Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jouw volgende wagen, zelfde merk/ model/ type of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

    Uiteraard.

    Waren ze (ik dacht in NL) het niet eens aan het onderzoeken en EV extra te belasten door hun gewicht en doordat zij de wegen meer zouden slijten door hun directe vermogen dat zij afleveren?
    Inderdaad, ik had ook al zoiets gelezen.

    Ook akkoord met al die EU4 auto's die je in Antwerpen / Brussel / ... ziet rondrijden. Ik zie nog verrassend veel auto's waar er gewoon zwarte wolken uit de uitlaat komen terwijl er voor 90% van de bevolking geduwd wordt op dat laatste grammetje CO2 uitstoot.
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

      Dat is één ding, maar ook binnen onze regio en binnen België wordt er imho te vaak veel te hard doorgedrukt op 1 aspect terwijl andere aspecten met veel meer milieu-impact niet eens bekeken worden.
      En vooral heel kortzichtig. De reden waarom er de laatste 10-15 jaar zoveel diesels in België rondrijden is voor het grootste deel veroorzaakt door de belastingspolitiek op brandstoffen in de jaren '90 - 2000 want toen wilden ze zoveel mogelijk af van benzines en richting diesels omwille van CO2.
      Dat is niet helemaal juist. In de jaren zeventig zag men de import van Japanse auto's sterk stijgen. Om de Europese markt daartegen te beschermen heeft men diesel goedkoper gemaakt gezien er quasi geen Japanse dieselwagens aangeboden werden toen. Het co2 verhaal is pas veel later gekomen.

      Comment


      • Ik denk dat niemand die heel eerlijk is met zichzelf, nog ontkent dat we voor grote, heel grote aankomende problemen staan die dringend oplossingen vragen.
        Dat is nu eenmaal voortschrijdend inzicht.

        Iedereen zal zijn gedrag moeten aanpassen. Je kan alleen maar hopen dat elkeen hierin uiteindelijk zijn billijke deel zal doen. Zal dat zo zijn? Natuurlijk niet. Er zullen er àltijd zijn die zich aan verantwoordelijkheid willen onttrekken omdat "een ander" het wel zal doen in hun plaats. Het is dus aan de wetgever om hierin duidelijk en consequent te leiden en op te treden.
        Het zou net een stimulans kunnen zijn om de economie een andere richting uit te sturen en een leidende speler te zijn ipv een volgende. Als een verongelijkt klein kind, met de armen gekruist, zitten mokken in een hoekje omdat jij 2 vervelende huistaken hebt en de buurjongen maar 1 gaat nooit iets oplossen.

        Het grote verschil met andere crisis is dat er eigenlijk geen alternatief is voor deze planeet en onze soort.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

          Dat is niet helemaal juist. In de jaren zeventig zag men de import van Japanse auto's sterk stijgen. Om de Europese markt daartegen te beschermen heeft men diesel goedkoper gemaakt gezien er quasi geen Japanse dieselwagens aangeboden werden toen. Het co2 verhaal is pas veel later gekomen.
          Merci voor de info, de jaren '70 is van net voor mijn tijd dus daar kan ik niet over oordelen

          Ik heb vooral na de jaren '80 de grote ommezwaai van benzine naar diesel zien gebeuren in België.

          Misschien dat we intussen al veel te ver off-topic zitten...

          Iets meer on-topic ben ik wel benieuwd wat er de komende paar jaar met het privé wagenpark en de leasewagens in België zal gebeuren en hoeveel dat allemaal extra zal kosten, ook aan belastingsgeld.
          Puur uit interesse heb ik eens voor mezelf de oefening gemaakt:
          - huidige auto: diesel
          - alternatief 1: iets goedkopere hybride; zolang er niet op elke locatie van ons bedrijf voldoende laadpalen voorzien worden (maar dat is een dure zaak), komt dat neer op ca. 15% minder verbruik en benzine ipv diesel. Kleine ecologische winst dus
          - alternatief 2: kleinere, goedkopere full electric. Op een handjevol ritten per jaar na bieden die voldoende praktische range maar dan moet ik thuis wel een snel laadstation voorzien (minstens 3-fasig 16A of 1-fasig 32A), tenzij er op elke locatie van ons bedrijf voldoende laadpalen voorzien worden
          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

          Comment


          • Deloitte, PWC en E&Y zijn al bezig met afdelingen af te schakelen van leasings. Enkel openbaar vervoer willen ze nog betalen met als reden om te vergroenen.
            Mijn broer werkt bij één van deze drie en heeft al laten weten dat 90% van zijn afdeling 2dehands wagens kopen die vervuilender zijn dan de leasings die ze hadden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
              Deloitte, PWC en E&Y zijn al bezig met afdelingen af te schakelen van leasings. Enkel openbaar vervoer willen ze nog betalen met als reden om te vergroenen.
              Mijn broer werkt bij één van deze drie en heeft al laten weten dat 90% van zijn afdeling 2dehands wagens kopen die vervuilender zijn dan de leasings die ze hadden.
              Mss eens aan uw broer vragen of dat ook niet is om het werkvolk wat sneller weg te jagen Die bedrijven werken volgens een pyramidesysteem waarbij elk jaar heel wat nieuwelingen starten en ze hopen dat er daar elk jaar terug van vertrekken zodat de rest hogerop kan. Mijn stiefma heeft 20 jaar terug bij E&Y gewerkt en daar werkte het zo. Destijds was er dan crisis op de jobmarkt waardoor nauwelijks iemand vertrok en ze noodgedwongen mensen op straat moesten zetten. Zo is mijn stiefma dan thuis mogen blijven met behoud van haar loon en behoud van firmawagen zonder dat ze hoefde te gaan werken ... een jaar lang

              Heel rare werkwijze. Maar de meesten gaan daar ook alleen maar een paar jaar werken voor de referentie op de CV te hebben.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                Mss eens aan uw broer vragen of dat ook niet is om het werkvolk wat sneller weg te jagen Die bedrijven werken volgens een pyramidesysteem waarbij elk jaar heel wat nieuwelingen starten en ze hopen dat er daar elk jaar terug van vertrekken zodat de rest hogerop kan. Mijn stiefma heeft 20 jaar terug bij E&Y gewerkt en daar werkte het zo. Destijds was er dan crisis op de jobmarkt waardoor nauwelijks iemand vertrok en ze noodgedwongen mensen op straat moesten zetten. Zo is mijn stiefma dan thuis mogen blijven met behoud van haar loon en behoud van firmawagen zonder dat ze hoefde te gaan werken ... een jaar lang

                Heel rare werkwijze. Maar de meesten gaan daar ook alleen maar een paar jaar werken voor de referentie op de CV te hebben.
                Neen wat de hogere leden zijn ook aan de beurt. Hij heeft er zelf geen gehad, is pas toegekomen een week nadat het inwerking ging.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

                  Neen wat de hogere leden zijn ook aan de beurt.
                  Ah, dat is al wat anders, want dat zijn de blijvers. Als dat nog gaan blijven dan Destijds was echt grappig. Selectie was in Hengelhoef een gans weekend lang testen doen met overnachting. Daarna werden 10 mannen en 10 vrouwen geselecteerd. Die gingen dan direct een week naar Tenerife voor een opleiding. De 10 mannen op een vliegtuig en de 10 vrouwen op een ander vliegtuig voor risicospreiding zodat ze bij het neerstorten van de vlieger niet ineens alle 20 nieuwelingen kwijt zijn Zot gewoon.

                  In ieder geval geef ik de mensen geen ongelijk ivm een occasie te kopen. Openbaar vervoer is rampzalig. Zo had ik gisteren in Neder-Over-Heembeek een afspraak met een ambtenaar van BXL voor een dak te bezoeken om 8.30u. Ik was op tijd en op die school vertelde iemand dat hij al had gebeld dat hij 'wat' later ging zijn omwille de tram. Om 9.20u kwam hij 'eindelijk' aan.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten

                    Dat is niet helemaal juist. In de jaren zeventig zag men de import van Japanse auto's sterk stijgen. Om de Europese markt daartegen te beschermen heeft men diesel goedkoper gemaakt gezien er quasi geen Japanse dieselwagens aangeboden werden toen. Het co2 verhaal is pas veel later gekomen.
                    ik had altijd gehoord dat de lagere dieselprijs een kado was aan de transportsector, die marktprotectie is nieuw...voor mij
                    er waren historisch maar 2 constructeurs van personenwagens die dieselmotoren maakten, pug en benz...vanaf 1976 met de golf kwamen er meer diesels, maar eind 70, begin 80 kwam toy, datsun/nissan, mazda en mitsubischi met hun goedkopere (turbo) diesels, nog voor bmw zelfs

                    Comment


                    • Vergeet de Volga 24M niet bobo

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                        komt dat neer op ca. 15% minder verbruik en benzine ipv diesel. Kleine ecologische winst dus
                        tis wat muggenziften, maar 15% is in feite al heel wat, hoewel autokeuze al een variatie van 15% meebrengt suv vs berline en motorkeuze binnen het gamma
                        wil maar zeggen, als iedereen al 15% zou kunnen minderen zijn we erg - naar onze normen toch - goed bezig...nog niet genoeg...maar goed

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Vergeet de Volga 24M niet bobo
                          just, be-fabrikaat met pug-diesel
                          de granada en de rekord ook met die motor...maar das allemaal al later...begin 70, niet zo lang voor de sneldraaiende golf diesel uiteindelijk

                          Comment


                          • De Mini's van Deloitte hebben al groene spiegels, da's ook al iets

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                              Puur uit interesse heb ik eens voor mezelf de oefening gemaakt:
                              - huidige auto: diesel
                              - alternatief 1: iets goedkopere hybride; zolang er niet op elke locatie van ons bedrijf voldoende laadpalen voorzien worden (maar dat is een dure zaak), komt dat neer op ca. 15% minder verbruik en benzine ipv diesel. Kleine ecologische winst dus
                              - alternatief 2: kleinere, goedkopere full electric. Op een handjevol ritten per jaar na bieden die voldoende praktische range maar dan moet ik thuis wel een snel laadstation voorzien (minstens 3-fasig 16A of 1-fasig 32A), tenzij er op elke locatie van ons bedrijf voldoende laadpalen voorzien worden
                              Onder voorbehoud van een volledige politieke ommezwaai heb ik - uitgaande van onze situatie - een iets andere oefening gemaakt:

                              - Huidige auto: kleine BEV met traag laadstation (1x 32A). Op het bedrijf zijn voldoende laadpalen maar daar ben je thuis uiteraaard weinig mee.
                              - Volgende auto: middelgrote BEV
                              - De auto daarop: idem of deelauto

                              Betreft uiteraard het vervoer A => B (door de band genomen is WW-verkeer niet meer dan 50 km/dag).
                              Iedere uitgangssituatie is uiteraard ook anders.
                              Last edited by ivob2; 13/11/2019, 12:44.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                tis wat muggenziften, maar 15% is in feite al heel wat, hoewel autokeuze al een variatie van 15% meebrengt suv vs berline en motorkeuze binnen het gamma
                                wil maar zeggen, als iedereen al 15% zou kunnen minderen zijn we erg - naar onze normen toch - goed bezig...nog niet genoeg...maar goed
                                Dat is ook waar, maar toch vind ik 15% verbruikswinst klein als je daarvoor al die batterijen moet produceren, een extra elektromotor,... Als je daarvoor iets van milieu-impact zou kunnen meerekenen, schiet er niet veel winst meer over.

                                Ik ben de laatste 10 jaar ook 15% in verbruik gezakt met nochtans een grotere, zwaardere, krachtigere en snellere auto en hetzelfde motortype (diesel) terwijl die op papier 5% meer verbruikt. Het verschil tussen echt zuinig en een toegeknepen toestand :-p
                                VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                                  Ik denk dat niemand die heel eerlijk is met zichzelf, nog ontkent dat we voor grote, heel grote aankomende problemen staan die dringend oplossingen vragen.
                                  Dat is nu eenmaal voortschrijdend inzicht.

                                  Iedereen zal zijn gedrag moeten aanpassen. Je kan alleen maar hopen dat elkeen hierin uiteindelijk zijn billijke deel zal doen. Zal dat zo zijn? Natuurlijk niet. Er zullen er àltijd zijn die zich aan verantwoordelijkheid willen onttrekken omdat "een ander" het wel zal doen in hun plaats. Het is dus aan de wetgever om hierin duidelijk en consequent te leiden en op te treden.
                                  H
                                  et zou net een stimulans kunnen zijn om de economie een andere richting uit te sturen en een leidende speler te zijn ipv een volgende. Als een verongelijkt klein kind, met de armen gekruist, zitten mokken in een hoekje omdat jij 2 vervelende huistaken hebt en de buurjongen maar 1 gaat nooit iets oplossen.

                                  Het grote verschil met andere crisis is dat er eigenlijk geen alternatief is voor deze planeet en onze soort.
                                  En is dat nu net niet het grote probleem in ons apenland?
                                  BMW X5 45e

                                  Comment

                                  Working...
                                  X