Interessant : https://www.autogids.be/autonieuws/e...lanbureau.html
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
1000km bereik voor EV over enkele jaren mogelijk ?
Collapse
X
-
Interessant inderdaad, ik denk niet dat het klopt.
Ik denk dat EV's nog 5 jaar vrij duur blijven, maar dat vanaf dan voor personen met een oprit de Total Cost of Ownership veel lager gaat liggen dan voor een ICE.
Is het nu al in verscheidene gevallen.
Maar ja: koffiedik kijken...
Voor fabrikanten is het in ieder geval moeilijk om de toekomst in te schatten. Tenzij je zoals Tesla geen historische bagage hebt en vol op EVs kan inzetten.
Maar voor kopers is het ook niet evident:
- 1 van de eerste EV's kopen van een fabrikant? Ik hoor dat de restwaarde van Jaguar i-Pace toch al onder druk komt te staan wegens bereik dat tegenvalt in de praktijk. Gaat hetzelfde gebeuren met de Audi e-Tron of Mercedes EQC? Of gaan ze over 4 jaar totaal verouderd zijn omdat goedkopere modellen meer bieden voor hetzelfde bedrag?
- toch maar ICE kopen voor de komende 4 jaar? Maar het kan goed zijn dat als EVs toch echt aanslaan, dat je restwaarde bijna nihil is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenInteressant inderdaad, ik denk niet dat het klopt.
Ik denk dat EV's nog 5 jaar vrij duur blijven, maar dat vanaf dan voor personen met een oprit de Total Cost of Ownership veel lager gaat liggen dan voor een ICE.
Is het nu al in verscheidene gevallen.
Maar ja: koffiedik kijken...
Voor fabrikanten is het in ieder geval moeilijk om de toekomst in te schatten. Tenzij je zoals Tesla geen historische bagage hebt en vol op EVs kan inzetten.
Maar voor kopers is het ook niet evident:
- 1 van de eerste EV's kopen van een fabrikant? Ik hoor dat de restwaarde van Jaguar i-Pace toch al onder druk komt te staan wegens bereik dat tegenvalt in de praktijk. Gaat hetzelfde gebeuren met de Audi e-Tron of Mercedes EQC? Of gaan ze over 4 jaar totaal verouderd zijn omdat goedkopere modellen meer bieden voor hetzelfde bedrag?
- toch maar ICE kopen voor de komende 4 jaar? Maar het kan goed zijn dat als EVs toch echt aanslaan, dat je restwaarde bijna nihil is.
De restwaarde is dan verwerkt in de huurprijs en is het probleem van de ware eigenaar van het voertuig. De aantrekkelijkheid van EV’s is dus nog steeds, en voor lange tijd, hoofdzakelijk van fiscale aard.
Comment
-
Een Tesla zou ik het wel zelf durven kopen, zeker de 3.
Als ik echter lees dat bij Audi enkel de e-Tron en de 4-deurs Coupé versie (what's in a name?) op dat platform gaan staan, en de volgende allemaal op andere platformen, dan heb ik wat meer twijfels. Bij de Mercedes EQC heb ik ook zeer sterk het gevoel dat dit een one-off probeersel is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
Tegenwoordig worden de EV’s meestal gehuurd of geleased, ik zie niemand zijn zuur verdiend en reeds belast spaarpot wagen in een persoonlijke aankoop.
De restwaarde is dan verwerkt in de huurprijs en is het probleem van de ware eigenaar van het voertuig. De aantrekkelijkheid van EV’s is dus nog steeds, en voor lange tijd, hoofdzakelijk van fiscale aard.
vandaar dan ook dat ik al maanden tegen de schenen shop om de nood aan betaalbaarheid aan te kaarten.
dat het kan,daar zijn de bewijzen van,maar je moet ze willen zien .
en,DE FABRIKANTEN MOETEN WILLEN.
Comment
-
Zolang er hier geen degelijk energiebeleid is begin ik er niet aan. Je zal maar in een gemeente wonen die vooraan zit in het 'afschakelplan', kun je je EV mooi laten staan
Nu de Duitse kernuitstap bijna rond is gaan ook zij vanaf volgende winter geen elektriciteit meer over hebben om aan ons te verkopen. En op de Fransen kun je ook al niet rekenen. Dus die 'blackout' komt er vroeg of laat sowieso.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenInteressant inderdaad, ik denk niet dat het klopt.
Ik denk dat EV's nog 5 jaar vrij duur blijven, maar dat vanaf dan voor personen met een oprit de Total Cost of Ownership veel lager gaat liggen dan voor een ICE.
Is het nu al in verscheidene gevallen.
Maar ja: koffiedik kijken...
Voor fabrikanten is het in ieder geval moeilijk om de toekomst in te schatten. Tenzij je zoals Tesla geen historische bagage hebt en vol op EVs kan inzetten.
Maar voor kopers is het ook niet evident:
- 1 van de eerste EV's kopen van een fabrikant? Ik hoor dat de restwaarde van Jaguar i-Pace toch al onder druk komt te staan wegens bereik dat tegenvalt in de praktijk. Gaat hetzelfde gebeuren met de Audi e-Tron of Mercedes EQC? Of gaan ze over 4 jaar totaal verouderd zijn omdat goedkopere modellen meer bieden voor hetzelfde bedrag?
- toch maar ICE kopen voor de komende 4 jaar? Maar het kan goed zijn dat als EVs toch echt aanslaan, dat je restwaarde bijna nihil is.
Om een idee te hebben over de restwaarde, toch eens kijken naar een BMW i3. Die was duur, en heeft een heel beperkt bereik, zelfs met de range extender.
Anderzijds, de TESLA S houdt wel echt goed zijn waarde, en de batterijslijtage schijnt ongelooflijk mee te vallen. Er zijn een pak bezitters al aan 500k geraakt met minder dan 10% capaciteitsverlies. Vooral de gebruikers van superchargers rapporteren minder slijtage, waarschijnlijk omdat ze niet dikwijls tot 100% laden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Anderzijds, de TESLA S houdt wel echt goed zijn waarde,
Kan en zal niet blijven duren naarmate er meer gaan rondrijden (post lease en met de Model 3 gaat er echt een explosie zijn) en er onvermijdelijk meer concurrentie komt in dit segment.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
Dat is een kunstmatige (en tijdelijke) situatie omdat Tesla in zijn leasingcontracten (denk 98% van de Tesla-rijders...) een hoge restwaarde garandeert
Kan en zal niet blijven duren naarmate er meer gaan rondrijden (post lease en met de Model 3 gaat er echt een explosie zijn) en er onvermijdelijk meer concurrentie komt in dit segment.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenKomt op hetzelfde neer hé, het zijn net die ex leasings die op de markt komen, veel particulieren ga je daar niet tussen vinden
Als TESLA een terugkoopwaarde van 70k garandeert einde leasing, maar de marktprijs is maar 40k, dan is de situatie wel anders.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichtendan heb je het toch grandioos mis,ik besteed mijn zuur verdiende centjes wel in een ev,ik betaal mijn autokosten al heel mijn leven zelf,maar ik rijd dan ook niet rond met die degoutante bedragen die je hier steeds hoort.en nee het heeft niks met jaloezie te maken.
vandaar dan ook dat ik al maanden tegen de schenen shop om de nood aan betaalbaarheid aan te kaarten.
dat het kan,daar zijn de bewijzen van,maar je moet ze willen zien .
en,DE FABRIKANTEN MOETEN WILLEN.
en de gele hesjes maar klagen dat het leven duur is....nu, voor sommigen is het duur maar sommigen willen het ook duur
is maar één winnaar bij...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenZolang er hier geen degelijk energiebeleid is begin ik er niet aan. Je zal maar in een gemeente wonen die vooraan zit in het 'afschakelplan', kun je je EV mooi laten staan
Nu de Duitse kernuitstap bijna rond is gaan ook zij vanaf volgende winter geen elektriciteit meer over hebben om aan ons te verkopen. En op de Fransen kun je ook al niet rekenen. Dus die 'blackout' komt er vroeg of laat sowieso.
die bangmakerij is al jaren bezig,ondertussen kunnen ze de kwh weer wat duurder verpatsen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
als ik zo rond om mij kijk dan versta ik toch ook niet goed welke kapitalen mensen betalen voor een auto...
en de gele hesjes maar klagen dat het leven duur is....nu, voor sommigen is het duur maar sommigen willen het ook duur
is maar één winnaar bij...
persoonlijk heb ik veel meer respect voor iemand die met zijn spaarcentjes een dacia koopt dan voor iemand die op kosten van een ander met een dure tesla enz rondtoert.
en nee ik val hiermee niemand persoonlijk aan.
autoliefhebber kan je ook zijn zonder degoutante bedragen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
tja als je soms leest dat sommigen niet gezien willen worden in een dacia,zegt dat genoeg.
persoonlijk heb ik veel meer respect voor iemand die met zijn spaarcentjes een dacia koopt dan voor iemand die op kosten van een ander met een dure tesla enz rondtoert.
en nee ik val hiermee niemand persoonlijk aan.
autoliefhebber kan je ook zijn zonder degoutante bedragen.
Had een collega die destijds met een Lada reed.
Toen die eens op restaurant ging eten met een vriend hoorde die het personeel onder elkaar praten... die mensen met die Lada zouden toch beter bij McDo gaan. Als je al geen deftige auto kan kopen.
Op de parking van dat restaurant stonden inderdaad meestal duurdere modellen.
Toen hij de rekening kreeg zei hij ostentatief. Geen zorgen mannen, ik hoef niet af te wassen. Ik heb niet al mijn geld in een auto gestoken. Ik zou me meer zorgen maken over de BMW en Mercedesrijders die hun auto nog aan het afbetalen zijn.
- Likes 1
Comment
-
Nu, ik heb met een 5 jaar oude Lada gereden, maar ik was toch heel blij dat ik dat kon vervangen door een 10 jaar oude Toyota Corolla.
Dat ding zoop benzine en regelmatig verzoop die motor na 15 minuten rijden.
Lada legde daar banden op met binnenbanden, maar met buitenbanden bedoeld voor zonder binnenband. Die zijn ruwer van binnen. Gevolg: na x kilometers waren die binnenbanden gewoon doorgesleten. Als je op 1 maand tijd al je banden moet vervangen, dan wordt je daar heel bedreven in hoor! Mijn record staat op 3,5 minuut van stoppen tot terug vertrekken.
Enige voordelen:
- verwarming was zeer goed
- als er een dikke Duitser wou voorkruipen, dan gaf ik gerust nog wat gas bij, ik wilde die tank toch kwijt
- je leert er wel mee auto rijden: geen stuurbekrachtiging, achterwielaandrijving: geen vermogen, maar ook geen grip, dus ik heb wel eens 180° gedraaid op kinderkopjes
- Likes 2
Comment
Comment