Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen.
Wel CO2 uitstoot van de productie van de batterij meetellen, maar niet de uitstoot van oppompen olie, raffinage diesel en transport meetellen?
Appelen en peren vergelijken.
Tijdje geleden was er ook zo'n Luikse 'professor' die eerst vond dat het omslagpunt pas bij 700.000km was, daarna sterk naar beneden bijgesteld (380.000km), maar nog veel te hoog. https://tweakers.net/nieuws/150132/o...nzineauto.html
Onder meer Auke Hoekstra, onderzoek aan de TU Eindhoven, had in het AD kritiek op Ernst, omdat de Belg oorspronkelijk dit punt niet had meegenomen in de berekening. Ernst doet dit nu wel en komt uit op 11,9kg CO2 die een elektrische auto per 100km bespaart ten opzichte van een benzineauto. Het plaatje wordt dan direct volstrekt anders: uitgaande van dit cijfer hoeft een elektrische auto volgens Ernst 85.319km te rijden voordat hij groener is dan een benzineauto. Op basis van een observatie van een benodigde 28kWh voor 100km bij bijvoorbeeld de Audi E-Tron, komt dit kilometeraantal uit op 98.343km.
TNO instituut concludeerde in 2015 reeds dat zelf op grijze stroom een EV de laagste CO2 uitstoot heeft: https://t.co/fNXB9Pi4AK
Dus stop aub met die onzin 'onderzoekers' te promoten want ofwel zijn ze te dom om de titel onderzoeker of professor te dragen, ofwel hebben ze zich verkocht!!! De olie lobby is goed bezig tegenwoordig...
Last edited by Chris_147; 18/04/2019, 17:54.
Reden: Extra figure toegevoegd voor de idioten die alleen maar HLN artikeltjes kunnen begrijpen
Inderdaad, je houdt het niet voor mogelijk hoeveel groen getinte topic’s hier worden geopend. :rolling eyes:
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Wel CO2 uitstoot van de productie van de batterij meetellen, maar niet de uitstoot van oppompen olie, raffinage diesel en transport meetellen?
Appelen en peren vergelijken.
Tijdje geleden was er ook zo'n Luikse 'professor' die eerst vond dat het omslagpunt pas bij 700.000km was, daarna sterk naar beneden bijgesteld (380.000km), maar nog veel te hoog. https://tweakers.net/nieuws/150132/o...nzineauto.html
Dus stop aub met die onzin 'onderzoekers' te promoten want ofwel zijn ze te dom om de titel onderzoeker of professor te dragen, ofwel hebben ze zich verkocht!!! De olie lobby is goed bezig tegenwoordig...
inderdaad,weer een onderzoek betaald door de olielobby
Het gaat niet om de titel maar om de inhoud van het artikel*.
Titels zijn er om de aandacht te trekken (vandaar waarschijnlijk ook het woord "Tesla" en "Mercedes" in de kop want die hebben er eigenlijk al helemaal niets mee te maken. Wel frappant dat de kop van HLN genuanceerder is dan die van de Standaard.
Het artikel zelf (in de krant) is al veel genuanceerder. In het kort: als je EV volledig rijdt op elektriciteit opgewekt door (Duitse) bruinkoolcentrales is de winst beperkt (zonder rekening te houden met de terechte opmerking van Chris_147).
Hoe groener de opgewekte stroom hoe positiever de EV er uit komt (tot een verhouding 10 in het voordeel van de EV).
* het volledige krantenartikel, niet de online samenvatting.
als ik het goed gezien heb, gebruiken ze de EU-cijfers van 25 gram per km CO2-toeslag voor diesel (bron tot tank).
Wat overblijft in de populaire media (vooral in de headlines) lijkt me niet echt wat de onderzoekers als boodschap wilden brengen. Niks nieuws onder de zon ...
In their study, the authors criticize the fact that EU legislation allows electric vehicles to be included in calculations for fleet emissions with a value of “zero” CO2 emissions, as this suggests that electric vehicles do not generate any such emissions.
VW heeft wel hun MEB platform, maar dat gaat te laat komen.
BMW en Mercedes? Die gaan dik in de shit zitten. Ondanks dat de EU regels de mix van de verkochte auto's meenemen waardoor Mercedes in absolute cijfers meer mag uitstoten dan bvb Fiat en dat alles wat onder 49gr 2x geteld mag worden. Er komen dus nog VEEL plugin hybrides aan!
Maar een benzinemotor is vrij eenvoudig om te zetten naar CNG, vandaar dus dit 'onderzoek'. EV wat zwart maken en CNG promoten. Die nieuwe Duitse gaslijn naar Rusland moet renderen natuurlijk: https://www.bloomberg.com/news/artic...pressure-tells
Als je nog een jaartje kan wachten met een auto te kopen, wacht dan maar tot eind 2020. Ofwel gaan er meer EV's te koop zijn, ofwel gaan de fabrikanten mega kortingen geven op de meer vervuilende modellen zodat die niet meetellen in 2021.
Ik denk dat iedereen nu begrepen heeft dat -voor wie de keuze bestaat- wachten de beste houding is voor de twee komende jaren.
De oude diesels zullen blijven gebruikt worden tot ze niet meer bruikbaar zijn wegens LEZ’s, en, voor wie geen centen heeft voor nieuwe wagen, vervangen worden door goedkope wagens die nog een paar jaren wel nog gebruikt mogen worden.
Ondertussen zal de verkoop aan particulier vertragen (nu al voelbaar...) enkel de leasemarkt zal de kop boven water houden omwille van de korte periode waarop het materiaal gebruikt wordt, maar hier zal de restwaarde roet in het eten gooien.
Er komen moeilijke tijden voor de auto-industrie, die de broodwinning is van honderden duizenden werknemers. De spiraal is in gang...
yes,na 2021 weer megapremie's om de vervuilende roet en co potten te vervangen.
benieuwd wat de olielobby daarop gaat verzinnen.
nog efkens geduld mannekes
Ja EV's hebben ook nadelen, maar ook veel voordelen: minder schadelijke uitstoot dus gezondere omgeving (zeer belangrijk in stedelijke omgevingen), minder stank, minder motorlawaai langs drukke lanen, enz. Daarmee lijkt mij een niet onbelangrijk zeer actueel probleem wel passend mee aangepakt me dunkt...
Het probleem van de gestegen vraag naar electriciteit en vooral hoe we die zullen opwekken, zullen we daarna op een milieuvriendelijke manier moeten zien op te lossen, net zoals het verwerken van batterijen, niet enkel in auto's, maar ook in fietsen, brommers etc.
We hebben het een paar honderd jaar gedaan met fossiele brandstoffen, en er ook de uiteindelijk serieuze nadelen bijgenomen waar we nu een oplossing voor moeten zoeken, dat zullen we met EV's en andere elektrische voertuigen nu ook moeten doen. En dat is alles wat er daarover te zeggen valt eigenlijk...
Goh, ja...het ene hoeft wel niet voor het andere te komen natuurlijk. Massaal EV voertuigen promoten zonder te bedenken hoe we die allemaal moeten gaan voeden.
Nu, de wereld is al veel langer om zeep natuurlijk. Het blijven oppompen van olie kan ook niet eeuwig blijven duren en zal zeker niet ongestraft blijven. Ooit (kan misschien nog 500jaar duren) valt die wereld gewoon letterlijk uiteen. Iets wat je uit de aarde onttrekt ben je kwijt, voor goed en altijd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Snel even dit topic overlopen en blijkbaar loopt iedereen maar te toeteren zonder het te lezen?
De titel is genuanceerd: er staat dat Tesla "SOMS" meer uitstoot dan een Mercedes (in deze een vergelijkbare dieselwagen: Mercedes C 220d) en dat wordt ook uitgelegd
Namelijk: in DUITSLAND is er veel bruinkool en als een elektrische auto rijdt op elektriciteit die daaruit opgewekt is, dan heb je veel CO2 uitstoot tijdens het volledige proces.
Wel frappant dat de kop van HLN genuanceerder is dan die van de Standaard.
Leg eens uit op welke manier de kop Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen (HLN) genuanceerder is dan 'Tesla stoot soms meer uit dan Mercedes diesel' (DS)
Ik wil anders wel even heel snel uitleggen waarom dat dus niet genuanceerder is:
HLN presenteert dat als feit, DS zet het tussen aanhalingstekens wat betekent dat het iets anders citeert en het niet als feit voorstelt
HLN stelt Tesla gelijk met ELKE elektrische wagen en een Mercedes met ELKE dieselwagen ...
W T F.
Misschien ben je misleid omdat die titel net zo factueel en droog klinkt, maar jammer genoeg klopt de titel niet met wat de studie zegt: "EEN BEPAALD TYPE elektrische wagen (Tesla) die in DUITSLAND elektriciteit tankt uit NIET HERNIEUWBARE BRONNEN stoot meer CO2 uit dan EEN TYPE dieselwagen (Mercedes) als je daarvan vergelijkt met de NIET IN DE REALITEIT GEMETEN NEDC-NORMUITSTOOT".
Snel even dit topic overlopen en blijkbaar loopt iedereen maar te toeteren zonder het te lezen?
De titel is genuanceerd: er staat dat Tesla "SOMS" meer uitstoot dan een Mercedes (in deze een vergelijkbare dieselwagen: Mercedes C 220d) en dat wordt ook uitgelegd
Namelijk: in DUITSLAND is er veel bruinkool en als een elektrische auto rijdt op elektriciteit die daaruit opgewekt is, dan heb je veel CO2 uitstoot tijdens het volledige proces.
Link werkt ook niet.
En daarbij, zoals eerder al gezegd: de studie neemt wel productieuitstoot EV in rekening, maar niet die van dieselwagen en diesel.
Daarnaast worden er op dit moment amper batterijen voor EVs gemaakt in Duitsland, dus ik heb geen idee waarom dan de Duitse energiemix van belang is. Niet dat die van de Chinezen beter zal zijn, maar als je een gedegen onderzoek wil doen, moet je dat wel meetellen. Ik ben geen prof, maar ik weet dat nog wel. Het is ook niet dat er geen eerdere onderzoeken zijn waar je kritisch naar kan kijken. Verscheidene professoren en universiteiten zijn hier hun reputatie serieus schade aan het toebrengen.
Maar we komen er wel hoor:
- vroeger was het dat een EV met bruinkool elektriciteit meer uitstoot dan een diesel, dat is al ontkracht
- nu is het dat het maken van de batterijen meer uitstoot, dan een diesel verbruikt. Daarbij gaat men dan gemakkelijkshalve voorbij aan de uitstoot van maken en transporteren van diesel
- volgende stap is dat men gaat vergelijken met aardgas auto
Alles is toegelaten om wat uitstel van de EU boetes te krijgen.
Leg eens uit op welke manier de kop Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen (HLN) genuanceerder is dan 'Tesla stoot soms meer uit dan Mercedes diesel' (DS)
Ik wil anders wel even heel snel uitleggen waarom dat dus niet genuanceerder is:
HLN presenteert dat als feit, DS zet het tussen aanhalingstekens wat betekent dat het iets anders citeert en het niet als feit voorstelt
HLN stelt Tesla gelijk met ELKE elektrische wagen en een Mercedes met ELKE dieselwagen ...
W T F.
Misschien ben je misleid omdat die titel net zo factueel en droog klinkt, maar jammer genoeg klopt de titel niet met wat de studie zegt: "EEN BEPAALD TYPE elektrische wagen (Tesla) die in DUITSLAND elektriciteit tankt uit NIET HERNIEUWBARE BRONNEN stoot meer CO2 uit dan EEN TYPE dieselwagen (Mercedes) als je daarvan vergelijkt met de NIET IN DE REALITEIT GEMETEN NEDC-NORMUITSTOOT".
Omdat het een algemene stelling is tussen EV en Diesel en zich niet beperkt tot Tesla en Mercedes (zoals je terecht al in de studie aanhaalt).
En als je de volledige artikels leest (zoals ik al zei, is het nog genuanceerder).
Jouw uitleg treed ik dan ook bij (ik had toevallig de volledige papieren artikels al gelezen voor ik ze hier las).
Al kende ik de studie en de inhoud van het artikel heb ik me hier dus idd nog laten vangen door de merknamen en de nuance van "soms" niet afgewogen tegen de titel in HLN.
Comment