Hier staat wat meer informatie over de nieuwe Waalse belasting: https://gocar.be/nl/autonieuws/belas...-jacht-op-suvs
Paar zaken:
- Vermenigvuldigingsfactor 0 voor EV's, dus 0€ BIV en verkeersbelasting voor EV's? Lijkt me straf met de push om naar EV's te gaan. De superzware EV SUV's haal je daar dus niet mee van de baan.
- Ik zie sommige fabrikanten nog wel een 'speciale' versie maken met lager Max Toegelaten Massa. Ja, dan mag je wat minder laden, maar wie gaat dat ooit controleren. En je weet eigenlijk dat de wagen dat wel aankan, omdat dezelfde wagen in andere landen wel meer mag dragen. Als je nu verschillende motor versies van dezelfde wagens vergelijkt, zie je ook dat het MTM gewoon wordt verhoogd met het gewicht van de zwaardere motor. Wordt de ophanging daarvoor altijd aangepast?
- lijkt een afstraffing voor zeer grote, zware ICE wagens. Vind ik op zich niet slecht. Ook goed voor verkeersveiligheid, ben die aso bakken serieus beu. MX-5 2.0 heeft een MTM van 1260kg. Tov de referentie van 2000kg doe je een serieus voordeel: x0.63. Mazda 6 2.0 benzine break, toch geen kleine wagen met redelijk grote motor, heeft een MTM van 2042kg. Dus je betaald 1,021x meer.
De BIV wordt als volgt berekend: het basisbedrag van de huidige BIV x (CO₂ WLTP cyclus /150 ) x (MTM/2000) x (0,7 voor CNG en LPG, 0,8 voor hybride auto’s, 1 voor benzine, 1,2 voor diesel en 0 voor elektrische voertuigen). Voor de (jaarlijkse) verkeersbelasting is de formule eenvoudiger: een forfaitair tarief van 50 euro + BIV/3.
- Vermenigvuldigingsfactor 0 voor EV's, dus 0€ BIV en verkeersbelasting voor EV's? Lijkt me straf met de push om naar EV's te gaan. De superzware EV SUV's haal je daar dus niet mee van de baan.
- Ik zie sommige fabrikanten nog wel een 'speciale' versie maken met lager Max Toegelaten Massa. Ja, dan mag je wat minder laden, maar wie gaat dat ooit controleren. En je weet eigenlijk dat de wagen dat wel aankan, omdat dezelfde wagen in andere landen wel meer mag dragen. Als je nu verschillende motor versies van dezelfde wagens vergelijkt, zie je ook dat het MTM gewoon wordt verhoogd met het gewicht van de zwaardere motor. Wordt de ophanging daarvoor altijd aangepast?
- lijkt een afstraffing voor zeer grote, zware ICE wagens. Vind ik op zich niet slecht. Ook goed voor verkeersveiligheid, ben die aso bakken serieus beu. MX-5 2.0 heeft een MTM van 1260kg. Tov de referentie van 2000kg doe je een serieus voordeel: x0.63. Mazda 6 2.0 benzine break, toch geen kleine wagen met redelijk grote motor, heeft een MTM van 2042kg. Dus je betaald 1,021x meer.
Comment