Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dashcam video's online zetten om iemand te flikken ok of niet ok?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dashcam video's online zetten om iemand te flikken ok of niet ok?

Er is opnieuw een filmpje opgedoken van iemand die een roekeloos manoeuvre deed, deze werd op social media gezet en uiteindelijk is de politie ermee aan de slag gegaan. https://www.hln.be/in-de-buurt/koeke...6f25/#comments

Wat is jullie mening hieromtrent?

Persoonlijk vind ik het manoeuvre zeker niet ok, maar het feit dat iedereen zomaar beelden mag nemen en online zetten vind'k ook niet ok tenzij het om erg zware misdrijven zou gaan...

Om wegpiraten die andere mensen in gevaar brengen te betrappen zijn alle middelen goed.

Iemand die op een normale manier aan het verkeer deelneemt zullen ze niet op social media posten.

No mercy!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Tja, heb zelf ook al zo een dingen gezien en sla die dan ook op maar heb ze nog niet verspreid.
      Wel eens ne dwaze snotneus die kinderen in gevaar bracht en nog van zijn kloten maakte terug gepakt.

Als het er over is heb ik daar geen probleem mee.
      Eikels moeten er uit.
      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Kan niet naar mijn mening. Maar in dit land kan alles natuurlijk

Doorgeven aan politie is een ding, op social media smijten is een ander.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Comment

Ik snap zeker het terughoudende om dit te gebruiken. Waar trek je immers de grens. Om het even in het belachelijke te trekken : Wat als je eens vergeet je pinker te gebruiken (al dan niet in een BMW), en dit filmpje gebruikt de politie dan om je een boete te sturen. Op deze manier werk je willekeur in de hand. Dat is het grote gevaar van dergelijke zaken. Stel dat men alle gemaakte beelden van overal opslaat en kan gaan terugzoeken wanneer JIJ ooit je pinker niet gebruikt hebt en men hierdoor bv. 5-tal situaties vindt waarbij jij dat vergeten bent. Op die manier zou je willekeurig mensen kunnen gaan viseren door bij bepaalde personen dit wel op te zoeken en te vervolgen en bij anderen niet.

Ofja, dat is nu al wat verder doorgekeken, daar niet van, en zo'n vaart zal het niet lopen. Maar is wel één van de mogelijke gevaren.

In situaties gelijk deze ben ik zeer blij dat deze beelden kunnen aangewend worden om de dader te vatten. Dergelijk associaal en gevaarlijk gedrag hoort niet thuis op de weg.

Edit: Namaz was me net voor. En daar volg ik hem wel gedeeltelijk in. Maar is tegelijkertijd wel moeilijk. Ik vraag me af of er altijd wel evenveel aandacht aan gegeven wordt als je het "gewoon doorgeeft aan de politie" tegenover wanneer je het op sociale media gooit. Eigenlijk zou men hiervoor een specifieke dienst/emailadres/... moeten voorzien waar je als particulier dit kunt doorgeven.
          Last edited by Phate; 10/07/2019, 19:26.

Comment

verwerpelijk,zonder twijfel en zulke wegpiraten moeten streng aangepakt worden,maar...
            of dat op basis van beelden van dashcam's en dergelijke moet gebeuren???
            waar gaan we de grens trekken?
            natuurlijk kan je dan weer het argument aanhalen wie niets misdoet..............wie maakt er nooit een fout??????
            je zal maar bv een buurman hebben die je om de een of andere reden eens wil te grazen nemen,en volgt je enkele dagen...........
            big brother toestanden kunnen we denkelijk wel missen?
            persoonlijk vind ik het een zeer moeilijke .........
            Last edited by ; 10/07/2019, 20:53.

Comment

Waarom wil iedereen toch voor flik spelen? Dat die hun werk eens zelf doen. Waar zijn we mee bezig?
              Het land hangt vol met camera's, je kan je nergens nog vertonen of ze weten het en dan zijn er helden die graag verklikkertje spelen om maar in de belangstelling te staan en/of iemand te pesten. Waar is er nog sprake van emige privacy? Heel die sociale media is gewoon een grote pest aan het worden.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                Waarom wil iedereen toch voor flik spelen? Dat die hun werk eens zelf doen. Waar zijn we mee bezig?
                Het land hangt vol met camera's, je kan je nergens nog vertonen of ze weten het en dan zijn er helden die graag verklikkertje spelen om maar in de belangstelling te staan en/of iemand te pesten. Waar is er nog sprake van emige privacy? Heel die sociale media is gewoon een grote pest aan het worden.
                klopt,tot ze zelf het slachtoffer worden van Asociale media........................

Comment

Mja, beetje dubbel. Dit hoeft voor mij niet op social media te verschijnen (hoewel de confrontatie met eigen gedrag misschien een eye opener kan zijn), maar moest ik een dashcam hebben ging dit linea recta naar de politie. Ik ben benieuwd hoeveel er wakker liggen van privacy als ze zelf in frut gereden worden door een asociale micropenis zoals in dit specifieke geval ?

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk

Comment

als hij iemand (bijna) in gevaar brengt zou ik er geen problemen mee hebben dat hij erbij gelapt wordt, dan zijn voor mij alle middelen goed, de politie kan niet overal zijn. Maar stel dat ik getuige ben van iemand die iets roekeloos doet (ik zeg maar iets een bocht met een handrem nemen of zo) en er is niemand in de buurt dan laat je maar doen vind ik, anders wordt het klikgedrag en waar eindigt dat ?

Comment

nu ik er verder over nadenk :-) .... de persoon in de bmw zal in dit geval redelijk alert geweest zijn, heeft hij iemand in gevaar gebracht ? Denk het niet.
                      Gevaarlijker zijn de facebookers die van hun rijvak afwijken

Comment

@Phate

den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Toen ik nog met de C4 reed heb ik toch ook enkele keren beelden doorgestuurd naar de politie.
                          Maar tegenwoordig steek ik daar eerlijk gezegd geen tijd meer in.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Hier staat in alle wagens een dashcam. Er staan ook tal van voorbeelden op van roekeloos rijgedrag, zelfs van politie. Maar zolang er geen slachtoffers vallen en deze beelden kunnen helpen om de zaak klaar te krijgen, doe ik daar niets mee.
                            Ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Voornaamste reden van de camera is bewijs te hebben bij een ongeval. Helpt ook als ze “stoten” uitsteken en je wijst effe naar de camera. Meestal is dat genoeg om de andere in te tomen. Want hij of zij weet dat hij wordt opgenomen.
                            Tenslotte is er nog steeds de wet op de privacy. Particulieren zijn geen openbare handhavers, dus gebruik van camera en beelden zal wel zijn beperkingen hebben vermoed ik.

Paste en copy van Touring blog:

Het bezit en het gebruik van dashcams is in België toegelaten. Let op: dat is niet in alle landen het geval! Dat betekent niet dat je de beelden zomaar mag gebruiken! Beelden mag je vrij gebruiken zolang het privé gebeurt. Maar de publicatie ervan is een wettelijke overtreding op de Privacywet. Niemand mag dus, met andere woorden, beelden of video’s van iemand anders publiceren zonder haar/zijn uitdrukkelijke toestemming.
                            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fre79 Bekijk Berichten
                              Mja, beetje dubbel. Dit hoeft voor mij niet op social media te verschijnen (hoewel de confrontatie met eigen gedrag misschien een eye opener kan zijn), maar moest ik een dashcam hebben ging dit linea recta naar de politie. Ik ben benieuwd hoeveel er wakker liggen van privacy als ze zelf in frut gereden worden door een asociale micropenis zoals in dit specifieke geval ?

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk
                              dat klopt ook,dus alle beelden massaal naar de politie,en waar stopt dat,foutparkeerders wildplassers sluikstorters..................................... ...
                              ze gaan moeten aanwerven

Comment

Ergens vind ik het goed dat er op dergelijk gedrag gewezen word. Maar langs de andere kant helpt het geen zak en is het meer entertainment dan educatief, neem bv te snel rijden, iedereen klaagt erover maar iedereen blijft te snel rijden (zelfs ons moeder want "30 is toch echt te traag", maar moord en brand als ik 70 rijd op 100m van het begin van zone 50).

En van dat doorgeven aan de politie ben ik geen fan daar ik mij ook al verzet tegen de groeiende aanwezigheid van camera's en dergelijke om overtredingen te constateren zogezegd voor de veiligheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

dat klopt ook,dus alle beelden massaal naar de politie,en waar stopt dat,foutparkeerders wildplassers sluikstorters..................................... ...
                                  ze gaan moeten aanwerven
                                  Niet alle beelden natuurlijk, enkel die van zotten in het verkeer, denk ook niet dat ze futiliteiten gaan onderzoeken hé.

Als je ziet wat sommigen allemaal uitspoken op de openbare weg. Helaas wordt het door de meeste mensen pas beseft als een naaste getroffen wordt.

Dat die zaken op social media gepost worden kan ik ook niet echt goedkeuren want dat gedoe mogen ze ook dadelijk afschaffen van mij maar naar de politie sturen vind ik ok.

Als zo'n dashcam of bewakingscamera kan bijdragen tot het oplossen van een misdaad of om zo'n zot uit het verkeer te halen heb ik daar totaal geen problemen mee. Een criminele minderheid onder ons heeft die vervelende maatregelen helaas zelf veroorzaakt
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

vandaar mijn eerste opmerking,das een moeilijke.......
                                    hopelijk wordt die criminele minderheid dan ook zeer streng aangepakt en sterft ze vanzelf uit zodat dashcam overbodig wordt

Comment

Nu ik eraan denk was er destijds ook een filmpje waar een autobestuurder net hetzelfde deed en de merendeel van de mensen hierom konden lachen of de bestuurder gelijk gaven maar dat had te maken met wie zijn weg blokkeerde k'zal het eens zoeken en posten was in nl.

Comment

Dit weekend is zo een vrachtwagen incident in beeld gebracht en verspreid via sociale media. Ik werk in het bedrijf van 1 van de 2 vrachtwagens, op die van ons was de naam van het bedrijf ook zichtbaar. Maandag veel klanten die hierop reageerden ... De bestuurder heeft een vlekkeloze en lange staat van dienst, was ook niet in fout.

Wat doe je daarmee? Schandpaal met die chauffeur? 4000 trailers wit spuiten?

Ik zou nog begrijpen dat je als media dit wil brengen, maar zonder duiding? Is dat niet hun job?

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X