Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Circulatie plan zuivert de lucht niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Circulatie plan zuivert de lucht niet

    https://radio2.be/oost-vlaanderen/ci...tse-lucht-niet

    IntelliGent Mobiel analyseerde de luchtkwaliteit in de Gentse binnenstad en besluit dat het circulatieplan er geen invloed op heeft.

    Er is met het circulatieplan 40% minder autoverkeer in de Gentse binnenstad, maar ondanks dat is de luchtkwaliteit er sinds de invoering van het circulatieplan niet verbeterd, zegt woordvoerder Eddy Vanzieleghem. Het autoverkeer speelt maar voor 18 tot maximaal 26% een rol in de luchtkwaliteit. Er zitten veel meer roet, stikstofoxide en fijn stof in de lucht door huishoudelijke verbranding. Die is voor 80% verantwoordelijk voor fijn stof, vooral houtverbranding.

    Dat moet blijken uit een studie die Jurgen Gielen maakte voor IntelliGent Mobiel. De burgerbeweging baseerde zich op bestaande meetpunten op drie plaatsen: in Mariakerke, aan het viaduct dat naar de snelweg gaat en een in het Baudelopark.

    Op plaatsen waar geen meetstations staan, zoals aan de Nieuwe Wandeling of de Drongensesteenweg, is veel meer verkeer en zal er ook meer luchtvervuiling zijn, zegt Vanzieleghem. Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw stelt daartegenover dat er in smalle straten waar veel stilstand verkeer was, in zogenoemde 'street canyons' , wél minder vervuiling hangt, "denk maar aan de Keizer Karelstraat".

    IntelliGent Mobiel vindt dat de invloed van de auto's op de ring de verbetering in de binnenstad teniet doet.

    Schepen Watteeuw merkt ook op dat het circulatieplan over veel meer gaat dan luchtkwaliteit alleen. "Het gaat ook over leefbaarheid, bewoonbaarheid. Luchtkwaliteit was maar één doelstelling." Bovendien voegt de schepen eraan toe dat de luchtkwaliteit in heel Vlaanderen niet goed is, maar dat juist daarom alle kleine inspanningen waardevol zijn.

    IntelliGent Mobiel wil nu een enquête houden over het verplaatsingsgedrag van de Gentenaars. Leggen inwoners uit de binnenstad meer kilometers af of verliezen ze meer tijd omdat ze met de auto moeilijker in de binnenstad geraken?
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten


    Schepen Watteeuw merkt ook op dat het circulatieplan over veel meer gaat dan luchtkwaliteit alleen. "Het gaat ook over leefbaarheid, bewoonbaarheid. Luchtkwaliteit was maar één doelstelling."

    Dat hij dat probleem naar de rand heeft verschoven doet er niet toe.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #3
      Hij heeft wel gelijk, het gaat over méér dan luchtvervuiling, maar ook het comfort van de bewoners. Minder auto's in de stad verhoogt wel degelijk het wooncomfort van de bewoners: minder lawaai, minder brandstofgeur, minder gerace in de straten, veiliger etc. Je merkt dat ook gewoon als je rondloopt in een stad met circulatieplan.

      Als bezoeker van een stad moet je het ook vanuit dat standpunt willen bekijken.

      En ja het verplaatst zich dan ergens anders, is waar, maar je moet ergens beginnen.
      Last edited by Vitus; 20/03/2019, 10:52.

      Comment


      • #4
        we verketteren de diesel, zodat de prijsverhoging gerechtigd lijkt, ondertussen maken we meer co2 wat niet goed voor moeder aarde en anuna is...maar we zien geen verbetering...nu simpel gesteld

        maar...onze lucht in de steden is wel veel beter dan toen we nog allemaal met hout en kolen stookten, ook al is de perceptie tegen

        Comment


        • #5
          Ze stoken nog altijd met hout hé bobo.

          Comment


          • #6
            Tja... bij de ecologisten zijn er uiteraard ook veel tovenaarsleerlingen...
            Zij hebben wel steeds een uitleg als de feiten hun voorspellingen niet bevestigen.
            Zo wordt ook duidelijker dat ze de wagen als dusdanig als het probleem beschouwen : na de dieselwagens zullen ook de benzinewagens en zelfs de EV’s willen bannen.
            Last edited by guyugy; 20/03/2019, 11:47.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

              Dat hij dat probleem naar de rand heeft verschoven doet er niet toe.
              Is die kerel zijn probleem niet, enkel het centrum is voor hem van tel. Zeer kortzichtig van hem

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Het enig doel van elke politieker is herkozen te kunnen worden, dus moeten ze naar hun achterban luisteren.
                In de grote steden is het electoraat op 50 jaar grondig veranderd... zo eenvoudig is dat !

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                  Is die kerel zijn probleem niet, enkel het centrum is voor hem van tel. Zeer kortzichtig van hem

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
                  Dat is ook een dooddoener hé, als politici niets doen is het iets, als ze wel iets doen is het opnieuw wat..

                  En wat milieu betreft, wie moet dan wel op wie wachten en wat verandert er intussen?

                  Gent kan niets doen, want dan heeft de rand het zitten!
                  België kan niets doen, want te klein om enige impact te hebben, als Europa niets mee doet!
                  Europa kan niets doen, als de VS en andere grotere vervuiler niets doen!..

                  En dus, dan moet niemand maar niets doen...

                  Trouwens, als er al gesakkerd wordt over een simpel circulatieplan, dat is nog niets in vergelijking met wat alle nog komende milieumaatregelen ons gaan kosten..

                  Comment


                  • #10
                    politici moeten nix doen vitus, die hun dadingsdrang is vaak bespottelijk, mensen zelf moeten correct geinformeerd worden en zelfbewust zijn...das in feite alles

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      politici moeten nix doen vitus, die hun dadingsdrang is vaak bespottelijk, mensen zelf moeten correct geinformeerd worden en zelfbewust zijn...das in feite alles
                      Beetje naïef te denken dat er zo veel gaat veranderen...

                      Comment


                      • #12
                        bobo,als het de mensen in hunne portemonnee/portefeuille raakt zullen ze weinig geneigd zijn hun gedrag te veranderen.

                        Comment


                        • #13
                          ik ben ook wel voor een vrije binnenstad overigens, ook al heb ik met gent niets te maken

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                            Hij heeft wel gelijk, het gaat over méér dan luchtvervuiling, maar ook het comfort van de bewoners. Minder auto's in de stad verhoogt wel degelijk het wooncomfort van de bewoners: minder lawaai, minder brandstofgeur, minder gerace in de straten, veiliger etc. Je merkt dat ook gewoon als je rondloopt in een stad met circulatieplan.

                            Als bezoeker van een stad moet je het ook vanuit dat standpunt willen bekijken.

                            En ja het verplaatst zich dan ergens anders, is waar, maar je moet ergens beginnen.

                            Ja, als je in de stad gaat wonen, moet je wel weten dat het daar drukker is. Mensen die dan in de rand gingen wonen omdat het daar rustiger was, hebben het dan wel nu vlaggen.
                            Dat is zoals aan de luchthaven gaan wonen, lekker goedkope bouwgrond, en dan gaan klagen dat er teveel lawaai is .. :-S

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten


                              Ja, als je in de stad gaat wonen, moet je wel weten dat het daar drukker is. Mensen die dan in de rand gingen wonen omdat het daar rustiger was, hebben het dan wel nu vlaggen.
                              Dat is zoals aan de luchthaven gaan wonen, lekker goedkope bouwgrond, en dan gaan klagen dat er teveel lawaai is .. :-S
                              In de stad wonen staat gelijk met drukte aanvaarden, dat weet elke stadsbewoner. Maar moet men dan ook aanvaarden dat een zone 30 in zijn straat totaal niet gerespecteerd wordt doordat er voor zijn deur onaangepast en te snel gereden wordt, of haastige chauffeurs die op het voetpad tegenliggers kruisen, fietsers die de pas afgesneden worden, zich zorgen maken als de kinderen met de fiets weg zijn, etc. Ik denk het niet. Druk en onaangepast verkeer geeft een onveilig gevoel en schaadt de woonomgeving. Wie in de rand woont en verder, staat ook op zijn wooncomfort, want daarom kiest hij net voor de rand. Dat geldt evenzeer voor een stadsbewoner.

                              Het gaat trouwens ook over de toekomst van de steden. Als iedereen binnen X aantal jaren in een stedelijke omgeving "moet" wonen volgens sommigen, zullen we er eerst voor moeten zorgen dat die comfortabel en aantrekkelijk zijn om in te wonen.
                              Last edited by Vitus; 20/03/2019, 13:25.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten

                                In de stad wonen staat gelijk met drukte aanvaarden, dat weet elke stadsbewoner. Maar moet men dan ook aanvaarden dat een zone 30 in zijn straat totaal niet gerespecteerd wordt doordat er voor zijn deur onaangepast en te snel gereden wordt, of haastige chauffeurs die op het voetpad tegenliggers kruisen, fietsers die de pas afgesneden worden, zich zorgen maken als de kinderen met de fiets weg zijn, etc. Ik denk het niet. Druk en onaangepast verkeer geeft een onveilig gevoel en schaadt de woonomgeving. Wie in de rand woont en verder, staat ook op zijn wooncomfort, want daarom kiest hij net voor de rand. Dat geldt evenzeer voor een stadsbewoner.
                                Al wat je hier beschrijft is mijn dagelijks probleem en ik woon op de rand.
                                Verkeer is vertienvoudigd, mijn kind mag en durft zelfs niet meer het woonerf waar we wonen opkomen omdat er daar constant verkeer is.
                                En het is dan nog een doodlopend stuk met amper 4 huizen.

                                den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • #17
                                  Woon in Koolskamp, Ardooie. De gewestweg die door het centrum loopt is verboden voor +10tonners...dagelijks passeren honderden zware vrachtwagens en landbouwvoertuigen. Ik woon in een zone 30 straat, eenrichtingsverkeer , wordt gebruikt als sluiproute naar Ardooie... Ze rijden hier tot wel 80 a 100kmh, omdat de straat zo breed is en sterk naar beneden gaat vanuit de rijrichting .
                                  Omdat de economie belangrijker is dan de veiligheid en het milieu, wordt het zwaar vrachtverkeer nauwelijks gecontroleerd. Omdat de lokale handelaars in mijn straat, nen bakker, een frituur, een restaurant en een loodgieters bedrijf en ook nen tantist en kinesist, niet willen dat er parkeerplaatsen verloren gaan, worden er geen vertragingselementen geplaatst. Er is ook een school op de hoek vd straat, je zou denken dat dat een motivatie zou zijn om de veiligheid voorop te stellen ,niet dus. Parkeren op het zebrapad? De politie rijdt gewoon voorbij zonder pv op te stellen.
                                  Nu zijn ze ook nog volop appartementsblokjes aan het bouwen, met parkeergarages, dus komt er nog meer verkeer in onze straat.
                                  Het is nu eenmaal zo dat een burgemeester alleen maar herverkozen wil worden en dat de middenstand de auto tot aan de ruit vd handelaars wil kunnen rijden om hun brood en bak friet te halen.
                                  Er zal niks veranderen, absoluut niks niemendal, tot er ne komeet op onze kop valt of de vulkaan keten tegelijkertijd uitbarst. Ondertussen spelen de politiekers monopoly met ons belastinggeld.
                                  Einde verhaal van elk maatschappelijk probleem.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het enige waar politiekers goed in zijn is hun zakken vullen, dat is dan ook het enige waar die mannen aan denken "Hoe kan ik het snelste mijn zakken vullen?"
                                    Vraag die mannen hoe ze een bepaald probleem gaan oplossen en ze staan met hunne mond vol tanden, of ze gaan wat uit hunne nek staan lullen en een hoop onzin uitkramen dat nergens op slaat ...
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      Door de steeds groeiende bevolking dient het autogebruik in het algemeen te minderen. We rijden ons immers haast overal vast, ook buiten de steden. Beginnen doe je in de steden. Ik zag vorige week nog een reportage van hoe Utrecht op enkel decennia tijd veranderd is van een heel drukke autostad naar een heel drukke fietsstad. En dat gaat daar prima. Wij Belgen zijn nog te hard verknocht aan de auto. Uiteraard dient eerst de fietsinfrastructuur aangepast te worden zodat fietsen op een veilige manier kan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ze staan daar wel al bijna 50 jaar verder dan hier.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X