Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik vergelijken bij "sportieve" rijstijl.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verbruik vergelijken bij "sportieve" rijstijl.

Er kwam juist iets in mij op. Heeft er iemand weet of er ooit al eens een vergelijkende test gedaan is van verbruik bij een sportieve rijstijl? Waar bv. auto's op een testtrack x aantal (sportieve, niet persé voluit) rondes moeten rijden en er dan gekeken word wat het gemiddelde verbruik is van elke wagen?

Edit: En dan bedoel ik niet enkel de "test" van top gear waar men de prius op het circuit zet.
    Last edited by Phate; 07/02/2019, 21:15.

Het lijkt mij heel moeilijk om een dergelijke test objectief te organiseren.
    Bij benadering kan de boordcomputer (instantelijk verbruik) wel een idee geven...

Comment

Niet alleen hoe je rijdt bepaalt het verbruik, maar ook waar en wanneer. Overdag in druk verkeer, of 's morgens of 's avonds, maakt al een verschil op dezelfde route. Ook een andere route maar evenveel kilometers maakt een verschil : binnenwegen, stad, of snelwegen. Ook vooral korte, of vooral lange ritten, maakt een verschil. Zelfs de temperatuur beïnvloedt het verbruik.
      Ik denk dus dat het moeilijk is om een vergelijk te maken.

Bijvoorbeeld, sinds ik veranderd ben van werk, verbruik ik ongeveer een halve liter minder per 100 km, maar mijn rijstijl is niet veranderd hoor ;-)

Comment

Daarmee dat ik het graag op een gesloten circuit zou getest zien.

Het is ook niet het exacte getal dat ik het interessantste zou vinden, maar wel om te zien hoe dat auto's/motoren zich daar onderling in verhouden.

Comment

toen ik van oostenrijk terugkwam een paar jaar geleden, continu tussen de 160 en 210 km/h gedaan in Duitsland. Bij aankomst thuis stond er een gemiddelde op van 7.2 liter... wat ik weinig vond eerlijk gezegd.
          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
            toen ik van oostenrijk terugkwam een paar jaar geleden, continu tussen de 160 en 210 km/h gedaan in Duitsland. Bij aankomst thuis stond er een gemiddelde op van 7.2 liter... wat ik weinig vond eerlijk gezegd.
            Kan kloppen als het een diesel is. Wurzburg - Aken op een zondagochtend tussen de 180-220 met mijn A4 (2.0TDI 143pk) draaide ook niet meer als 7.4.
            Vorig weekend Keulen - Aken (kleiner stuk) het zelfde gedaan met mijn benzine (1.5TSI 150pk) en dat was 8.9.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

Dat is echt weinig

Als ik met mijn huidige diesel mijn klassieke trip Berendrecht-'ring-Berendrecht doe (+- 600km ) kom ik uiteindelijk op 11 ltr uit. Nadeel van mijn huidige auto is wel het beperktere vermogen voor het mee te zeulen gewicht (2280kg zonder inzittenden). Met mijn gewoon rijden in België zit ik al tussen de 7,5 en 8 ltr.

Voor mijn bmw wil ik die berekening zelfs niet meer maken, maar die kwam niet onder de 20ltr op zo'n tripjes
              BMW X5 45e

Comment

das van boven naar beneden, andere richting zal - gene zever - meer zijn, 1500 hoogtemeters zie je
                met caravan naar dardennen (ongeveer 250 hoogtemeter) was meer dan een liter extra tegenover terugweg

doe jij de test eens vlg keer, nurnberg is 309 meter
                blijft mooi verbruik

kefkie, die 2280 vanop plaatje is mtm, leeggewicht is iets van 1650
                Last edited by bobo; 08/02/2019, 12:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  das van boven naar beneden, andere richting zal - gene zever - meer zijn, 1500 hoogtemeters zie je
                  met caravan naar dardennen (ongeveer 250 hoogtemeter) was meer dan een liter extra tegenover terugweg
                  blijft mooi verbruik

kefkie, die 2280 vanop plaatje is mtm, leeggewicht is iets van 1650

Ik volg het gewicht in de app maar.

BMW X5 45e

Comment

bruto = mtm

Comment

2.2 zou belachelijk veel

Comment

reeel gewicht op keuring hiero (vlg constructeurin basis 1850, das gesjoemel, zeker voor nl), bij de schokdempertest kun je zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          bruto = mtm

Weer wat bijgeleerd!
                          BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                            2.2 zou belachelijk veel

Bwwaa, Me mij en de Y in dien bak gaan we wel richting de 2 ton zeker
                            BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

Bwwaa, Me mij en de Y in dien bak gaan we wel richting de 2 ton zeker
                              Als jullie nog altijd evenveel wegen als 2 jaar geleden zal dat een 1900kg zijn met een volle tank

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Comment

op de heenweg heb ik de CC op 120 km/h gezet. Met 4 man, plus bagage kwam ik uit op 5.4 liter en zat ik bijgevolg 0.8 liter onder mijn officieel normverbruik. Over de totale reis heb ik in totaal 5.8 verbruikt omdat ik daar ook nog bijna 1000 km heb rondgereden. Bergop ging het verbruik serieus de hoogte in, maar naar beneden was het continu op de motorrem waardoor het verbruik weer serieus daalde. Heb er zeker niemand in de weg gereden want ik bergen bleven de locals gewoon achter mij (en de duitsers gingen we samen voorbij). Gewicht auto met bestuurder en volle tank zit rond de 1700 kg.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Verbruik aan constante hoge snelheid is misschien ook interessant, maar ook weer iets anders natuurlijk.

Was er vooral benieuwd naar als simulatie van sportief rijgedrag op de openbare weg, en hoe dat auto's zich daarin onderling verhouden qua verbruik. Vooral naar aanleiding van weer een discussie tegengekomen te zijn van Mazda's atmosferische motoren. En hun eigen uitspraak dat ze meer letten op MPG in werkelijke omstandigheden dan voor tests.

Ik zou de test dan ook eerder op zetten als, stevig optrekken naar een bepaalde snelheid na elke bocht, en dan deze snelheid aanhouden tot aan de volgende bocht. Iets in die aard bv.

Comment

op circuit kan ik 150 à 160km rijden en dan kan er 55liter bij ...
                                    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

vraag me wel af wat je eruit gaat destilleren kwa conclusie uit deze draad, niet dat dat nodig is, maar toch

Comment

dat een auto zuipt als je gaat planken
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X