Als je allles alleen maar budgettair en financieel voordelig bekijkt, dan moet je het inderdaad zo aanpakken. Het is hoe de meeste Belgen redeneren. Ik kan mij meestal niet vinden in slogans als “ If you can't beat them, join them”. Hier ook niet. Er zijn veel andere zaken die ik dan weggesmeten geld vind. Het is maar hoe je het blokje draait. Altijd content als mij taksen weer betaald zijn voor een jaar. Hup, weer een jaar plezier!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Fiscaliteit Belgisch Wagenpark
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenJe "mag" nog altijd kopen wat je wil, alleen moet je (soms diep) in de buidel tasten als je keuze niet strookt met die van de beleidsmakers.
Ik heb voor de 330e geen BIV betaald en VB is 400€ minder dan de Lexus die nochtans ook een hybride was.
Het komt er gewoon op aan om het systeem te gebruiken in je voordeel. If you can't beat them, join them.
Da's ook het motto van de meeste EV-boys (als ze het durven toegeven).
Comment
-
Om te "joinen" moet je zelfstandige worden
toen ik zelfstandige werd, dacht ik "joepie nu kan ik een dikke wagen kopen", ondertussen is dat wel bijgesteld naar "joepie nu kan ik een dikke EV kopen" (qua TCO als zelfstandige zit de model 3 een pak onder een 330i). Maar mijn boekhouder zei wel reeds in 2010 dat ik een elektrische moest kopen (op de moment dat net ongeveer de eerste nissan leaf op de markt kwam en laadpalen nog niet in de verste verte te bespeuren waren, daar heb ik toch voor bedankt ...)
als particulier ben je toch nog altijd beter af met een tweedehands, zelfs al is die dan iets duurder in taks. (het gaat nog steeds niet om astronomische bedragen... al is 4400 euro BIV of een jaarlijke rijtaks van 800 euro niet niks).
en er zijn ook tweedehandswagens met een deftige motor en een aanvaardbare BIV...
een Audi S4 van 2017, 170gr CO2, komt op een BIV van 1.073,32 en rijtaks 837,51 (heb euro 5 ingevuld in de simulator, weet niet of dat klopt, met euro 6 is t mss nog minder).
edit: even een S4 avant opgezocht op autoscout (Euro 6, 175 gr co2):
TAKSEN 2021
Vlaanderen- BIV: € 1.439,23- Jaarlijkse taks: € 850,15
Wallonië- TMC: € 3.469,90- Eco-Malus: 250,-- Taxe de circulation: € 838,73
Dus in wallonie nog meer dan de dubbele BIV dan in vlaanderen...
m.a.w. als ge rond de 170 gr CO2 kunt blijven zit ge nog vrij goed als particulier, ik heb in 2011 mijn honda accord met 170 gr CO2 verkocht omdat vanaf 2012 de VAA verdubbelde... als firmawagen moet ge al sinds 2012 zien dat ge niet te veel boven de 100 gr zit want elke extra gram wordt afgestraft (0,1 % VAA per gram, dus 115 gr was 5,5%, 170 gr werd meteen 11% van de cataloguswaarde, dus het dubbele dan bij de referentiewaarde van 115 gr).
enfin, al die fiscale stelsels, leiden tot maar 1 ding: dat den ene altijd jaloers is op den andere omwille. verdeel en heers, noemen ze zo iets.
daarom dat ge beter kunt proberen om binnen het stelsel waaronder ge valt (zijt ge nu werknemer, ambtenaar, of zelfstandige), de voordelen mee te pikken...Last edited by sunking; 29/04/2021, 13:25.
- Likes 1
Comment
-
sunking Top post!
Ik ga passen voor het strakker wordende keurslijf van keuzes voor zelfstandigen . Ik betaal 800€ + 1000€ + 56€ als particulier. Dik in orde voor mij, al doe ik wel erg weinig kilometers en zou een kilometerheffing het meest voordelige (en eerlijke) systeem zijn.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenOm te "joinen" moet je zelfstandige worden
enfin, al die fiscale stelsels, leiden tot maar 1 ding: dat den ene altijd jaloers is op den andere omwille. verdeel en heers, noemen ze zo iets.
daarom dat ge beter kunt proberen om binnen het stelsel waaronder ge valt (zijt ge nu werknemer, ambtenaar, of zelfstandige), de voordelen mee te pikken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Ik ben op niks of niemand jaloers, met niets. Ik geef gewoon mee dat het systeem van belasten niet eerlijk is. Een hybride X5 met 300 Pk heeft op papier een CO2 van 40 ofzo. Daar betaal je haast niks BIV op en een taks van een paar honderd euro. Voor zo'n dik beest is dat niks.
En er zijn er genoeg die er van profiteren (wat op zich hun recht is).
Comment
-
Ik heb ook een X5 PHEV 313pk (privé-wagen) en betaal een goeie 300 euro VB per jaar. Toch voel ik me niet aangesproken als zijnde een profiteur.
Doe max. 15k/jaar en veel ritten <25km bijna uitsluitend in EV-modus. We zijn met 5 en de ruimte wordt meestal ook gebruikt.
Wat had ik anders moeten kopen? Een 25d of 30d die duurder zijn in taksen, meer lawaai maken en stinken en hogere onderhoudskosten hebben?
Comment
-
... en zo is de cirkel weer rond .
mss moeten ze jaarlijks de boordcomputer van uw PHEV uitlezen om te zien of ge niet te veel op benzine gereden hebt
maar da's weeral te ingewikkeld hier, ze kunnen nog niet controleren of ge uw roetfilter verwijderd hebt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten.. 226g CO2 vind ik al wel vrij extreem, toch effe mogen zoeken om een auto te vinden met zo'n hoge uitstoot...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenAls je allles alleen maar budgettair en financieel voordelig bekijkt, dan moet je het inderdaad zo aanpakken. Het is hoe de meeste Belgen redeneren. Ik kan mij meestal niet vinden in slogans als “ If you can't beat them, join them”. Hier ook niet. Er zijn veel andere zaken die ik dan weggesmeten geld vind. Het is maar hoe je het blokje draait. Altijd content als mij taksen weer betaald zijn voor een jaar. Hup, weer een jaar plezier!
Maar belastingen zijn toch echt zonder discussie weggesmeten geld, vandaar dat ik die zoveel mogelijk mijd.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenals particulier ben je toch nog altijd beter af met een tweedehands, zelfs al is die dan iets duurder in taks. (het gaat nog steeds niet om astronomische bedragen... al is 4400 euro BIV of een jaarlijke rijtaks van 800 euro niet niks).
en er zijn ook tweedehandswagens met een deftige motor en een aanvaardbare BIV...
een Audi S4 van 2017, 170gr CO2, komt op een BIV van 1.073,32 en rijtaks 837,51 (heb euro 5 ingevuld in de simulator, weet niet of dat klopt, met euro 6 is t mss nog minder).
edit: even een S4 avant opgezocht op autoscout (Euro 6, 175 gr co2):
TAKSEN 2021
Vlaanderen- BIV: € 1.439,23- Jaarlijkse taks: € 850,15
Op het vlak van taksen/pk ratio ga je bij de niet-EV's niet veel beter vinden dan dat vermoed ik2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenMaar belastingen zijn toch echt zonder discussie weggesmeten geld, vandaar dat ik die zoveel mogelijk mijd.
En of dat dan altijd echt weggesmeten is, is weer een andere discussie :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
Zo heeft elk zijn prioriteiten hé die de ander dan weggesmeten geld vindt. Verschil moet er zijn
Maar belastingen zijn toch echt zonder discussie weggesmeten geld, vandaar dat ik die zoveel mogelijk mijd.
Ik vind veel geld geven aan reizen puur weggesmeten geld, maar voor iemand anders is dat dan weer blabla“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
Maar belastingen zijn toch echt zonder discussie weggesmeten geld, vandaar dat ik die zoveel mogelijk mijd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
Maar je betaalt op alles, op geld dat je verdient, erft of uitgeeft, 't is al gelijk, dus zinloos om je er druk in te maken. Zelfs op een brood betaal je belastingen, maar ik veronderstel dat je toch wel nog eet ? ;-)
Comment
-
Tja op eten is de btw 6% geloof ik en op tabak betaal je wellicht nen hoop accijnzen, voor zonnepannelen kreeg je dan weer subsidies... Via belastingen en subsidies kan
de overheid ons gedrag vrij goed sturen, want veel mensen denken met hun portemonnee.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenHelemaal waar.
Zonder belastingen geen ziekteverzekering, geen werkloosheidsuitkeringen, geen onderwijs, geen wegennet, geen... (vul zelf maar in...)
Zelfs geen leger!Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 30/04/2021, 12:14.
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Helemaal?
Zonder belastingen geen ziekteverzekering, geen werkloosheidsuitkeringen, geen onderwijs, geen wegennet, geen... (vul zelf maar in...)
Zelfs geen leger!
Heb er geen probleem mee om mijn autotaksen te betalen, I call it fun coupons!
Zolang die maar goed ingezet worden *kuch*“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Helemaal?
Zelfs geen leger!
Maar pakweg 1000 euro taks per jaar betalen om amper te rijden en om niet genoeg plezier meer kunnen te beleven aan het rijden, dan pas ik liever. Dat is niet enkel mijn mening, dat is ook die van vele anderen. Waarom denk je dat die fake hybrides zo in trek zijn? Maar hé, iedereen zijn hobby hoor. Ik vind het persoonlijk(!) zuiver weg gegooid geld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Ik heb dan ook niet gezegd dat ik problemen met belastingen heb, hé! Ik geef zelfs graag een groot deel van m'n loon af, de mensen die mij hier wat kennen weten dat maar al te goed. Ik kan morgen ook ziek worden, ik wil ook dat wegen onderhouden worden,...
Maar pakweg 1000 euro taks per jaar betalen om amper te rijden en om niet genoeg plezier meer kunnen te beleven aan het rijden, dan pas ik liever. Dat is niet enkel mijn mening, dat is ook die van vele anderen. Waarom denk je dat die fake hybrides zo in trek zijn? Maar hé, iedereen zijn hobby hoor. Ik vind het persoonlijk(!) zuiver weg gegooid geld.
Comment
Comment