Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autohandelpraktijken in merkgarages

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

    Bij mij is het net omgekeerd.
    Als Cardoen of Tesla een prijs toont, en dat is dan ook de prijs die ik betaal, dan voel ik me veel comfortabeler. Ik weet dat het hun policy is, en ik weet dat ik niet bedrogen wordt.

    Met een catalogusprijs van 22k, en dan een offerte aan 15k vraag ik me altijd af waarom. En ik vraag me nog meer af of ik in een andere garage niet aan 14k kan kopen.
    Daarenboven, moet ik verzekering betalen voor een waarde van 22k .... WTF

    Heb hetzelfde ook meegemaakt met een keuken.
    Je doet je heel verhaal. Meneer de verkoper komt terug met een tekeningske, en een prijs van 30k.
    Je verschiet, en hij doet er 8k af op voorwaarde dat ik direct teken.

    Dan schiet ik in een kramp. Ik antwoord dan direct. Tja.... mijn bomma wil mijn keuken mee sponsoren, maar wil eerst wel eens zien wat het wordt, en ik zie die pas volgende zondag na de mis. Dus ik begrijp dat dat dan niet gaat lukken, want als ik volgende week terug komt moet ik 30k betalen, en mijn bomma sponsort geen 8k.
    Dan zie je die mannen wit wegtrekken als ik mijn stoel achteruit schuif en gewoon weg loop. Daar praat ik echt niet meer mee.

    Toen ik die keuken elders kocht kregen we direct een correcte prijs, en de verkoper zei ook dat ze geen tapijten verkochten. De prijs is de prijs, en bij ondertekening krijg je er een set pannen bij.

    Ben die spellekes meer dan beu.
    Je bent volgens mij een uitzondering. Ik koop niet als ik niet het gevoel heb een goede deal gedaan te hebben (ook al besef ik dat een ander nog een betere deal kan krijgen).

    Ik boek geen reis, koop geen auto,... als ik niet het gevoel heb iets uit de brand te slepen.

    Veel mensen willen dat. Puur psychologisch. Als autoliefhebber vind ik dat zelfs super.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • #22
      Op een splinternieuw model kon de ene premiumdealer mij 800€ korting aanbieden en een andere 5000€.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        Ik heb mijn mazda destijds omnium verzekerd voor 28k ipv de cataloguswaarde die 40k was. Als dat voor u niet mogelijk is hebt ge een slechte verzekeringsmakelaar.
        En indien een perto het eerste jaar?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door 1023 Bekijk Berichten

          En indien een perto het eerste jaar?
          Dan heb je 28k en kun je nog altijd gewoon dezelfde wagen opnieuw kopen?

          Comment


          • #25
            Een jaar later?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door 1023 Bekijk Berichten

              En indien een perto het eerste jaar?
              Eerste 2j volledige bedrag betaald.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                Dan heb je 28k en kun je nog altijd gewoon dezelfde wagen opnieuw kopen?
                Tenzij ze plots die korting niet meer geven...
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                  Tenzij ze plots die korting niet meer geven...
                  Dan koop je iets anders...

                  Als dezelfde wagen nog beschikbaar is, is da kans klein dat deze ondertussen DUURDER is geworden. Een wagen die 2 jaar langer op de markt is, zal normaal alleen maar goedkoper worden. De korting is hoger op een wagen die langer op de markt is. Het enige zou kunnen, dat het ondertussen een nieuw model is. En dan zal je inderdaad meer moeten betalen als je "dezelfde" wagen wilt. Maar dan rij je in een nieuw model. Is niet vreemd dat je dan terug meer moet betalen. Toch?

                  Ik snap echt het probleem niet.

                  Je spaart toch ook redelijk wat geld uit door niet op cataloguswaarde te laten verzerkeren. Behalve natuurlijk als je van plan bent om deze wagen per total te rijden. Als je dat van plan bent zou ik inderdaad zeker op cataloguswaarde laten verzekeren.

                  Al bij al kijk je toch gewoon naar hoe je zelf verzekerd wilt zijn. Als je persé MINIMAAL hetzelfde wilt kopen, NIEUW als je hem per total rijdt, zonder ook maar iets bij te moeten leggen. Dan moet je inderdaad voor cataloguswaarde gaan. Maar met de factuurwaarde verzekerd, kun je gewoon een gelijkaardige NIEUWE wagen kopen. Is voor de meeste mensen toch meer dan genoeg lijkt me? Zeker als je kijkt, als je de auto na 1 jaar kapot rijdt, dan is je waarde zelfs al een stuk minder waard, maar daar houdt men bij de meeste zelfs al geen rekening mee. Vaak heb je 1, 2 of zelfs 3 jaar waardebehoud. Dus dan krijg je zelfs meer dan de auto waard is. Zelfs op factuurwaarde zou je dan gemakkelijk dezelfde auto 2dehands op de kop kunnen tikken van 1 jaar oud en nog "winst" maken ook.

                  Het is maar allemaal wat je wilt. Ik ben nu met een 2dehands wagen omnium verzekerd, met 3 jaar waardebehoud op de factuurwaarde +10%. Vrij goedkoop zelfs, naar hoe ik rondkeek.
                  Last edited by Phate; 25/09/2019, 22:40.

                  Comment


                  • #29
                    Ik heb de oefening gemaakt bij mijn Abarth 595C:

                    Alles gezegd en gedaan een 5k korting gehad.

                    Er zat exact 43 euro verschil op een omnium op catalogus of op factuurbedrag.

                    Ja, dan twijfel ik niet, kan mij die 43 euro wat schelen...
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • #30
                      Ja dat snap ik. Hangt er dan alleen vanaf hoe de waarde verder bepaalt wordt.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten


                        Toen ik die keuken elders kocht kregen we direct een correcte prijs, en de verkoper zei ook dat ze geen tapijten verkochten. De prijs is de prijs, en bij ondertekening krijg je er een set pannen bij.

                        Ben die spellekes meer dan beu.
                        Da's dan vreemd want bij diezelfde keukenbouwer die een gratis pannenset meelevert kreeg ik ook een offerte boven de 30 000 en dan kon er via allerlei kortingen ook 8000 euro vanaf, zoals je net beschrijft..

                        Denk dat je slecht onderhandeld hebt hoor;-)

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten
                          persoonlijk heb ik een grondige hekel aan die afbiedpraktijken.
                          maar ja blijkbaar vind het merendeel van de klanten het een nationale sport,niet alleen in autosector.
                          wanneer ik iets 2de hands verkoop,zeg ik altijd zeer duidelijk,vaste prijs geen bieden.
                          wanneer ze hier toch komen bieden gaat de deur dicht,zonder pardon.
                          ze zijn verwittigd,truukjes als ,ja maar ik moet 100 km rijden pakken niet.
                          Afbieden is iets anders dan melken tot in het onredelijke..

                          En als garages zelf stockmodellen (nieuwe wagens) aan serieuze kortingen verkopen, dan zie ik niet in waarom je niet zou pushen om gelijkaardige kortingen te krijgen op jouw wagen..

                          Je moet dan toch wel een ezel zijn om de volle pot te willen betalen dan...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                            Ge kunt u dat afvragen, maar als ze het zoals bv Tesla doen met vaste prijs, dan hebben ze veel minder speelmarge met salon's en dergelijke. Tesla kan het zich permitteren, maar andere merken niet. Als straks bepaalde merken het niet meer doen en andere wel, gaat ge hoogstwaarschijnlijk nog altijd klanten verliezen omdat er effectief mensen een 'korting' willen kopen. Dat is puur psychologisch.

                            Maar of die praktijken gaan blijven bestaan, weet ik niet. Het zou het allemaal minder ingewikkeld maken.
                            En waarom zou een auto goedkoper moeten zijn bij een salon?
                            Dan heb je voor en na het salon toch te veel betaald?

                            Uiteindelijk moet een prijs correct zijn.
                            Als ik twijfel tussen een Polo en een Fiesta, en de ene wordt aangeboden aan 22k - 5k korting en de andere direct aan 17k, dan zijn ze allebei concurrentieel.

                            Kijk over de grens bij de Euroimporteurs zoals Jutten&Koolen. Daar staat de juiste prijs ook direct online.

                            Hoe willen ze nu online gaan verkopen (en dat wil de jongere generatie) als je op voorhand weet dat die prijzen niet kloppen.

                            Ach... zo lang de klassieke merken zich bezig houden met "needle sweep" en 2000€ extra voor een velgmaat groter graven ze hun graf elke dag een beetje dieper.

                            Ik heb hier nu 2 collega's die privé een Tesla 3 gekocht hebben. De beleving is helemaal anders. No way dat die nog ooit terug gaan naar een brandstofauto waar je een half uur slechte koffie moet drinken om een juiste prijs te krijgen.

                            Jullie voelen het wel. Ik ben het helemaal beu.
                            De druppel die de emmer deed overlopen was toen ze een spiegel afgereden hadden van de auto van mijn vrouw.
                            Bij VW wouden ze eerst de auto zien, een offerte maken en dan een afspraak inplannen minstens 4 weken later. Na wat aandringen was een foto OK, en kreeg ik een prijs van 450€ + BTW+ 1,5h voor de montage
                            Montage kon pas na 5 weken....

                            Dan ben ik zelf in actie geschoten. Spiegel via een webshop gekocht aan 60€ (ja, inclusief verwarming, electrische verstelling, verpakt en verzonden).
                            En via een youtube filmpje dat zelf gemonteerd in 30 minuten.
                            OK, dat was geen originele spiegel, maar voor 100€ had ik er eentje van Valeo (waarschijnlijk de OEM leverancier) gehad.

                            Toen ik dan de afspraak annuleerde vroegen ze waarom... Dat was een leuke uitleg.

                            Kijk, efkes met mijn voeten laten spelen kan leuk zijn, maar als ze denken dat ze me kunnen pakken in mijn kont, en dat ik dan zelf de vaseline moet meenemen. Wrong.... totally wrong.





                            Comment


                            • #34
                              Ik begrijp overigens niet hoezeer je door dit alles verrast bent alsof je dit nog niet wist..

                              Iedereen weet dat bij de meeste merken de catalogusprijzen opgeblazen prijzen en dat daar afhankelijk van het merk nog (serieuze) kortingen van afgaan.

                              Dat zie je trouwens alleen als je gewoon op tweedehandssites naar de prijzen van nieuwe modellen of stockmodellen kijkt en hoezeer dit al zakte tav de catalogus...

                              Mij maakt dit dan ook niets uit hoeveel ze er van af doen, hoe meer hoe beter. Wat uiteindelijk telt, is hoe competitief de uiteindelijke prijs is t.a.v. wat mijn andere opties zijn..
                              Het feit dat ze er veel van af kunnen doen, betekent dan ook dat het kennelijk perfect lukt...

                              Garages hebben het trouwens al lang niet meer van de verkopen, maar van de (bij het ene merk al meer dan het andere) vaak dure onderhoudsbeurten en herstellingen..

                              Je kan ook niet vergelijken met Cardoen: die koopt gewoon overal in Europa reeksen stockmodellen waar hij ze het laagst kan vinden, en zet daar dan zijn prijs op. Daardoor is die laag, maar dat komt natuurlijk ook omdat hij weet in welke landen te shoppen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Ik denk dat de klassieke autohandel echt eens de zaken anders moet bekijken.
                              Dit weekend samen met mijn dochter die wil beginnen te werken gaan kijken voor een nieuwe of recente tweedehands auto.

                              Zelf rij ik met een firmawagen, en zelfs daarvoor kom ik gewoon niet in de garage. Ik geef mijn config af aan de fleetverantwoordelijke, en die zegt me dan of ik nog wat kan toevoegen of moet gaan cutten. Dus... niet direct ervaring met het ras autoverkoper.

                              Eerst het positieve: bij Cardoen gaan kijken. Je moet daar natuurlijk wat geluk hebben dat wat er staat je smaak is.
                              Maar: correcte overnameprijs voor de 10 jaar oude studentenkar, en de prijs die op de auto staat is ook wat je gaat betalen. Na betaling is de auto beschikbaar op 1 week tijd.

                              Dan naar een Skoda garage gegaan die een demowagen aanbood die binnen haar budget viel en haar aanstond.
                              Ze had midden in de week al een afspraak gemaakt, maar toch voor we vertrokken nog eens gebeld of die auto er nog stond. "Zeker, kom maar af, koffie staat klaar".

                              Dus... 40 km gereden, en het eerste wat die verkoper zegt is... sorry, je hebt nog met mijn collega gebeld maar die wist niet dat die auto gisteravond verkocht is.
                              Ik ga U proberen iets anders aan te bieden.
                              Nu had mijn dochter al een paar configs gemaakt, maar die kwamen op catalogusprijs van >20k. Haar budget ca 13-14k, en dat vertelde ze ook.
                              Ze laat dus zo'n config zien. De verkoper... ja we hebben nog een stockwagen die op de kleur na vrijwel hetzelfde is.
                              En dan de hokus pokus... van 21k gaat het dan met overname (auto is misschien nog echt 1000€ waard) naar 14500€.

                              Onzin toch... Waarom bestaan er nog catalogusprijzen? Willen de mensen nu echt een korting kopen? Waarom schrikken ze klanten af met catalogusprijzen die toch niemand betaalt?

                              En dan nog een tweede die een maand later beschikbaar is, die ging van 22k naar 17k omdat ze daarop geen recyclagepremie mogen geven, maar pas een overname kunnen bepalen als ze eerst foto's maken van de oude bak, en die dan doorgeven aan handelaars om een week later een prijs te geven.

                              Waarom maken ze het de klant toch zo moeilijk om gewoon een stuk auto te kopen...

                              Nog eens gevraagd naar een nieuwe op bestelling... Leveringstermijn: 5 maand. En dan beweren dat de autosector op zijn gat ligt.

                              Nu wou mijn dochter sowieso daar niet meer kopen omdat ze ons tot daar lieten komen voor niks, maar anders. WTF

                              Ik ga nog liever een tapijt kopen in de soeks dan in België een auto.

                              Onze laatste auto hebben we ook bij Cardoen gekocht. Auto was perfect wat we zochten, prijs zat 2000€ onder de prijs van de merkgarage, en de overname lag 1000€ hoger. Direct leverbaar en geen gezever.


                              De merkhandelaars zijn echt hun eigen graf aan het graven op die manier. Ik ga ze echt keihard mijden.
                              Last edited by Vitus; 26/09/2019, 10:30.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten

                                Afbieden is iets anders dan melken tot in het onredelijke..

                                En als garages zelf stockmodellen (nieuwe wagens) aan serieuze kortingen verkopen, dan zie ik niet in waarom je niet zou pushen om gelijkaardige kortingen te krijgen op jouw wagen..

                                Je moet dan toch wel een ezel zijn om de volle pot te willen betalen dan...
                                Wie zegt dat ik de volle pot betaal?ook zonder bieden.
                                maar het zou veel logischer zijn dat de prijs de prijs is,zonder al dat tijdrovend gezever.
                                en uiteindelijk voor iedereen goedkoper wanneer al dat tijdverlies niet meer ingecalculeerd hoeft te worden
                                of ga je in de colruyt ook bieden op een braadworst mss?

                                Comment


                                • #36
                                  Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat hierover zo'n fuzz gemaakt wordt.

                                  De wet van vraag en aanbod is toch gewoon inherent aan onze economie?
                                  op een gegeven moment zal je voor hetzelfde product altijd minder betalen als er minder vraag naar is, en de stocks hoog zijn.

                                  Zelfs Tesla zal daar op een gegeven moment niet meer onderuit kunnen, als er meer aanbod komt op hun markt.

                                  Kwestie van op het juiste moment het juiste product te kopen.

                                  Comment


                                  • #37
                                    dat klopt helemaal,
                                    maar voor velen is het een sport geworden,
                                    tja zoals steeds,ieder diertje zijn pleziertje zeker?

                                    Comment


                                    • #38
                                      "De prijs" bestaat niet, maar is het resultaat van voortdurend wijzigende factoren: wat met denkt dat de consument ervoor wil betalen, hoge vraag, lage vraag, de noodzaak zich snel van een stock te ontdoen, beperkt aanbod, etc.

                                      Ik zie niet waarom men dan als consument ook niet zou onderhandelen over de prijs als dit iets kan opleveren. En soms lukt het, soms niet, zal je een goeie deal kunnen doen, dan weer niet. Daar moet je mee omkunnen.

                                      In sommige sectoren, zoals de autosector, is er duidelijk marge, alleen door hun eigen variërende prijszetting, dus dan weet je ook wat doen als consument.




                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                        En waarom zou een auto goedkoper moeten zijn bij een salon?
                                        Dan heb je voor en na het salon toch te veel betaald?

                                        Voor mij moet dat niet, maar dat is part of the game. Enerzijds lokken ze daar bezoekers mee en anderzijds verkopen ze zo meer auto's.

                                        Ik zou het simpeler vinden dat ge gewoon elke optie apart kunt aanvinken en alles netto. Dat met die pakketten in die configurators geeft ook altijd problemen.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                          Voor mij moet dat niet, maar dat is part of the game. Enerzijds lokken ze daar bezoekers mee en anderzijds verkopen ze zo meer auto's.

                                          Ik zou het simpeler vinden dat ge gewoon elke optie apart kunt aanvinken en alles netto. Dat met die pakketten in die configurators geeft ook altijd problemen.
                                          Ja, bij sommige merken kunnen de verkopers er niet aan uit en moet je bij het bestellen als klant aan hen uitleggen hoe hun configurator marcheert :p

                                          Bij sommige optie packs zie ik de logica nog in, maar bij andere waar ze 2 totaal niet aan elkaar gelinkte opties verplicht samen steken...
                                          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                          Comment

                                          Working...
                                          X