Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen privé of in vennootschap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wagen privé of in vennootschap

    Beste autoliefhebbers,

    Ik heb een vraag waar ik niet aan uit geraak na veelvuldig het internet af te schuimen en ook dit forum.

    Ik wil een nieuwe/tweedehands wagen en heb een grote voorkeur voor de BMW X5 M50d. Nieuwprijs full option is zeer hoog maar momenteel staan die zeer goed tweedehands.
    Als ik die in men vennootschap wil steken betaal ik een torenhoge Voordeel van Alle Aard (VAA) en ook de aftrekbaarheid is door de CO2 van 173 slechts 50%.
    Niet interessant dus!
    Plug-in hybrides als alternatief zijn natuurlijk veel interessanter (BMW 530e en 740e) maar helaas is de X540e een FAKE-hybride en wordt dus zwaar afgestraft.

    Maw, wil ik een X5M50d dan kost dit me 45000 euro privé en dus niet af te trekken als vennootschap of zelfstandige
    Koop ik de nieuwe X5 45e kost die me 90000 euro, maar wel bijna 100% aftrekbaar.
    Een slim persoon zegt: 'Aja, pakt de nieuwe, eindtotaal is ongeveer hetzelfde en ge hebt een nieuwe!'
    Dit is slechts gedeeltelijk waar. Als we kijken naar de restwaarde over bvb 4 jaar dan zal de M50d van 40000 euro nog zeker 25000 euro waard zijn, max verlies van 15000 euro.
    De nieuwe 45e zal helaas van 90000 euro naar 40000 euro gaan, zeker met het vraagstuk fiscaliteit en plug-in hybrides.

    Beste keuze is me een 2dehands 320d met 109 CO2, aftrekbaar voor 65%.
    Een 530e of 740e zijn ook goedkoop 2dehands en bijna 100% aftrekbaar en dus de beste keuze maar helaas ben ik geen voorstander hiervan gezien ik een grote koffer wil (verhuizen, fietsen etc)(misschien een stomme redenering waar ik vanaf moet).

    Iemand die hier zijn opinie wil over geven?

  • #2
    Moelijk.

    Prive kan je hem wel verhuren aan de vennootschap aan x vergoeding.

    Alleen de eerste stelling over de restwaarde prive vind ik mss wat moeilijker. Je weet niet hoe de wereld en vooral de politiekers binnen 4 jaar gaan staal tegenover (dikke) diesels.

    En een nieuwe X5 in renting of leasing steken?

    Ik heb er voor mij een laten samenstellen aan ong 1.200€/pm ex btw. Hybride wat goed is op papier een een aangename zescilinder benzine derbij.
    In een leasing moet je geen 90-100k leggen en je weet wat de maandelijkse kosten zijn.


    Als je een X5 wilt, en zeker een 45e of 50D, dan gaat een 530e of 740e toch wat tegenvallen qua motor imo. Ik vond de 530e niet spectaculair sneller dan mijn V90 D4.
    BMW X5 45e

    Comment


    • #3
      Als je die in uw vennotschap steekt, en je rijdt er mee moet je ook nog VAA betalen.
      Leg de zaak eens voor aan uw boekhouder, die kan U alles uitrekenen.

      In elk geval, als uw zaak dat amper kan trekken moet je iets goedkoper nemen.
      Misschien is een XC90 T8 een optie....

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Als je die in uw vennotschap steekt, en je rijdt er mee moet je ook nog VAA betalen.
        Leg de zaak eens voor aan uw boekhouder, die kan U alles uitrekenen.

        In elk geval, als uw zaak dat amper kan trekken moet je iets goedkoper nemen.
        Misschien is een XC90 T8 een optie....
        Voor velen komt de zaak maar op de tweede plaats, als ze maar met een dikke auto kunnen rijden.
        Ik veralgemeen niet, er zijn ook andere.
        Z4 M40i

        Comment


        • #5
          Bedankt voor jullie reacties!

          @camaro68rs: mijn werk komt op de eerste plaats hoor, maar ik heb nu éénmaal een wagen nodig en onze regering verzint steeds nieuwe hypocriete regels waardoor we genoodzaakt zijn hierin mee te gaan...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Als je die in uw vennotschap steekt, en je rijdt er mee moet je ook nog VAA betalen.
            Leg de zaak eens voor aan uw boekhouder, die kan U alles uitrekenen.

            In elk geval, als uw zaak dat amper kan trekken moet je iets goedkoper nemen.
            Misschien is een XC90 T8 een optie....
            Een XC90 is fiscaal gezien dan weer niet interessant. Ik zou proberen gaan voor een renting met laag voorschot en hoge restwaarde, op 5 jaar. Je kan maar proberen. Na 5 jaar gewoon terug inleveren.

            Comment


            • #7
              Als je er voor kiest om geen wagen op de vennootschap te kopen maar de beroepskilometers met je privé-wagen te doen , dan moet je een rittenadministratie bijhouden geloof ik?
              Kan voordelig zijn als je een wagen hebt die anders qua VAA veel zou kosten, of zie ik dat verkeerd

              Comment


              • #8
                @caoimhin: renting met hoge restwaarde en doorverkopen lijkt mij inderdaad een goed idee

                @alcazar: je moet dan wel veel beroepskilometers doen om het voordelig te maken. Ik denk dat gewone woon-werk kilometers ook anders worden vergoed. Naar mijn mening betaal je wel geen VAA

                Ik kreeg van de boekhouder te horen dat via vennootschap de 90000 euro kost van een nieuwe wagen mij na optimalisatie rond de 50000 euro zou kosten privé, niet zo veel verschil met 2dehands (die zou 40000 aankoop zijn + BIV en 4xVB + onderhoud/kosten niet aftrekbaar), dus keuze voor een nieuwe is interessanter.
                Last edited by Doc.F; 22/08/2019, 16:09.

                Comment


                • #9
                  Zo simpel is het niet met kilometervergoeding: het is namelijk niet geldig voor woon-werk verkeer.
                  Sinds 2011 de grootste community van >39.400 freelancers en >32.750 freelance jobs. Plaats nu een gratis job en kom in contact met Belgische freelancers.


                  Je zou kunnen zeggen dat je kantoor thuis is (blijkt ook uit acte vennootschap), en dus kilometers naar de klant geen woon-werk verkeer zijn.
                  Telt niet!
                  Als jij regelmatig naar die klant rijdt, gaat fiscus dit beschouwen als woon-werk verkeer.
                  Hangt er dus vanaf welk werk je doet. Loodgieter die elke dag bij andere klant zit, die kan dit beweren.
                  Werk je op kantoor bij een klant bijna iedere dag van de week, dan gaat die vlieger niet op.

                  Comment

                  Working...
                  X