Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiscaliteit Belgisch Wagenpark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

    tja zaken zoals een hoge BIV / VB, dat lijkt mss weggegooid geld, maar ge moet ook naar het totale plaatje kijken natuurlijk. een nieuwe wagen met enorme afschrijving de eerste jaren, en een omnium van 1000 per jaar, dat noem ik ook weggegooid geld dan (iets wat ik zelf ook enkel maar doe omdat het aftrekbare kosten zijn).
    Ik koop een nieuwe wagen omdat ik er altijd eentje wil volledig naar m'n zin. En nieuw is nog steeds beter dan tweedehands, er staan immers 0 km op. En een omnium heb je niet nodig, een verzekering ook niet... tot er iets gebeurt. Vind ik dus wat een manke vergelijking.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      ... en zo is de cirkel weer rond .
      mss moeten ze jaarlijks de boordcomputer van uw PHEV uitlezen om te zien of ge niet te veel op benzine gereden hebt
      maar da's weeral te ingewikkeld hier, ze kunnen nog niet controleren of ge uw roetfilter verwijderd hebt...
      Je gaat het misschien niet geloven maar het fiscale was nooit een doorslaggevende factor om die wagen te kopen. Is ook maar een 2 liter dus ook zonder PHEV ging taks nooit echt hoog zijn.

      Ik haal trouwens gemiddeld 1600km uit een tank van 80l dus daar zitten veel EV kilometers in hé

      Comment


      • Wat is 1000€ euro per jaar, als je het vergelijkt met mensen die bvb 4000€ uitgeven aan 14 dagen op reis gaan (x hoeveel keer per jaar?). Daar kan je dan 4 jaar plezier mee beleven aan een heerlijke wagen, die je kan uithalen op momenten die er toe doen. Op heerlijke baantjes, niet in de spits, genieten, jij en je wagen. Daar gaat niets boven imo. Take my money. Maar ik begrijp bvb de mensen die voor het reizen kiezen ook. Het is allemaal voorkeur. De vele anderen mogen zeker anders kiezen, liefst zelfs, dan kom ik ze op die mooie baantjes niet tegen!
        Last edited by order66; 30/04/2021, 15:50.
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

          Je gaat het misschien niet geloven maar het fiscale was nooit een doorslaggevende factor om die wagen te kopen. Is ook maar een 2 liter dus ook zonder PHEV ging taks nooit echt hoog zijn.

          Ik haal trouwens gemiddeld 1600km uit een tank van 80l dus daar zitten veel EV kilometers in hé
          Mooi!
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • Ja een PHEV kan heel zuinig zijn... ALS je het juiste gebruiksprofiel hebt. Mensen die hun hybride porsche 100% aftrekken van de zaak en nooit de pries insteken, daar heb ik het wat moeilijker mee... maar de wetgever maakt het mogelijk. (het kan zijn dat dit ondertussen al aangepast is in de wetgeving)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
              Wat is 1000€ euro per jaar, als je het vergelijkt met mensen die bvb 4000€ uitgeven aan 14 dagen op reis gaan (x hoeveel keer per jaar?). Daar kan je dan 4 jaar plezier mee beleven aan een heerlijke wagen, die je kan uithalen op momenten die er toe doen. Op heerlijke baantjes, niet in de spits, genieten, jij en je wagen. Daar gaat niets boven imo. Take my money. Maar ik begrijp bvb de mensen die voor het reizen kiezen ook. Het is allemaal voorkeur. De vele anderen mogen zeker anders kiezen, liefst zelfs, dan kom ik ze op die mooie baantjes niet tegen!
              Ik ken er die echt héél veel reizen, de ganse wereld rond en een erg leuke auto hebben, een F-type...wel in 2L versie...
              Voor alle duidelijkheid, niks mis mee natuurlijk maar ik zou dan toch een top-versie genomen hebben.


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Ja een PHEV kan heel zuinig zijn... ALS je het juiste gebruiksprofiel hebt. Mensen die hun hybride porsche 100% aftrekken van de zaak en nooit de pries insteken, daar heb ik het wat moeilijker mee... maar de wetgever maakt het mogelijk. (het kan zijn dat dit ondertussen al aangepast is in de wetgeving)
                Voilà, daar gaat het over. Maar ik kan ze ook geen ongelijk geven!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                  Ik ken er die echt héél veel reizen, de ganse wereld rond en een erg leuke auto hebben, een F-type...wel in 2L versie...


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Dan moet je wel interesse in beide hebben ik heb nog andere hobby’s hoor
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                    Ik ken er die echt héél veel reizen, de ganse wereld rond en een erg leuke auto hebben, een F-type...wel in 2L versie...
                    Voor alle duidelijkheid, niks mis mee natuurlijk maar ik zou dan toch een top-versie genomen hebben.

                    Dat hangt van hun prioriteiten en eisen af. Het is niet omdat je heel rijk bent ofzo, je per se een heel dikke auto moet hebben met al dan niet bijhorende heel dikke taksen. Trouwens, zo'n 2 liter heeft 300 Pk, toch niet veel mis mee, denk ik dan.

                    Enfin, iedereen doet wat ie wilt. Het is een zuiver persoonlijke keuze. Ik heb hier ook een moto staan, puur voor de fun, op zes jaar tijd heb ik daar 21.000 km mee gereden. Dat zijn gemiddeld 3.500 km's per jaar. Vroeger reed ik tegen de 10.000 km per jaar met de moto. Tja, ook motorrijden is niet meer wat het vroeger was. Ik denk dikwijls, waarom heb ik dat ding nog? Maar hé, die moto kost me 60 euro taks per jaar en een dikke 300 euro aan verzekering. Daar kan ik nog best mee leven. Als ze er morgen 1.000 euro taks per jaar van maken, dan gaat die buiten. Dat bedrag vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de fun die ik er nog mee kan beleven. Dat heeft niets met krenterig ofzo te maken, dat is meer een soort van kosten-batenanalyse.



                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                      dus je wil een wagen kopen die onbetrouwbaar is, niet waardevast (want minder dan 44k waard na 4 jaar?), veel zuipt en veel lawaai maakt.
                      Je zou de overheid juist dankbaar moeten zijn dat ze dit ontmoedigen

                      p.s. BPM in NL op zo’n SQ4 is 36500 euro, bijna zo veel dus dan wat ge er nu aan zou geven...
                      -onbetrouwbaar: zou kunnen, ik ga nooit af op imago. Mijn slechtste auto ooit was een 'oerbetrouwbare' Volvo...
                      -niet waardevast: super! Dan heeft een andere idioot al de eerste en grootste afschrijving in mijn plaats betaald!
                      -veel zuipt: boeit me niet want ik doe maar 10k/jaar
                      -veel lawaai: joepie, Ferrari-engine, bring it on!

                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                      Comment


                      • ik zie en hoor toch al die stekkerhybrides trots en relatief traag hun batterij ten volle benutten, ze lijken er toch grotendeels allemaal plezier aan te beleven...er zullen er wel in appartementsblokken wonen en niet kunnen laden, maar hier zie je overal kabels op de opritten verschijnen

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                          -niet waardevast: super! Dan heeft een andere idioot al de eerste en grootste afschrijving in mijn plaats betaald!

                          jep, een niet-zo-waardevaste is natuurlijk altijd interessant tweedehands... maar omdat jij hem dan nu goedkoop kan kopen, komt de BIV in verhouding wel hoog uit (> 10%), wat jouw klacht was. Koop je hem nieuw voor 100.000, dan is die BIV in verhouding een peulschil.

                          Comment


                          • Beperking aftrek voor stekkerwagens op regeringstafel

                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • dat stond natuurlijk in de sterren geschreven, dat 100% niet voor altijd zou zijn. ze moeten toch ergens hun inkomsten vandaan kunnen halen.
                              70% lijkt me niet slecht... (en fossiele wagens 0% uiteraard)

                              Comment


                              • In Nederland doen ze dat anders. Daar verhogen ze gewoon de accijnzen op brandstoffen om het verlies aan inkomsten door hybrides/EV's te compenseren.

                                Comment


                                • In nederland zijn ze al lang de fiscale voordelen van stekkerwagens aan het beperken.
                                  Op een PHEV heb je al jaren geen voordeel meer tov een ICE.
                                  Bijtellingsvoordeel voor EV was in 2020 reeds beperkt tot 50000 euro (dit veroorzaakte een rush op de model 3 van 60000 eind 2019), en in 2021 nog verder verlaagd tot 40000 euro.
                                  Het voordeel van hun aanpak is dat je wel op voorhand weet waar je aan toe bent (het wordt reeds jaren op voorhand aangekondigd) en dat de regels altijd gelden voor de volledige duur van uw lease contract.

                                  Comment


                                  • Jaren op voorhand aangekondigd? Ik dacht het niet. Als ze zien dat ze een te groot tekort gaan hebben op de begroting passen ze daar ook snel de regels aan. (we praten dan wel over maanden, niet weken/dagen zoals hier in België) Daarom dat die boten vol Mitsu Outlanders of Tesla's vol gas naar Rotterdam vaarden.

                                    Comment


                                    • eigenlijk werkt de titel hoe langer hoe meer op mijn systeem. het moet zijn "rotte vlaamse autofiscaliteit". Snel Jambon verbannen naar schurkenstan en terug Di Rupo. Dan hebben we wel een Romaanse homo als regeringsleider maar dat was ten minste een waardige man ipv een media geil varken als dikke jan-hesp.
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                        Snel Jambon verbannen naar schurkenstan en terug Di Rupo.
                                        Was DiRupo dan de voormalige Vlaams minister-president?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                          Was DiRupo dan de voormalige Vlaams minister-president?
                                          toen hadden die flaminganten nog niet zo veel te koeken. niks als ellende met die vlamingen.
                                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                          Comment

                                          Working...
                                          X