Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla stoot soms meer uit dan mercedes diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Ik spreek eerst en vooral voor onze car policy.

    Er zitten heel wat merken in, en heel wat (jammer!) merken niet. Vorige keer dat ik moest kiezen zat er bvb. geen Alfa Romeo in. Wel alle Duitse merken, Peugeot, Renault, Dacia, Skoda, Mazda, Toyota/Lexus, Hyundai, Kia, Jeep, Fiat, en ik vergeet er ongetwijfeld nog een pak.

    We dienen ons op heden te houden aan:

    - geen rare kleuren (mat, geel, fluogroen,...). Er kan wel veel (rood, blauw, donkergroen, beige of bruin interieur,...).

    - CO2: beneden 133 gram.

    - geen opties die ‘naam en faam werkgever in het gedrang kunnen brengen’, wat dat ook mag zijn.

    Wat mij betreft is er dus meer dan keuze genoeg. Niet rijden met mijn droomwagen? Fair genoeg, maar dat kan ik privé ook niet. Ik heb namelijk het geld niet voor een Giulia QV of een Maserati Ghibli Q4, op vandaag.

    Gezien ik hier al twee Abarths heb (privé), wou ik een daily die comfortabel was en ruimte had. Ik reed voorheen privé een Fiat Tipo en heb me gewoon ook een Fiat Tipo als salariswagen genomen. Break, automaat, alle opties en ik ben heel blij. Auto is perfect voor me en zou ik prive ook kopen.

    Deze past ruim binnen budget voor mij (budget is persoonsgebonden en zeer variabel). Ik heb binnen dat budget ook nog een zeer interessante iPhone XS, en de overschot laat ik (zeer oninteressant) cash uitbetalen bovenop m’n loon.

    Stel nu dat ik volgende keer zin heb in een andere auto. M’n budget op vandaag, daar geraak ik tot een zeer
    goed uitgeruste 3, kale 5 mee, zo dat segment. Enkele andere voorbeelden van wat kan zonder opleg: Peugeot 308 1.6 turbo (225pk), Mini Cooper S of SD, ...

    Stel dat ik nu zeg, hmm... ik heb zin in een Tesla. Of een 525d met veel opties. Of iets anders dat buiten budget valt.

    We mogen van onze werkgever tot 150 euro van ons brutoloon opleggen. Dat gaat dus netto voor sommige mensen om 70-80 euro. Het leuke is dat die 150 euro bruto, opgewaardeerd wordt door de werkgever, die moet er immers geen patronale bijdrage op betalen. En het wordt helemaal leuk als je weet dat opleggen zeer interessant kan zijn om je VAA gewoon te neutraliseren. Dan redeneert de fiscus dat je zelf mee betaalt voor de wagen, en dan is er dus geen VAA meer.

    Dus, kort gesteld, zou ik het doen indien ik een duurdere auto wil? Ja, volmondig. Kan mij dat wat schelen, 2-3000 euro over 4 jaar. Het grootste deel zou ik terug hebben door geen VAA te moeten betalen. Financieel gezien is een leasewagen gewoon de betere keuze tegenover privé kopen, wat meteen de reden is dat ik er eentje heb. Je hebt als gezin aan inkomstenzijde alle inkomsten en gaat dat als een goede huisvader beheren. Zo is het mij toch geleerd. Een aanpassing hier of daar aan de auto, ook al is het dan niet meer 100% wat je wil, zou ik zéker overhebben om toch die leasing te kunnen nemen. Er is immers meer in het leven dan auto’s. Ik reis graag, m’n kinderen dansen en dat kost geld, mijn tuin is nog niet af,...

    Trouwens, nogmaals: jij mag jezelf gelukkig prijzen met de auto’s die je hebt (ik ook, trouwens). Realiseer je wel dat ze voor 80% van de bevolking out of range zijn. Er zijn veel mensen die zeer gelukkig zijn met hun leasewagen.
    Serieus?

    Doeme toch

    Maar dan moet uw opleg het VAA volledig compenseren? Mijn VAA is +- 350brut per maand denk ik. Dan kan dat toch niet gecompenseerd worden door 150€ bruto loon?
    Last edited by kefkie; 03/05/2019, 10:18.
    BMW X5 45e

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
      timothy dank voor je uitgebreide uitleg! Interessant. Zijn het dan niet voornamelijk dikke motoren die volledig buiten categorie blijven, door de VAA?

      Hangt af van wat de carpolicy zegt hé.

      Aangezien ik de enigste op mijn werk ben met een auto zei mijn baas:

      "Kies maar iets, maar doe niet te zot en hou het wat bescheiden voor de cliënten".
      Last edited by kefkie; 03/05/2019, 10:18.
      BMW X5 45e

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten


        Hangt af van wat de carpolicy zegt hé.

        Aangezien ik de enigste op mijn werk ben met een auto zei mijn baas:

        "Kies maar iets, maar doe niet te zot en hou het wat bescheiden voor de cliënten".
        Nice. Maar de keuze zal sowieso nog gestuurd worden door de CO en VAA denk ik zo, dus een 6-8 cyl zal het niet meer worden. Cfr T8 (wat een zeer dikke wagen is, dont get me wrong).
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

          Nice. Maar de keuze zal sowieso nog gestuurd worden door de CO en VAA denk ik zo, dus een 6-8 cyl zal het niet meer worden. Cfr T8 (wat een zeer dikke wagen is, dont get me wrong).

          Uiteraard, helemaal gelijk. Ik wilde eens een volvo hebben en daar gaat het maar tot 2 liter.
          Maar het is ook geen koffiemolentje a la 1.400 tsi. 1x gehad en nooit meer . Ik vind deze 2ltr al redelijk nipt voor zo'n kas.

          Als de volgende een bmw-hybride wordt, is het wel terug een zescilinder
          BMW X5 45e

          Comment


          • Ik dacht dat je nochtans redelijk tevreden was van die Seat?
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              Ik dacht dat je nochtans redelijk tevreden was van die Seat?

              Ja, na een chipbeurtje was die best vlot in cijfers (0-100: 7,5 sec en topte ronde de 255 op teller), maar droge cijfers zeggen niet alles over het gevoel van een motor.
              Alles boven de 4.000 toeren voelde aan of die motor had geen goesting meer (zowel stock als gechipt), terwijl het chassis echt wel competitief was, zeker op het laatste met de michelin PS4S-banden.
              Die auto heeft serieus wat trackkilometers gereden en op zolder heb ik er serieus goede tijd mee kunnen rijden zonder echt te pushen en enkele sneller spul serieus moeilijk gemaakt.

              Ik heb er een jaar goed mee geweest, aan een goeie prijs kunnen kopen tijdens een verhuis en we hadden dus niet de €€€€ om voor een zwaardere motorisering te gaan, geen verlies geleden bij verkoop, maar ik zou zo'n klein turboblokje niet meer moeten hebben. Toch geen T(F)SI-turboblokje in ieder geval.
              Langs de andere kant was die wel zuinig (9 liter ong), mijn bmw zat vlot tussen de 15 en 16 liter.

              Mijn 6-cilinder daarvoor was ongeveer even snel maar deed dat allemaal met meer plezier, terwijl het M52TUB25-blok niet persee gekend was om z'n gretigheid in de toeren.

              Moeilijk om het gevoel uit te typen, degene die ervaring hebben met mijn auto zullen wel weten wat ik bedoel qua gevoel.
              Last edited by kefkie; 03/05/2019, 12:30.
              BMW X5 45e

              Comment


              • Da's wel een gevalletje appelen en peren
                Voor jan modaal is een 1.4 150pk al best vlot, zelfs mijn 1.0 110pk doet het meer dan goed genoeg in het dagelijks verkeer.
                Naft motors met een inhoud van +/- 350 cc per cilinder zijn relatief zuinig maar missen het bruute vermogen.
                Nen 2 liter (500 cc/cilinder) of 3 liter heeft dat wel maar het verbruik ligt aanzienlijk hoger. Die laatste worden dan ook meer en meer een zeldzaamheid.

                Comment


                • Zal dan eerder het motorkarakter zijn en niet de absolute cijfers. Mijn twee 1400’s hier gaan met veel plezier tot 5.500-6.000 (hoger heeft ook geen zin).
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                    Zal dan eerder het motorkarakter zijn en niet de absolute cijfers. Mijn twee 1400’s hier gaan met veel plezier tot 5.500-6.000 (hoger heeft ook geen zin).

                    Awel dat kan goed zijn idd. Daarom dat ik er specifiek bijzette dat het over de T(F)SI ging
                    BMW X5 45e

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                      Da's wel een gevalletje appelen en peren
                      Voor jan modaal is een 1.4 150pk al best vlot, zelfs mijn 1.0 110pk doet het meer dan goed genoeg in het dagelijks verkeer.
                      Naft motors met een inhoud van +/- 350 cc per cilinder zijn relatief zuinig maar missen het bruute vermogen.
                      Nen 2 liter (500 cc/cilinder) of 3 liter heeft dat wel maar het verbruik ligt aanzienlijk hoger. Die laatste worden dan ook meer en meer een zeldzaamheid.
                      Uiteraard, dat is gewoon een vergelijk tussen mijn 2 laatste auto's.

                      Er zat nog ergens een verloren V60 D2 tussen maar daar spreek ik liever niet over

                      Cijfers zeggen niet alles.

                      Wij hebben hier thuis nog een mini one staan. 1.6 atmo, klein chipje en nu 140pk/175Nm. Dat ding pers je uit tot de laatste toeren om wat vooruit te geraken (110 in 2e en 155 in 3e ), maar die doet dat met zo'n plezier en zo'n specifiek geluidje dat het eigenlijk terug leuk wordt .

                      Nu ik vind bij de huidige 2 liter die ik heb, dat die moeite heeft om een zwaar gewicht in gang te krijgen, ook bij hernemingen. Het turbogat helpt daar vooral niet echt bij.


                      Bij normaal rijden zal zoiets allemaal niet echt opvallen natuurlijk, maar ik gebruik mijn auto's nogal goed dus dan komen zo'n details wel eens boven .
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • Mmja, qua sound, vind ik de 1.4 ook ni geweldig. Klinkt wat te steriel, stofzuigerachtig, braaf, ... den 1.6 van BMW/mini klinkt voller, romiger.

                        Comment


                        • de bmw 1500 3 cylinder klinkt lekker

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            de bmw 1500 3 cylinder klinkt lekker
                            Hahaha het zalige is, dat die beter klinken dan 4 potters
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                              Dat doet gewoon niemand, en terecht, zijn geld stoppen in een lease, hoe dom moet je zijn en on topic : zelfs niet in range-batterijen van een EV
                              Je zou verbaasd zijn. Zelfs werknemers die bij een loonsonderhandeling (keer op keer) die loonsonderhandeling volledig omzetten in een "grotere wagen". Om dan na jaren dienst bij een werkgever te eindigen in een BMW7 en 1800 € nettoloon. En bij verandering van werkgever dan hun dure bak moeten inleveren en moeten onderhandelen vanaf die 1800 €. Echt gebeurd. Niet van horen zeggen. En met een +3.000 leasewagens heb ik toch een mooi zicht op het % dat "boven budget" gaat voor wat extra opties.
                              Ben het volmondig met je eens dat het dom is (alhoewel diegene die de keuze maken vanuit hun perspectief daar waarschijnlijk totaal anders over denken) maar "gewoon niemand" komt gewoon niet overeen met de feiten.
                              Wat je bedoelt met "zelfs niet in range-batterijen in een EV" begrijp ik niet. Wij hebben bewust gekozen (en gewacht) tot er EV's beschikbaar waren met een range van +350/400 Km op één lading. De auto moet wel bruikbaar blijven. Het kan uiteraard minder maar waarom zou je kiezen voor een lagere range als een grotere beschikbaar is? (een duurdere EV heeft een veel kleinere impact op een leasebudget dan een vergelijkbare - en zelfs goedkopere- ICE). Gezien over de volledige gebruiksduur (4 jaar) zelfs gevoelig goedkoper (ondanks de veel hogere catalogusprijs) dan een ICE. En dit zowel voor de werkgever als werknemer.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                Ik heb wel in het verleden met eigen centen bij betaald voor opties boven mijn budget, maar het was afgesproken dat ik de wagen zou overnemen na afloop van het contract.
                                Hebben wij thuis zo ook al afgespoken. De laatste salariswagen zal volledig naar "ons goesting" zijn en zo veel mogelijk toekomstgericht. Ook al moeten we er (voor de eerste keer) op bijleggen. De bedoeling is dan ook die na einde lease over te nemen. De bijkomende investering is dan niet verloren.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                  Dat is een ander verhaal, dan kan het zeker! Dat gaat dan over opties.
                                  Maakt het uit of je uit eigen zak bijbetaald voor opties of voor iets anders?
                                  Bij inleveren van de lease heb je die (bijna) volledig zelf betaalde opties (afhankelijk van merk tot merk en leaseMij tot leaseMij) maar gedurende een bepaalde tijd kunnen gebruiken en
                                  ben je die investering na 4-5 jaar ook volledig kwijt aan de leaseMij.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                    timothy dank voor je uitgebreide uitleg! Interessant. Zijn het dan niet voornamelijk dikke motoren die volledig buiten categorie blijven, door de VAA?
                                    VAA wordt ook berekend op de catalogusprijs (voor een EV zelfs het enige criterium). Hoe hoger dus de catalogusprijs hoe hoger de VAA (en dat meestal x48 of x 60). Maar ondanks een veel hogere catalogusprijs bij een EV (en zijn max. accupakket) en zijn +200 pk motor zit de VAA nog tegen het minimum aan.
                                    Last edited by ivob2; 03/05/2019, 21:34.

                                    Comment


                                    • Bottom line blijft dat ik al liefhebber niet de wagen zou kunnen kiezen die ik nu heb. Dat was mijn punt. Ik zie hier niemand met een 3.0 I6 als bedrijfswagen, integendeel, allemaal fiscaal voordelig.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                        Bottom line blijft dat ik al liefhebber niet de wagen zou kunnen kiezen die ik nu heb. Dat was mijn punt. Ik zie hier niemand met een 3.0 I6 als bedrijfswagen, integendeel, allemaal fiscaal voordelig.
                                        Ik snap je, maar voor veel mensen zou privé die 3.0I6 gewoon ook niet betaalbaar zijn.

                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                          Je zou verbaasd zijn. Zelfs werknemers die bij een loonsonderhandeling (keer op keer) die loonsonderhandeling volledig omzetten in een "grotere wagen". Om dan na jaren dienst bij een werkgever te eindigen in een BMW7 en 1800 € nettoloon. En bij verandering van werkgever dan hun dure bak moeten inleveren en moeten onderhandelen vanaf die 1800 €. Echt gebeurd. Niet van horen zeggen. En met een +3.000 leasewagens heb ik toch een mooi zicht op het % dat "boven budget" gaat voor wat extra opties.
                                          Ben het volmondig met je eens dat het dom is (alhoewel diegene die de keuze maken vanuit hun perspectief daar waarschijnlijk totaal anders over denken) maar "gewoon niemand" komt gewoon niet overeen met de feiten.
                                          Wat je bedoelt met "zelfs niet in range-batterijen in een EV" begrijp ik niet. Wij hebben bewust gekozen (en gewacht) tot er EV's beschikbaar waren met een range van +350/400 Km op één lading. De auto moet wel bruikbaar blijven. Het kan uiteraard minder maar waarom zou je kiezen voor een lagere range als een grotere beschikbaar is? (een duurdere EV heeft een veel kleinere impact op een leasebudget dan een vergelijkbare - en zelfs goedkopere- ICE). Gezien over de volledige gebruiksduur (4 jaar) zelfs gevoelig goedkoper (ondanks de veel hogere catalogusprijs) dan een ICE. En dit zowel voor de werkgever als werknemer.
                                          Als je een bepaald netto-inkomen hebt, en je bent daar tevreden mee, zie ik echt het probleem niet om op te leggen. Stel dat ik een basis-basis 7 wil: dat past nét in budget met maximale opleg voor mij. Dus dat kost me dan netto per maand wel iets. Maar het blijft zeker behapbaar en ik heb nog steeds een zeer mooi loon over.
                                          Als ik die 7 koop, ben ik blut nadien. En dan moet ik ‘m bog onderhouden, banden wisselen, verzekeren...

                                          Ik heb een zéér gedetailleerde berekening gemaakt voor 3 auto’s (Fiat Tipo SW - Fiat 500X - Jeep Compass), en in alle drie de gevallen was de salariswagen nemen veel interessanter dan privé aankopen.

                                          Het feit dat m’n werkgever grote kortingen krijgt, speelt mee. De fiscaliteit ook.

                                          Auto en VAA samengeteld, kost me dat per JAAR +- 3.600 Euro nettoloon.

                                          Over 4 jaar is dat 14.400 euro netto inkomen dat ik laat liggen voor een wagen die 30.500 kost catalogusprijs.

                                          Daarvoor heb ik:

                                          4 jaar omnium (pakweg 4 x 750 = 3000 euro)
                                          4 x 1.200 liter diesel (7000 euro aan huidige prijzen)
                                          BIV (+- 550 euro in Vlaanderen)
                                          4 jaar taks (1.200 euro over 4 jaar)
                                          banden (1 set winter, 1 set zomer extra over 4 jaar = 1000 euro)
                                          4 jaar wegenbijstand (pakweg 500 Euro)
                                          Onderhoud (6 tot 8 keer op onderhoud, 1 x remmen rondom, slijtagedelen,... makkelijk 2000 euro)
                                          En het risico (ongeval, panne,...) is voor mij niet

                                          Je ziet dat ik zelfs ZONDER afschrijving te rekenen al meer krijg voor m’n ‘gemiste loon’ dan ik mis.

                                          En als je particulier een auto koopt (neem nu 30.500 - 4.500 euro korting) van 26.000 euro, wat krijg je dan nog terug na 4 jaar en pakweg 100.000 km?

                                          Neen, voor mij is het absoluut een goede deal. En de dag dat dat stopt omwille van gewijzigde fiscaliteit, lever ik hem in en koop zelf iets terug, prive, als dat dan de financieel meest interessante optie is.

                                          En dan, diegenen die me echt kennen weten dat, zou ik wel eens een opgestoken middenvinger aan de politiek kunnen tonen en me echt een oude diesel kopen voor een paar jaar. Gewoon om hun domme plannetje niet te laten werken. Daling CO2 door afschaffen salariswagens, laat me niet lachen...

                                          Veel afgunst in deze maatschappij zeg ik u (niet door u hè order66, algemeen bedoel ik ) door mensen die er zelf geen hebben. Zeker als het om een Duitse wagen gaat. Beter onderhandelen zeg ik dan.
                                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X