15 a 20 minuten. Mensen die beweren nog fris en aandachtig te zijn na 500 of 600 km rijden, maken zichzelf wat wijs.
                                        Wat maakt een half uurtje of 3 kwartier extra bovenop die pauzes om te laden dan eigenlijk uit op een trip van 800 of 1000 km?
                                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 14/09/2022, 17:45.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                          Wat maakt een half uurtje of 3 kwartier extra bovenop die pauzes om te laden dan eigenlijk uit op een trip van 800 of 1000 km?
                                          dat klinkt bijna filosofisch.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X