Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiscaliteit Belgisch Wagenpark

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hier staat wat meer informatie over de nieuwe Waalse belasting: https://gocar.be/nl/autonieuws/belas...-jacht-op-suvs

De BIV wordt als volgt berekend: het basisbedrag van de huidige BIV x (CO₂ WLTP cyclus /150 ) x (MTM/2000) x (0,7 voor CNG en LPG, 0,8 voor hybride auto’s, 1 voor benzine, 1,2 voor diesel en 0 voor elektrische voertuigen). Voor de (jaarlijkse) verkeersbelasting is de formule eenvoudiger: een forfaitair tarief van 50 euro + BIV/3.
    Paar zaken:
    - Vermenigvuldigingsfactor 0 voor EV's, dus 0€ BIV en verkeersbelasting voor EV's? Lijkt me straf met de push om naar EV's te gaan. De superzware EV SUV's haal je daar dus niet mee van de baan.
    - Ik zie sommige fabrikanten nog wel een 'speciale' versie maken met lager Max Toegelaten Massa. Ja, dan mag je wat minder laden, maar wie gaat dat ooit controleren. En je weet eigenlijk dat de wagen dat wel aankan, omdat dezelfde wagen in andere landen wel meer mag dragen. Als je nu verschillende motor versies van dezelfde wagens vergelijkt, zie je ook dat het MTM gewoon wordt verhoogd met het gewicht van de zwaardere motor. Wordt de ophanging daarvoor altijd aangepast?
    - lijkt een afstraffing voor zeer grote, zware ICE wagens. Vind ik op zich niet slecht. Ook goed voor verkeersveiligheid, ben die aso bakken serieus beu. MX-5 2.0 heeft een MTM van 1260kg. Tov de referentie van 2000kg doe je een serieus voordeel: x0.63. Mazda 6 2.0 benzine break, toch geen kleine wagen met redelijk grote motor, heeft een MTM van 2042kg. Dus je betaald 1,021x meer.

Comment

• Een wagen is nooit een aso bak, wel de chauffeur Dat maakt van eender welke wagen een potentiële aso bak… is ook duidelijk in het verkeer. Er is niet echt een onderscheid in zwaar of niet mbt rijgedrag.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• er zijn genoeg brave burgertjes die hun in saaie stadssufjes heel agressief en assosiaal rijden hoor.
        Ik rijd met mij grote bakken als een heel brave rustige mens.....
        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Working...
        X