Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is de reglementering voor LPG-tankstations recent gewijzigd (2019) ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Is de reglementering voor LPG-tankstations recent gewijzigd (2019) ?

Tot nu toe ging ik tanken in Gent bij Texaco op de Oudenaardsesteenweg (nabij de Sterre). Dat was het goedkoopste LPG-station van Oost-vlaanderen. Sinds enkele weken zijn ze er mee gestopt. Er hangt een briefje aan de pomp dat hun vergunning ingetrokken is. Er zou te veel bewoning in de buurt zijn.
    Is er hieromtrent een norm gewijzigd ? Wel spijtig. Ik moet nu verder en duurder gaan tanken.

Sinds 1 januari 2019 is een nieuwe Vlarem-wetgeving van kracht. Dat houdt inderdaad in dat de risico-afstanden tot de buurtbewoning herbekeken worden met strengere voorwaarden. Ook worden de LPG-stations verplicht serieuze investeringen te doen om aan de nieuwe Vlarem te voldoen.
    De Shell aan de Sterre verkoopt wel LPG, ik weet echter niet hoeveel korting ze geven... En afhankelijk van waar je woont: er zijn nog een boel andere stations in Oost-Vlaanderen...

Comment

Wat Tom zegt Klopt.
      Inderdaad de Shell 300m verder if de lukoil aan de KBC toren ik denk dat beiden 9a10cent korting geven op de prijs.
      Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkDM Bekijk Berichten
        Tot nu toe ging ik tanken in Gent bij Texaco op de Oudenaardsesteenweg (nabij de Sterre). Dat was het goedkoopste LPG-station van Oost-vlaanderen. Sinds enkele weken zijn ze er mee gestopt. Er hangt een briefje aan de pomp dat hun vergunning ingetrokken is. Er zou te veel bewoning in de buurt zijn.
        Is er hieromtrent een norm gewijzigd ? Wel spijtig. Ik moet nu verder en duurder gaan tanken.
        Idem Texaco in Leuven, lpg-slangetjes van de 2 pompen ineens weggehaald, en sinds ongeveer een maand ook verdwenen van myLPG.eu. Heel jammer, want zij boden vaak competitieve prijzen aan en waren de enige echt die lpg zo dicht bij de stad aanboden.

Gek genoeg biedt één van de 2 Lukoil-stations in Overijse wel lpg aan, terwijl er letterlijk iemand op ongeveer 10 meter van de pomp zelf woont. En erachter loopt er gewoon een straat / wijk. Heel tankstation en tankpistolen zijn recent vernieuwd. Het Q8-station erna, is er enkele jaren geleden mee gestopt, terwijl zij in feite verder van de huizen staan.

Comment

mav7x1 je wil niet weten hoe complex de Vlarem-wetgeving voor LPG-installaties is! Maar het Lukoil station in Overijse is wel degelijk wettelijk helemaal in orde...

Comment

zou het ook niet een beetje ter wille zijn van aardgas-stations (fam dietren en colruyt) dat lpg opeens zwaarder geviseerd wordt

behalve die crash op dat tankstation in 2012 - op de autostrade nota bene - is er weinig gebeurd met lpg

De man die rond middernacht op een lpg-leiding botste aan het Shell-tankstation langs de E40 in Wetteren, bleek geïntoxiceerd met alcohol. Dat meldt het parket van Dendermonde. De brandweer is urenlang bezig geweest om te voorkomen dat de ondergrondse lpg-tank van het pompstation zou ontploffen. De ondergrondse tank, gevuld met 16.000 liter lpg vloog na de aanrijding in brand. De E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere is intussen opnieuw vrijgegeven in beide richtingen. De Belgische voetbalbond raadt de supporters van de bekerfinale wel aan om een alternatieve route te volgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              zou het ook niet een beetje ter wille zijn van aardgas-stations (fam dietren en colruyt) dat lpg opeens zwaarder geviseerd wordt

behalve die crash op dat tankstation in 2012 - op de autostrade nota bene - is er weinig gebeurd met lpg

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a86def6e/
              Ik heb ook al lang zo'n vermoedens. Maar op niet veel gebaseerd natuurlijk.

Comment

ik denk het ook, CNG komt niet zo van de grond zoals gehoopt en LPG is goed ingeburgerd. En beide mogen toch niet binnen in ondergrondse garages door de kortzichtigheid van de politiek en garage uitbater.
                Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                  ik denk het ook, CNG komt niet zo van de grond zoals gehoopt en LPG is goed ingeburgerd. En beide mogen toch niet binnen in ondergrondse garages door de kortzichtigheid van de politiek en garage uitbater.
                  Kortzichtigheid? Zeker als je bedenkt hoeveel mensen in dit land dan een 'gasbom' in hun thuis hebben staan als je de politiek moet geloven. Dát kan dan wel, maar een tankstation met LPG is hoegenaamd levensgevaarlijk en moet je als overheid ongeveer dood reglementeren. Ze verdienen gewoon niet genoeg taksen.. en de rest is vriendjespolitiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                    er is geen verbod op cng-wagens in ondergrondse parkings, er zijn parkings waar een bord verboden voor cng/lpg-wagens staat...maar das geen officieel bord in de wegcode zoals dat van verboden voor lpg wagens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

er is geen verbod op cng-wagens in ondergrondse parkings, er zijn parkings waar een bord verboden voor cng/lpg-wagens staat...maar das geen officieel bord in de wegcode zoals dat van verboden voor lpg wagens
                      ja maar als er bv bij een ondergrondse parking van je werk staat, verboden voor LPG en CNG wagens, dan mag je er volgens mij niet staan. Want is dan de prive eigenaar dat er voor kiest.
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Voor lpg wagens is er toch ook al heel lang geen algemeen verbod meer om ondergronds te parkeren???
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Voor lpg wagens is er toch ook al heel lang geen algemeen verbod meer om ondergronds te parkeren???
                          Dat klopt, de wet laat toe om in garages te parkeren, maar de garagehouder beslist zelf nog of je er in mag of niet.
                          Veel van die garages hebben nog steeds geen detectoren voor lpg, en hangen dan een bordje dat je er niet in mag (hoewel dat bordje bijna nooit klopt met het verbodsbord van lpg dat in de wet beschreven staat).
                          Alhoewel ik niet weet wat ze je nu precies kunnen doen als je er toch in gaat staan. Ik ben al vaker een parking in gereden met een lpg-sticker op de auto, waar het personeel dat aan de ingang stond nooit iets op zei. Wel telkens op parkings waar de parkeerplaatsen op hetzelfde niveau staan als de inrit, dus genoeg verluchting. Allemaal hadden ze een 'verbodsbordje' voor lpg.
                          Ik ken er ook genoeg dat zich ook op -3 zetten met hun lpg-auto...

Sommige parkings (denk in Gent zelf) weigeren ook CNG...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Feys Bekijk Berichten
                            mav7x1 je wil niet weten hoe complex de Vlarem-wetgeving voor LPG-installaties is! Maar het Lukoil station in Overijse is wel degelijk wettelijk helemaal in orde...
                            Sorry als ik dit topic onnodig 'bump', maar hoe de wetgeving ook in elkaar zit, het resultaat is echt wel vreemd. Uiteraard helaas ook bepaalde stations zien verdwijnen.

Maar dan heb je bijvoorbeeld Van Raak in Houthalen, waar je ook daar op 3 meter van de tuin van iemand zit, en je gewoon naar hun huis kijkt. Ook grappig: hier ligt een pennetje om in de knop te duwen, zodat je niet zelf op de knop moet duwen. :p
                            En dan heb ik er nog veel gekkere gezien waar ik maar eenmalig kwam.

Er valt geen logica uit te slaan, precies.

Comment

Wat me opvalt : vroeger was het verboden om met je gsm aan of rond een tankstation te komen. Nu mag je via je gsm tanken?
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                Wat me opvalt : vroeger was het verboden om met je gsm aan of rond een tankstation te komen. Nu mag je via je gsm tanken?
                                Aan welk high tech tankstation kan je al met je gsm tanken :o ?
                                De tankstations waar ik ga is het nog altijd verboden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
                                  Aan welk high tech tankstation kan je al met je gsm tanken :o ?
                                  De tankstations waar ik ga is het nog altijd verboden...
                                  Sowieso al DATS24 met de Xtra-app en Lukoil via de Belfius-app.
                                  Je rijdt het station binnen, zegt in de app aan welke pomp je staat, en je mag beginnen tanken.

En klopt, vroeger waren gsm's nog meer taboe, maar het was ook nieuwer... Het lijkt me sterk dat een gsm een station gaat doen ontploffen en nog minder met 3G- en vooral 4G-verbindingen nu.
                                  Mensen die in hun auto gaan zitten terwijl ze benzine tanken, vind ik veel storender. Want zo is er echt al brand ontstaan (statische elektriciteit).

Comment

Klein detail, dat doe je voor je begint met tanken, niet tijdens het tanken.
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Klein detail, dat doe je voor je begint met tanken, niet tijdens het tanken.
                                      Op één station na, ken ik geen stations in België waar je mag beginnen tanken voordat je betaald of ge-autorizeerd hebt, hoor.

Comment

Ik ken heel veel tankstations waar je gewoon na het tanken binnen kan gaan betalen.
                                        Maar daar ging het niet over, het ging over het gebruik van de gsm tijdens het tanken, maar betalen via zo een app doe je vooraf, dus dat sluit niet uit dat gsm gebruik tijdens het tanken nog steeds verboden kan zijn.

Comment

Working...
                                        X