Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autohandelpraktijken in merkgarages

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Autohandelpraktijken in merkgarages

    Ik denk dat de klassieke autohandel echt eens de zaken anders moet bekijken.
    Dit weekend samen met mijn dochter die wil beginnen te werken gaan kijken voor een nieuwe of recente tweedehands auto.

    Zelf rij ik met een firmawagen, en zelfs daarvoor kom ik gewoon niet in de garage. Ik geef mijn config af aan de fleetverantwoordelijke, en die zegt me dan of ik nog wat kan toevoegen of moet gaan cutten. Dus... niet direct ervaring met het ras autoverkoper.

    Eerst het positieve: bij Cardoen gaan kijken. Je moet daar natuurlijk wat geluk hebben dat wat er staat je smaak is.
    Maar: correcte overnameprijs voor de 10 jaar oude studentenkar, en de prijs die op de auto staat is ook wat je gaat betalen. Na betaling is de auto beschikbaar op 1 week tijd.

    Dan naar een Skoda garage gegaan die een demowagen aanbood die binnen haar budget viel en haar aanstond.
    Ze had midden in de week al een afspraak gemaakt, maar toch voor we vertrokken nog eens gebeld of die auto er nog stond. "Zeker, kom maar af, koffie staat klaar".

    Dus... 40 km gereden, en het eerste wat die verkoper zegt is... sorry, je hebt nog met mijn collega gebeld maar die wist niet dat die auto gisteravond verkocht is.
    Ik ga U proberen iets anders aan te bieden.
    Nu had mijn dochter al een paar configs gemaakt, maar die kwamen op catalogusprijs van >20k. Haar budget ca 13-14k, en dat vertelde ze ook.
    Ze laat dus zo'n config zien. De verkoper... ja we hebben nog een stockwagen die op de kleur na vrijwel hetzelfde is.
    En dan de hokus pokus... van 21k gaat het dan met overname (auto is misschien nog echt 1000€ waard) naar 14500€.

    Onzin toch... Waarom bestaan er nog catalogusprijzen? Willen de mensen nu echt een korting kopen? Waarom schrikken ze klanten af met catalogusprijzen die toch niemand betaalt?

    En dan nog een tweede die een maand later beschikbaar is, die ging van 22k naar 17k omdat ze daarop geen recyclagepremie mogen geven, maar pas een overname kunnen bepalen als ze eerst foto's maken van de oude bak, en die dan doorgeven aan handelaars om een week later een prijs te geven.

    Waarom maken ze het de klant toch zo moeilijk om gewoon een stuk auto te kopen...

    Nog eens gevraagd naar een nieuwe op bestelling... Leveringstermijn: 5 maand. En dan beweren dat de autosector op zijn gat ligt.

    Nu wou mijn dochter sowieso daar niet meer kopen omdat ze ons tot daar lieten komen voor niks, maar anders. WTF

    Ik ga nog liever een tapijt kopen in de soeks dan in België een auto.

    Onze laatste auto hebben we ook bij Cardoen gekocht. Auto was perfect wat we zochten, prijs zat 2000€ onder de prijs van de merkgarage, en de overname lag 1000€ hoger. Direct leverbaar en geen gezever.


    De merkhandelaars zijn echt hun eigen graf aan het graven op die manier. Ik ga ze echt keihard mijden.

  • #2
    IbifaHo jij kan sinds dit weekend meespreken over deze praktijken

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

    Comment


    • #3
      tja Skoda 'valt' onder Dieteren hé
      mijn autootjes:

      Volvo V60 D3 R-Design 2021
      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

      Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

      Comment


      • #4
        Ik snap niet goed dat je er zo van verschiet? Dat is altijd al zo geweest. Al is men er tegenwoordig wel steeds meer van af aan het stappen. Bij bepaalde merken zie je online al ongeveer de werkelijke prijs na korting, naast de catalogusprijs vermeld staan. Alsook qua levertermijnen is dat toch ook al altijd zo geweest bij mijn weten?

        Ik snap de frustraties, maar vind het precies wat vreemd dat als auto-liefhebber en kenner, je zo uit de lucht komt vallen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
          Ik snap niet goed dat je er zo van verschiet? Dat is altijd al zo geweest. Al is men er tegenwoordig wel steeds meer van af aan het stappen. Bij bepaalde merken zie je online al ongeveer de werkelijke prijs na korting, naast de catalogusprijs vermeld staan. Alsook qua levertermijnen is dat toch ook al altijd zo geweest bij mijn weten?

          Ik snap de frustraties, maar vind het precies wat vreemd dat als auto-liefhebber en kenner, je zo uit de lucht komt vallen.
          Ik had toch echt gehoopt dat ze aan het verbeteren waren... Noppes.

          Bij mijn firmawagen had ik ook al gezien dat het verschil tussen de catalogusprijs, en de prijs die ze mij lieten zien (en daar zal voor de leasing nog wel iets af gaan zeker) al dik boven de 25% zat.
          Snappen ze nu echt niet dat je als ontvanger je VAA op de catalogusprijs betaalt?

          Al die praktijken doen me denken aan de praktijken van Lederland of zo. Die belden je vroeger op, en als je dat weekend naar de winkel ging, en kocht, dan kreeg je 80% korting.
          Geen haar op mijn hoofd denkt er dan nog aan om daar naar toe te gaan.

          Mijn bakker zet toch ook niet 30€ op zijn taarten om dan maar 23€ aan te rekenen....

          Comment


          • #6
            Is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

            Comment


            • #7
              Tesla en VOLVO Polestar pakken het alvast anders aan.
              Ze snijden echt meer en meer in hun eigen vel.

              Comment


              • #8
                Tesla heeft ook heel variabele prijzen, wel vanuit bedrijf gestuurd, niet a la tete du cliënt in de garage


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Ik heb het eerlijk gezegd nooit anders geweten.

                  Een mens die de catalogusprijs van een auto betaalt voelt zich bekocht.
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • #10
                    En toch vraag ik me soms af in welke mate ze zo'n prijzenpolitiek hanteren omdat het klanten overtuigt dat ze een goeie zaak doen "want we krijgen zoveel korting"...
                    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind dat hele catalogusgedoe sowizo en sever, maar idd kunt ge mensen lokken met kortingen. En zo kunt ge ook doorheen verschillende landen met de prijzen spelen zonder dat mensen nijdig worden.

                      Toen Di Rupo onze grote keizer werd en de firmawagens aangepakt werden, waren er sommige merken zoals Citroën die gewoon businessversies uitbrachten met een veel lagere catalogusprijs, waardoor de VAA ook lager was. Wat een gedoe allemaal.

                      Op dat vlak is het wel zeer duidelijk bij Tesla. Gewoon configureren en dat is de prijs.

                      Weet zelfs niet of het goed is ivm die catalogusprijs. Ik zelf kom vaak te hoog uit, maar weet als ik naar de garage ga, dat daar nog een pak vanaf gaat/kan. Maar anderzijds zijn er mensen die na het configureren niet meer de moeite doen om nog eens te gaan kijken. En configurators die zelfs niet goed werken.

                      Comment


                      • #12
                        persoonlijk heb ik een grondige hekel aan die afbiedpraktijken.
                        maar ja blijkbaar vind het merendeel van de klanten het een nationale sport,niet alleen in autosector.
                        wanneer ik iets 2de hands verkoop,zeg ik altijd zeer duidelijk,vaste prijs geen bieden.
                        wanneer ze hier toch komen bieden gaat de deur dicht,zonder pardon.
                        ze zijn verwittigd,truukjes als ,ja maar ik moet 100 km rijden pakken niet.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                          Op dat vlak is het wel zeer duidelijk bij Tesla. Gewoon configureren en dat is de prijs.
                          Al jaar en dag zo bij Dacia.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Ik heb het eerlijk gezegd nooit anders geweten.

                            Een mens die de catalogusprijs van een auto betaalt voelt zich bekocht.
                            Bij mij is het net omgekeerd.
                            Als Cardoen of Tesla een prijs toont, en dat is dan ook de prijs die ik betaal, dan voel ik me veel comfortabeler. Ik weet dat het hun policy is, en ik weet dat ik niet bedrogen wordt.

                            Met een catalogusprijs van 22k, en dan een offerte aan 15k vraag ik me altijd af waarom. En ik vraag me nog meer af of ik in een andere garage niet aan 14k kan kopen.
                            Daarenboven, moet ik verzekering betalen voor een waarde van 22k .... WTF

                            Heb hetzelfde ook meegemaakt met een keuken.
                            Je doet je heel verhaal. Meneer de verkoper komt terug met een tekeningske, en een prijs van 30k.
                            Je verschiet, en hij doet er 8k af op voorwaarde dat ik direct teken.

                            Dan schiet ik in een kramp. Ik antwoord dan direct. Tja.... mijn bomma wil mijn keuken mee sponsoren, maar wil eerst wel eens zien wat het wordt, en ik zie die pas volgende zondag na de mis. Dus ik begrijp dat dat dan niet gaat lukken, want als ik volgende week terug komt moet ik 30k betalen, en mijn bomma sponsort geen 8k.
                            Dan zie je die mannen wit wegtrekken als ik mijn stoel achteruit schuif en gewoon weg loop. Daar praat ik echt niet meer mee.

                            Toen ik die keuken elders kocht kregen we direct een correcte prijs, en de verkoper zei ook dat ze geen tapijten verkochten. De prijs is de prijs, en bij ondertekening krijg je er een set pannen bij.

                            Ben die spellekes meer dan beu.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb mijn mazda destijds omnium verzekerd voor 28k ipv de cataloguswaarde die 40k was. Als dat voor u niet mogelijk is hebt ge een slechte verzekeringsmakelaar.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                Al jaar en dag zo bij Dacia.

                                Thans jaren terug voor een Dacia gaan zien voor de vrouw en daar vlogen toen ook de kortingen vanaf
                                Desondanks dat toch maar laten staan.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Bij mij is het net omgekeerd.
                                  Als Cardoen of Tesla een prijs toont, en dat is dan ook de prijs die ik betaal, dan voel ik me veel comfortabeler. Ik weet dat het hun policy is, en ik weet dat ik niet bedrogen wordt.

                                  Met een catalogusprijs van 22k, en dan een offerte aan 15k vraag ik me altijd af waarom. En ik vraag me nog meer af of ik in een andere garage niet aan 14k kan kopen.
                                  Daarenboven, moet ik verzekering betalen voor een waarde van 22k .... WTF

                                  Ge kunt u dat afvragen, maar als ze het zoals bv Tesla doen met vaste prijs, dan hebben ze veel minder speelmarge met salon's en dergelijke. Tesla kan het zich permitteren, maar andere merken niet. Als straks bepaalde merken het niet meer doen en andere wel, gaat ge hoogstwaarschijnlijk nog altijd klanten verliezen omdat er effectief mensen een 'korting' willen kopen. Dat is puur psychologisch.

                                  Maar of die praktijken gaan blijven bestaan, weet ik niet. Het zou het allemaal minder ingewikkeld maken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    de prijs van tesla is niet vast, de s maar wat geafficheerd staat betaal je wel

                                    de s was bij de leveringsproblemen van de 3 opeens een stuk goedkoper geworden, dan voel je je ook bekocht hoor als je net daarvoor hebt gekocht
                                    en af en toe doen ze akties met de gratis laadkaart

                                    het is toch normaal dat je op een model dat fin de carriere is korting geeft, (trouwens bij de bakker kun je brood van sochtends krijgen 'voor de paarden' savonds voor sluit voor een prikkie...das nog niet rot zenne, of in de supermarkt vlees voor snelverkoop dat net voor vervaldatum is)...wie gaat volle pot betalen en geld in het putteke steken als het nieuw model in aantocht is

                                    vroeger, maar das al +15 jaar gaf men wel minder korting op een nagelnieuw model, das waar

                                    Comment


                                    • #19
                                      Van Tesla zeggen dat dat Elon niet moet weten van kortingen, maar op het net zijn er wel veel verhalen te vinden van mensen die bij de tesla dealer toch nog wat in de wacht konden slepen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                        Al jaar en dag zo bij Dacia.
                                        KLOPT HELEMAAL

                                        Comment

                                        Working...
                                        X