Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LPG-verdamper versleten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • LPG-verdamper versleten?

    Goede avond. Een installateur vertelde mij ooit dat een lpg-verdamper na 100.000 km vrijwel versleten is (van Prins). Ik dacht dat dit pure verkoopspraat is waarbij de installateur er vanuit gaat dat de klant er niets van kent, wat hem niet betrouwbaar deed overkomen.
    Maar nu ging laatst een vriendin van mij op onderhoud bij een installateur waarvan ik denk dat hij kwalitatief hoog staat, die ook aangaf dat na 100.000 km zo'n verdamper vervangen hoeft te worden, waarna ik toch begon te twijfelen.

    Gaan die dingen echt zo snel stuk? Ik snap dat voor sommigen 100.000 km veel lijkt, maar stel dat je nu met een kleine (lees: zuinige) wagen rijdt, waarvan het omslagpunt sowieso al veel hoger ligt, dan is dat nog iets extra waar je in een berekening rekening mee moet houden?
    De eerste zei ook dat het puur kilometers zijn, maar als Stafke met een Golf die 8 l / 100 km gas verbruikt en Marcel die met een Range Rover die er 16 l / 100 km door haalt rijdt, dan heeft Marcel zijn auto 16.000 liter gas verbruikt na 100.000 km, wat het dubbele is van Stafke? Hoezo houden ze hier geen rekening mee?

  • #2
    Als er geen problemen zijn, blijven rijden.
    Z4 M40i

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
      Als er geen problemen zijn, blijven rijden.
      Tuurlijk! Ik heb geen problemen, ze...
      Maar klopt het echt dat ze zo snel kunnen verslijten? Was ik toch een beetje van geschrokken...
      Hoe merk je zelf dat zo'n ding begint te verslijten?

      Comment


      • #4
        heb vroeger veel kilometers gereden met gasauto's en nooit de verdamper moeten vernieuwen. gemiddeld deed ik zo'n 300.000km per auto
        enige wat je soms hebt, is dat het membraam moest vernieuwd worden
        de huidige gasinstallaties zijn bijna allemaal gasinjectie, hebben die dan nog een verdamper?
        sommige hebben zelfs vloeibare injectie(Vialle) én die hebben zelfs geen lpg verdamper...
        mijn autootjes:

        Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
          de huidige gasinstallaties zijn bijna allemaal gasinjectie, hebben die dan nog een verdamper?
          sommige hebben zelfs vloeibare injectie(Vialle) én die hebben zelfs geen lpg verdamper...
          Tuurlijk, ze zullen allemaal wel sequentiële gasinjectie hebben (MPI), net zoals benzine, bij de klassieke poortinjectie-motoren. De meeste lpg-auto's werken wel gewoon met een verdamper, zoals alle af-fabriek Dacia's, Opels, ... en in andere landen Renaults of Fiats, ... ik twijfel zelf of er vloeibare injectie-systemen af-fabriek geleverd zijn.
          Vialle werkt enkel met een pomp in de tank, denk ik, die volgens mij nog minder betrouwbaar is (=LPI). Er is ook LPDI (zoals Direct LiquiMax van Prins) voor T(F)SI's, FSI's, ... direct ingespoten motoren, maar sommigen gebruiken ook daarvoor een verdampersysteem dat voor de klep injecteert. Of de benzine-injectoren daarvan uitdrogen, weet ik niet, maar de af-fabriek TGI's van VAG op CNG zijn ook wel T(F)SI's met MPI-CNG-injectoren, vreemd genoeg...

          Lang verhaal kort: meeste LPG-auto's zijn nog steeds met verdamper, lijkt mij ook het meest betrouwbaar, maar gevoeligere, direct-ingespoten motoren zijn meer en meer de norm, terwijl een klassieke multipoort-injectiemotor het best is voor lpg/verdampersystemen.
          Alleen dacht ik dat de eerste installateur echt lariekoek verkocht. Heeft op Google goede reviews, maar op fora lees ik er weinig positiefs over. Maar aangezien de andere installateur (waar ik meer vertrouwen in heb) het ook aangaf, begon ik toch te twijfelen. Dan nog vind ik 100.000 km weinig, maar ik wil wel dat mijn installatie optimaal blijft lopen. Niet dat ik ongemerkt met een te arm mengsel o.i.d. rondrij, wanneer ik aan die km-stand ben (ookal rijdt hij nog).

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door jako613 Bekijk Berichten

            Tuurlijk, ze zullen allemaal wel sequentiële gasinjectie hebben (MPI), net zoals benzine, bij de klassieke poortinjectie-motoren. De meeste lpg-auto's werken wel gewoon met een verdamper, zoals alle af-fabriek Dacia's, Opels, ... en in andere landen Renaults of Fiats, ... ik twijfel zelf of er vloeibare injectie-systemen af-fabriek geleverd zijn.
            Vialle werkt enkel met een pomp in de tank, denk ik, die volgens mij nog minder betrouwbaar is (=LPI). Er is ook LPDI (zoals Direct LiquiMax van Prins) voor T(F)SI's, FSI's, ... direct ingespoten motoren, maar sommigen gebruiken ook daarvoor een verdampersysteem dat voor de klep injecteert. Of de benzine-injectoren daarvan uitdrogen, weet ik niet, maar de af-fabriek TGI's van VAG op CNG zijn ook wel T(F)SI's met MPI-CNG-injectoren, vreemd genoeg...

            Lang verhaal kort: meeste LPG-auto's zijn nog steeds met verdamper, lijkt mij ook het meest betrouwbaar, maar gevoeligere, direct-ingespoten motoren zijn meer en meer de norm, terwijl een klassieke multipoort-injectiemotor het best is voor lpg/verdampersystemen.
            Alleen dacht ik dat de eerste installateur echt lariekoek verkocht. Heeft op Google goede reviews, maar op fora lees ik er weinig positiefs over. Maar aangezien de andere installateur (waar ik meer vertrouwen in heb) het ook aangaf, begon ik toch te twijfelen. Dan nog vind ik 100.000 km weinig, maar ik wil wel dat mijn installatie optimaal blijft lopen. Niet dat ik ongemerkt met een te arm mengsel o.i.d. rondrij, wanneer ik aan die km-stand ben (ookal rijdt hij nog).
            van waar ben je? ik had zeer goede ervaringen met LPG technieken Limburg(Hechtel Eksel)was voor mij bijna anderhalf uur rijden (enkele rit)indertijd maar nooit geen troubles gehad met mijn lpgauto's(nochtans veel kilometers ermee gereden)
            mijn autootjes:

            Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              van waar ben je?

              Ik persoonlijk van het Brusselse, maar ikzelf heb deze ervaringen niet gehad, en heb ook nog geen problemen ondervonden met lpg.
              Informatie kwam van AGS Olen en Van Meenen

              Comment

              Working...
              X