https://radio2.be/oost-vlaanderen/ci...tse-lucht-niet
IntelliGent Mobiel analyseerde de luchtkwaliteit in de Gentse binnenstad en besluit dat het circulatieplan er geen invloed op heeft.
Er is met het circulatieplan 40% minder autoverkeer in de Gentse binnenstad, maar ondanks dat is de luchtkwaliteit er sinds de invoering van het circulatieplan niet verbeterd, zegt woordvoerder Eddy Vanzieleghem. Het autoverkeer speelt maar voor 18 tot maximaal 26% een rol in de luchtkwaliteit. Er zitten veel meer roet, stikstofoxide en fijn stof in de lucht door huishoudelijke verbranding. Die is voor 80% verantwoordelijk voor fijn stof, vooral houtverbranding.
Dat moet blijken uit een studie die Jurgen Gielen maakte voor IntelliGent Mobiel. De burgerbeweging baseerde zich op bestaande meetpunten op drie plaatsen: in Mariakerke, aan het viaduct dat naar de snelweg gaat en een in het Baudelopark.
Op plaatsen waar geen meetstations staan, zoals aan de Nieuwe Wandeling of de Drongensesteenweg, is veel meer verkeer en zal er ook meer luchtvervuiling zijn, zegt Vanzieleghem. Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw stelt daartegenover dat er in smalle straten waar veel stilstand verkeer was, in zogenoemde 'street canyons' , wél minder vervuiling hangt, "denk maar aan de Keizer Karelstraat".
IntelliGent Mobiel vindt dat de invloed van de auto's op de ring de verbetering in de binnenstad teniet doet.
Schepen Watteeuw merkt ook op dat het circulatieplan over veel meer gaat dan luchtkwaliteit alleen. "Het gaat ook over leefbaarheid, bewoonbaarheid. Luchtkwaliteit was maar één doelstelling." Bovendien voegt de schepen eraan toe dat de luchtkwaliteit in heel Vlaanderen niet goed is, maar dat juist daarom alle kleine inspanningen waardevol zijn.
IntelliGent Mobiel wil nu een enquête houden over het verplaatsingsgedrag van de Gentenaars. Leggen inwoners uit de binnenstad meer kilometers af of verliezen ze meer tijd omdat ze met de auto moeilijker in de binnenstad geraken?
IntelliGent Mobiel analyseerde de luchtkwaliteit in de Gentse binnenstad en besluit dat het circulatieplan er geen invloed op heeft.
Er is met het circulatieplan 40% minder autoverkeer in de Gentse binnenstad, maar ondanks dat is de luchtkwaliteit er sinds de invoering van het circulatieplan niet verbeterd, zegt woordvoerder Eddy Vanzieleghem. Het autoverkeer speelt maar voor 18 tot maximaal 26% een rol in de luchtkwaliteit. Er zitten veel meer roet, stikstofoxide en fijn stof in de lucht door huishoudelijke verbranding. Die is voor 80% verantwoordelijk voor fijn stof, vooral houtverbranding.
Dat moet blijken uit een studie die Jurgen Gielen maakte voor IntelliGent Mobiel. De burgerbeweging baseerde zich op bestaande meetpunten op drie plaatsen: in Mariakerke, aan het viaduct dat naar de snelweg gaat en een in het Baudelopark.
Op plaatsen waar geen meetstations staan, zoals aan de Nieuwe Wandeling of de Drongensesteenweg, is veel meer verkeer en zal er ook meer luchtvervuiling zijn, zegt Vanzieleghem. Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw stelt daartegenover dat er in smalle straten waar veel stilstand verkeer was, in zogenoemde 'street canyons' , wél minder vervuiling hangt, "denk maar aan de Keizer Karelstraat".
IntelliGent Mobiel vindt dat de invloed van de auto's op de ring de verbetering in de binnenstad teniet doet.
Schepen Watteeuw merkt ook op dat het circulatieplan over veel meer gaat dan luchtkwaliteit alleen. "Het gaat ook over leefbaarheid, bewoonbaarheid. Luchtkwaliteit was maar één doelstelling." Bovendien voegt de schepen eraan toe dat de luchtkwaliteit in heel Vlaanderen niet goed is, maar dat juist daarom alle kleine inspanningen waardevol zijn.
IntelliGent Mobiel wil nu een enquête houden over het verplaatsingsgedrag van de Gentenaars. Leggen inwoners uit de binnenstad meer kilometers af of verliezen ze meer tijd omdat ze met de auto moeilijker in de binnenstad geraken?
Comment