Medusa geluidsdetector meet 10 keer per seconde uitlaatgeluid langs de weg
Geluid
Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. Frankrijk begint op de D91 in Saint Forget met de installatie van de Medusa. Die controleert het geluid van (vooral) motorfietsen op de bochtige weg waar heel wat Parijse motards graag passeren. Nog niet gekoppeld aan radar
De weg loop door het Parc Naturel Régional de la Haute Chevreuse en bij manuele controles werden tot 450 geluidspieken per zondag opgetekend. We moesten verder gaan met het inzetten van vooruitstrevende technologie, zegt Fanny Mietlicki, directeur van het de controlerend geluidsorganisatie Bruiparif.
Specifiek gericht op motoren die als te luid bestempeld worden, heeft BruiParif een Medusa geïnstalleerd, een toestel dat met vier microfoons 10 maal per seconde een geluidsmeting uitvoert. Er is (momenteel) geen radar met camera aan het toestel verbonden, maar het lijkt een logische volgende stap om niet alleen vast te stellen dat er teveel geluid is, maar ook na te gaan wie het produceert.
De eerste test zal 30 dagen duren, maar het toestel is alvast gepland om 18 maanden lang langs de weg te blijven staan. Wellicht wordt er dus anderhalf jaar lang gecontroleerd en zullen die data geregistreerd worden. Op basis daarvan wordt een studie uitgevoerd.
Voor België is geen Medusa gepland, maar in het controlezieke Vlaanderen waar meer snelheidsradars staan dan waar ook in Europa, zou het niet verbazen als ook dat toegevoegd wordt aan het voor de overheid financieel interessante verkeerscontrole systeem.
Geluid
Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. Frankrijk begint op de D91 in Saint Forget met de installatie van de Medusa. Die controleert het geluid van (vooral) motorfietsen op de bochtige weg waar heel wat Parijse motards graag passeren. Nog niet gekoppeld aan radar
De weg loop door het Parc Naturel Régional de la Haute Chevreuse en bij manuele controles werden tot 450 geluidspieken per zondag opgetekend. We moesten verder gaan met het inzetten van vooruitstrevende technologie, zegt Fanny Mietlicki, directeur van het de controlerend geluidsorganisatie Bruiparif.
Specifiek gericht op motoren die als te luid bestempeld worden, heeft BruiParif een Medusa geïnstalleerd, een toestel dat met vier microfoons 10 maal per seconde een geluidsmeting uitvoert. Er is (momenteel) geen radar met camera aan het toestel verbonden, maar het lijkt een logische volgende stap om niet alleen vast te stellen dat er teveel geluid is, maar ook na te gaan wie het produceert.
De eerste test zal 30 dagen duren, maar het toestel is alvast gepland om 18 maanden lang langs de weg te blijven staan. Wellicht wordt er dus anderhalf jaar lang gecontroleerd en zullen die data geregistreerd worden. Op basis daarvan wordt een studie uitgevoerd.
Voor België is geen Medusa gepland, maar in het controlezieke Vlaanderen waar meer snelheidsradars staan dan waar ook in Europa, zou het niet verbazen als ook dat toegevoegd wordt aan het voor de overheid financieel interessante verkeerscontrole systeem.
Comment