doet me denken aan het proces tegen die haan in Frankrijk die teveel lawaai maakt
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Geluidsmetingen uitlaat Frankrijk, daarna België?
Collapse
X
-
Probleem van vandaag is dat de mensen meestal nog enkel bezig zijn met zichzelf, aan anderen denken ze niet eens...
In casu produceren ze lawaai dat ze zelf maar amper ervaren, ze zijn gelukkig met het gedacht dat ze zullen gezien/gehoord worden.Last edited by guyugy; 31/07/2019, 17:08.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
een middenweg moet inderdaad mogelijk zijn,zoals met alles,maar,als jonge gast vanaf 23u met een motor met geprepareerde uitlaat door een woonwijk beginnen toeren,terwijl andere mensen,die de dag nadien mss om 6 u moeten opstaan om op tijd op hun werk te zijn,dat heeft niets meer te maken met onverdraagzaamheid of zuren.
en zo zijn er voorbeelden zat ...
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
@timothy
Ik zal ze eens u richting uitsturen, ge zult ze snel beu zijn als ze vooral 's avonds laat of 's nachts door uw straat vlammen. En ja, ik word daar dan wakker van, en nee, ik heb geen slaapspecialist nodig. Door de hoge bebouwing in mijn straat galmt dat 2x zo hard heb ik de indruk.
En als ik daar tegen ben dan ben ik geen autoliefhebber? Rare logica, maar soit ga hier geen woorden meer aan vuil maken.
- Likes 2
Comment
-
Stuur maar! Echt, geen last van. Als het DSG-toestanden zijn moeten ze wel onder vollast opschakelen voor mijn huis, dat ploft zo geweldig...'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenStuur maar! Echt, geen last van. Als het DSG-toestanden zijn moeten ze wel onder vollast opschakelen voor mijn huis, dat ploft zo geweldig...
we zullen ook een paar vuvzela's meebrengen
Comment
-
Vuvuzela's zijn geweldig!
Doe de baan van Geraardsbergen naar Zottegem (N42) maar, dan passeer je er.
M'n ruit staat hier open en er passeerde hiernet nog een oude US diesel-pickup. Denk een zescilinder Cummins. Zag enkel het dak van de wagen, en gezien ik dat bij een gewone personenwagen niet zie, moet het een iets hoger model geweest zijn.
Toen ik naar m'n keukenruit toe liep zag ik enkel nog een zwarte walm hangen, geen pick-up meer te zien.
Veel te krachtige dieseltrucks'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Neen, dat dan ook weer niet. Ik hou gewoon van grote machines en dingen die lawaai maken.
Ga soms op een verloren avond of zondag naar Zaventem, uren vliegtuigen kijken. Idem Nurburgring, of waar ze grote werken aan het doen zijn met machines... zie en hoor dat graag!'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Nou, er zit er hier anders weer een F-16 rondjes te draaien boven de Kempen en ik kan dat eigenlijk echt niet appreciëren.
Ik zit aan mijn bureau met mijn raam open en hoor maar amper Youtube uit de boxen 30cm van mijn hoofd.
Paar duizend personen hebben lawaai overlast omdat 1 kerel in een F-16 wat gas wil geven, vind ik vrij asociaal.
En begint me niet over nationale veiligheid!
Comment
-
Alleszins zullen we in deze Greta en Anuna tijden moeten leren omgaan met nog wat andere maatregelen. Dat er restricties ivm geluid zullen komen, en boetes, is te verwachten.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenNou, er zit er hier anders weer een F-16 rondjes te draaien boven de Kempen en ik kan dat eigenlijk echt niet appreciëren.
Ik zit aan mijn bureau met mijn raam open en hoor maar amper Youtube uit de boxen 30cm van mijn hoofd.
Paar duizend personen hebben lawaai overlast omdat 1 kerel in een F-16 wat gas wil geven, vind ik vrij asociaal.
En begint me niet over nationale veiligheid!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenAlleszins zullen we in deze Greta en Anuna tijden moeten leren omgaan met nog wat andere maatregelen. Dat er restricties ivm geluid zullen komen, en boetes, is te verwachten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenAlleszins zullen we in deze Greta en Anuna tijden moeten leren omgaan met nog wat andere maatregelen. Dat er restricties ivm geluid zullen komen, en boetes, is te verwachten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
Restricties zijn er al lang hoor.
Artikel 40. Geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's
1. Het geluid voortgebracht door de in dienstzijnde auto's, gemeten in de omstandigheden en volgens de meetmethode voorzien in bijlage 1 van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, mag onderstaande grenzen niet overschrijden:2. Nochtans mag een geluidsmeting vlakbij het voertuig als gelijkwaardig beschouwd worden in volgende omstandigheden:Categorieën Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A) 1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84 2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86 3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86 4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91 5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91 6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93 7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93
1° De meting wordt verricht in een omgeving zonder weerkaatsing. Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden. Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5 m rond de microfoon.
2° Het voertuig moet staan op een nagenoeg horizontale bodem die uit hard materiaal bestaat, zoals beton, asfalt of soortgelijke bedekking. Geen enkele geluiddempende stof (hoog gewas, sneeuw, enz.) mag zich onder het voertuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.
3° Het niveau van het omgevingsgeluid, daarbij inbegrepen het geluid veroorzaakt door de wind, moet ten minste 10 dB (A) kleiner zijn dan het toelaatbare niveau voor het voertuig.
4° De meting gebeurt aan het stilstaande voertuig. De motor moet warm zijn en de versnellingsbak in de nulstand geplaatst. De motor wordt als warm aangezien wanneer hij bij stationair draaien stabiel is zonder gebruik te maken van startinrichting.
5° Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzinemotoren gelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt, en dat voor de dieselmotoren gelijk is aan het maximum toerental toegelaten door de snelheidsregulateur.
6° De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van 75 cm van het zijvlak van het voertuig.
7° Het geluidsniveau wordt gemeten met een sonometer waarvan de meettolerantie niet groter is dan 1 dB (A).
Het geluid voortgebracht door een auto in bovenvermelde omstandigheden, mag niet groter zijn dan:- 95 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een benzine-motor;
- 100 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pK (Din);
- 105 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen groter is dan 200 pK (Din).
Een tolerantie van 1 dB (A) is toegestaan. (K.B. 9.8.71, art. 6)
3.
1° De voorschriften van de richtlijn 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 en die van de richtlijn 73/350/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 7 november 1973 houdende aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van richtlijn 70/157/EEG van de Raad inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichtingen van motorvoertuigen, toegepast volgens de modaliteiten vastgelegd in artikelen 3 en 3bis zijn bindend voor al de voertuigen waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 werd ingediend.
2° Het in artikel 3bis, 3, gevraagde bewijs zal bestaan uit een proefnemingsverslag afgeleverd hetzij door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid v.z.w., Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, hetzij door het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel. (K.B. 9.5.88, art. 3A)
Voor wat betreft het Waals Gewest, worden de woorden ″het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel″ vervangen door de woorden ″het Operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen van de Waalse Overheidsdienst″.
4.
1° De voorschriften van de richtlijnen 77/212/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 8 maart 1977, 81/334/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 13 april 1981 en 84/372/EEG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 3 juli 1984, houdende aanpassing aan de stand van de techniek van de richtlijn 70/157/EEG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, toegepast volgens de modaliteiten vastgesteld in de artikelen 3 en 3bis mogen, op aanvraag van de constructeur of van de fabrikant, de bepalingen vastgesteld in punt 3 vervangen.
2° Het in artikel 3bis, 3, gevraagde bewijs zal bestaan uit een proefnemingsverslag afgeleverd hetzij door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid v.z.w., Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, hetzij door het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel.
Voor wat betreft het Waals Gewest, worden de woorden ″het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel″ vervangen door de woorden ″het Operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen van de Waalse Overheidsdienst″.
3° Vanaf I januari 1990 zijn de voorschriften van 1° bindend voor al de voertuigen waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf die datum wordt ingediend.
4° De bepalingen van de bijlagen 11 en IV van de richtlijn 81/334/EEG bedoeld in 1° zijn onmiddellijk van toepassing op al de uitlaatinrichtingen die te koop worden aangeboden na de inwerkingtreding van dit besluit en die bestemd zijn voor de voertuigen voor de eerste maal ingeschreven na I januari 1975.
Niettemin worden de inrichtingen voorzien van een TPSI- of TUV-markering als gelijkwaardig erkend met de EEG-markering tot I januari 1990.
5.
1° De voorschriften van de richtlijn 84/424/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3 september 1984 tot wijziging van de richtlijn 70/157/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, toegepast volgens de modaliteiten vastgesteld in de artikelen 3 en 3bis, mogen op aanvraag van de constructeur of van de fabrikant, de bepalingen vastgelegd in de punten 3 en 4 vervangen.
2° Het in artikel 3bis, § 3 gevraagde bewijs zal bestaan uit een proefnemingsverslag afgeleverd hetzij door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid v.z.w. Haachtsesteenweg 1405, 1130 Brussel, hetzij door het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel.
Voor wat betreft het Waals Gewest, worden de woorden ″het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer - Technische Directie, Wetstraat 155, 1040 Brussel″ vervangen door de woorden ″het Operationeel Directoraat-generaal Mobiliteit en Waterwegen van de Waalse Overheidsdienst″.
3° Vanaf 1 januari 1992 zijn de voorschriften van 1° bindend voor al de voertuigen waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf die datum wordt ingediend.
Voor wat betreft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de woorden “het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer – Technische Directie, Wetstraat 155, te 1040 Brussel” telkens vervangen door de woorden “de goedkeuringsinstantie”.
Voor wat betreft het Vlaams Gewest, wordt de zinsnede “het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, Wegverkeer – Technische Directie, Wetstraat 155, te 1040 Brussel” telkens vervangen door de woorden “de goedkeuringsinstantie”.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
Comment