Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Testen uitstoot lichte vracht?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Testen uitstoot lichte vracht?

Ik vroeg mij af of ze bij een lichte vrachtwagen ook je uistoot testen?
    Ik heb de indruk dat ze nog nooit iets in mijn uitlaat hebben gestoken, maar ben nu niet helemaal zeker.

In geval dat ze dat niet doen, zou ik dan de katalysatoren kunnen leeghalen bijvoorbeeld (niet dat ik dat van plan ben overigens, is uit pure interesse - ik zou het wel overwegen als ze ooit niet meer goed zouden werken).

Klopt het ook dat je geen andere velgen mag steken bij een LV als dat niet op het gelijkvormigheidsattest staat?

Wij hebben ook een LV op LPG op de zaak staan. Op de keuring hebben ze in ieder geval wel de uitstoot gemeten (misschien omdat het een LPG is?).

En eens tegen de trekhaak gestampt... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fahrenheit Bekijk Berichten
      Wij hebben ook een LV op LPG op de zaak staan. Op de keuring hebben ze in ieder geval wel de uitstoot gemeten (misschien omdat het een LPG is?).

En eens tegen de trekhaak gestampt... .
      Dank! Hier ook LPG en ook wel al moeilijk gedaan over de trekhaak (met Amerikaanse pen, uiteindelijk altijd wel ok). Wel particulier.

Bij de lijn van lichte vracht staat zelf geen apparaat voor in de uitlaat... bij zelfde station wel al altijd zo'n buis in de uitlaat van een personenwagen gehad. Daarom dat ik begon te twijfelen of het misschien niet gebeurt bij een LV?

Op keuringsbewijs staat wel dat hij toegelaten is in elke milieuzone, maar dat komt waarschijnlijk gewoon door de Euronorm, niet door de effectieve uitstoot.

Comment

Gij moogt +300gr co2 uitstoten in elke milieuzone, zolang uw auto de juiste euronorm heeft.

Comment

Milieuzone houd geen rekening met effectief gemeten uitstoot enkel met euronorm.
          De meting van uitstoot dient om te weten of al je systemen nog werken. (al hadden ze problemen met het achterhalen of roetfilter was leeggehaald, stond in het nieuws paar jaar terug).

Comment

vorige wagen(diesel) was een LV en daar werd de uitstoot van gecontroleerd
            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Gij moogt +300gr co2 uitstoten in elke milieuzone, zolang uw auto de juiste euronorm heeft.
              Uiteraard, en dat doe ik ook... maar ik was eerder nieuwsgierig of ook de échte uitsoot werd gemeten. Blijkt dus nu dat het een beetje afhankelijk is van station of de persoon die jou keurt?

In dat geval neem ik aan dat je zonder katalysatoren niet zal slagen.

Comment

In principe zou dat niet mogen. Ze hebben een testprocedure om te volgen.
                Hangt van de nauwkeurigheid van de testmethode af. Het is te hopen dat je geen groene kaart krijgt. Anders zou het de zoveelste flop van de autokeuring zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
                  In principe zou dat niet mogen. Ze hebben een testprocedure om te volgen.
                  Hangt van de nauwkeurigheid van de testmethode af. Het is te hopen dat je geen groene kaart krijgt. Anders zou het de zoveelste flop van de autokeuring zijn.
                  Niet dat ik nog van veel verschiet bij de keuring... ik ken wel iemand die in Nederland met 2 verschillende (personen)auto's door de keuring is geraakt met een lege kat, op LPG.
                  Is de uitstoot op LPG dan zo verschillend?

Maar dit was nu eens puur uit interesse, omdat ze écht niks in mijn uitlaat hebben gestopt. Eerst de lampen, daarna zat de meneer enkele minuten in de wagen, met motor uit, en dan daarna het schokken, remmen, ...

Wat testen ze eigenlijk allemaal van uitlaatgas?

Comment

Ik ben zelf afgekeurd met mijn lichte vracht voor een slechte lamda waarde, dus ze testen het wel degelijk.
                    RIP Den borre!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako613 Bekijk Berichten

Niet dat ik nog van veel verschiet bij de keuring... ik ken wel iemand die in Nederland met 2 verschillende (personen)auto's door de keuring is geraakt met een lege kat, op LPG.
                      Is de uitstoot op LPG dan zo verschillend?

Maar dit was nu eens puur uit interesse, omdat ze écht niks in mijn uitlaat hebben gestopt. Eerst de lampen, daarna zat de meneer enkele minuten in de wagen, met motor uit, en dan daarna het schokken, remmen, ...

Wat testen ze eigenlijk allemaal van uitlaatgas?
                      Machien test alle uitlaatstoffen (co,co2,roetparticels, NOx, onverbrande koolwaterstoffen).

NOx worden gevormd bij hoge temperaturen en een verbrandingsmotor op LPG werkt op een lagere temperatuur als benzine/diesel dus ja deze stoot minder NOx uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                        Ik ben zelf afgekeurd met mijn lichte vracht voor een slechte lamda waarde, dus ze testen het wel degelijk.
                        Ik ging er ook vanuit dat het hoorde, want wie weet in wat voor staat sommige LV's anders zouden zijn...
                        Misschien omdat het LPG was dat ze er vanuitgingen dat het ok was? Mijn type auto passeert daar dagelijks wel heel veel.
                        Hoe testen ze lambdawaarden? Via OBD? Want hij is zeker ook niet aangesloten geweest.

​​​​
                        Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten
                        Machien test alle uitlaatstoffen (co,co2,roetparticels, NOx, onverbrande koolwaterstoffen).

NOx worden gevormd bij hoge temperaturen en een verbrandingsmotor op LPG werkt op een lagere temperatuur als benzine/diesel dus ja deze stoot minder NOx uit
                        Ik had nu juist eens goed doorgevlamd zodat hij wat gekuist zou zijn. Rij meestal heel rustig..
                        En hoe worden de grenzen bepaald? Want mijn LV die 20 liter verbruikt zal toch een andere uitstoot hebben dan een Berlingo LV die 7 liter verbruikt?

Maar wat je zegt over LPG: verbrandt dat juist niet heter? De ene zegt dat NOx omlaaggaat door volledigere verbranding, de andere zegt dat het omhooggaat door de hetere verbranding.
                        Doet een kat eigenlijk nog veel op LPG?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako613 Bekijk Berichten

Ik ging er ook vanuit dat het hoorde, want wie weet in wat voor staat sommige LV's anders zouden zijn...
                          Misschien omdat het LPG was dat ze er vanuitgingen dat het ok was? Mijn type auto passeert daar dagelijks wel heel veel.
                          Hoe testen ze lambdawaarden? Via OBD? Want hij is zeker ook niet aangesloten geweest.

​​​​
                          Neen gewoon zoals bij de keuring voor personenwagens met de stengel in den uitlaat.
                          RIP Den borre!

Comment

Gaat het over een Amerikaan? Heb je dan toevallig een sidepipe? Zo ja, dan geraken ze er waarschijnlijk niet bij met hun toestel.
                            RIP Den borre!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J_o_n_a_s_ Bekijk Berichten
                              Gaat het over een Amerikaan? Heb je dan toevallig een sidepipe? Zo ja, dan geraken ze er waarschijnlijk niet bij met hun toestel.
                              Ja, maar wel met rechte uitlaat (2 tips).
                              Ik had begrepen dat een uitlaat langs de zijkant niet mag? Heb ze wel al gezien, maar ook al van mensen gehoord dat die moest omgebouwd worden, en vrijwel elke Suburban/Tahoe hier heeft een (lelijke) speciale, aangepaste, rechte uitlaat.

Maar ik heb standaard 2 rechte uitlaten.

Comment

Working...
                              X