Oorspronkelijk geplaatst door timothy
Bekijk Berichten
Ik spreek eerst en vooral voor onze car policy.
Er zitten heel wat merken in, en heel wat (jammer!) merken niet. Vorige keer dat ik moest kiezen zat er bvb. geen Alfa Romeo in. Wel alle Duitse merken, Peugeot, Renault, Dacia, Skoda, Mazda, Toyota/Lexus, Hyundai, Kia, Jeep, Fiat, en ik vergeet er ongetwijfeld nog een pak.
We dienen ons op heden te houden aan:
- geen rare kleuren (mat, geel, fluogroen,...). Er kan wel veel (rood, blauw, donkergroen, beige of bruin interieur,...).
- CO2: beneden 133 gram.
- geen opties die ‘naam en faam werkgever in het gedrang kunnen brengen’, wat dat ook mag zijn.
Wat mij betreft is er dus meer dan keuze genoeg. Niet rijden met mijn droomwagen? Fair genoeg, maar dat kan ik privé ook niet. Ik heb namelijk het geld niet voor een Giulia QV of een Maserati Ghibli Q4, op vandaag.
Gezien ik hier al twee Abarths heb (privé), wou ik een daily die comfortabel was en ruimte had. Ik reed voorheen privé een Fiat Tipo en heb me gewoon ook een Fiat Tipo als salariswagen genomen. Break, automaat, alle opties en ik ben heel blij. Auto is perfect voor me en zou ik prive ook kopen.
Deze past ruim binnen budget voor mij (budget is persoonsgebonden en zeer variabel). Ik heb binnen dat budget ook nog een zeer interessante iPhone XS, en de overschot laat ik (zeer oninteressant) cash uitbetalen bovenop m’n loon.
Stel nu dat ik volgende keer zin heb in een andere auto. M’n budget op vandaag, daar geraak ik tot een zeer
goed uitgeruste 3, kale 5 mee, zo dat segment. Enkele andere voorbeelden van wat kan zonder opleg: Peugeot 308 1.6 turbo (225pk), Mini Cooper S of SD, ...
Stel dat ik nu zeg, hmm... ik heb zin in een Tesla. Of een 525d met veel opties. Of iets anders dat buiten budget valt.
We mogen van onze werkgever tot 150 euro van ons brutoloon opleggen. Dat gaat dus netto voor sommige mensen om 70-80 euro. Het leuke is dat die 150 euro bruto, opgewaardeerd wordt door de werkgever, die moet er immers geen patronale bijdrage op betalen. En het wordt helemaal leuk als je weet dat opleggen zeer interessant kan zijn om je VAA gewoon te neutraliseren. Dan redeneert de fiscus dat je zelf mee betaalt voor de wagen, en dan is er dus geen VAA meer.
Dus, kort gesteld, zou ik het doen indien ik een duurdere auto wil? Ja, volmondig. Kan mij dat wat schelen, 2-3000 euro over 4 jaar. Het grootste deel zou ik terug hebben door geen VAA te moeten betalen. Financieel gezien is een leasewagen gewoon de betere keuze tegenover privé kopen, wat meteen de reden is dat ik er eentje heb. Je hebt als gezin aan inkomstenzijde alle inkomsten en gaat dat als een goede huisvader beheren. Zo is het mij toch geleerd. Een aanpassing hier of daar aan de auto, ook al is het dan niet meer 100% wat je wil, zou ik zéker overhebben om toch die leasing te kunnen nemen. Er is immers meer in het leven dan auto’s. Ik reis graag, m’n kinderen dansen en dat kost geld, mijn tuin is nog niet af,...
Trouwens, nogmaals: jij mag jezelf gelukkig prijzen met de auto’s die je hebt (ik ook, trouwens). Realiseer je wel dat ze voor 80% van de bevolking out of range zijn. Er zijn veel mensen die zeer gelukkig zijn met hun leasewagen.

Doeme toch

Maar dan moet uw opleg het VAA volledig compenseren? Mijn VAA is +- 350brut per maand denk ik. Dan kan dat toch niet gecompenseerd worden door 150€ bruto loon?
Comment